در طول سالها رویداد Playstation Experience مجالی برای طرفداران بازیهای سونی بوده است تا بتوانند ببینند چه بازیهای در آینده از طرق این شرکت منتشر خواهند شد. علاوه بر بازیهای ساختهی خود سونی، مانند God of War، Detroit: Become Human و Final Fantasy VII Remake، تعداد زیادی از عناوین ساختهی توسعهدهندگان مستقل نیز در میان بازیهای معرفیشده توسط سونی وجود دارند. در رویداد PSX 2017 اما بخش زیادی به بازیهای ساختهی خود سونی اختصاص نداشت و به همین جهت بازیهای مستقل بیشتری توانستند فرصتی برای ارائه پیدا کنند و این موضوع به طرفداران اجازه داد که عناوینی را امتحان کنند که شاید در غیر این صورت به سراغ آنها نمیرفتند.
در این مطلب عناوینی را کنار هم آوردهایم که توانستند در میان بازیهای ارائه شدهی امسال، سر خود را بالا بگیرند که این موضوع ممکن است ناشی از ایدهی جذاب، طراحی خلاقانه و یا گیمپلی جدید بوده باشد.
Street Fighter V: Arcade Edition
بعد از این که پنجمین عنوان از مجموعه بازیهای مبارزهای قدیمی کپکام پس از شروعی سخت، بالاخره دارد جای خود را پیدا میکند. در تاریخ ژانویه Street Fighter V: Arcade Edition به عنوان یک بهروزرسانی رایگان برای کسانی که سیزن پس بازی را خریدهاند و یک بهروزرسانی 40 دلاری برای کسانی که به تازگی این بازی را خریداری میکنند منتشر خواهد شد. در این نسخه حالات جدیدی به همراه لباسها و صحنههای مختلف به بازی افروده شدهاند که یادآور عناوین گذشته این مجموعه هستند. در کنار این اضافات، مکانیزمهای مبارزه نیز بهبود یافتهاند که بزرگترین بستهی گسترشدهندهی بازی Street Fighter V را رقم بزند. در این بازی حالت جدید Arcade به بازی افزوده شده است که به بازیکنان اجازه میدهد از شش راه مختلف، گذشتهی این ساگا را بهخاطر بیاورند. «استریت فایتر 5» به طور مستمر بهروزرسانی و بهبود دشته است و به عنوان یکی از محبوبترین بازیهای مبارزهای در مسابقات، دیدن بازیکنان حرفهای در حال مبارزه بسیار لذتبخش خواهد بود. با در نظر گرفتن شخصیتهای جدید فصل سوم، شامل Sakura، Cody، Sagat و Blanka که در کپکام کاپ امسال رونمایی شدند، به نظر میسد که این بازی مبارزهای با گذشت زمان بهتر و بهتر میشود.
The Gardens Between
این بازی که ابتدا در Paris Games Week 2017 برای کنسول پلیاستیشن 4 معرفی شده بود، درواقع یک بازی معمایی منحصر به فرد با مکانیزمهایی برای دستکاری زمان است. زمانی که در مراحل خاص و منحصر به فرد بازی پیشرفت میکنیم، میتوانید زمان را به جلو و عقب بازگردانید که محیط اطراف شما در بازی را نیز تحت تاثیر قرار میدهد و به شما اجازه میدهد که معماهای اصلی بازی را حل کنید. همچنین به نظر میرسد که داستانی که در این بازی روایت میشود نیز جالب و دوستداشتنی باشد چرا که در The Gardens Between دو شخصیت اصلی دوستانی هستند که خاطرات خود در دوران کودکی به یاد میآورند. این بازی قرار است تا در سال 2018 منتشر شود.
Guacamelee! 2
این ساختهی استودیو درینکباکس از عناوین دوستداشتنی و عجیبی بود که طراحی Metroidvania را با رازآلودگی بازی اکشن Luchadore ترکیب کرده بود. در Guacamelee! 2 که طی پاریس گیمز ویک 2017 معرفی شده بود، توسعهدهندگان مجددا به دنیای در هم و زیبای زندگان و مردگان می پردازند. این بازی از لحاظ زمانی اندکی پس از بازی اصلی ادامه پیدا میکند و در آن، شخصیت اصلی و دوستش با یک شخصیت منفی جدید به نام ال مینکو روبرو میشوند که یکی از باسهای جدید اضافه شده به بازی است. با این که بازی اصلی هم حالت همکاری دونفره داشت، این دنباله پا را فراتر میگذارد و این امکان را دوبرابر کرده است و هماکنون میتوانید به صورت محلی تا چهار نفر با یکدیگر به بازی بپردازید. انتظار داریم که این بازی با انتشار در سال 2018 فضای تازه و غریب دنیای متافیزیکی خود را مجددا به ارمغان بیاورد.
Tiny Metal
افراد زیادی خواهان یک بازی مشابه Advance Wars بودهاند. با این که نینتندو از سال 2008 عنوان جدید دیگری را از آن مجموعه منتشر نکردهاند، توسعهدهندگان Area 35 تصمیم گرفتهاند که این فضای خالی را با بازی Tiny Metal پر کنند. این بازی که قرار است در تاریخ 21 دسامبر منتشر شود، تمرکز روی کشورهایی در حال جنگ با یکدیگر است و به نبردها و درگیریهای میان آنها بر سر منابع و زمین قرار دارد. با اینکه بازی از لحاظ بصری شبیه به کارتون است، اما داستان آن به مضامین جدی و سنگینی الهام گرفته از امصال بحران پناهجویان سوری پرداخته است. با دقت بیشتر میتوان گفت که Tiny Metal مانند نسخهای مدرنتر از Advance Wars است که در آن بازیکنان فرماندهی چند منطقه هستند که میبایست با فراری دادن دشمنان، بیسهای آنان را مال خود کنند. انجام این بازی حس پیشبینی و تفکر سریع را در بازیکن تقویت میکند که لذتی مشابه با بازیهای استراتژیک کلاسیک نینتندو را به فرد القاء میکند.
Donut County
این بازی متفاوت و منحصر به فرد توانسته که برای چندمین سال در فهرست بهترین بازیهای آزمایشی مستقل قرار بگیرد و به همین خاطر بسیار دلگرم کننده است که میتوان دید تاریخ انتشار آن برای زمانی در سال 2018 تعیین شده است. در Donut Country شما به عنوان یک چاله بازی میکنید که مسئولیتتان این است تا هرچیزی را که وارد صفحه می شود ببلعید. اول بازی قطر این چاله کم است و با بلعیدن هرچه بیشتر افزایش پیدا خواهد کرد و به شما اجازه میدهد که اشیاء بزرگتر را نیز بتوانید ببلعید. در این راه باید چند معمای محیطی را نیز حل کنید و به داستانها و خاطرات حیوانات و انسانهایی که بلعیدهاید وارد شوید. بازی جذاب و عجیب است و گیمپلی آن سورئال و آرامشبخش؛ به همین خاطر یکی از بازیهایی خواهد بود که در سال جدید انتظارش را میکشیم.
Anamorphine
با این بازی بازیکنان زندگی فردی را تجربه میکنند که با بیماری ذهنی دست و پنجه نرم میکند. در این بازی که بیشتر نگاه به گذشته دارد و داستان آن بدون هیچ دیالوگی روایت میشد، شما میتوانید اطلاعات بیشتری راجع به اضطراب و مسائلی که شخصیت اصلی راجع به آنها تاسف میخور، به دست بیاورید.
آنامورفین راه مناسبی را برای القاء کردن درگیریهای درونی و فائق آمدن بر گذشته و جلوگیری از حسرت انتخاب کرده است و قرار است که تا تاریخ 18 ژانویهی سال جاری به بازار عرضه شود. آنامورفین واهمهای از نشاندادن و علم کردن احساسات ندارد، بلکه حتی از شما نیز میخواهد تجربهی خود را در موقعیتی مشابه تصور کنید که باعث میشود بازی حتی بیشتر از پیش آگاه کننده باشد.
Wattam
Wattam یکی دیگر از بازیهای محبوب مستقلی است که برای اولین بار در سال 2014 معرفی شده بود. از آن پس بازی از انحصار سونی خارج شده بود و ناشر دیگری مسئولیت بازی را به دست گرفته بود. آن چه در طول این زمان همیشه ثابت بوده، لذتبخشی و جذابیت آن است. سارندهی این بازی کیتا تاکاهاشی بوده است که بازیهایی مانند katamari Damacy و Noby Noby Boy را نیز در کارنامهی خود دارد. در Wattam میتوانید به عنوان یکی از کاراکترهای متعدد و بسیار بامزهی آن بازی کنید که دوست دارند دست یکدیگر را بگیرند و منفجر شوند با این که توضیحات ممکن است مقداری عجیب به نظر برسد، اما اکتشاف در محیط بازی و شخصیتهای موجود در آن میتوانند به خوبی شما را راضی کنند. با وجود صحبتهای بامزهی شخصیتها زمانی که به آسمان پرتاب می شوند و سورپرایزهای متعدد بازی و کشفیات جدید، این بازی میتواند از آن دستهای باشد که بتواند لبخندی روی صورتتان بیاورد.
Mulaka
در مولاکا شما نقش یک شمن جوان را بازی میکنید که قصد دارد طبیعت وحشی شمال مکزیک را جست و جو و کشف کند. این شمن با استفاده از تواناییهای خود مانند نیزهی جادوئی به شبح حیوانات مختلف تبدیل میشود و در مناطق مختلف سیر میکند و دشمنانی فرازمینی را شکست میدهد تا بتواند تعادل را به دنیا بازگرداند. در این بازی بازیکنان میبایست با میجودات خطرناک برای بقاء مبارزه کنند و در عین حال با روستاییها و شخصیتهایی که در طول مسیر به آنها برمیخورند تعامل داشته باشند. آنچه در مولاکا جالب توجه است، احترام آن به فرهنگهاست. برای ساخت این بازی که از فولکلور شمال مکزیک نشات گرفته است، توسعهدهندگان آن به به نواحی شمالی مکزیک –که اهالی قبیلهی تاراهومارا هنوز در آن ساکن هستند- سفر کردهاند تا به صورت مستقیم دربارهی فرهنگ آنها بیاموزند. Mulaka قرار است تا در اوایل سال 2018 عرضه شود.
Kingdom Come: Deliverance
پس از چهار سالی که این بازی در دست توسعه بوده، این بازی نقشآفرینی که هزینههای آن از کمکهای گروهی از مردم تامین شده است، بالاخره قرار شده که در سال آینده و در تاریخ 13 فوریه به بازار عرضه شود. یه عنوان یک بازی دنیای باز قرون وسطیای، بازیکنان میتوانند با اشخاص مهم تاریخی آن زمان تعامل داشته باشند، با راهزنان مبارزه کنند و با ملتهای دشمن بجنگند. این که چگونه بخواهید سفر کنید بر عهدهی شماست و Kingdom Come به شما آزادی کاملی برای اکتشاف دنیای پیرامون و مناطق مختلف آن میدهد. در این بازی همچنین مبارزات نیز دارای مکانیزمهایی شده است که با دیگر بخشهای بازی همخوانی داشته باشد. با معرفی سیستمی که موقعیت واقعی و زوایای ضربات شما را حساب میکند، باید روی هر حرکت خود به درستی حساب کنید. این بازی که فانتزی را با رئالیسم ترکیب می کند، به دنبال این است که چیزی منحصر به فرد را به شما ارائه کند.