Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

هکرها؛ مشکل جدید استودیوهای بازی‌سازی و صنعت پریشان گیم

0

صحنه‌ی صنعت بازی‌سازی در سال‌های اخیر شدیدا متلاطم بوده است. دریای مواجی که سواحل امن آن هر سال کم‌تر و  هزینه‌برتر می‌شوند. ادامه دادن به حرکت در این دریای مواج و طوفانی، کاری شده که کم‌کم از همه‌ی استودیوهای بازی‌سازی و شرکت‌ها ساخته نیست. ناشرین مجبور به افزایش قیمت بازی‌های خود شده‌اند. اغلب فرنچایزها با تعدد انتشار نسخه‌های تکراری تنها برای فروش بیشتر زنده مانده‌اند. بازی‌های پرطرفدار با خرده‌تراکنش‌ها نابود شده‌اند و تغییر هویت هم بازی‌ها را نجات نمی‌دهد. برخی از استودیوها تعطیل و بسیاری دیگر کوچک شده‌اند. در چنین وضعی، حالا «هکرها» به مشکل جدید استودیوهای بازی‌سازی و صنعت پریشان گیم تبدیل شده‌اند.

هکرها که همین روزها داستان کامل بازی Suicide Squad: Kill the Justice League را لو دادند. بازی موردانتظاری که «راکستدی» برای خلق و نمایش آن تلاش زیادی کرده و در عین حال، واکنش‌های متناقضی را هم در پی داشت. راکستدی به هر حال یک «تاخیر» بزرگ را به جان خرید تا بازی را به چیزی شبیه کند که طرفداران می‌خواهند. اما در همین میان یک اتفاق ناخوشایند رخ داد. دیتاماینرها به بخش بزرگی از فایل‌های بازی دست پیدا کردند. داستان بازی، که ظاهرا عجیب و خارق‌العاده هم هست، از روی «میان‌پرده‌های سینمایی» بازنویسی و در فضای اینترنت منتشر شد. حالا راکستدی با زمینی مواجه است که لغزنده‌تر از قبل، نگران‌کننده و غیرقابل‌پیش‌بینی است.

البته لیکر این داستان اعتراف کرده که بخش‌هایی از آن را خودش «ساخته» و بخش‌های مهم دیگری را هم کاملا متوجه نشده است. این اعتراف‌نامه همراه با یک نامه‌ی عذرخواهی منتشر شده، تایید می‌کند که چیزی که با عنوان «داستان بازی جوخه انتحار» در اینترنت دست به دست می‌شود، در بهترین حالت 5 درصد به داستان واقعی بازی شباهت دارد. بقیه چیزهایی که از داستان این بازی می‌دانیم، حاصل تخیلات هکری است که به فایل‌های بازی دسترسی پیدا کرد.

اما وضعیت در «اینسامنیاک» فجیع‌تر است. بدترین خبری که به یک تیم بازی‌سازی می‌توان داد این است: بخشی از بازی شما که کاملا هم قابل بازی است، دست به دست می‌چرخد! تعداد زیادی از گیمرها دارند این تکه از بازی را تجربه می‌کنند. به علاوه، اطلاعات زیادی از برنامه‌های آینده‌ی این استودیو لو رفته است. بخش اعظمی از شگفتی‌ها و رونمایی‌های جذاب پیش‌روی این استودیو لو رفتند. به عنوان تیر آخر، اطلاعات شخصی کارمندان این استودیو هم در اینترنت درز یافت. ضرری که هکرها در روزهای اخیر به اینسامنیاک زدند فراتر از تصور است.

علاوه بر ضرر مالی هنگفتی که این سرقت سایبری به استودیوی تحت تملک سونی وارد کرد، آسیب معنوی آن را هم باید در نظر گرفت. در بیانیه‌ی اینسامنیاک بیشتر از آن‌که به ضرر مالی این حمله اشاره شود، بر اوضاع احساسی حاکم بر استودیو تمرکز شده است. اینسامنیاک می‌گوید اگرچه برنامه‌هایش برای توسعه بازی‌ها به ویژه بازی ابرقهرمانی «ولورین» فاش شده، تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت و به مسیر خود ادامه خواهد داد. با این حال همه‌ی ما می‌دانیم که چه فشاری اکنون بر اعضای استودیو حاکم است. شاید ابعاد ضرر مالی این هک روزی مشخص شود، اما عمق تاثیر احساسی آن هرگز درک نخواهد شد.

خبر بد: تنها چند ساعت پس از انتشار این یادداشت، مطلع شدیم که «یوبی‌سافت» هک شده است. ظاهرا هکرها به دنبال ربودن اطلاعاتی از بازی Rainbow Six بوده و در همین راستا حدود 900 گیگابایت اطلاعات استودیو به سرقت رفته است. متاسفانه یوبی‌سافت این موضوع را تایید کرده و همزمان اعلام کرده است که به بررسی موضوع خواهد پرداخت. البته یوبی‌سافت همچنین ادعا کرده که سارق موفق به استخراج اطلاعات شخصی و حیاتی نشده است. این شرکت موضوع را از طریق مقامات دنبال می‌کند. در همین حین، سورس کد کامل بازی GTA V توسط افرادی در اینترنت منتشر شد. اتفاقی که برای راکستار یک بدشانسی دیگر محسوب می‌شود.

در فایل‌های منتشر شده از بازی GTA V اطلاعاتی درباره‌ی بازی بعدی این مجموعه، نقشه‌ای مربوط به بازی لغوشده‌ی Agent و همچنین اشاراتی به ساخت بازی Bully 2 شده است.
نقشه احتمالی بازی کنسل شده Agent

همزمان با همه‌ی این اتفاقات، بی‌بی‌سی خبر داد که هکر 17 ساله‌ای که موفق شده بود ویدئوهایی از بازی GTA 6 را لیک کند محکوم شد. این نوجوان که توسط پلیس آمریکا تحت تعقیب بود، در دادگاه نهایی به ادامه‌ی زندگی در یک بیمارستان روانی محکوم شد. او همچنین راکستار را در حالی که توسط پلیس تحت نظر بود و لپ‌تاپ و گوشی موبایلش را در اختیار نداشت، از داخل یک اتاق هتل و تنها با دسترسی به سرویس آمازون از طریق تلویزیون هک کرده بود!

شاید به نظر برسد که حکمی که برای هکر راکستار صادر شده، تهدیدی برای دیگر هکرها باشد. شاید این نوجوان به تنهایی مجبور است جور بقیه را هم بکشد. یک نفر به گونه‌ای تنبیه شو که استودیوهای بازی‌سازی و صنعت پریشان گیم کمی در امان باشند.

حالا که استودیوها به کمک وکلایشان و به رهبری راکستار مشغول زهرچشم‌گرفتن از هکرها هستند، می‌فهمیم که این تهدید خیلی جدی است. جدی‌تر از آن‌که همچون گذشته، استودیوها و ناشران ساده از کنارش بگذرند.

 

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.