تجربه بخش داستانی فورتنایت تلاشی برای خلق تجربه هیجان انگیز آینده است
چرا بازی فورتنایت بخش داستانی دارد؟ فورتنایت بازیای است که ۱۰۰ بازیکن با لباسهای موز شکل یا در قالب قهرمانان جنگ ستارگان، در یک جزیره کارتونی فرود میآیند. آنها باهم وارد جنگ میشوند تا زمانی که فقط یک نفر باقی بماند. وقتی این کار انجام شد، شما میتوانید مجددا بازی را تکرار کنید.
اما در میان این فریم ورک مولتی پلیر شوتر، فورتنایت به یکی از بزرگترین و مهمترین بازیهای داستانی بدل شده است. تیم اپیک همواره ایدههای جدید را آزمایش کرد. از ایونتهای زنده که میلیونها نفر در آن شرکت داشتند، تا صحنههایی که با کمک کارگردانان هالیوودی ساخته شد. این تیم کاری کرد که المانهای داستانی بازی، طبیعی و با مفهوم به نظر برسد. فورتنایت در میان بزرگترین و تاثیرگذارترین بازیهای دنیا قرار دارد. و برای دونالد موستارد، رییس اپیک گیمز، این شانسی بود که نمیتوانست رد کند.
موستارد به ورج گفت:
برای من، این یک شانس برای خلق یک رسانه جدید بود.
تمرکز بر روی بخش داستانی، پس از انتشار فصل آخر بازی، حالا تقریبا مشخص است. برای اولین بار، بازیکنان میتوانستند در یک ماموریت تک نفره بازی کنند. این یک ماموریت است که شما به دنبال پروانهها میروید تا کمک کنید واقعیت بازیابی شود. این بخش همچنین دیالوگها و ویژگیهای قدیمی بازیهای ویدئویی را داراست.
وی توضیح میدهد:
ما در اصل سه سال و نیم است که هستیم و حالا خوب است که این چنین باشیم. یک فردی با نام مامور جونز (Agent Jones) وجود دارد. این چیزی است که قرار است اتفاق بیفتد. اوه، نگاه کن، آنها واقعا صحبت میکنند. اما برای خیلی از موارد، خیلی خیلی ظریف بود. اما حرکت به جلو کمتر ظریف خواهد بود.
ایده داستان سرایی در فورتنایت، جدید نیست. موستارد میگوید که در ابتدا و از همان زمانی که بازی در سپتامبر ۲۰۱۷ منتشر شد، بخشی از برنامه بوده است. و این فقط یک ایده برای بعد نبود، بلکه یکی از عناصر اصلی بود.
موستارد توضیح میدهد:
رویکرد ما از ابتدا، یا هدف ما این بوده که چگونه میتوانیم واقعا در مقیاس گسترده، سرگرمیهای گسترده ایجاد کنیم. و من همیشه فکر میکنم که روش انجام این کار از روی استعاره داستانی است.
او میگوید:
ممکن است لزوما داستانی در ساختار سنتی و سه کاره محور شخصیت نباشد. اما تصورات و دلیل وقایع و اتفاقاتی که برای افراد ایجاد میشود از اهمیت احساسی برخوردارند تا به یک تجربه سرگرمی وابسته شوند. این اصل و فلسفه راهنمای ما است. فورتنایت داستان دارد، چون هر سرگرمی بزرگی یک داستان خوب دارد.
چالش این بود که چگونه بخش داستانی فورتنایت بیان شود. چون فورتنایت یک بازی چند نفره آنلاین است که بازیکنان با زنده ماندن و شلیک و داستان بازی درگیر هستند. برای اولین بار، خارج از تماشای زنده، بازیکنان شاهد وقایع نیستند. در عوض، آنها اثراتی از ایونتهای پیشین را به صورت یک مکان یا آیتم جدید، مشاهده میکنند. موستارد میگوید:
داستان در حال اتفاق افتادن است، اما شما بخشی از آن را میبینید. شما به جای دیدن کارهای مامور جونز یا The Seven، نتایج آن چه اتفاق افتاده است را میبینید. تمامی این موارد و فرآیندها وجود دارند. و در بیشتر مواقع، شما در آن جهان، نتایج برخی از آن موارد را میبینید. اما لزوما نه در زمانی که اتفاق میافتند.
و در حالی که شخصیتهای مهمی در دنیای فورتنایت وجود دارند، اما این روایت از یک منظر خاص گفته نمیشود. یک قهرمان واقعی وجود ندارد، یا حداقل یک شخصیت واضح نیست. موستارد توضیح میدهد:
بیشتر داستانهای خطی، از دیدگاه یک شخصیت بیان میشود. جنگ ستارگان یک دنیای بینظیر است، اما حول سفر لوک و باقی شخصیتها میگردد. شما به این شخصیتها و سفرشان اهمیت زیادی میدهید و اتفاقا آنها هم در این پس زمینه به خوبی رخ میدهند. و بیشتر داستانها، در آن راستا روایت میشوند.
در فورتنایت، شخصیت اصلی Peely یا مامور جونز و یا بقیه چهرههای دیگری که در بازی میبینیم، نیستند. در عوض، خود جزیره است. موستارد میگوید:
من به آن یک انحنا میدهم. من به آن یک سفر میدهم و اگر درست کار کنیم، چه اتفاقی میافتد؟ آیا بر روی آن شخصیت سرمایه گذاری میکنید؟ به همین دلیل است که وقتی چیزهایی اتفاق میافتند، مثل این که یک شهاب سنگ بیاید، من میخواستم روی شخصیت تاثیر بگذارد. این یک اثر دائمی بر جای میگذارد. شهاب سنگ، حفرهی بزرگی را بر جای خواهد گذاشت.
یکی از قویترین ابزارهای روایتگری که در بازی فورتنایت استفاده شده، داستان سرایی محیطی است. فورتنایت، بازی ایونتهای عظیم است، یک پرتاب راکت، یک مبارزه بین هیولاها، یک سیاه چاله. و هر کدام از آنها اثری دائمی بر روی جزیره دارند. زمانی که در سال ۲۰۱۸ راکت پرتاب شد، یک شکستگی در آسمان پدیدار شد. پس از مبارزه مک در مقابل کایجو، اسکلت هیولایی مکان جدیدی برای بازدید شد. و سیاه چاله، یک شخصیت پیشرو را در فرم یک جزیره جدید معرفی کرد. این جزیره جایی است که بازیکنان گرد هم میآیند و به هم شلیک میکنند. اما همچنین یک دنیای مجازی است که تاریخ عجیب و غریب خودش را دارد.
موستارد میگوید که بازی نقشهای با آغاز و پایان خودش را دارد و او میداند که هر چیزی کجا میرود. اما به علت طبیعت این بازی، مسیر بخش داستانی فورتنایت بزرگ با توجه به آن چه بازیکنان انجام میدهند میتواند تغییر کند. او آن را به روایت یک داستان دور آتش اردوگاه تشبیه میکند، جایی که شما میتوانید مسیر روایت را بر اساس واکنش مخاطبان خود تغییر دهید.
موستارد توضیح میدهد:
ما در تلاشیم تا آن جا که ممکن است داستانی را برای شما تعریف کنیم که احساس کنید در یک لحظه گفته شده است. من و شما دور آتش کمپ در شب نشستهایم و من میگویم “ما در جنگل بودیم که من یک صدایی شنیدم…” این داستان انگار در لحظه اتفاق افتاده و با توجه به نوع بیان و واکنش شما، شکل میگیرد. من میتوانم بگویم “اوه، آن شوخی درست پیش نرفت.” این کمی بداههتر است.
به عنوان مثال، وی به اتفاق اصابت شهاب سنگ در سال ۲۰۱۸ اشاره میکند. بسیاری از بازیکنان پیش بینی کردند که سنگ فضایی، Tilted Towers، یکی از نمادین ترین مکانهای بازی را از بین خواهد برد. اما پس از دیدن این واکنش بازیکنان، هنرمندان اپیک تعدادی انگشت شمار از نشانهها در مورد ویرانی را در پشت بام Tilted قرار دادند. موستارد میگوید:
این ما بودیم که داستان و یا تجربه را بر اساس رصد کردن واکنشها، تغییر میدادیم. و ما تا جایی که توانستیم کارهای بسیاری کردیم.
اخیرا، با تم مارول در سال گذشته، بخش داستانی فورتنایت با دیگر موارد سرگرمی ادغام شده است. در فصل 5، یک پدیده مرموز به نام Zero Point شکافهایی را در واقعیت ایجاد کرد که در آن شخصیتهای جهان داستانی مختلف میتوانستند در جزیره فورتنایت دور هم جمع شوند. این یک روش عالی برای فروش اسکین برای همه چیز است، از The Mandalorian گرفته تا Terminator تا God of War تا The Walking Dead. اما موستارد میگوید که این یک قسمت مهم از داستان است. با اشاره به چیزی که او و دیگران در اپیک مشتاقانه درباره ایجاد آن صحبت کردهاند. Metaverse، متشکل از شخصیتها و داستانهای بیشمار، فیلم، نمایش و بازی همه در یک جا است.
او توضیح میدهد:
من میدانستم، نهایتا، که بخش عمدهای از داستان که ما بیان خواهیم کرد همین واقعیتهای همپوشان است. این در مورد Zero Point است و این چیست و دلیل آن چیست و چگونه واقعیت را با هم پیوند میدهد. من میدانستم که تنها راه انجام این کار درست این است که به نوعی همه این افراد را متقاعد کنم که بیایند با ما و در جهان داستانی ما بازی کنند. و اما در مورد چگونگی ایجاد آن؟ من تقریبا به سراغ کوین فیج، دن باکلی و جیم لی، همه این خالقین شگفت انگیز میروم و میگویم: ” آنچه در تلاش هستیم در Fortnite بگوییم، چشم انداز آن چه که وجود دارد است. آیا میخواهید با ما در آن شرکت کنید؟ و بسیاری از مردم بله گفتهاند.
میان ایونتهای زنده، ماموریتهای تک نفره، داستان گویی محیطی و تکنیکهای سینمایی بیشتر، صداها، شخصیتهایی که میتوانید با آنها چت کنید، اپیک انواع روشها را برای انتقال این داستان امتحان کرده است. حتی یک مجموعه کمیک بتمن در آینده وجود دارد که جزئیات بیشتری را در این جزیره ارائه میدهد. با این اوصاف، بیش از سه سال از زمان این تجربه میگذرد، موستارد میگوید تیم هنوز در حال بررسی این است که چه چیزی بهترین نتیجه را دارد. اما او معتقد است که فورتنایت میتواند منادی چیزهایی در آینده باشد.
موستارد توضیح میدهد:
هدف ما خلق تجربه سرگرمی آینده است. من فکر میکنم برخی از اینها احساس میکنند که بازی یک رسانه جدید است. جایی که این تجربه، سرگرمی ترکیبی است که عناصر تعاملی دارد. این بازی دارای عناصر خطی است. این موارد چیزهایی دارد که بیشتر شبیه یک کنسرت است. ما برخی از راههای انجام این کار را به روشی جالب کشف کردهایم، اما فکر میکنم موارد بیشتری برای کشف و آزمایش آنها وجود دارد. من متعهد میمانم که فقط چیزهای دیوانهوار را امتحان کنم.
افراد دیگر نیز آن را تجربه خواهند کرد و ما میتوانیم از آن درس بگیریم. من فقط برای این رسانه هیجان زدهام. فورتنایت شاخصی است از آنچه میتواند باشد.