پس از گذشت تقریبا یک دهه از عرضه The Last of Us برای پلی استیشن 3 این اثر جاودانه همچنان یکی از بهترین بازیها و آثار خلق شده توسط سونی محسوب میشود و میتوان گفت این بازی از هر منظری مورد تحسین قرار گرفته است، از صدا گذاری بینظیر و انیمیشنهای کم نقص بازی گرفته تا طراحی مراحل و خط داستانی آن. قسمت جالب توجه این است که بازی کیفیت خود را در مقابل دیگر رقبا با کیفیت و جدیدتر خود همچنان حفظ میکند. با اینکه بازتدوین (Remaster) بازی برای پلی استیشن 4 همچنان یک بازتدوین مورد قبول بود و وجود آن باعث تجربه بازی توسط عده بیشتری از بازیکنان شد این بازتدوین با دست پر به سراغ پلی استیشن 4 نیامده بود. با این حال طرفداران انتظار تجربه این بازی را در نسل جدید میکشد تا بار دیگر بازی محبوب خود را با کیفیتی حتی بالاتر تجربه کنند.
بازسازی (Remake) قسمت اول The Last of Us قرار است در 11 شهریور 1401 برای پلی استیشن 5 منتشر شود. زمانی که این بازسازی در تابستان معرفی شد طرفدارن از وجود آن سردرگم بودند و از چرایی وجودش سوال می پرسیدند. این سوال وجود داشت که چه تفاوتهایی در تجربه این نسخه و نسخه اصلی بازی ایجاد شده است. «ناتی داگ» (Naughty Dog) با انتشار یک ویدیو بلند از گیمپلی بازی بر قابلیتهای بیشمار این بازسازی تاکید کرد و با نشان دادن تغییرات گرافیگی بهبود آنها را به طرفداران یادآوری کرد.
ویژگیهای جدید بازسازی The Last of Us
گیم پلی منتشر شده از این بازسازی که پر از اطلاعات تازه برای طرفداران است بیش ده دقیقه است. ناتی داگ میخواهد با این ویدیو به طرفداران نشان دهد که بازی چقدر دچار تغییر شده و قابلیتهای جدید آن را به نمایش بگذارد. «نیل دراکمن» (Neil Druckmann) سازنده بازی و مدیر اسبق شرکت می گوید این اثر بازسازی شده نگاه و مقصد اصلی آنها در زمان ساخت نسخه اصلی بازی بوده است و حال با پیشرفت تکنولوژی بلاخره رویای آنها به حقیقت پیوسته است.
این تریلر با نشان دادن صحنههای خاطره انگیز The Last of Us شروع میشود و در ادامه با مقایسهای یک به یک بین نسخه اصلی و بازسازی جدید ادامه پیدا میکند. نورپردازی جدید، بازسازی مدل کارکترها، کیفیت 4K، پشتیبانی از نرخ نوسازی 60 فریم بر ثانیه و محیط های بازسازی شده بازی تمامی در این تریلر به نمایش گذاشته شدهاند. باید گفت به نظر میرسد این بازسازی قرار است پلی استیشن 5 را به چالش بکشد. چرا که این ویژگیهای جدید همگی با وجود چشم نوازی، برای اجرا روان به قدرت گرافیکی پلی استیشن 5 احتیاج خواهند داشت. با اینکه نسخه اصلی The Last of Us به دلیل گرافیک بالای خود مورد تحسین منتقدان بود حال این بازسازی این اثر مورد تحسین را پس از گذشت 10 سال با تکنولوژی جدید جانی دوباره داده است و انتظار کیفیتی حتی بالاتر تصوری محال نیست.
یکی دیگر از ویژگیهای جدید بازسازی The Last of Us طبیعیتر شدن مبارزات آن است. ناتی داگ با بازطراحی محیطها و اشیا موجود در مراحل مختلف بازی در این مسیر قدم برداشته است. مثالی که میتوان برای آن زد و در این نمایش نشان داده شود هنگامی بود که بازیکن با شلیک به تیکهای از چوب و یا شیشه باعث کنده شدن و یا خرد شدن آن شد.
دراکمن در ادامه توضیح میدهد که آنها درسهایی را که از قسمت دوم The Last of Us یاد گرفتهاند را در این بازسازی به کار خواهند برد و بازی قرار است از تشابههایی نسبت به قسمت دوم برخوردار خواهد بود. او میگوید مانند قسمت دوم بازی دشمنان با ارتباط گرفتن با یکدیگر شما را ردیابی خواهند کرد و گم کردن آنها کار سختتری خواهد بود.این ویژگی از بازیکن توجه بیشتری میطلبد و مبارزات را نفس گیر خواهد کرد.
در اوسط این نمایش دراکمن از حالتهای جدید اضافه شده به بازی از جمله حالت مرگ دائمی (Permadeath) و حالتی برای اسپیدران (Speedrun) صحبت میکند. او همچنین از تعدادی بسیاری از ویژگیهای ظاهری جدید برای هر دو شخصیت اصلی و سلاحها صحبت میکند و توضیح میدهد که آنها را میتوان در بازسازی جدید و با رد کردن مراحل خاصی بدست آورد.
ناتی داگ در زمینه دستیابیپذیری همیشه فعال بوده است و این با اضافه کردن قابلیتی که تمامی صداهای بازی را به متن تبدیل میکند ادامه پیدا خواهد کرد. آنها میخواهد با این ویژگی به آن قشر از اشخاص که شنوایی کمتری دارند کمک کنند. قابلتی دیگر برای اشخاصی است که در تشخیص رنگها مشکل دارند به این قابلیت به طور مختصر اشاره شد.
در اواخر این نمایش از قسمتی انحصاری برای پلی استیشن 5 نیز رونمایی شد. این قسمت شامل صداهای سه بعدی از موسیقی متن بازی میشود که به گفته سازنده قرار است به هرچه فراگیرتر بودن تجربه بازیکنان بینجامد. دارکمن به ویژگیهای دسته جدید و پرقابلیت پلی استیشن 5 نیز اشاره کرد که از آنها به مقاومت متفاوت در دکمههای L2 و R2 برای هرکدام از سلاحهای بازی و استفاده از قابلیت واکنش لمسی (haptic feedback) در طول بازی اشاره کرد.
آیا این ویژگیها کافی خواهند بود؟
قیمت تعیین شده برای این بازی 70 دلار است، نهایت قیمتی که برای هر بازی AAA دیگری تعیین میشود. سوال بازیکنان از وجود این بازسازی این بود که آیا پس از بازتدوین موجود از بازی و پس از گذشت تنها چندسال از آن احتیاجی به این بازسازی وجو داشت یا خیر؟
برخی میگویند که ناتی داگ به دنبال پرکردن جیب خود است تا با ارائه تجربهای کمی بهبود یافته طرفداران را به دام خود بکشد و این دلیل وجود بازی است، در مقابل عدهای دیگر میگویند که با وجود پیشرفت فناوری و ویژگیهای جدیدی که در تریلر به نمایش گذاشته شد این خرید نزدیکترین تجربه را به نگاهی که سازنده در ذهن داشته است ارئه خواهد کرد.
باید تا روز انتشار منتظر ماند و بازخورد عملی بازیکنان را از این اثر دید اما با توجه به اینکه این بازسازی قرار است هم برای نسل جدید کنسولها و هم پی سی عرضه شود انتظار میرود این اثر محبوب به فروش بالا و یا مطلوبی برسد و اگه اتفاق دیگری بیفتد که دور از انتظار است باید گفت بلاخره زمان آن رسیده تا بازیسازان به فکر ایدههای جدید بیافتند.