جدیدترین فیلم کریستوفر نولان و احتمالا مهمترین اثر سینمایی سال 2020، به زودی در سینماها به اکران عمومی درخواهد آمد. اما در روزهای اخیر اکران محدود این فیلم برای اصحاب رسانه و منتقدان اولین واکنش آنها به فیلم Tenet را در پی داشته است.
نظرات درباره فیلم جدید کریستوفر نولان کارگردان نامدار و خالق آثاری چون Inception و Interstellar متفاوت بودهاند، اما عمده منتقدان لب به تحسین این فیلم گشودهاند و آن را اثری لایق طرفداران نولان دانستهاند.
اثری که به گفته برخی از منتقدان بیشترین استفاده از ظرفیتهای نوین سینما را داشته و نولان باتجربه را در بهترین حالت کارگردانی خود نشان میدهد.
این فیلم با بازی «جان دیوید واشنگتن»، «رابرت پتینسون» و «کنث برانا» یکی از پیچیدهترین فیلمنامههای نولان را دارد و کارگردانی چندان سادهای هم نداشته، تا جایی که به گفته تهیهکننده فیلم نولان فیلم را یک بار به صورت معمولی و یک بار برعکس فیلمبرداری کرده است.
ساخت این فیلم کار سادهای نبوده و به عنوان مثال برای یکی از سکانسهای عظیم فیلم نولان یک هواپیمای بزرگ را ساقط کرده و از سقوط و انفجار آن فیلم گرفته است. به علاوه به گفته بازیگران فیلم، داستان فیلم به حدی پیچیده است که خود آنها هم حین فیلمبرداری کاملا متوجه نشدهاند که در فیلم دقیقا چه میگذرد.
پیش از پرداختن به واکنش منتقدان به فیلم Tenet آخرین تریلر منتشر شده از این فیلم را با هم ببینیم:
فیلم Tenet با اینکه به زودی رنگ پردهی نقرهای را خواهید دید، به هر حال یکی از قربانیان همهگیری بیماری کووید-19 و شیوع ویروس کرونا است که در پی آن بسیاری از سینماها تعطیل شده و اکران بسیاری از فیلمها از جمله همین فیلم به تعویق افتاده است. اگرچه نولان با این فیلم خود در پی احیا کردن سالنهای سینما است و هنوز هم امیدوار است که مردم برای تماشای این بلاکباستر عظیم به سینماها برگردند.
واکنشهای منتقدان به فیلم Tenet کریستوفر نولان
در ادامه مجموعه اولین واکنش منتقدان به فیلم Tenet را با هم مرور میکنیم. واکنش آن دسته از منتقدان که این فیلم را در شبانه روز گذشته تماشا کردهاند عمدتا حاکی از یک فیلم بزرگ و بسیار خوب است، اما برخی از آنها نیز ایراداتی از فیلم گرفتهاند.
در ادامه سرخطی از نقد و بررسیهای فیلم را بر اساس رویکرد آنها خواهید خواند:
فیلم Tenet در مقایسه با آثار قبلی فیلمساز چگونه است؟
لیندا ماریک از The Jewish Chronicle مینویسد:
این [فیلم] یکی از شجاعانهترین روایتهای علمی تخیلی او [نولان] است و نتیجه حقیقتا شگفتانگیز است.
جیمز موترام از South China Morning Post مینویسد:
فیلم Tenet از انتظارات شدید ما هم پیشی میگیرد… این فیلم قطعا یکی از بلندپروازانهترین فیلمهای کارنامهی اوست که حرفی برای گفتن دارد.
کلریس لوگری از Independent مینویسد:
فیلم Tenet به اندازه فیلمهای قبلی نولان پیچیده و خاص طراحی شده است. این فیلم برخی از صحنههای بسیار ویژه و بهیادماندنی کارنامه او را در بر دارد.
فیلم Tenet شاهکار کریستوفر نولان نیست، اما یک عنوان هیجانانگیز دیگر در میان فیلمهای ساخته او به شمار میرود.
کیسی چانگ از Casey’s Movie Mania مینویسد:
فیلم Tenet اولین فیلمی است که هنگام تماشا من احساس کردم او [نولان] از طرح خود بیش از حد هیجانزده میشود.
فیلم درباره چیست؟
آنچه درباره روایت آن جذابتر از همه است را پیش از تماشای آن به هیچ عنوان نمیتوان بیان کرد.
سایمون میرادو از Student Edge مینویسد:
ما حتا مطمئن نیستیم اگر بخواهیم هم بتوانیم این فیلم را اسپویل کنیم.
مایک مککیهیل از IndieWire مینویسد:
عنوان این فیلم ارتباط محدودی با داستان آن دارد، البته به شکلی خستهکننده و بدون لذت.
آیا باید انتظار یک تجربه گیجکننده را داشته باشیم؟
اندی لی از Daily Star مینویسد:
اگر فیلم Inception نولان مغزتان را آب کرد، خودتان را برای سطح دیگری از سردرگمی آماده کنید.
رادزیان سیمونپیالی از NOW Toronto مینویسد:
فیلم Tenet باعث میشود که بگویید «واو» و همچنین «ها؟» و «چی..؟» و «این چه کوفتیه؟»…
گای لادج از Variety مینویسد:
فیلم Tenet به خودی خود چندان پیچیده نیست، بیشتر درهم است تا بغرنج، عریض است تا عمیق، و ساختار خطی که در روایت آن وجود دارد بیشتر از آن است که فکر میکنید.
آدام وودوارد از Little White Lies مینویسد:
سرگرمی Tenet در تلاش برای پیدا کردن جواب چه ها و چراها نیست بلکه به سادگی در ستایش چگونهها است.
لزلی فلپرین از Hollywood Reporter مینویسد:
من برای نوشتن این نقد دو بار فیلم را تماشا کردم و هنوز هم درباره اینکه چه اتفاقی افتاده و چرا سردرگم هستم.
تصویر در فیلم Tenet چه قدر تاثیر دارد؟
ایان سندول از Digital Spy مینویسد:
فیلم Tenet به دفعات لحظههایی را برآورده میکند که مثل هیچ چیز دیگری که قبلا دیدهاید (یا حتا دربارهشان فکر کردهاید) نیستند.
جیمز موترام از South China Morning Post مینویسد:
فیلم Tenet بهتر است به عنوان یک تجربه حس شود تا اینکه بخواهیم آن را درک کنیم. به صندلی خود تکیه دهید، آرام باشید و آماده شوید تا ذهنتان از هم فروپاشد.
شانون کانلان از Mashable مینویسد:
یک هدیهی کامل به عنوان رویداد سینمایی، فیلم Tenet در احمقانه نشان دادن جلوههای ویژه بصری واقعی کاملا جادو میکند.
جوردن فارلی از Total Film مینویسد:
تعهد نولان به فیلمبرداری واقعی، جلوههایی را به دست میدهد که تاثیرشان همچون اولین باری است که شما یک تی-رکس را در فیلم پارک ژوراسیک دیدید. این فیلم غیرممکن را به نحوی به شما نشان میدهد که تشخیص آن از واقعیت ممکن نباشد.
جسیکا کیانگ از New York Times مینویسد:
ژست بازی با زمان را از فیلم بگیرید آن وقت Tenet تنها مجموعهای از سکانسها شامل سرفت، تعقیب و گریز با ماشین، بمبگذاری و سرقت بیشتر است، اما خدای من، او [نولان] خیلی خوب همه چیز را منفجر میکند.
اکشن فیلم چطور است؟
رادزیان سیمونپیالی از NOW Toronto مینویسد:
اکشن این فیلم از هر چیزی که نولان پیش از این ساخته پیشی میگیرد.
آدام وودوارد از Little White Lies مینویسد:
اگر نولان خودش را پشت سر گذاشته باشد، این اتفاق قطعا در صحنههای اکشنی رخ داده است که فارغ از جنبهی تکنیکی فوقالعادهاشان، دقیقتر و بسیار تیزتر از آنچه قابل توصیف باشد است. (نقل به مضمون)
تام بیسلی از Flickering Myth مینویسد:
با عظیمت و پر سر و صدا است و همه چیز را در افسانهایترین مقیاس ممکن انجام میدهد. [تجربه فیلم] بیش از هر چیز شبیه آن است که سینما مشتی به صورت شما بکوبد، در بهترین و بدترین حالتهایش.
آیا ماجرای فیلم واقعا حساس است؟
کلریس لوگری از Independent مینویسد:
این فیلم اکشن نادری است که در آن شخصیتها فقط نمیگویند که اگر در ماموریتشان شکست بخورند دنیا به پایان میرسد، شما هم آن را احساس میکنید.
روزی فلتچر از Den of Geek مینویسد:
ماجرای فیلم آنقدر حساس است که شاید به همین خاطر نمیتواند تاثیری احساسی بگذارد.
فیلم Tenet بیشتر یادآور چه چیزی است؟
مایک مککیهیل از IndieWire مینویسد:
فیلم Tenet در ساختار به فیلم Memento سال 2000 شباهت دارد با پول بیشتر، اما از لحاظ داستانی، Tenet بیشترین شباهت را با گزارش اقلیت (Minority Report) دارد.
جوردن فارلی از Total Film مینویسد:
فیلم Tenet میتواند شبیه به یک بازسازی 200 میلیون دلاری Primer با روایتی خیرهکننده و درخشان که عملا یک یا دو بار تماشای مجدد نیاز دارد تا بتواند کاملا درک شود.
نیکلاس باربر از The Wrap مینویسد:
این فیلم ممکن است هوشمندی فیلم Looper رایان جانسون و Primer شین کاروث را در بیتوجهی گیجکنندهاش به زمان خطی بازتاب دهد، اما روایت فیلم بیشتر از آنکه پیچیده باشد درهم است.
رادزیان سیمونپیالی از NOW Toronto مینویسد:
این فیلم یاداور Serenity استیون نایت است و از فیلمهای زیادی از La Jetee تا From Russia With Love تاثیر پذیرفته است.
اما فیلم واقعا چگونه به نظر میرسد؟
الکس گادفری از Empire Magazine مینویسد:
نولان اینجا فیلم باند خودش را ساخته است، همهی چیزهایی که از آن فیلم دوست داشته را قرض گرفته و هر چه دوست نداشته را کنار گذاشته است، و سپس همه آنها را نولانیده است!
گای لادج از Variety مینویسد:
جذابترین مشابه جیمز باند که تا کنون دیدهاید، تکمیل شده با سفر به مناطق مختلف دنیا، تعقیب و گریزهای ماشینی که مثل اسپاگتی سر میخورند و میچرخند، و قراردادی که دلتان میخواهد واقعا داخل صحنه بروید و آن را پاره کنید.
ایان سندول از Digital Spy مینویسد:
این فیلم واقعا تلاش نولان برای برآورده کردن فیلم جیمز باند خودش است، با این تفاوت که باند هیچ وقت مجبور نبود با گلولههای برعکس سر و کله بزند.
بازیگران چگونه بازی میکنند؟
آدام وودوارد از Little White Lies مینویسد:
دیوید واشنگتن در نقش اصلی بسیار مستحکم است… رابرت پتینسون بهترین بازی خود را ارائه میدهد.
لیندا ماریک از The Jewish Chronicle مینویسد:
رابرت پتینسون یک چرخش حقیقتا شوکهکننده دارد.
کیسی چانگ از Casey’s Movie Mania مینویسد:
تنها الیزابت دبیکی و کنث برانا تاثیر درستی بر نقشهای خود گذاشتهاند.
کلریس لوگری از Independent مینویسد:
برانا به طرز غیرمنتظرهای ترسناک است.
آیا شخصیتها به اندازه کافی برای ما اهمیت پیدا میکنند؟
شانون کانلان از Mashable مینویسد:
اگرچه نقشهای اصلی چون جان دیوید واشنگتن، رابرت پتینسون و الیزابت دبیکی سطح استواری از کمال را به شخصیتهای خود میبخشند و این شخصیتها در لباسهایی بی عیب و نقص پیچیده شدهاند، ما بدون اینکه ایدهای درباره اینکه اینها چه کسانی هستند به دست آوریم باقی میمانیم.
سایمون میرادو از Student Edge مینویسد:
فیلم Tenet نشان میدهد که نولان دیگر هیچ علاقهای به انسانها بیشتر از قرار دادن آنها به عنوان وسایل روی پوستر یا نقطههای روی نمودار ندارد.
رادزیان سیمونپیالی از NOW Toronto مینویسد:
فیلم Tenet به هیچ وجه یک فیلم درباره نژاد نیست. اما واشنگتن به خوبی از آنچه نژادش به نقش اضافه میکند استفاده کرده است.
ایرادهای بزرگ فیلم چه هستند؟
لارا پوتیه از Starburts مینویسد:
سردی Tenet چیزی است که مانع تبدیل شدن آن به اثری بزرگ میشود… توجه تماشاگر تماما ذهنی است.
کیسی چانگ از Casey’s Movie Mania مینویسد:
[فیلم Tenet] به طرز عجیبی توخالی و سرد به نظر میرسد. آنچنان جدا شده از مسئله اصلی که مجموعه درخشان بازیگران فیلم نولان نیز موفق به اتصال احساسی نمیشود.
دانالد کلارک از Irish Times مینویسد:
پی بردن به اینکه چه خبر است کار سختی است. اهمیت دادن به آنچه رخ میدهد، سختتر.
لیندا ماریک از The Jewish Chronicle مینویسد:
برای یک فیلم که به پوستهی نوآورانهی خود میبالد، نمایش جنسیتزده نقشها میتواند به شکل شگفتآوری قدیمی باشد.
در پایان این منتقدان اشاره میکنند که فیلم بهتر است در سینما و روی پرده عریض دیده شود. این نکته از آن نظر حائز اهمیت است که در حال حاضر سینماهای کمی در دنیا فعالیت دارند و اکرانها محدود شدهاند.
از طرف دیگر، هر چقدر در دنیا فیلم به راحتی در سینما قابل تماشا باشد، اوضاع در کشور ما فرق میکند. البته تماشای فیلمهای بزرگ خارجی در سالهای اخیر در برخی سینماهای ایران هم ممکن شده است، اما تا آن روز، بعید است طرفداران نولان بتوانند دندان روی جگر بگذارند.
تجربه البته نشان داده که واکنش منتقدان به فیلم نولان یا کارگردانهای مولف دیگر پاسخگوی همه سوالات مخاطبان و طرفداران نبوده است و به نظر میرسد همین موضوع برای Tenet هم صادق باشد.
فیلم Tenet کریستوفر نولان در روزهای آینده در سینماهای منتخب دنیا، و از هفته دوم شهریور در آمریکا به نمایش درمیآید.
نظر شما درباره نقدهای این فیلم چیست؟
به نظر می رسه که نولان یه شاهکار دیگه ستخته .