اپیک گیمز با نمایش یک دموی همزمان که در پلی استیشن 5 (PS5) اجرا میشد، از موتور بازیسازی نسل بعدی خود یعنی آنریل انجین 5 رونمایی کرد.
دمویی با نام «لومن در سرزمین نانیت» (Lumen in the Land of Nanite) نسخهی کاملا جدیدی از موتور بازیسازی اپیک گیمز یعنی آنریل انجین، ویژگیهای این انجین را به نمایش گذاشت. آنریل انجین 5 در سال 2021 در دسترس بازیسازان قرار خواهد گرفت.
این موتور بازیسازی تمرکز ویژهای بر ساخت تصاویر فتورئالیستی دارد. اپیک گیمز این انجین را با دو ویژگی منحصر به فرد به نامهای «نانیت» و «لومن» معرفی کرده است که فناوریهای مرکزی این انجین محسوب میشوند.
این موتور بازیسازی میتواند برای کنسولهای پلی استیشن 5، ایکس باکس سری ایکس، ایکس باکس وان و پلی استیشن 4 و همچنین رایانههای شخصی و مک به علاوه دستگاههای اندرویدی و iOS خروجی دهد.
یکی از اهداف من در نسل بعدی رسیدن به فتورئالیسم قابل رقابت با سی جی فیلمها و زندگی واقعی و قرار دادن آن در دسترس تیمهای بازیسازی بزرگ و کوچک از طریق ابزارهای مولد و کتابخانههای غنی است.
نانیت (Nanite) چیست؟
«هندسه میکروچندضلعی مجازی نانیت» (Nanite virtualized micropolygon geometry) طراحان را از خلق جزئیات هندسی به اندازهای که چشم رویت میکند بینیاز میسازد.
بدین معنا که به عنوان مثال طراحیهای با کیفیت فیلم از منبع، شامل هزاران میلیون یا میلیارد چندضلعی میتواند مستقیما به آنریل انجین وارد شود. هر چیزی از سازههای ZBrush گرفته تا اسکنهای فوتورگرمتری تا دادههای CAD و همهی آنها نیز در این انجین کار میکنند.
ویژگیهای نانیت به طور کلی در موارد زیر خلاصه میشوند:
- همخوانی بسیار انجین با ابزارهای مختلف طراحی
- استریم و مقیاس همزمان
- بدون نیاز به باجت شمارش چندضلعی
- بدون نیاز به باجت حافظه چندضلعی
- بی نیاز از پرداخت جزئیات در نقشههای معمول یا ساخت دستی LODها
- بدون افت کیفیت
لومن (Lumen) چیست؟
«لومن» یک سیستم نورپردازی کاملا پویا (دینامیک) کلی است (Lumen a fully dynamic global illumination solution) که در لحظه به تغییرات صحنه و نورها واکنش نشان میدهد.
این سیستم، بازتابهای منتشر شده با بینهایت حرکت و تابشهای غیرمستقیم آینهوار در محیطهای وسیع و پرجزئیات در مقیاس کیلومترها تا چند میلیمتر را رندر میکند. هنرمندان میتوانند با استفاده از لومن صحنههای بسیار پویاتری را نورپردازی و خلق کنند.
از جمله این صحنهها میتوان به زاویه خورشید در هر زمان از روز، روشن کردن یک چراغ قوه یا ایجاد کردن یک سوراخ بزرگ در سقف اشاره کرد که در هر کدام، نورپردازی غیرمستقیم در لحظه تغییر میکند.
ویژگیهای لومن به طور کلی در موارد زیر خلاصه میشوند:
- نورپردازی کاملا پویا برای همهی محیط بازی
- تغییرات لحظهای و آنی نورهای مستقیم و غیرمستقیم
- مشاهدهی تغییرات در نقشههای بزرگ به وسعت چندین کیلومتر
- صرفهجویی در زمان طراحی
- بدون نیاز به ساخت لایت مپ (نقشه نوری) و تکمیل آن
- یکسان بودن نورپردازی از منبع نور در ادیتور آنریل و در کنسول (هنگام اجرای بازی)
اپیک گیمز اعلام کرده است که اولین بازی آنریل انجین 5 بازی فورتنایت خواهد بود که برای کنسولهای نسل بعد هم عرضه میشود. این استودیوی بازیسازی بزرگ میتواند با نمایش قدرتهای انجین خود در بازی فورتنایت خود را به عنوان توسعه دهنده برتر انجین بازیسازی در نسل بعد مطرح کند.
تصاویری از این ویدئوی رونمایی از انجین جدید اپیک گیمز را در گالری زیر تماشا میکنید.
این ویدئو را در کانال سایت گیمنیوز در نماشا ببینید. (کلیک کنید!)