با تعطیلی نمایشگاه E3، یکی از بزرگترین رویدادهای صنعت بازی ویدئویی، بسیاری از علاقهمندان و کارشناسان این صنعت به تأمل واداشته شدهاند. این اتفاق، سوالاتی را در مورد آینده دیگر نمایشگاههای مشابه، از جمله گیمزکام در آلمان، به وجود آورده است. آیا نمایشگاه گیمزکام نیز در معرض خطر تعطیلی قرار دارد؟
در دنیای پرتلاطم صنعت بازیهای ویدئویی، نمایشگاههای بزرگی مانند گیمزکام نقش کلیدی در ارائه محصولات جدید و ایجاد ارتباط میان تولیدکنندگان و مصرفکنندگان دارند. با این حال، خبر کنارهگیری دو غول بزرگ این صنعت، سونی و نینتندو، از شرکت در گیمزکام، امواجی از نگرانی را در میان علاقهمندان و تحلیلگران به وجود آورده است.
سونی، که آخرین حضورش در گیمزکام به سال 2019 بازمیگردد، اعلام کرده که در 2024 نیز هیچ برنامهای برای شرکت در این رویداد ندارد. این تصمیم میتواند ناشی از استراتژی سونی برای تمرکز بر رویدادهای اختصاصی خود مانند PlayStation Showcase و State of Play باشد. از سوی دیگر، نینتندو نیز، که پیشتر تأیید کرده بود در گیمزکام 2023 شرکت خواهد کرد، برای سال 2024 از این رویداد کنارهگیری کرده است. کنارهگیری این دو شرکت ممکن است نشاندهنده یک تغییر رویکرد در صنعت بازیهای ویدئویی باشد. جایی که شرکتها به جای حضور در نمایشگاههای بزرگ، به سمت برگزاری رویدادهای اختصاصی و دیجیتالی سوق پیدا کردهاند. این تغییر میتواند به دلیل مزایای کنترل بیشتر بر پیامرسانی و هزینههای کمتر باشد.
گیمزکام، که به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای اروپایی در صنعت بازیهای ویدئویی شناخته میشود، همواره میزبان شرکتهای بزرگ و کوچک بوده و فرصتی برای نمایش آخرین دستاوردها و ایدهها در این حوزه فراهم آورده است. با این حال، برخی از گزارشها حاکی از آن است که حضور پررنگ مایکروسافت در این نمایشگاه میتواند نشانهای از وابستگی گیمزکام به چند شرکت بزرگ باشد و این موضوع میتواند زنگ خطری را به صدا درآورد.
شرکتهای کوچکتر و استودیوهای مستقل نقش مهمی در این نمایشگاه ایفا میکنند. آنها با حضور خلاق و نوآورانه خود، توانستهاند هر ساله توجه بسیاری را به خود جلب کنند. بخشی از مخاطبان گیمزکام هر سال به همین خاطر در این نمایشگاه شرکت میکنند. این استودیوها، با وجود محدودیتهای بودجهای و منابع، همچنان به عنوان بخشی حیاتی از اکوسیستم بازیهای ویدئویی به شمار میروند. نباید نقش شرکتهای کوچکتر و استودیوهای مستقل را در این نمایشگاهها دستکم گرفت. آنها با ارائه ایدههای نوآورانه و خلاقانه، همچنان میتوانند توجه بازار و رسانهها را به خود جلب کنند. علاوه بر این، حضور شرکتهایی مانند مایکروسافت، که همچنان به شرکت در گیمزکام ادامه میدهند، میتواند به حفظ جذابیت و اهمیت این رویداد کمک کند.
بنابراین گیمزکام هنوز هم ارزش و اهمیت خود را حفظ کرده است. این نمایشگاه، فراتر از یک رویداد تجاری، به عنوان یک جشنواره فرهنگی عمل میکند که در آن هنر و فناوری بازیهای ویدئویی به نمایش گذاشته میشود. حضور مایکروسافت و سایر شرکتهای بزرگ میتواند به عنوان یک نیروی محرکه عمل کند، اما نباید فراموش کرد که شرکتهای کوچکتر نیز دارای تأثیر و جایگاهی هستند که نمیتوان به سادگی از کنار آن گذشت.
در نهایت، آینده گیمزکام ممکن است به عوامل متعددی بستگی داشته باشد، از جمله تغییرات در روندهای مصرفی، پیشرفتهای فناوری، و تحولات اقتصادی جهانی. اما یک چیز قطعی است: تا زمانی که جامعه بازیسازان و بازیبازان از این رویداد حمایت کنند، گیمزکام همچنان به عنوان یک مکان برای اشتراکگذاری، الهامبخشی و نوآوری در صنعت بازیهای ویدئویی باقی خواهد ماند. اگرچه این سوال هم باقی میماند: اگر مایکروسافت هم تصمیم بگیرد دیگر در این نمایشگاه حضور نداشته باشد، چه بر سر گیمزکام خواهد آمد؟ آیا سرنوشت E3 تکرار خواهد شد؟
نمایشگاه گیمزکام 2024 از 21 تا 25 آگوست یعنی 31 مرداد تا 4 شهریور 1403 برگزار خواهد شد.