گرافیک فارکرای ۶ اثبات میکند که کنسولها به اندازه پیسی قوی نیستند
سایت WCCFTech اخیرا با رئیس بخش برنامه ریزی برای بازی فارکرای 6 مصاحبهای داشته است. این مصاحبه در مورد گرافیک بازی فارکرای 6 است که در 15 مهر (7 اکتبر) عرضه خواهد شد. یکی از نکات مهم این بود که کنسولهای نسل آینده برخی از ارتقاءهای گرافیکی را دریافت نخواهند کرد. برای مثال پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس قابلیت Ray Tracing یا FidelityFX Super Resolution و CAS را دریافت نخواهند کرد.
دلایل بسیاری برای این محدودیت گرافیک فارکرای 6 روی کنسولها وجود دارد. یکی از آنها این است که کنسولهای بازی قدرت کامپیوترهای شخصی با بهترین کارتهای گرافیکی را ندارند. پس به همین علت وجود Ray Tracing ارزش افت عملکردی که در کنسولها بوجود میآید را ندارد. این اتفاق بسیار جالب است.
آیا تکنولوژی Ray Tracing به بلوغ کافی رسیدهاست؟
حدود 3 سال است که انویدیا تلاش کرده تا وارد دنیای Ray Tracing بشود. این اتفاق نیز با سری 20 انویدیا آغاز شد. بعضی از بازیها بسیار خوب پیشرفت گرافیکی با Ray Tracing را نشان میدهند. بهترین آنها، کنترل، سایبرپانک 2077، ماینکرفت و Metro Exodus است.
تمامی بازیهای ذکر شده از افکتهای Ray Tracing مثل سایهها، نورپردازی و دیگر موارد بهره میبرند. یکی دیگر از بازیهای اخیر که از این سیستم خوب استفاده میکند، Bright Memory Infinity است. اما در کنار این موارد، بازیهایی هستند که از سیستم Ray Tracing خوب استفاده نمیکنند. اصلاً این سؤال پیش میآید که چرا سازنده این کار را کرده است؟
برای مثال سایههای موجود با Ray Tracing در کال آو دیوتی، Dirt 5، رزیدنت اویل 8 و World of Warcraft طراحی خوبی ندارند. نه اینکه این سایهها بد باشند اما پیشرفت چشمگیری نسبت به سایههای معمولی ندارند. با این وجود باعث میشوند تا حدود 30% افت عملکرد بوجود بیاید.
روشنایی بوجود آمده در Metro Exodus نیز تنها در برخی صحنهها بسیار زیبا است. همینطور اینکه بازتابهایی که با Ray Tracing ایجاد میشوند تفاوت چندانی را در این بازی ایجاد نمیکنند. مثالهای دیگر این حالت را در بتلفیلد V، دوم و واچ داگز لیجن مشاهده میکنید. یک دور دیگر میگوییم که به این معنا نیست که Ray Tracing بد است، فقط در اکثر موارد بسیار معمولی است.
این وضعیت برای حالت Ultra نیز صدق میکند. این حالت در بسیاری از بازیها واقعاً بیهوده بوده و ضرورتی ندارد. حالت Ultra بیشتر حس اثر Placebo را دارد. به طوری که شما پیشرفت چندانی در گرافیک مشاهده نمیکنید اما 10 تا 20 درصد عملکرد ضعیفتری خواهید داشت. پیسی گیمرها اکثراً به این تفکر رسیدهاند که اگر یک بازی را با بیشترین تنظیمات و 144 فریم بر ثانیه بازی نکنند، گویی چیزی را از دست میدهند. اما کنسول گیمرها با 30 تا 60 فریم بازی میکنند و مشکلی ندارند. مخصوصاً اینکه توانایی تغییر تنظیمات را نیز ندارند. اما این یک موضوع جداست.
محدودیت گرافیک فارکرای 6 چه اهمیتی دارد؟
محدودیت گرافیک فارکرای 6 روی کنسولها به نکته مهمی اشاره میکند. هرچیزی که در مورد Ray Tracing روی کنسولهای وجود دارد را دور بریزید. به دلیل اینکه پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس قدرت لازم برای اجرای درست Ray Tracing را ندارند. ما این نکته را زمانی که کارتهای گرافیکی RX 6000 منتشر شدند فهمیدیم. شما میتوانید تعدادی افکت جزئی با Ray Tracing اجرا کنید و یک عملکرد خوب را از کارتهای سری 6000 و کنسولها بگیرید. مشکل اینجاست که این افکتها بسیار جزئی هستند.
تا الان هر بازی که AMD برای Ray Tracing تبلیغ کرده نیز همین وضعیت را داشته است. این موضوع کاملاً هم منطقی است. به دلیل اینکه ایکس باکس سری ایکس با 12 ترافلاپس و 52 CU به همراه 52 Ray Accelerators اصلاً نزیک کارت گرافیکی RX 6800 XT نیست.
با اینحال زمانی که ما به عملکرد Ray Tracing این کارتها نگاه کردیم، نتایج جالبی دیدیم. بهترین کارت گرافیکی AMD تنها میتواند با 3070 Ti یا حتی 3060 Ti رقابت کند. در برخی موارد نمیتواند این دو را شکست بدهد. گرافیک فارکرای 6 نیز در زمینه Ray Tracing آنچنان سنگین نیست. این بازی شامل سایهها و بازتابهای Hybrid با Ray Tracing است. به این معنا که ترکیبی از Ray Tracing و SSR است. این یک تعادل خوبی از کیفیت و عملکرد را به کاربر انتقال خواهد داد.
حتی با بهترین کارتهای گرافیکی موجود در بازار یعنی RTX 3090 و RTX 3080 Ti ما نمیتوانیم یک بازی را روی حالت High و Ray Tracing به طور کامل و خوب اجرا کنیم. به طور کلی این سیستم تصویر بهتری را ارائه میدهد. اما این پیشرفت به حدی نیست که شما برای آن عملکرد را فدا کنید. به طور کلی خاموش کردن آن و گرفتن نرخ فریم بیشتر تصمیم بهتری است.
آینده Ray Tracing
ما هنوز چند نسل با عملکرد خوب Ray Tracing فاصله داریم. به همین علت کاملاً منطقی است که سازندگان دلایل زیادی برای رندر کردن به سبک قدیمی داشته باشند. اگر شما نگاهی به Steam Hardware Survey بیاندازید خواهید دید که کلاً 25 درصد از افراد از کارتهای سری 20 و 30 انویدیا به همراه کارت RX 6000 از AMD استفاده میکنند. بیش از نصف آنها نیز از کارت RTX 2060 استفاده کرده که حتی از RX 6600XT نیز در زمینه Ray Tracing ضعیفتر است.
پس حتی با حضور تکنولوژی RDNA 3 و حتی بعداً RDNA 4 یا کارتهای سری RX 8000 و سری RTX 50 بازهم این سیستم کار بسیاری دارد. شاید بعداً این کارتها به قدرتی برسند که بتوانند بازیها را با Ray Tracing اجرا کرده و اثر زیادی روی عملکرد نداشته باشند. البته اگر این کارتها در دسترس مردم باشند.
شاید در آن زمان پلی استیشن 6 و ایکس باکس سری zyzx نیز وجود داشته باشند. با اینکه به احتمال زیاد ضعیفتر پیسی خواهند بود بازهم توانایی اجرای روان بازیها را با Ray Tracing داشته باشند. شاید در آن زمان نیاز نباشد تا یوبیسافت گرافیک فارکرای را برای اجرا روی کنسولها پایین بیاورد. البته کلاً احتمال این ماجرا بسیار کم است. در انتها باید به یاد داشت که کنسولها از قدرت کمتری برخوردار هستند اما از طرفی از نظر قیمتی ارزانتر هستند. افرادی که قصد انتخاب دارند باید تمام جوانب را در نظر بگیرند.