در روزهای اخیر هنگامی که ردیف اعتراضات مخاطبان بازی NBA2K به کیفیت جدیدترین نسخه این بازی و تغییرات جزئی و اندک بازی در سالهای اخیر را میخواندم، به نظر جالبی برخوردم. یکی از طرفداران نسخه جدید بازی، در پاسخ به هجمه دیگر بازیکنها به این نکته اشاره کردهبود که تغییرات در یک بازی شبیه سازی سالانه از بسکتبال، هنگامی که بسکتبال در طول سالهای اخیر تغییرات خاصی به خود ندیده، توقع بیجاییست. آن هم از یک بازی که در کیفیت شبیهسازی به حد کمال رسیدهاست. در ادامه با موشکافی و بررسی دموی بازی FIFA 20 با گیمنیوز همراه باشید.
هنگام بازی کردن دموی جدیدترین نسخه فیفا، این نقطه نظر مدام در ذهنم میگشت که آیا این بهترین نسخهی ممکن از شبیهسازی فوتبال است و دلیل عدم پیشرفت فیفا، که در سالهای اخیر فرسنگها از رقیب سنتیاش جلوتر است، صرفا عدم وجود قلهای بالاتر برای دسترسیست؟ آن هم در سالی که آلکترونیک آرتز تصمیم بر ترکیب بازی پرفروش FIFA Street و ارائه آن در یک پکیج با نسخه هر ساله کرده، آیا این کمال تجربه فوتبال در صنعت گیم میتواند باشد؟
جواب این سوال، از هر نوع چشم اندازی و با هرمعیاری، نمیتواند مثبت باشد. اگر فردی مخاطب هرساله بازیهای شبیهسازی فوتبال باشد، نام نسخههای خاصی از هردو سری بازی را در ذهن دارد که بهترین نسخههای این سری و نزدیکترین نسخهها به تجربه فوتبال در دنیای گیم بودهاند. اما این هزارتوی جدیدی را آغاز میکند، چرا که در بازی شبیهسازی که تنها به بهبود گرافیکی و گیم پلی برای بهبود تجربه گیم وابستهاست و نه داستان و طراحی مرحله، چرا باید کیفیت بازی در روند رو به رشد ثابتی نباشد؟
جدیدترین سقوط سری بازی فیفا از نسخه هفدهم آغاز شد و به نظر نمیرسد که هنوز به انتها رسیده باشد. در دموی نسخه 20، با تمامی مشکلات نسخه 19 دسته و پنجه نرم میکنیم. هوش مصنوعی به حد جدیدی از ضعف دست یافته که تا پیش از این قابل تصور نبود. نقش مهارت بازی کننده در تعیین نتیجه بازی کمتر و کمتر شده، تا جایی که حتی در آخرین درجه سختی، با انتخاب لیورپول، رئال مادرید هیچ شانسی برای شکست دادن شما نخواهد داشت و در طول 90 دقیقه، حتی یکبار هم موفق به روانه کردن ضربهای به سمت دروازهتان نخواهد شد. ایرادات بیش از پیش دست و پا گیر میشود و به تجربه شما از بازی آسیب می زند و کیفیت درصد در چهارچوب نشستن شوتها و به مقصد رسیدن پاسهایتان بیش از همیشه به کیفیت تیم بستگی دارد تا مهارت بازی شما.
حفظ توپ در بازی به طرز تأسف باری سخت شده و حریف میتواند بدون تکل زدن و با دویدن ساده توپ را از مقابل پای ماهرترین هافبک شما برباید. بازیکنها کمتر مطابق مشخصههای بازیشان در دنیای واقعی رفتار میکنند و ستارهای مانند هازارد از اجرا کردن سادهترین دریبلها یا شوت زنی عاجز خواهد بود. نظم خط دفاعی و نظم تهاجمی، بیش از برنامهریزی تاکتیکی و تلاش شما، به کیفیت تیم شما و حریف بستگی دارد و در صورت قوی بودن، بارها مهاجمان و مدافعین خود را در برتری کامل نسبت به حریف مییابید.
در روزهایی که برنامه ریزی و شتاب بازی در فوتبال روز بیشتر و بیشتر میشود، کثرت عنصر تصادف و کندی عجیب بازی در سادهترین حرکات و سنگینی بازیکنان تعجب برانگیز است. نکتهای که در نسخه 19 آغاز شد و در نسخه 20 ادامه دارد.
بخش جدید ولتا فوتبال، با نسخه سه در مقابل سه، در دموی بازی FIFA 20 معرفی میشود. تنها بازیکن شناخته شدهای که در این بخش در اختیار دارید، وینیسیوس جونیور از رئال مادرید است. مهمترین نکتهای که در این مود بازی به تجربه گیم ضربه میزند، گیم پلی واقع گرایانه این بخش است که هیچ شباهتی به فوتبال فانتزی FIFA Street و لذت آرکید فوتبال خیابانی ندارد. دیگر خبری از حرکات ریتیمیک و چشم نواز و کمبو زدن در دریبل نیست و حرکات تکنیکی با همان کندی و کسلباری گیم پلی اصلی اتفاق میافتند و تنها نکته متفاوت، کثرت پاسهای تکنیکی در همه مواقع است، که با عدم آگاهی هوش مصنوعی و حضور خودکار پاس تکنیکی بارها منجر به از دست رفتن موقعیتهای دو تیم میشود. بازی به جای تمرکز روی قراردادن المانهای آرکید در گیمپلی بخش ولتا و لذتبخش کردن تجربه بازی، با طراحی محیط و نقاشی دیواری و پخش صحنه آهسته وقایع از یک موبایل ناشناس با نوار شارژ خالی، سعی در القای حس خیابانی بودن این شبیهسازی فوتبال در زمین کوچک میکند.
حقیقت در مورد دموی بازی FIFA 20 علیرغم ویژگیهای بصری بهبود یافته و قابل تحسین، پسرفت گیم پلی و ضعف شدید بازی در ارائهی تجربهای لذت بخش و یکدست است و این باعث میشود که امکان عدم تغییر بازی از نسخه 18 تا به حال، امکانی مثبت تلقی شود. فیفا و تجربهای که از پرطرفدارانترین ورزش جهان ارائه میدهد، مدتیست که از بازهی خوب بودن نیز فاصله گرفته و بزرگترین مشکل بازی، قانع بودن سازندگان از موقعیت بازی در صنعت گیم به نظر میرسد. فروش بالای هرساله بازی، فارغ از کیفیت فنی، باعث شده رویای کمال، راهی به ذهن سازندگان پیدا نکند و خورشید، هرسال بی آنکه کسی برای دست یافتن به سمتش پرواز کند، در افق فرو برود.