مشکلاتی که شیوع بیماری کووید-19 برای پخش محصولات در جهان ایجاد کرده باعث شده که انتشار قسمت دوم بازی The Last of Us نیز با تأخیر مواجه شود. ازآنجاییکه بازی The Last of Us در دنیایی رخ میدهد که شیوع یک بیماری واگیردار بشریت را بهزانو درآورده، این موضوع میتواند طعنهآمیز باشد.
تأخیر خوردن این بازی میتواند برای طرفدارانی که صبورانه –و پس از تأخیر خوردن بار قبل این بازی- منتظر انتشار آن بودهاند، ناراحتکننده باشد. مخصوصاً حالا که دیگر هیچ اطلاعی از این نداریم که بازی کی ممکن است عرضه شود. تنها چیزی که میتوان گفت این است که با توجه به پیشنمایشهایی که سال گذشته از این بازی منتشر شده بود نشان میدهد که به احتمال زیاد، انتظار برای این بازی ارزشش را خواهد داشت.
هفتهی گذشته شخصی ادعا کرده بود که از داستان بازی مطلع است و شاید بهترین کاری که در حال حاضر میتوانیم حین انتظار کشیدن انجام دهیم این باشد که ادعای این فرد را جزءبهجزء بررسی کنیم.
گفته شده است که دشمنان اصلی در این بازی، سرافیتها (Seraphite) هستند. سرافیتها گروهی از متعصبین مسیحیاند که به خاطر اعتقاداتشان مبنی بر گناه بودن رابطه بین دو جنس موافق، معشوقهی «الی» را به قتل میرسانند. بیایید نگاهی به تریلرهای بازی بیاندازیم و ببینیم که این ادعا چقدر ممکن است صحت داشته باشد.
پیش از این که به بررسی تریلرها بپردازیم، داستان سرافیتها چیست؟
خداشناسی مسیحیت در قرونوسطی اینطور میگوید که سرافیمها، موجوداتی فرشتهگونه هستند که در سلسله مراتب موجودات مقدس، در بالاترین جایگاه قرار دارند و شانهبهشانهی خدا، از تاجوتخت مقدس محافظت میکنند.
«ـیت» اضافهشده به آخر این کلمه، نشانگر تعلق است و کلمه سرافیت، معنی «از فرشتگان» میدهد. صرفاً اسم این موجودات نیز میتواند اندکی به ادعای فرد موردنظر اعتبار ببخشد. پس حالا بیایید با هم تریلرهای بازی را بررسی کنیم.
حتی در تریلر رونمایی از بازی نیز –بهواسطه موسیقی Through the Valley- به مضامین مذهبی این بازی اشاره شده است. این موسیقی به بخشی از کتاب انجیل اشاره دارد (Psalm 23:4) که در آن اینگونه روایت میشود:
چون در وادی سایه موت نیز راه روم از بدی نخواهم ترسید زیرا تو با من هستی؛ عصا و چوبدستی تو مرا تسلی خواهد داد.
برای مقایسه، در ترانهی بهکاررفته در این تریلر، اینگونه گفته میشود:
در وادی سایه موت راه میروم و از بدی نخواهم ترسید، چرا که نسبت به آن نابینایم. و ذهن و اسلحهام مرا تسلی میدهند، چرا که میدانم به محض رسیدن دشمنانم آنها را خواهم کشت.
بیشک نیکی و بخشش در تمامی روزهای زندگیام همراه من خواهند بود، و تا ابد در این زمین زندگی میکنم. همچنان در جوار این آبهای راکد قدم میزنم و روحم را زنده میکند؛ اما نمیتوانم در مسیر نیکی قدم بردارم، چون خطاکارم.
ترانهی شاون جیمز مستقیماً به بخش مذکور از انجیل ارتباط دارد، اما یک تفاوت مهم میان این دو وجود دارد. در متون مقدس، نویسنده از این که خدا در کنار اوست آرامش میگیرد. خدا آنها را هدایت میکند (اشاره به عصایی که ابزار سنتی چوپانان است) تا از وادی موت عبور کنند.
در نسخهی شاون جیمز، خدا آرامشبخش او نیست. افکار و اسلحهی او هستند که او را آرام میکنند؛ فرقی هم ندارد که از اسلحه بهصورت کنایی استفاده کرده باشد یا نه. احساس امنیت او ناشی از اعتمادی است که به خودش دارد، و بدی حاضر در دنیا را نیز نمیبیند چون که برایش عادی شده است. این ترانه راجع به طرد مذهب است.
با این شرایط، منظور میتواند این باشد که الی در پروسهی آماده شدن برای گرفتن انتقام از یک فرقهی مسیحی، دین را پس میزند. « اما نمیتوانم در مسیر نیکی قدم بردارم، چون خطاکارم» ممکن است به این اشاره داشته باشد که چگونه در مسیحیت، گرایش او گناه محسوب میشود.
در پایان این تریلر، الی را میبینم که به جوئل میگوید همهشان را پیدا خواهد کرد و تکتکشان را خواهد کشت. این موضوع نیز میتواند نشان صحت ادعای مطرحشده در خصوص بازی باشد؛ یعنی این که داستان بازی، داستان انتقام است و الی قصد دارد برای به قتل رساندن معشوقهاش، انتقام بگیرد.
در این تریلر چندین شخصیت جدید نمایش داده میشوند که مشخصاً در داستان بازی تأثیر بسیاری دارند. چه دلیل دیگری میتواند وجود داشته باشد که این اشخاص جدید، تریلری منحصر به خودشان داشته باشند که در آن هیچ نشانی از الی و جوئل نباشد؟ در این تریلر همچنین برای اولین بار با سرافیتها روبرو میشویم.
یکی از نکات جالب در مورد سرافیتها این است که چقدر برای برقراری ارتباط از سوت استفاده میکنند؛ درست مانند چوپانی که با گلهی خود ارتباط برقرار میکند.
در انجیل، (زکریا 10:8) خدا میگوید که روزی برای برگرداندن گله به خود/دین سوت خواهد زد:
و ایشان را –با سوت- صدا زده، جمع خواهم کرد زیرا که ایشان را فدیه دادهام و افزوده خواهند شد، چنانکه در قبل افزوده شده بودند.
طراح ارشد این بازی، ریچارد کمبیر، گفته است که در نحوه صحبت کردن سرافیتها میتوان ردپای مذهب را دید، اما استفادهی آنها از این سوتها نیز نشانهی مذهبی است.
این تریلر زنی ناشناس را نشان میدهد که روی زمین کشیده شده و به مکانی باز برده میشود که در آن اجسادی را میبیند که اجزای بدنشان از آنها خارج شده و آویزان شدهاند. زن ناشناس بهوسیله طنابی آویزان میشود و سپس یکی از سرافیتها به نام امیلی، سطلی را زیر پایش قرار میدهد تا نمیرد.
پس از این کار، امیلی خنجری در میآورد و به اجساد اشاره میکند و به زن مرموز میگوید که «اونها پر از گناهاند». شاید منظور این باشد که دلیل کشته شدن آنها، آلوده بودنشان است. به احتمال زیاد، سرافیتها بیماری کوردیسپ را به عنوان تجلی گناهان فرد در نظر میگیرند که سرانجام آن، تبدیل شدن به کلیکر است.
درست زمانی که امیلی میخواهد شکم زن را پاره کند، صدای سوتی حواس او را پرت میکند و زنی دیگر به نام یارا وارد صحنه میشود. امیلی یارا را میشناسد و او را به اسم صدا میزند. به نظر میرسد که یارا پیشتر یک سرافیت بوده باشد که گروه را ترک کرده است. امیلی از او میپرسد که آن یکی مرتد کجاست، و منظور او احتمالاً برادر یارا است.
پس از این که یارا به صورت امیلی تف میکند، او به افراد خود دستور میدهد تا «بال او را بچینند» و سپس آنها با چکش به آرنج او میکوبند. چیدن بال، هم از توانایی تحرک او میکاهد و هم یک کار نمادین است.
سپس، «لِو» یارا و زن ناشناس را نجات میدهد. آنها به فاصلهی کمی، با کلیکرها مواجه میشوند که یارا از آنها بهعنوان شیطان یاد میکند. این هم نشانهی دیگری است که به عقیده سرافیتها، کلیکرها تجلی نهایی گناهان بشریت هستند.
تریلر گیمپلی بازی The Last of Us Part 2
در این تریلر، برای اولین بار دینا را دیدیم که الی را در جریان یک مراسم رقص میبوسد. موضوع بخشی از بازی که سال گذشته بهعنوان پیشنمایش در دسترس بود هم مربوط به شکلگیری رابطهی میان الی و دینا بود.
پس از قسمت بوسه، تریلر به گیمپلی بازی کات میخورد و الی را میبینیم که خنجر خود را در گردن یکی از سرافیتها فرومیبرد. مجدداً میتوانیم صدای سوتهایی را بشنویم که فرقه، برای برقراری ارتباط رمزی از آنها استفاده میکند.
بار دیگر، فردی را میبینیم که اعضای بدنش بیرون آورده شده است و یکی از سرافیتها میگوید که اینها پر از گناه هستند. زمانی که بالاخره الی را میبینند، به الی اشاره میکنند و با «گرگ» خطاب کردن او، به یکدیگر هشدار میدهند. لازم به ذکر نیست که گرگ، یکی از مهمترین خطراتی است که گلهی یک چوپان را تهدید میکند. در کتاب انجیل نیز از لغت گرگ برای اشاره به انسانهای شریر و حتی خود شیطان استفاده میشود؛ هر کس که نسبت به مسیحیان خداترس، نیت بد داشته باشد.
متی 7:15 :
امّا از انبیای کَذَبِه احتراز کنید، که به لباس میشها نزد شما میآیند ولی در باطن، گرگان درنده میباشند.
در انتهای این تریلر، الی مردی را به قتل میرساند که بهآرامی میگوید: «نوح، برهی قربانیشده…». این مسئله، بیشتر از پیش ثابت میکند که با یک گروه مذهبی متعصب طرف هستیم. دیدن واکنشهای مخاطبین در زمان عرضهی این بازی جالب خواهد بود.
بهشخصه حالا حتی بیشتر از گذشته به این بازی علاقهمند شدهام. جذابیت بازی The Last of Us، از واقعی بودن و طبیعی بودن آن است و قرار دادن یک دین تخیلی، برای این بازی که قرار است در دنیای واقعی و در ایالاتمتحده اتفاق بیافتد، از واقعی بودن تجربه بازی میکاهد. امیدواریم که ناتی داگ بتواند در کشورهایی که روی چنین مضامینی حساسیت بالایی دارند، این بازی را بدون هیچگونه تغییراتی عرضه کند.