آغاز قسمت سوم این فصل از سریال شهرزاد در ادامهی اتفاقاتی است که در قسمت گذشته برای شیرین دیوان سالار افتاده است. در قسمت گذشته بیاحتیاطی صابر و اصرارهای او برای ملاقات با شیرین باعث شد مخفیگاه او به خطر بیافتد و هاشم دماوندی برای رعایت جوانب احتیاط مجبور به انتقال او به محلی امن میشود. در ادامه با نقد قسمت سوم فصل سوم سریال شهرزاد همراه گیمنیوز باشید.
در ادامهی ماجرا، بعد از کشو قوس و بحثهای فراوان میان این سه شخصیت، داستان به سمت یکی از شخصیتهای حاشیهای فصل اول متمایل میشود. صدقنوری، وکیل امین بزرگآقا تنها کسی است که در گیرودار این اتفاقات میتوان به او اعتماد کرد زیرا افراد انگشتشماری هستند که همچنان ارادت خود را به بزرگآقا حفظ کردهاند.
در خلال ملاقات هاشم دماوندی و صدقنوری، اشارهای کوتاه به اتفاقات فصلهای گذشته و ماجرای مرگ بزرگآقا و احتمال توطئهی خیانت علیه او نیز مطرح میشود که به نظر نمیرسد تاثیر چندانی در ادامه روند فصل سوم داشته باشد.
در ادامه، امیر جعفری با وجود شخصیتپردازی و بازی ضعیف همچنان در صدر تاثیرگذارترین شخصیتها در روند این سریال قرار دارد. سروان آپرویز که انگیزهای قوی برای مقابله با خانوادهی دیوان سالار دارد طبعا تنها برگ برندهی خود،اکرم را در این اوضاع رها نخواهدکرد. سروان آپرویز با حضور در بیمارستان متوجه توطئهی دیوان سالار برای سقط فرزند ناخواستهی اکرم میشود و با استفاده از قدرت خود و تهدید پزشک دستنشاندهی دیوانسالاران، از این اتفاق جلوگیری میکند. قطعا با حفظ جان این فرزند که از خون دیوان سالار خواهد بود، بخش اعظم اتفاقات قسمتهای آینده از این قسمت نشات خواهد گرفت.
اتحاد قباد دیوان سالار و شاپور بهبودی که در فصل گذشته موجبات ایجاد یک پایگاه قدرت شکستناپذیر برای این دو سرکردهی مافیا را فراهم آورده بود بالاخره در این قسمت به لرزه افتاد که با توجه به اختلافات و تفاوتهای رفتاری این دو شخصیت، امری قابل پیشبینی بود.
شاید بتوان گفت یکی از ضعیفترین سکانسهای این سریال در طول فصلهای گذشته، در این قسمت اتفاق افتاده است. سکانسی از رویاپردازی شیرین که در مقایسه با رویاپردازیهای ضعیف قسمت گذشته، میتوان آن را فاجعه دانست. موسیقی المانی است که در این سریال چندان مورد توجه قرار نگرفتهاست اما بهناگاه در این قسمت در یک رویاپردازی عاشقانه از موزیکی متفاوت استفاده میشود که اصلا تشابهی با بافتی که مخاطب از سریال شناختهاست ندارد.
ترکیب رقص ناشیانه و مضحک صابر با موزیک فرانک سیناترا در رویای شیرین به حدی ناخوشایند و حتی خندهدار به نظر میآید که گویا به اشتباه در خلال سریال قرار گرفتهاست.
به طور کلی تلاش حسن فتحی در نمایش یک رابطهی عاشقانه میان این دو شخصیت به وسیلهی دیالوگها و شوخیها چندان موفق نبوده و با بافت سریال ناهمگون است. رابطهی عاشقانهی میان میترا و اصغری نیز همچنان کودکانه و بیتاثیر و باهمان فضای طنز فصل اول پیش میرود و این تکرار تا حدی است که حذف آن تاثیر چندانی در روند داستان نخواهد داشت.
در ادامهی این قسمت، یکی دیگر از شخصیتهای شناخته شده و قدیمی داستان به میدان بازمیگردد. سرهنگ تیموری که تقریبا از روند داستان کنار گذاشته شده بود بازهم به کمک قباد دیوان سالار میآید. این ارتباط دوباره را میتوان از دو وجه تفسیر نمود. اول اینکه با بروز اختلافات میان قباد دیوان سالار و شاپور بهبودی، قباد برای پیشبرد فعالیتهای خود و حفظ پایگاه قدرت، نیاز به همراهی شخصی با نفوذ مانند سرهنگ تیموری دارد. از منظر دیگر با اطلاعاتی که قباد از فرهاد دماوندی کسب کرده است سعی دارد با استفاده از قدرت و نفوذ سرهنگ تیموری، به خواستههای خود برسد و به فرهاد آسیب بزند که در واقع هر دو تفسیر میتواند صحیح باشد.
دو اتفاق مهم این قسمت به دنبال یکدیگر میافتند. ابتدا اخراج فرهاد دماوندی از شغل معلمی به سفارش و تحریک مقامات توسط قباد و دوم ملاقات شهرزاد و قباد و اتفاقات پیرامون آن در امارت دیوان سالار.
از ابتدای این فصل زمزمههایی مبنی بر مانع شدن ملاقات شهرزاد با فرزندش توسط قباد شنیده شدهبود که در این قسمت عملی میشود و قباد میداند که تنها از این راه میتواند شهرزاد را به عمارت خود بکشاند.
مصادف شدن این اتفاق و حضور شهرزاد در امارت دیوان سالار با اخراج فرهاد این انگیزه را به فرهاد دماوندی میدهد تا با اسلحه به دنبال همسر خود به امارت وارد شود.
شاید این سکانس یکی از معدود صحنههای نفسگیر چند قسمت گذشتهی این سریال بوده است که با اینحال با وساطت نصرت بدون هیچ اتفاقی خاتمه یافت.
جدای از تمامی اتفاقات و روند داستان، نکتهی دیگری که در سریال شهرزاد حاشیههایی نیز به دنبال داشته است، بحث موسیقی متن و تیتراژ است. با وجود تمامی حواشی و صحبتهایی که در فاصلهی بین فصل دوم و سوم در رابطه با موسیقی این سریال و همکاری حسن فتحی با محسن چاوشی و سینا سرلک وجود داشته است، تاکنون اثری از موسیقی جدید در این سریال دیده نشده و همچنان از موسیقی و تیتراژ فصلهای گذشته استفاده میشود. باید دید در قسمتهای آینده و در خلال اتفاقات مهمی که انتظار میرود رخ دهد، حسن فتحی چگونه از موسیقی و تاثیرات آن استفاده خواهد کرد؟