در حاشیهی TGC 2018؛ حضور پررنگ زنان در مهمترین رویداد بازیهای رایانهای خاورمیانه
رویداد TGC 2018 علاوه بر بخشها و اتفاقات خاص خود، با حواشی منحصر به فردی نیز همراه بود که یکی از جالب توجهترین آنها حضور پررنگ و فعال خانمها در رویداد بود. شاید همهی ما با توجه به کلیشههای ذهنی خود، فضای گیم و بازیهای رایانهای را رنگآمیزی شده با تمی نسبتا مردانه تصور کنیم. حالا به این فکر کنید که با این پیشزمینهی ذهنی، چقدر میتوان انتظار حضور زنان در میان فعالین صنعت بازی و اختصاصا بازیسازان آن هم در ایران را داشت! با این حال یکبار چرخ زدن در میان غرفههای TGC امسال و شرکت در چند کارگاه و سخنرانی تخصصی این رویداد به روشنی نشان میدهد تا چه حد این کلیشهی ذهنی، غلط و خالی از واقعبینی است.
باید به این نکته توجه داشت که TGC یک رویداد تخصصی است که شرکت کنندگان در آن برخلاف یک نمایشگاه عادی، از میان فعالین این حوزه هستند که تعداد زیادی از آنها با هزینههای شخصی خود در آن شرکت کرده اند. با این پیش فرض حضور تعداد نسبتا بالای زنان در TGC 2018، نشان از حضور فعال خانمها در این صنعت است. فعالیتهایی که اتفاقا نه تنها محدود به بخشهای بیزنس و بازاریابی نبوده، که با توجه به شرکت پررنگ این قشر در کارگاههای تخصصی طراحی بازی و برنامه نویسی و طراحی، نشان میدهد زنان ایرانی راه خود را حتی به عنوان اعضای فنی تیمهای بازیسازی به استودیوها باز کردهاند. در واقع همین تماشاچی نبودن و اتفاقا در بطن رویداد قرار داشتن زنان و دختران رخدادی بسیار خجسته و مبارکی است.
شرکت پررنگ زنان در رویداد امسال حتی مورد توجه سخنرانان و متخصصین خارجی نیز قرار گرفته است. خانم «کیت ادواردز» در مصاحبه با گیمنیوز با اشاره به این موضوع گفت که حضور زنان در میان شرکت کنندگان رویدادی تخصصی مثل TGC 2018 بسیار مثبت و قابل توجه است. البته خانم ادواردز گفت از این حضور موفق زنان متعجب نیست و انتظار این را داشته که زنان ایرانی نیز در میان بازیسازان و فعالین گیم ایران جایگاه موفق و برجستهای داشته باشند.