پس از ورشکستگی THQ فقید، بسیاری از IP های مطرح این شرکت بدون صاحب شدند و ناشران از فرصت به دست آمده برای خرید امتیاز بازیهای این شرکت استفاده کرده و در جلسات مختلف مناقصه موفق به خرید امتیاز بازیها شدند. در این بین یکی از عناوینی که از محبوبیت بالایی در میان دیگر بازی های شرکت THQ برخوردار بود، بازی WWE (کشتیکچ) بود. این بازی زیر ذرهبین دو شرکت Electronic Arts و 2K Games که با عناوین ورزشی خود در این سبک پادشاهی میکنند بود. که بالاخره بازی توسط 2k Games که ید طولایی در ساخت بازیهای ورزشی دارد، خریداری شد.
با انتشار خبر خرید این بازی، بسیاری از طرفداران که از THQ بابت افت محسوس این سری نسبت به سال های قبل اعتراض داشتند، ابراز امیدواری کردند زیرا معتقد بودند که کار به کاردان سپرده شده است. با این حال وقتی که اولین نسخه بازی تحت نام جدید WWE2K منتشر شد اکثر طرفداران اذعان داشتند که تفاوت این بازی با نسخه سال قبلش یعنی WWE13 چندان زیاد نیست. البته دلیل این موضوع را دخالت نداشتن زیاد 2K در امر ساخت این بازی میدانستند. به همین خاطر فشارها و انتظارات برای ساخت WWE2K جدید بسیار بالا رفت و همه منتظر این بودند که ببینند شماره پانزدهم چگونه از آب در خواهد آمد. بر خلاف سالهای قبل شاهد تبلیغات زیادی برای این بازی نبودیم و بازی به نوعی در سکوت خبری به سر میبرد. انتشار بازی برای کنسولهای نسل جدید علاوه بر کنسولهای نسل هفتمی باعث شد که سازندگان نوید اصلاحات گسترده در زمینه های مختلف بازی را بدهند.
هنگامی که خبری مبتنی بر انتشار بازی برای کنسولهای PS4 و Xbox One اعلام شد، سازندگان با وعدههای زیاد و بزرگنمایی های مختلف از جمله پیشرفت بازی از لحاظ دیداری و شنیداری و بهبود یافتن روند بازی، سعی در جذب کردن مخاطبین بیشتر و همچنین ترغیب نسل هفتمی ها به تعویض کنسول های خود، داشتند. که تا حدودی در این کار موفق بودند. اما مثل همیشه، ما در صدد بررسی وعده های داده شده توسط سازندگان قبل از انتشار بازی و میزان به حقیقت پیوستن آنها پس از عرضه بازی هستیم.
WWE2K 15 از اهمیت خاصی نزد سازندگان برخوردار است. زیرا همانطور که گفته شد این نسخه اولین حضورش را در کنسول های نسل هشتم تجربه میکند. و ساخت اولینها برای هر نسل کمی مشکلتر است و 2K 15 هم از این موضوع مبرا نیست.
با ورود به بازی اولین تغییری را که مشاهده میکنید منوی بازی است که نسبت به نسخه های قبل به کلی عوض شده است و گشت و گذار در میان گزینه ها به لطف طراحی جدید لذت بخش شده است و از حالت یکنواخت قبل خبری نیست. این طراحی جدید مختص نسخه نسل جدید است و در نسخه های نسل هفتم فقط منوی قسمت Show Cases این گونه است.
همانطور که میدانید بازیهای سبک مبارزهای از داستان خاصی پیروی نمیکنند و در اصل داستان در درجهی پایین تری نسبت به مولفههای دیگر در عناوین این سبک قرار دارد؛ اما WWE به خاطر وجود Storyline یا داستان میان سوپراستارهایش از دیگر بازیهای مبارزهای جداست. که حتی در دو نسخه اخیر این سری، مد داستانی بازی باعث دریافت بازخوردهای مثبت از سوی منتقدین و یکی از عاملان اصلی موفقیت این بازیها شده است. در این نسخه، سازندگان از Showcase به عنوان بخش داستانی بازی استفاده کرده اند. “ویترین” به درگیری های معروف دوران پس از Attitude Era میپردازد که از جمله آنها میتوان به درگیریهای “جان سینا” (John Cena) و “سی ام پانک” (CM Punk) و همچنین درگیریهای “شان مایکلز” (Shawn Michaels) و “تریپل ایچ” (Triple H) در سالهای گذشته اشاره کرد. البته به غیر از موارد بالا، درگیریهای دیگری که مربوط به مسابقات سوپراستارهای دیگر از جمله “رندی اورتون” (Randy Orton) و “مارک هنری” (Mark Henry) است نیز به صورت یک محتوای قابل دانلود (DLC) در دسترس قرار خواهد گرفت. ولی با وجود مسابقات متنوعی که در این بخش شاهد هستیم. Showcase به هیچ وجه جذابیت و گیرایی مدهای داستانی در سالهای قبل را ندارد و روایت نامناسب، این بخش را که زمانی باعث موفقیت بازی میشد به یک بخش معمولی تبدیل کرده است. علاوه بر Showcase، امسال شاهد حضور دو بخش جدید به نامهای who Got NXT و My Career در بازی هستیم. در مد Who Got NXT بازی بیشتر روی ستارگان آینده دار WWE که در NXT فعالیت دارند تمرکز کرده است. در بخش My Career که نمونه آن را در بازیهایی نظیر UFC 3 و Fight Night دیده ایم نیز می توان با ساخت یک سوپراستار و پرورش و تمرین دادنش ، او را به درجه های بالا در WWE رساند. بخش یاد شده فقط در نسخه های کنسولهای نسل جدید در دسترس است و نسل هفتمیها از تجربه کردن این بخش محرومند.
همچنین در این نسخه شاهد تغییراتی در بخش آنلاین بازی نیز هستیم که مهمترین آن حذف لابی ها و جایگزین شدن Background Matchmaking برای جستجوی حریفان و مسابقه دادن با آنان طراحی شده است. در این سیستم جدید که سر و صدای بسیاری از گیمرها را درآورده است، بازیکن هیچ نقشی در تعیین نوع مسابقه و حریفش ندارد. جدای از این مشکل همیشگی ضعف و کند بودن سرور های 2K در این بازی بسیار آزار دهنده است و برای انجام دادن یک مسابقه باید مصائب زیادی را تحمل کرد.
گیمپلی بازی با اضافه شدن چند مولفه جدید بهتر از نسخه های قبل شده است. سیستم استقامت جدید بازی باعث طبیعی تر شدن مسابقات شده است. همچنین کشتی گیران به لطف هوش مصنوعی بهبود یافته در دفاع ها هوشمندانه تر عمل میکنند و در موقعیتهای مختلف فنون را بدل میکنند. علاوه بر اینها شاهد چند OMG جدید و عوض شدن داور بازی هستیم که در جذاب شدن بازی نقش بسزایی داشته اند.
با اینکه کار سازندگان در اضافه کردن برخی بخش ها به بازی مثبت بوده است، اما مواردی که از بازی حذف شدهاند به کلی این کار مثبت را بی اثر کرده است. بیشتر این حذفیات مربوط به قسمت ساخت، از جمله ساختن فینیشر، ساختن دیوا و ساختن ارنا می باشد. که کمی نامعقول به نظر میرسد. علاوه بر این برخی از انواع مسابقات مثلI Quit و Special Referee نیز در بازی وجود ندارند. اما شاید مهمترین عامل ضعف WWE2K 15، کاهش قابل توجه راستر (کشتی گیران) و افسانههای سالهای دور کشتی کج آن نسبت به نسخههای پیشین خود باشد. این موضوع ضربه سختی را به بدنه بازی وارد کرده است چرا بسیاری از طرفداران چنین انتظاری را از سازندگان نداشتند.
یکی از مهمترین مولفه هایی که سازندگان برای نشان دادن پیشرفت بازی از آن استفاده میکردند گرافیک بازی بود. که خوشبختانه اکثر این وعدهها عملی شدند. WWE2K 15 از کیفیت بالایی در زمینه گرافیک برخوردار است. و در این بخش شاهد پیشرفت زیادی نسبت به نسخههای نسل هفتمی و سالهای قبل هستیم. سازندگان از کوچکترین جزئیات هم نگذشتهاند. نورپردازی و سایه زنی بسیار خوب کار شده است. حرکات بسیاری از کشتی گیران در استدیو های موشن کپچر ضبط و چهره اکثر آنان به طور کامل اسکن شده است که به طبیعی تر شدن بازی کمک زیادی کرده است. همچنین به لطف انیمیشنهای جدیدی که برای پین کردن و برخی حرکات دیگر طراحی شده است، بازی جالب تر و واقعیتر شده است. تماشاگران حاضر در ورزشگاه هم نسبت به هم نوعانشان در نسخههای قبلی بهتر شده اند و کمتر از آنها حرکات یکنواخت و تکراری میبینیم.
WWE2K 15 با اینکه در زمینه های مختلفی نوآوری و پیشرفت داشته است، اما به نظر میرسد که فرمول موفقیت این بازی هنوز توسط 2K کشف نشده است. این نسخه با اینکه برای کنسولهای نسل بعد نیز منتشر شده است ولی از قدرت این کنسولها استفاده چندانی نکرده است و عجله در ساخت این بازی به خوبی مشهود و معلوم است. فعلا باید منتظر ماند و دید که آیا روزهای خوب برای این سری بازی محبوب و خاطره انگیز باز خواهد گشت یا نه.
یه سوال داشتم چطوری باید تو بازی wwe2k15 رینگ رو بشکنم