بازی Shogun Showdown (شوگون شوداون) از معدود عناوینی است که بدون داشتن حتا یک ایدهی نوآورانه، موفق به استفاده از جذابیت «روگلایک» شده و خود را مطرح میکند. عنوانی که در تلاش است در میان بازیهای مستقل متعدد و متنوع، با استفاده از عناصری که امتحان خود را پس دادهاند، به چیزی بیشتر از سرگرمکنندگی دست پیدا کند. در ادامه با نقد و بررسی چکپوینت از بازی Shogun Showdown همراه باشید.
در حال حاضر سبک روگلایک (Roguelike) طرفداران بسیاری دارد. نه تنها بازیهای فراوانی هر سال در این سبک ساخته میشوند که زیرژانرها و زیرمجموعههای متعدد هم از این سبک نشات میگیرند. خاصیت اصلی روگلایک بازگشت بازیکننده پس از مرگ به ابتدای پیشروی خود است. البته در این مسیر، در برخی عناوین پیشروی بازیکننده هم صفر میشود. اما در برخی دیگر از عناوین، پیشروی (progression) و جوایز به دست آمده کاملا از بین نمیروند. بنابراین بعد از مدتی میتوانید با قدرت بیشتری به بازی کردن ادامه دهید.
بازی Shogun Showdown یکی از عناوینی است که پیشروی بازیکننده در طول بازی را حفظ میکند. با اینحال، خاصیت اصلی سبک روگلایک در این بازی حفظ شده است. عنوان مستقلی که شاید یکی از پیشگامان و تغییردهندگان سبک و سیاق خود نیست، اما یکی از بهترین تلفیقکنندگان ژانرها است. بازی در کنار استفاده از عناصر روگلایک یک Deck-building جذاب هم هست. یک بازی استراتژی نوبتی فوقالعاده سرگرمکننده و جذاب که بازیکننده را برای تک تک لحظات تجربهی خود کاملا درگیر میکند.
روگلایک سامورای
نقش اصلی این بازی یک سامورایی «رونین» است. فضایی که شاید این روزها با توجه به پخش سریال Shogun (شوگون) و عرضه بازی Rise of the Ronin طرفداران زیادی پیدا کرده. استفادهی بازی از فضای سامورایی ژاپنی در طراحی و نیز موسیقی، به بازی کیفیت خاصی داده که در دیگر عناوین یافت نمیشود. نقد و بررسی بازی Shogun Showdown را میتوانید در ویدئوی زیر تماشا کنید:
میتوانید ویدئوی کامل را اینجا در یوتوب گیمنیوز تماشا کنید. همچنین لطفا در کانال گیمنیوز سابسکرایب کنید و ویدئو را برای دوستان خود و علاقهمندان به بازیهای مستقل بفرستید.
بازی تحت بررسی البته در حال حاضر در مرحلهی «دسترسی زودهنگام» (Early Access) منتشر شده است. این بازی 90 مگابایتی را میتوانید از استیم دانلود کنید و به تجربهی آن بپردازید. بررسی چکپوینت از این بازی نیز بر اساس همین نسخه انجام شده است.
خلاصه نقد بازی Shogun Showdown
از جمله مهمترین مواردی که باید در نقد بازی Shogun Showdown در نظر گرفت، ایدههای این بازی است. به نظر میرسد که این بازی اما، ایدهی نوآورانه و جدیدی ندارد. در واقع جذابترین ایدههای بازی نیز کپیهای بینقصی از ایدههای اجرا شده در بازیهای دیگر هستند. سازندگان این بازی نیز به الهام گرفتن از عناوین موفق دیگری مثل Slay the Spire و یا Breach اقرار کردهاند. بازی دیگری که شوگون از آن الهام گرفته، Darkest Dungeons است.
همچون بازی بریچ حرکت شخصیت اصلی در فضای مبارزه، یک نوبت حساب میشود. یا همچون مثل اسلی دِ اسپایر تاکید زیادی بر ساختن بهترین دک ممکن از قابلیتها و کارتها وجود دارد. مبارزهها در عین نوبتی بودن، هیجانانگیز و نفسگیر هستند، چون شما باید برای تکتک حرکات بعدی خود برنامهریزی کنید. همچنین باید سعی کنید با ترکیب (کمبو) کردن قابلیتهای مختلف، چند دشمن را در یک نوبت از بین ببرید.
درست به خاطر همین تاکید بر چینش درست تواناییها است که جنبهی روگلایک بازی کاملا به چشم میآید. در هر دست، ممکن است منابعی به دست بیاورید که در بهبود و ارتقای قابلیتها برای دست بعدی به شما کمک میکند. با شکست دادن دشمنان در هر مرحله و «کلیر» کردن هر فضا یا منطقه (zone) هم شخصیتهای جدید با قابلیتهای متفاوت را آنلاک میکنید و هم محیطهای جدید را. به علاوه امکان کلیر کردن محیط قبلی، در درجههای سختی بالاتر را به دست میآورید.
طبعا هیچکدام از این ویژگیها خلاقانه محسوب نمیشوند، چون قبلا بارها و بارها از آنها به اشکال مختلف استفاده شده است. با این حال و با وجود ادای احترام به عناوین محبوبتر این سبک، شوگون شوداون توانسته هویت و شخصیت مستقل خود را حفظ کند.
الهام از ادبیات و اسطورهی ژاپن
به لطف فضای خاص الهامگرفته از فرهنگ و ادبیات ژاپن، بازی موفق شده هویت خاص خود را خلق کند. از موسیقی و معدود افکتهای صوتی گرفته تا تصویرسازی مربوط به پسزمینه مبارزات وساختار و ویژگیهای کلی هر محبط. در تمام این موارد میتوان توجه و دقت برای بازسازی فضای کلی الهامگرفته از ژاپن را دید و شنید.
البته روایت کوتاهی هم برای پیشبردن داستان بازی وجود دارد. اما مثل بسیاری از بازیهای روگلایک موفق دیگر، قصه بیشتر به عنوان عنصر انگیزشی برای شروع ماجراجویی و از بین بردن باسهای مختلف، و پیشروی در مراحل جدید حضور دارد. در همین داستان کوتاه و خلاصه هم میتوان عشق و علاقه سازندگان به تاریخ و فرهنگ اساطیری ژاپن را مشاهده کرد.
سلاحها و قابلیتهای هر کدام از قهرمانها نیز مبتنی بر همین فرهنگ ساخته شدهاند. با پیشروی در بازی، مدام نشانههای بیشتری از این تعهد و دقت را میتوانید پیدا کنید. دقتی که شاید الزاما ویژگی یک بازی موفق یا پرفروش نباشد، اما باعث بهیادماندنی شدن اثر برای مخاطبین وفادار خواهد شد.
چرا شوگون شوداون بازی خوبی است؟
بازی Shogun Showdown اولین بازی سازندهاش است. همانطور که قبلا اشاره کردیم، بازی در حالت دسترسی زودهنگام عرضه شده و مرتبا بهروزرسانی میشود. واقعیت این است که بازی در اوضاع فعلی نیز ایرادهای زیادی ندارد. مهمترین دلیل اینکه معتقدیم بازی Shogun Showdown بازی خوبی است، موفقیتش در رسیدن به هدفی است که خودش طراحی کرده.
مهمترین چیزی که یک بازی روگلایک برای فراموش نشدن به آن احتیاج دارد، ارزش تکرارپذیری بالا پس از تمام شدن حالت داستانی است. این بازی برای رسیدن به چنین موقعیتی به متغیرهای بیشتری مثل قهرمانهای متنوع، سلاحها و قابلیتهای بیشتر دارد. تنوع دشمنها در حال حاضر به اندازهی کافی هست، اما روشهای کشتن آنها میتواند متنوعتر شود. ایراد دیگری که شاید بیشتر هم به چشم میآِد، متعادل نبودن باسفایتها است.
بازی شوگون شوداون هیچ استاندارد جدیدی برای سبک روگلایک تعریف نمیکند. اما میتواند هر بازیکن تازهوارد به این سبک، یا حتا بازیکنندگان حرفهایتر و آشنا با مکانیسمهای دکبیلدینگ را به خود جذب کند. این کار را هم نه با زرق و برقهای گذرا انجام میدهد و نه با روایت پیچیده و داستان چندلایه.
گیمپلی مهیج و گرافیک پیکسلی چشمنواز بازی میتوانند به تنهایی از پس ماموریت مهم «فوقالعاده کردن بازی» برآیند. با وجود شروع نسبتا سخت، این عناصر بازیکنندگان را به ادامه این ماجراجویی ترغیب میکنند.
چکپوینت را دنبال کنید
ویدئوهای چکپوینت به معرفی و بررسی بازیهای متفاوت عمدتا مستقل و داستانی اختصاص دارند. برای دنبال کردن این ویدئوها میتوانید چکپوینت را در اینستاگرام دنبال کنید.
همچنین لطفا کانال گیمنیوز را در یوتوب دنبال کنید.