Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

در انتظار گودو؛ ده فرنچایز بی‌نظیری که ادامه نیافتند (قسمت اول)

0

در طول هشت نسل بازی‌های رایانه‌ای، بازی‌های زیادی از شرکت‌ها و کشورهای مختلف و برای پلتفرم‌های متنوعی عرضه شده‌اند که از قضا تعداد زیادی از آن‌ها به فرنچایزها و مجموعه‌های بسیار پرقدرت و محبوبی تبدیل شدند. در این بین سری‌هایی نیز بودند که در زمان خود موفقیت بسیار خوبی کسب کردند اما پس از گذشت سال‌ها، هر کدام به شکلی و به دلایل خاص خود دیگر ادامه نیافته و جای خود را به سری‌های دیگر دادند.

در این یادداشت سعی داریم ده فرنچایزی که علی‌رغم انتظار چندین ساله طرفدارانشان، مدت‌هاست هیچ خبری از آن‌ها نیست را با شما در میان بگذاریم. این ده عنوان انتخابی تحریریه گیم‌نیوز است. مسلما هستند دیگر نام‌هایی که می‌توانستند در این لیست حضور یابند؛ لذا از شما خوانندگان عزیز درخواست داریم در بخش نظرات، ما را از فرنچایزی‌های پیشنهادی خود مطلع کنید.

10- سام و مکس (Sam & Max)

sam & max-1

سام و مکس فرنچایز بزرگی مخلوق آقای «استیو پرسیل»، داستان دو کارآگاه خصوصی به نام‌های سام و مکس است. سام یک سگ بلند قامت و مکس یک خرگوش است که کارشان حل معما و پرونده‌های بسیار پیچیده‌ایست که ممکن است در هر کجای این دنیا اتفاق بیفتند. دامنه نفوذ این فرنچایز زمانی به کامیک‌ بوک‌ها، سریال‌های تلویزیونی و بازی‌های رایانه‌ای کشیده شده بود اما الان سال‌هاست خبری از این دو کارآگاه خصوصی دوست داشتنی نیست. سری بازی‌های ماجرایی سام و مکس در دو نوبت بین سال‌های 1993 تا 2005 توسط استودیوی لوکاس آرتز و پس از آن توسط تل‌تیل ساخته می‌شد اما اکنون بیشتر از6 سال از آخرین نسخه بازی‌های سام و مکس گذشته است. تل‌تیل مدت‌هاست هیچ سخنی از این سری نمی‌زند و سرش گرم ساخت انواع اقتباس‌ها از مردگان متحرک، گرگی میان ما، بازی تاج و تخت، داستان‌هایی از سرزمین‌های مرزی و این اواخر حتی خبر از ساخت بازی‌های ماجرایی بر اساس دنیای بتمن است. به نظر می‌رسد سرنوشت سام و مکس حداقل در چنین شرایطی چیزی جز فراموشی نیست. با توجه به موفقیت‌های تل‌تیل در این مدت با بازی‌هایی که در بالا ذکر کردیم، تنها راه دیدن یک سام و مکس جدید، انتقال آن از استودیوی تل‌تیل به استودیویی دیگر است. باید دید استیو پرسیل چه برنامه‌هایی برای این فرنچایز دارد و آیا در آینده دوباره می‌توانیم در ماجراهای این دو دوست همراهشان باشیم یا خیر.

9- اونیموشا (Onimusha)

onimusha_3

اونیموشا از یادگاران دوران طلایی کپکام بود. این سری که به بازگویی وقایع تاریخ ژاپن با دستمایه‌هایی از عناصر ماورای طبیعی می‌پرداخت، زمانی ششمین سری پرفروش کپکام به شمار می‌رفت. یک عنوان سوم شخص اکشن ماجرایی با مبارزات و گیم‌پلی جذاب و خاص که داستان و گرافیک بسیار خوبی‌ آن را همراهی می‌کرد. اونیموشا در سه نسخه اصلی بصورت یک سه‌گانه ساخته و عرضه شد و موفقیت‌های بسیار خوبی در بین طرفداران، منتقدین و بازار فروش بدست آورد و در سال 2006 نیز نسخه چهارم آن منتشر شد. با این حال مشکلات مدیریتی کپکام گریبان آن را گرفت و الان سال‌هاست خبری از آن نیست. البته چندی قبل از کپکام خبر رسید که بین مدیران آن صحبت از بازگردادند این سری شده اما هنوز همه این‌ها در حد همان چند کلمه حرف است. باید صبر کرد و دید آیا این حرف‌ها و صحبت‌ها در نهایت راه به واقعیت خواهند جست یا خیر.

8- کلوپ نیمه شب (Midnight-Club)

midnight-club

کلوپ نیمه شب، نام سری بازی‌های مسابقه‌ای خیابانی بود که توسط یکی از بهترین استودیوهای حال حاضر جهان یعنی شعبه سن‌دیگو راک‌استار ساخته و منتشر می‌شد. این سری در چهار نسخه اصلی و چند نسخه فرعی و بازسازی برای کنسول‌های دستی ساخته و عرضه شد که آخرین آن‌ها «کلوپ نیمه شب: لس آنجلس» نام داشت که در سال 2008 بیرون آمد. اما پس از آن راک‌استار سن دیگو مشغول ساخت یکی از برترین بازی‌های تاریخ یعنی «رستگاری سرخ پوست مرده» و مدیریت و توسعه موتور بازی‌ سازی اختصاصی راک استار (RAGE Engine) شده و عملا این سری به فراموشی سپرده شده است. راک‌استار سن‌دیگو مدت‌هاست بیشتر وقتش معطوف مشاوره به استودیوهای دیگر راک‌استار در خصوص موتور ریج است و بقیه وقت باقی‌مانده نیز مطمئنا صرف ساخت نسخه بعدی سری سرخ پوست مرده می‌شود. این‌طور که از راک‌استار و سیاست‌هایش پیداست، این شرکت دیگر علاقه‌ای به بازار بازی‌های مسابقه‌ای ندارد.

7- استاکر (S.T.A.L.K.E.R)

Stalker_ShadowofChernobyl

سری بازی‌های استاکر محصول استودیوی اوکراینی GCS Game World، در زمان عرضه خود عناوینی بسیار ناب و خاص بودند. اتمسفر قوی و گیرا نشان بارز و امضای این سری بود. داستان استاکر در تاریخی فرضی و در اراضی آلوده‌ی اطراف نیروگاه ویران چرنوبیل به وقوع می‌پیوست. این سری ترکیب بسیار جذابی از تیراندازی اول شخص و عناصر بدیع نقش‌آفرینی را به همراه برگ برنده بزرگ خود یعنی همان اتمسفر بسیار بسیار قدرتمند در معجونی بی‌نظیر ارائه می‌کرد و موفقیت‌های زیادی بین بازیکنان و منتقدین کسب کرد. اما مشکلات استودیوی GCS و تعطیلی آن باعث شد این عنوان نیز تا حدود زیادی به فراموشی سپرده شود؛ البته طراحان و اعضای قبلی این استودیو که سابقه کار بر روی استاکر را داشتند، بعدا استودیوی 4A را تاسیس کرده و سری بسیار موفق «مترو 2033» را خلق کردند اما هنوز خلع یک استاکر با آن فضای نابش حس می‌شود. خوشبختانه استودیوی GCS دوباره بازگشایی شده و اعضای آن در اولین قدم یک بازسازی از یکی از عناوین قدیمی این شرکت در سبک استراتژی را در دستور کار قرار داده‌اند. فعلا باید صبر کرد و دید دیدار دوباره‌مان با چرنوبیل هرگز تحقق خواهد یافت یا خیر.

6- سایفون فیلتر (Syphon Filter)

Syphon Filter

سایفون فیلتر زمانی از پرطرفدارترین فرنچایز‌های سونی به حساب می‌آمد. چندین بازی از این سری که در سبک اکشن سوم شخص به همراه عناصر مخفی‌کاری ساخته شده بود، برای کنسول‌های پلی‌استیشن، پلی‌استیشن 2 و حتی PSP ساخته و منتشر شد. داستان سایفون فیلتر درباره دو مامور ویژه ایالات متحده به نام‌های «گابریل لوگان» و «لیان ژینگ» است که ماموریت می‌یابند با گروهی ترورستی که سلاحی مخفی به نام سایفون فیلتر را در اختیار دارند مبارزه کنند. هر نسخه از این سری در زمان خود موفقیت بسیار خوبی برای سونی و پلی‌استیشن به حساب می‌آمد و از سوی منتقدین و مخاطبین تحسین‌های زیادی را به همراه داشت. با شروع نسل هفتم و عرضه کنسول پلی‌استیشن 3، همه منتظر عرضه نسخه جدیدی از سایفون فیلتر به عنوان یک بازی انحصاری برای این غول تازه‌وارد بودند اما این انتظار هیچ وقت به سرانجام نرسید. آخرین نسخه از این سری در سال 2007 برای PSP منتشر شد و هواداران پلی‌استیشن یک نسل کامل را بدون سایفون فیلتر گذراندند. با عرضه پلی‌استیشن 4، امیدها برای نسخه جدید باز هم بالا رفت اما هنوز هم هیچ خبری نیست. اینطور که پیداست موفقیت‌های نیتن دریک و بقیه انحصاری‌های سونی، حسابی مدیران این شرکت را کیفور کرده است تا جاییکه دیگر نیازی به گابریل لوگان برای کشاندن مخاطبین به ایستگاه بازی سونی نباشد.

قسمت دوم، به زودی از گیم‌نیوز…

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.