جدیدترین نسخه از مجموعه بازی Serious Sam که یکی از قدیمیترین بازیهای شوتر صنعت بازیسازی است توسط استودیو Croteam ساخته و منتشر شده است و با گذشت 19 سال از نسخه اول این بازی سازندگانش همچنان بر روی المانهای کلاسیک بازی پافشاری کردهاند و انگار علاقهای به ایجاد ذرهای تغییر در جهت پیشرفت و نوآوری ندارند. در ادامه با گیمنیوز با نقد و بررسی بازی Serious Sam 4 همراه باشید.
بگذارید اینطور صحبتهایم را آغاز کنم. اگر سردبیر سایت به من میگفت که این نسخه از بازی Serious Sam را در پناهگاهی زیرزمینی که 10 سال پیش زیر خاک دفن شده و به تازگی آن را کشف کرده، پیدا کرده است تعجب نمیکردم. درست است که حفظ کردن ریشهها، المانی بسیار مهم است اما ما اکنون در سال 2020 میلادی هستیم و همه انتظار دارند که محصولاتی که عرضه میشوند نزدیک به تکنولوژی و استاندارد روز باشد اما این اتفاق برای Serious Sam 4 نمیافتد.
موسیقی نبرد بازی با بیسلیقگی تمام بعد از کشته شدن آخرین دشمن قطع میشود، درست بعد از کشتن باسها خیلی سریع میان پرده پخش میشود، انیمیشن لباسها و محیط فیزیک خاصی ندارند و سنگها با بیوزنی تمام به این طرف و آن طرف پرتاب میشوند و در بعضی موارد لول ایونتها اتفاق نمیافتند و یا تا آخرین دشمن را که جایی در گوشه نقشه به دیواری گیر کرده نکشید اتفاق نمیافتند.
برای اثبات حرفهایم یک مثال فوقالعاده دارم و آن هم بازی Doom است. نگاه کنید که آنها چطور با حفظ ریشههای بازی آن را متحول و تبدیل به محصولی با کیفیت برای مخاطب امروزی کردهاند.
بازی Serious Sam از همان اول یک شوتر پر هرج و مرج و بدون قانون بود. بازی از همان اول شروع به فرستادن موجودات و آدم فضایی هم عجیب و غریب به سمت شما میکرد و در نسخه چهارم هم شاهد همین سیستم هستیم اما باز هم سازندگان هیچ تغییری در طراحی این موجودات انجام ندادهاند و فقط چندین گونه جدید به آنها اضافه شده است. اسلحهها و سلاحهای بازی بسیار متنوع هستند و شما میتوانید از کوچکترین تا بزرگترین آنها را به صورت دوال استفاده کنید.
یکی از تنها تغییرات مثبتی که سازندگان در بازی ایجاد کردهاند قابلیت تیراندازی در حال دویدن است که در بازی Serious Sam 3 که 10 سال از آن میگذرد شما باید قبل از شلیک از دویدن میایستادید.
بخواهم با خودم صادق باشم تجربه این بازی به عنوان کسی که در طول این 19 سال هر چهار نسخه این مجموعه را تجربه کرده لذتبخش بود. جنگیدن با انبوهی از دشمنان که بدون هیچ تاکتیکی فقط به شما نزدیک میشوند و عموما فاصله زیادی بین و شما آنها نیست بسیار هیجانانگیز است و این بازی اصلا ساده و آسان نیست.
Serious Sam 4 به غیر از بخش داستانی که دقیقا دنبالهی نسخه سوم است و چیزی نزدیک 10 ساعت زمان میبرد که تا 13 ساعت نیز قابل افزایش است هیچ چیز دیگری ندارد البته شما میتوانید بخش داستانی را علاوه بر یک نفره، به صورت آنلاین با دوستانتان بازی کنید اما دلتان را به آن خوش نکنید چرا که خبری از باهم بازی کردن نیست و هر کس برای خودش بازی میکند.
این هم از همان ایراداتی است که در پاراگرافهای بالا درموردش صحبت کردم. با توجه به سبک و حال و هوای آن این بازی میتوانست شامل بخشی مثل Survival Mode باشد که شما در آن بتوانید تواناییهای خود را بسنجید و با دوستانتان رقابت کنید.
داستان بازی هم تفاوت خاصی با نسخههای قبلی ندارد و شخصیت بازی یعنی Sam Stone بار دیگر بازگشته تا از زمین در برابر بیگانگان و آدم فضاییها دفاع کند و آنها را برای بار چهارم این بار در شهر واتیکان شکست دهد.
شخصیت اصلی بازی بسیار خشن و بدون احساس است اما مدام شوخی میکند و در هیچ یک از دیالوگهایش جدی نیست.
از اول بازی او و همتیمیهایش درباره گفتن جمله قصار یا همان One-liner بعد از کشتن باسها با یکدیگر بحث و مزاح میکنند و این موضوع قصد شوخی با کلیشهای را دارد که دیگر هیچ قهرمانی از آن استفاده نمیکند. اگر بخواهیم شخصیتی مشابه را مثال بزنیم میتوانیم به Duke Nukem اشاره کنیم اما من طنز Sam Stone را ترجیح میدهم.
در پایان باید بگویم بازی Serious Sam 4 هنوز هم برای طرفداران و هوادارانش جذاب و دوستداشتنی است و به ریشههای خود پایبند مانده اما این موضوع تماما خوب و درست نیست چرا که سازندگان بازی هیچ خلاقیت و پیشرفتی در آن ایجاد نکردهاند. انگار که بعد از ده سال شما دارید نسخه تر و تمیزتری از بازی Serious Sam 3 بازی میکنید که کاملا توی ذوق میزند.
این بازی برای یک طرفدار و کسی که هر سه نسخه گذشته آن را تجربه کرده باشد میتواند تجربهای جذاب باشد چرا که گیمپلی و گرافیک بهتر و روانتری ارائه میکند اما این بازی را اصلا به کسانی که با این مجموعه آشنایی ندارند پیشنهاد نمیکنم چرا که قطعا با دیدن اولین کات سین آن را کنار خواهید گذاشت و این همان نداشتن استاندارد امروزی است که از آن صحبت کردم.