«جف مینتر» (Jeff Minter) یکی از اولین صحنهگردانان صنعت بازی، در استودیوی مشهور خود یعنی «لاماسافت» برای مدتها بخشی از صنعت بازی آرکید را روی دوش خود حمل میکرد. با ظهور نسل جدید بازیسازان و کنار رفتن ناگزیر پیشگامانی همچون او، جنس بازیها نیز تغییر محسوسی کرد. به گونهای که اگر امروز برخی ایدههای رترو را به نسل جدید بازیکنندگان نشان دهیم از درک آن عاجز خواهند بود. اما جف مینتر و «آتاری» که هر دو به یک اندازه در اوجگیری صنعت بازیهای ویدئویی سهم دارند، در سال 2023 یک بازی جدید منتشر کردند. یک بازی آرکید که ایدهی اصلی آن به اندازهی امثال پونگ، مهاجمان فضایی و پکمن برای نسل جدید بازیکنندگان درک نشدنی است. دقیقا به همان اندازه هم آرکید را زندهتر میکند. در ادامه به نقد و بررسی بازی Akka Arrh میپردازیم.
اگر بپرسید که نام این بازی یعنی Akka Arrh به چه معناست، هیچ پاسخ دقیقی وجود ندارد. اگر از داستان بازی بپرسید، در پاسخ تنها میتوان گفت که داستان خاصی وجود ندارد. یک «تیرانداز» در وسط صفحه (که ظاهرا فضا است) قرار گرفته و مورد آماج حملات قرار میگیرد. بازیکننده میتواند تعدادی «توپ» به سمت مهاجمان شلیک کنید. هر توپ یک انفجار ایجاد میکند که در صورت برخورد با نیروهای مهاجم، تکثیر میشود. هر لایهی جدیدِ انفجار که از تکثیر توپ اولیه ایجاد شده باشد، امتیاز بیشتری خواهد داشت.
طبیعتا هرچهقدر هویت بازی Akka Arrh به آرکید گره خورده، ماهیت آن با موجودیت آرکید متفاوت است. روند بازی، جلوههای دیداری آن و موسیقی، به طور حتم یادآور دستگاههای آرکید است. اما جذابیت آن و دلیل اصلی بازیکننده برای تجربهاش، از جنس دیگری است. چیزی شبیه به بازیهای تفننی موبایل.
در حالی که بازیهای ویدئویی در این سالها تغییرات بسیاری کردهاند، بازی Akka Arrh با همهی ویژگیهای عجیب و غریب خود در یک دستهبندی مشخص جای نمیگیرد. در عوض باید این بازی را متعلق به یک تفکر منحصر به فرد در بازیسازی دانست. تفکری که معتقد است همچنان گیمپلی اعتیادآور، موسیقی هیجانانگیز و تصاویر جذبکننده در کنار هم میتوانند یک بازی موفق بسازند. ایدهای بنیادین که به ساخت عنوانی همچون Akka Arrh منجر شده است.
در واقع جف مینتر بدون اینکه ادعا کند ذهن خلاقی دارد یا قصهگوی خوب و بازیساز متفاوتی است، در سال 2023 همان کاری را کرده که در سالهای هشتاد و نود میلادی به خوبی انجام میداد. رمز موفقیتش نیز همان است. البته بازی عناصی را به کار گرفته که برای بسیاری از بازیکنندگان فریبنده و جذاب است. تا حدی که آنها را به وابستگی شدید به بازی میکشاند: نورها، رنگها و موسیقی تخدیری عجیب و کمنظیری که گیمپلی بازی را تکمیل کردهاند. اگر این ویژگیها را از بازی بگیریم، یک ساز و کار سادهی تیراندازی باقی میماند که عملا فرق چندانی با خیلی از بازیهای آرکید تاریخ ندارد.
اما طراحی بازی Akka Arrh هوشمندانه بوده و تفاوتهای دیداری آن با دیگر بازیها تصادفی نیست. علاوه بر گیمپلی اعتیادآورِ امتیازمحور که تجربه و تبحر و کمی شانس نیاز دارد، تصاویر بازی هم مزید بر علت هستند.
این یک بازی ساده با دوربین دوبعدی و خطوط ساده نیست. بلکه یک آرکید بیپایان با بینهایت احتمالِ گیمپلی و تصاویری شبیه به هالوسینیشن است که با اشکال هندسی و تابع نمایی پیوند خورده. یک نمونهی موفق از به کارگیری ساختهای ریاضی و هندسی در بازیهای ویدئویی به علاوهی افکتهای دیداری و شنیداری نامتعارف، که در هماهنگی کامل با هم به سر میبرند. چیزی شبیه به ابداعات اولیهی پیشگامان بازیسازی در روزهای شکلگیری اولین کنسولهای خانگی.
نقد بازی Akka Arrh به اندازهی شناخته شدن آن در روزگاری که بازیهای AAA تعیینکنندهی رویکرد بازیکنندگان به صنعت بازی هستند سخت است. در حالی که حداقل انتظار بازیکنندگان از بازیهای ایندی هم روایت یک داستان دروپیکردار است و کمتر کسی به گیمپلی صرف توجه میکند. اما Akka Arrh میتواند به عنوان یک بازی مشابه عناوین تفننی موبایل، برای بازههای کوتاه زمانی، بین کارهای روزمره یا زمان انتظار یا استراحت، به یک همراه دوستداشتنی تبدیل شود. و برای رسیدن به این مقصود هم چیزی کم ندارد؛ انفجار، شلیک، رنگ و موسیقی سایکدلیک.
این بررسی از نسخهی پی سی بازی که توسط شرکت آتاری در اختیار گیمنیوز قرار گرفته نوشته شده است. بازی را میتوانید از اینجا بخرید.
این بازی علاوه بر استیم، برای کنسولهای پلی استیشن 5، ایکس باکس سری ایکس و سری اس، پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و نینتندو سوییچ نیز عرضه شده است.