با اینکه نمیتواند اندازهای برای آن در نظر گرفت، اما بخش مهمی از پیشرفت سینما و مخصوصا انیمیشن را مدیون «پیکسار» هستیم. شرکتی بزرگ و قدرتمند که از سالها پیش مشغول تولید سرگرمی در قالب انیمیشن است. انیمیشنهای سینمایی بلند پیکسار اگرچه محبوبیت بالایی دارند اما این استودیو ید طولایی هم در ساخت انیمیشنهای کوتاه دارد. انیمیشنهایی که همانطور که در قسمت قبلی گفتیم باید به آنها توجه بیشتری کنیم.
همزمان با اکران فیلم چهارم از مجموعهی «داستان اسباببازی» برای اولین بار بعد از 23 سال است که این استودیو همراه با انیمیشن سینمایی خود یک انیمیشن کوتاه اکران نمیکند! این یعنی با وجود اینکه از سال 1998 و فیلم A Bug’s Life پیکسار همواره در کنار فیلمهای بلند خود، یک انیمیشن کوتاه نیز اکران کرده و به همین ترتیب، تعداد انیمیشنهای کوتاه پیکسار که قابل توجه باشند به بیست میرسد، این عدد خیال زیاد شدن ندارد.
فیلم Toy Story 4 بالاخره اکران شد و موفقیت چشمگیری در باکس آفیس این روزها و هم در نزد منتقدان سینما به دست آورده است، اما به تعداد انیمیشنهای کوتاه خارقالعادهی پیکسار نمیافزاید. در ادامه نگاهی به همهی این انیمیشنها به ترتیب کیفیت آنها میاندازیم. طبیعتا، از نظر ما انیمیشنهای پیکسار همه در نوع خود فوقالعاده و اکثرا شاهکار هستند، اما بد نیست در مقایسه با همدیگر هم که شده، آنها را ارزشگذاری کنیم.
Knick Knack (1989)
این انیمیشن منحصر به فرد در کنار فیلم «در جستجوی نمو» (Finding Nemo) به نمایش درآمد.
موفقیت انیمیشن Tin Toy در سال 88 «جان لستر» را به نقطهای از محبوبیت و شهرت رساند که دیزنی، تلاش کرد او را برگرداند. اما این انیماتور که حالا از استقلالی که در پیکسار داشت راضی بود، به این تصمیم تن نداد و شروع به ساخت «نیک نک» کرد.
در این انیمیشن خبری از کارکترهای انسان نبود و در عوض تلاشهای یک آدم برفیِ داخل گوی را برای خروج از زندان شیشهای و رسیدن به میامی آفتابی، یک عروسک دریایی به تصویر میکشید.
این انیمیشن کوتاه شاید در میان تکنیکیترین و احساسیترین ساختههای پیکسار قرار نگیرد، اما بدون شک یکی از خندهدارترین انیمیشنهای کوتاه این استودیو است.
Sanjay’s Super Team (2015)
یکی از بهترین چیزها دربارهی انیمیشنهای کوتاه پیکسار، قدرت بیان احساسات شخصی سازندگان آنها است. کارگردان و نویسندهی این استودیو «سانجای پاتل» در این فیلم انیمیشنی زیبا، دربارهی تجربیات خودش در کودکی و مشکلاتی که با فرهنگ هندو و دنیای مدرن داشته داستانی روایت میکند.
در این انیمیشن خدایان هندو و ابرقهرمانان را ملاقات میکنیم و اگرچه چند لحظهی شگفتآور ترسناک در آن وجود دارد، اساسا حامل پیامهای مهمی است.
این انیمیشن کوتاه همراه با فیلم The Good Dinosaur نمایش داده شد.
Partly Cloudy (2009)
کمی تا قسمتی ابری، یک انیمیشن خلاقانه است که همهی المانهای کلاسیک پیکسار را دارد، و آنگونه که نویسنده و کارگردانش «پیتر سون» گفته، از فیلم کلاسیک دیزنی یعنی «دامبو» الهام گرفته است.
سون در جوانی دیده بود که چگونه بچه دامبو توسط یک لکلک به دنیا آورده شده و فکر کرده بود که این ابرها هستند که بچهها را به دنیا میآورند و بعد به دست پرندهها میدهند تا به منزل برسانند!
انیمیشن کوتاه Partly Cloudy با تمرکز بر بچههای نه چندان دلچسبتری مثل کروکودیلها، جوجهتیغیها و کوسهها، باز هم فضای احساسی گرم و خندهداری را فراهم میکند و یکی از بهترینها است.
این انیمیشن کوتاه همراه با فیلم Up به نمایش درآمد.
Geri’s Game (1997)
بعد از عرضهی نیک نک در سال 89، پیکسار تلاش خود برای ساخت اولین فیلم انیمیشنی بلندش را آغاز کرد و همهی تمرکزش را بر ساخت آن گذاشت. بدین ترتیب پروسهی وقتگیر و دشوار ساخت فیلم کوتاه کنار گذاشته شد.
در حالی که نمایش اولین قسمت از مجموعهی داستان اسباببازی میرفت تا جهان انیمیشن را برای همیشه دگرگون کند، در پیکسار یک فیلم دیگر نیز ساخته میشد. Geri’s Game داستان پنج دقیقهای شطرنج بازی کردن یک مرد پیر با خودش، به طرز بیرحمانهای هوشمندانه، تکاندهنده و از نظر تکنیکی خیرهکننده بود.
این انیمیشن در واقع همان چیزی است که همهی ما پیکسار را با آن میشناسیم و به خاطرش تحسین میکنیم.
Lou (2017)
این انیمیشن کوتاه همزمان با Cars 3 به نمایش درآمد. یکی از جدیدترین کلاسیکهای پیکسار محسوب میشود.
داستان دربارهی یک بچه سرتق مدرسهای است که توسط موجودی اسرار آمیز به نام «لو» درس خوبی به او داده میشود. هر بعد از ظهر، لو اشیای گمشدهی دانشآموزان را جمع میکند تا فردا به آنها بدهد، اما بچه سرتق میخواهد اشیای بقیه را برای خودش نگه دارد.
این انیمیشن زیبا است، خندهدار است و به اندازهی کافی پیام اخلاقی برای بچهها داشته تا در مراسم اسکار 2018 نامزد دریافت جایزهی بهترین انیمیشن کوتاه شود.
Presto (2008)
سال 2008 برای انیمیشن یک سال تکرار نشدنی و استثنایی بود، چون در این سال بود که پیکسار دو فیلم انیمیشنی شاهکار را به نمایش درآورد. یکی فیلم Wall-E که به نظر هنوز هم از تکرار نشدنیترین ساختههای این استودیو است و دیگری Presto که نه علاوه بر فوقالعاده بودنش، یادآور کارتونهای کلاسیکی مثل لونی تونز، تام و جری و تکس اوری است.
این انیمیشن کوتاه موفق میشود بخش مهمی از انرژی دیوانهوار این کارتونها را از آن خود کند. داستان دربارهی یک شعبدهباز به اسم «پرِستو دیجیوتاجیون» و تلاش او برای انجام یک حقه با یک خرگوشِ بازیگوش و حرف گوش نکن به نام «الک» است. تلاشی که به مجموعهای از ناکامیهای خندهدار برای شعبدهباز بیچاره منجر میشود.
انیمیشن پرستو میتواند در 5 دقیقه، بیشتر از تعداد قابل توجهی فیلم کمدی 2 ساعتی شما را بخنداند و به همین خاطر یکی از خندهدارترین انیمیشنهای کوتاه پیکسار است. و بدون شک یکی از بهترینهایش.
Bao (2018)
همراه با فیلم Incredibles 2 که در خود چندان روح پیکسار را نداشت، یک انیمیشن کوتاه به شدت پیکساری نمایش داده شد که جدیدترین ساختهی این استودیو تا کنون در قلمرو فیلمهای کوتاه محسوب میشود.
این فیلم همچنین اولین انیمیشن پیکسار است که توسط یک زن نوشته و کارگردانی شده است. فیلم «دومی شی» با تمرکز بر یک زن چینی که فرزندش خانه را ترک کرده، داستانی تکاندهنده دربارهی مادرانگی روایت میکند.
این فیلم کوتاه، یکی از تاثیرگذارترین و احساسیترین ساختههای پیکسار است و نشان میدهد که بعد از 34 سال، این استودیو هنوز هم روش ساختن فیلمهای خیرهکننده را بلد است.
For The Birds (2000)
شاید یکی از شناختهشدهترین ساختههای استودیوی پیکسار، همین انیمیشن برای پرندگان باشد. این فیلم را طراح و تهیه کنندهی معروف «رالف اگلستون» ساخته و که در سال 1992 توسط پیکسار استخدام شد و هنوز در این شرکت کار میکند.
داستان به اندازهی کافی ساده است: یک پرندهی گندهی آبی، در دوست شدن با یک دسته پرندهی کوچکتر روی سیمهای تلفن مشکل دارد.
شوخیها، تدوین، انیمیشن و صداگذاری بامزه، به قدری خوب بودند که این انیمیشن یک اسکار به ویترین افتخارات پیکسار اضافه کند.
Piper (2016)
با اینکه پیکسار بدون وقفه هر سال یک انیمیشن کوتاه تولید کرده بود و این کار را خوب هم انجام داده بود، Piper اولین انیمیشن کوتاه این استودیو بود که توانست بعد از 15 سال یک اسکار دیگر از آن پیکسار کند.
«آلن باریلو» کارگردان این انیمیشن، از تکنولوژی پیشرفته و نوآوری استفاده کرد تا به این پرندهی کوچک که از آب میترسد زندگی بدهد و بعد به او بیاموزد که چگونه عاشق آب باشد.
این فیلم از حیث دیداری فوقالعاده است و پرندههای رندر شده در آن از جزئیات خیرهکنندهای برخوردارند. اما مهمتر از آن، داستان ساده و بیزمان آن است که با گرما و صمیمیت قلب روایت میشود.
فیلم Piper همزمان با فیلم در جستجوی دوری (Finding Dory) به نمایش درآمد.
Day & Night (2010)
انیمیشن بسیار تحسین شدهی Day & Night فاصلهگیری معنادار پیکسار از دو دهه انیمیشن سازی بود. این انیمیشن دو بعدی با المانهای سه بعدی در دل دو شخصیت اصلیاش، چشمنواز، هوشمندانه، و تامل برانگیز است و از دو صحنهی متفاوت روز و شب برای نمایش محدودهای از احساسات استفاده میکند تا تفاوتها و شباهتها را یادآور شود و به ما بیاموزد.
به نوعی Day & Night یک تمرین بیشائبه برای انیمیشن دیگر پیکسار یعنی Inside Out است، اما در جای خود یک دستآورد بزرگ و فوقالعاده ارزشمند محسوب میشود.
این انیمیشن کوتاه همراه با فیلم Toy Story 3 به نمایش درآمده بود.