Roman J. Israel, Esq.
رومن جی آن وکیل شیکپوش و اتوکشیده و جوان و قبراق تیپیکال هالیوودی نیست. او با یک کیف دستی پر از مدارک و پروندههای دادگستری با حالتی ناراحت کننده راه میرود. موهای آشفته و کمر خمیدهاش نشان میدهد که یک انسان معمولی است که همهی زندگیاش را وقف کار کرده.
بازی واشنگتن در نقش رومن جی. ازرائیل، بینقص، نفسگیر، بیتابکننده و ستودنی است. روحی که این بازیگر بزرگ به این شخصیت بخشیده دارای آنچنان کیفیتی است که میتواند به عنوان یک کلاس کامل بازیگری مورد توجه قرار بگیرد.
فیلم Roman J. Israel Esq داستان یک وکیل دادگستری وظیفهشناس، خبره و استثنایی را با بازی تاثیرگذار، شگفتانگیز و واقعی «دنزل واشنگتن» روایت میکند و با استفاده از موتیفهای روزمرهی زندگی مدرن آمریکایی و تلاش انسانها برای پیوستن به بدنهی سرمایهداری را مورد نقد قرار میدهد. نقدی که در آن هیچ انسان درستکاری پیروز نیست و در نهایت به خاطر همین ثابت قدم بودن و بیرحمی در نقد است که به فیلمی ارزشمند و فیلم پیشنهادی امشب گیمنیوز تبدیل میشود.
«دن گیلوری» بیشتر به خاطر کارگردانی فیلم سنتشکن و جذاب Nightcrawler شناخته میشود اما حضوری عمیقتر در سینمای آمریکا دارد. او سالها قبل فیلمنامهی جذاب Two for the Money را نوشت و خود را به عنوان یکی از بازیگران اصلی تولید فیلمنامهی هالیوودی در بدنهی این سینما مطرح کرد. او پیش از اینکه فیلم اولش را بنویسد و کارگردانی کند به عنوان نویسندهای خلاق و البته ذاتا و اساسا آمریکاییمآب شناخته میشد و شاید بعد از آن هم اوضاع همینطور باقی میماند، اگر فیلم Roman J. Israel Esq را خلق نمیکرد.
رومن جی، داستان یک وکیل دادگستری است که پس از سالها انجام وظیفه در یک دفتر وکالت در کنار همکارش به عنوان مردی که پشت پرده کارها را انجام میدهد و پروندهی تکمیل شده را برای دفاع به چهرهی اصلی دفتر میسپارد؛ متوجه میشود که با مرگ همکارش باید روش کار و زندگی خود را تغییر دهد. در همین حین یک وکیل موفق دیگر نیز پیدا میشود و به رومن جی، پیشنهاد کار میدهد.
رومن جی آن وکیل شیکپوش و اتوکشیده و جوان و قبراق تیپیکال هالیوودی نیست. او با یک کیف دستی پر از مدارک و پروندههای دادگستری با حالتی ناراحت کننده راه میرود. موهای آشفته و کمر خمیدهاش نشان میدهد که یک انسان معمولی است که همهی زندگیاش را وقف کار کرده. رومن جی تنها است و برای یک هدف بزرگ زندگی میکند: بازگرداندن عدالت واقعی به سیستم قضایی مخدوش لس آنجلس.
داستان فیلم با دنبال کردن یک اتفاق اساسی در زندگی رومن جی، آشنا شدن او با «جورج پیرس» و «مایا» به عنوان دو نقطهی عطف در زندگی حرفهایاش را به اتفاقات دیگر پیوند میزند و تلاش میکند نشان دهد که زندگی آدمها هرگز نمیتواند پس از آشنا شدن آنها با یکدیگر مثل قبل باشد. رومن جی، هدفی بزرگ دارد و آنقدر به آن مسلط است که در اولین دادگاهش به همین خاطر با قاضی وارد مشاجرهی لفظی میشود و همه چیز را خراب میکند. او در همین لحظه میفهمد که برای رسیدن به یک هدف بزرگتر باید اهداف کوچکتر را قربانی کند و اینجاست که تصمیم میگیرد زندگیاش را تغییر دهد.
حضور رومن جی در دنیای فیلم یک معنای خاص دارد. او از نسل قهرمانهای مدنی واقعی دههی 60 آمریکا است که برای رسیدن به حقوق اولیهی سیاهپوستان و دیگر اقلیتها جنگید. او برای رسیدن به هدف والای انسانی حرفهی وکالت را برگزیده و هرگز به سمت جاذبههای دنیوی کشیده نشده است. در عین حال، مردی است با هزاران آرزوی فروخورده و سرکوب شده، که حالا میفهمد میتواند به همهی آنها برسد، اما این وصال به قیمت از دست رفتن همهی ایدهآلهای او تمام میشود. به قیمت زیر پا گذاشتن همهی باورهای مقدس و متعالی که سالها او را به عنوان یک انسان شرافتمند زنده نگه داشته است.
داستان رومن جی با یک نقطهی اپیفنی قدرتمند به سینمای متعهد تبدیل میشود و از سینمایی که دن گیلوری را با آن میشناسیم فاصله میگیرد. داستان به قدر کافی ضد آمریکایی و انتقادی هست که مخاطب را از دنبال کردن منصرف کند، اما فیلم با یک جادوی واقعی تا پایان قدرتمند و جذاب باقی میماند: دنزل واشنگتن.
بازی واشنگتن در نقش رومن جی. ازرائیل، بینقص، نفسگیر، بیتابکننده و ستودنی است. روحی که این بازیگر بزرگ به این شخصیت بخشیده دارای آنچنان کیفیتی است که میتواند به عنوان یک کلاس کامل بازیگری مورد توجه قرار بگیرد. تصورِ دنزل واشنگتن در حین خوانش از متن و شخصیت رومن جی بسیار دشوار است و او استادانه به کالبد این شخصیت وارد شده و مشتاقانه آن را به زندگی آورده است.
فیلم دن گیلوری فیلم خوب و قابل ستایشی است و قدرتمند و خلاق ظاهر میشود، دارای داستان و شخصیتهای ملموس و شگفتانگیز است و یک اثر سینمایی ستودنی است، اما آنچه این فیلم را به یک اثر کاملا با ارزش و تماشایی تبدیل میکند و در لیست فیلمهایی که نباید از دست بدهید قرار میدهد، بازی دنزل واشنگتن و هنرنمایی بیبدیل او در نقشی جاودانه است.