سورس ۲ رایگان است اما انتشار بازیهایش بر روی استیم الزامی است
3 انجین قدرتمند بازیسازی در مراسم GDC 2015 رایگان اعلام شدند که البته در نهایت هر کدام از آنها به شیوهای متفاوت هزینهای از استفادهکننده دریافت میکنند.
صحبتها و بحثهای زیادی در رابطه با ابزارهای توسعهی بازی و هزینهی استفاده از آنها در GDC 2015 اتفاق افتاد. اول از همه استودیوی اپیک اعلام کرد که آنریل انجین 4 رایگان خواهد بود و تنها درصدی به عنوان حق امتیاز از محصولات پُرفروش و موفق کسر خواهد شد.
بعد از آن، انجینِ یونیتی رایگان اعلام شد که تنها نیاز به هزینهی اشتراک یا پرداخت یکدفعهای هزینهی استفاده از آن دارد. بعد از آن John Riccitiello مدیر اجرایی Unity Technologies از خجالت اپیک در آمد و گرفتن هزینهی حق امتیاز را یک طرح کوفتی خواند!
در نهایت هم والو وارد عمل شد و اعلام کرد موتور پایهی مورد انتظارش یعنی سورس 2 کاملاً رایگان خواهد بود.
پس سوال اینجاست که این موتور پایه چه طور قرار است برای والو پولساز باشد؟ Erik Johnson از والو در مصاحبهای با سایت Rock Paper Shotgun اعلام کرد بازیهای ساختهشده با سورس 2 حتماً باید بر روی استیم منتشر شوند.
البته این به این معنی نیست که این بازیها نباید بر روی سایر شبکههای توزیع بازی منتشر شوند؛ والو اصلاً سختگیر نیست اما نباید انتظار داشته باشید که بازیای را با سورس 2 بسازید و حسابی هم از آن پول در بیاورید اما آن را بر روی استیم منتشر نکنید. سودآوری والو از طریق انجام تراکنشهایی که در استیم اتفاق میافتد، است.
در واقع این اصلاً سیستم بدی نیست. والو به خاطر تلاشهایش مقداری پول به دست میآورد اما این در اصل همان هزینهای هست که هرکس بابت استفاده از سیستم توزیع بازی بزرگ این شرکت میپردازد؛ فرقی هم نمیکند از چه ابزار بازیسازیای برای ساخت بازیتان استفاده کرده باشید. نکتهی جالب در این بین، این است که شما به سایر سرویسهای استیم از جمله DRM، وُرکشاپ، Multiplayer Matchmaking و … دسترسی خواهید داشت.
تنها مشکلی که من میبینم این است که احیاناً شما به عنوان بازیساز اعتقادی به DRM نداشته باشید یا علاقهای به قرار دادن بازیتان در بزرگترین فروشگاه بازیهای پیسی در جهان نداشته باشید یا اینکه نخواهید هزینهای بابت استفاده از استیم که بالاتر از سایر شبکههای توزیع بازی است، بپردازید. در غیر این صورت استفاده از انجین والو یک انتخاب عالی است.