بازی بتلفیلد 5 دیروز طی یک لایو استریم معرفی شد. برای تماشای تریلر این بازی و همچنین بررسی تاریخهای مختلف در دسترس قرار گرفتن آن میتوانید به لینکهای مربوطه مراجعه کنید. در این مطلب قصد داریم تا به شش تغییر گیمپلی بازی بتلفیلد 5 بپردازیم که باعث شدهاند فرمول قدیمی این بازی بهبود پیدا کند. با گیمنیوز همراه باشید.
گروه:
در بازی بتلفیلد 5، تمامی بازیکنان میتوانند تعداد سربازهای مختلفی را در گروه خود داشته باشند. تمامی این سربازها کاملا قابل شخصیسازی هستند و مواردی که شامل این قابلیت میشوند را میتوان در قالب جنسیت، نژاد، ویژگیهای صورت و مو خلاصه کرد. هر کدام از شخصیتها دارای کلاس اختصاصی خود خواهد بود که از میان چهار نقش پیشین موجود در بازیهای بتلفیلد، یعنی حمله، مهندس، پایلوت، ساپورت و مدیک انتخاب میشوند. با گذشت زمان شخصیتها تجربه به دست میآورند و میتوانند کلاسهای فرعی مشخصی را آزاد کنند. به این کلاسهای فرعی اصطلاحا در بازی Archetype گفته میشود. اینها باعث میشوند که بازیکنان بتوانند در مسیری خاص، مانند نقش ضدتانک برای یک کلاس خاص، پیشرفت داشته باشند.
زمانی که یک بازیکن وارد هر یک از حالات چندنفرهی این بازی شود، به عنوان یکی از سربازان انتخابی در گروه خود بازی خواهد کرد. پیشرفت شما در همهی حالات بازی چندنفره مشترک خواهد بود.
دایس همچنین به وضوح اعلام کرده است که پیشرفت گیم پلی کاملا از آزادسازی موارد ظاهری جدا شده است. تمامی مواردی که روی عملکرد سرباز شما تاثیر میگذارند میبایست از طریق بازیکردن به دست آورده شوند.
هر گروه دارای وسیلهی نقلیهی اختصاصی و محل فرود خواهد بود. وسایل نقلیه درست مانند سربازان قابل شخصیسازی هستند و میتوان برای آنها مواردی را آزاد کرد که ممکن است مربوط به ظاهر و یا عملکرد آنها بشود.
در نهایت، بازیکنان میتوانند سلاحها و وسایل نقلیهی خود را برای شرایط مختلف آمادهسازی کنند. بدین ترتیب شما میتوانید از یک اسلحه دو نسخهی متفاوت داشته باشید که یکی از آنها به صورت معمولی باشد، و نسخهی دیگر برای مثال دارای یک تیغه باشد که بتوان از آن برای مبارزات از نزدیک هم استفاده کرد. تانکها و هواپیماها را نیز میتوان به همین شکل برای مقاصد مختلف تغییر داد. در حال حاضر مشخص نیست که آیا میتوان در یک بازی از هر دو نسخهی سلاحها یا وسایل نقلیه استفاده کرد یا خیر.
حالات بازی جدید:
دایس تائید کرده است که بازی بتلفید 5، همان ساختار بازی بتلفیلد 1 را که در کمپین تکنفرهی آن به کار رفته بود حفظ خواهد کرد. هدف این است که بازیکنان به مناطق جنگی برده شوند که به اندازهی کافی به آنها توجه نشده است و یا کمتر شناختهشدهاند.
کارگردان این بازی، لارس گوستاوسون گفته است:
ما همهی بازیها را انجام دادهایم. فیلمها را دیدهایم. اما میخواهیم کاری متفاوت بکنیم. پیدا کردن این داستانها برای ما کار دشواری بود که ما را هیجانزده میکرد. میخواهیم شما را به سفری دور دنیا ببریم.
گوستاوسون گفته است که در زمان انتشار بازی، بازیکنان نبردهایی را در مناطقی مانند نروژ تجربه خواهند کرد. همچنین مبارزاتی در حواشی فرانسه، یونان، خرابههای شهر روتردام و در کویر آفریقای شمالی وجود خواهد داشت.
علاوه بر حالت بازی چندنفرهی سنتی بتلفیلد، در این بازی دو حالت جدید نیز معرفی شده است. در حالت Combined Arms تیمهایی شامل چهار بازیکن وجود خواهد داشت که به صورت همکاری بازی خواهند کرد. Grand Operations هم حالت بزرگی خواهد بود که داستان یک نبر چندروزه را با 64 بازیکن روایت خواهد کرد. نتیجهی هر بازی روی گیمپلی بازی بعدی تاثیر خواهد گذاشت.
بهبود مکانیزمهای جوخه:
در حالت چندنفرهی بازی بتلفیلد 5، بازیکنان همیشه در جوخهی خود هستند. دیگر گزینهای برای این وجود ندارد که بتوان به عنوان یک بازیکن تکی وارد مسابقات شد و به تنهایی بازی کرد. به همین خاطر دایس از طرق مختلفی به مکانیزمهای جوخه پرداخته است که از اهمیت بالایی برخورداند.
اولین نکته، کمپیدا بودن مهمات است. زمانی که وارد بازی میشوید، تنها به میزانی مهمات دارید که بتوانید چند نفر را بکشید. به همین خاطر شما و همجوخهایهایتان میبایست برای به دست آوردن مهمات برنامهای داشته باشید. علائه بر این هر بازیکن یک جوخه قادر خواهد بود که دیگر افراد جوخهی خود را به زندگی بازگرداند. مدیکها تنها کلاسی خواهند بود که میتوانند هر بازیکنی را به زندگی بازگردانند. آنها همچنین تنها کلاسی هستند که قادرند بازیکنان را با جان کامل زنده کنند.
یکی از نکات جدید جالب درمورد این بازی این است که بازیکنان از این به بعد این توانایی را دارند که پیش از بازگشت به بازی، از نمای پشت شانهی همجوخهایهایشان بازی را ببینند. این مسئله باعث میشود که انتخاب زمان درست برای بازگشت به بازی از اهمیت بیشتری برخوردار باشد. از طرفی دیگر زمانی که تمامی بازیکنان یک جوخه در میانهی نقشه کشته شده باشند، باید تلاش بسیاری کنند تا بتوانند مناطقی را که از دست دادهاند بازپس بگیرند.
دایس ویژگیهای بهکاررفته در مدل جوخههای بازی بتلفیلد 5 را به جنبههای اجتماعی بازی نیز بسط داده است. زمانی که در جوخهای هستید، بازیکنان صرفنظر از این که در چه حالتی از بازی هستند، با یکدیگر خواهد بود. این به این معنی است که شما و افراد جوخهتان در تمامی اوقات میتوانید از طریق صدا و یا متن با دیگر افرادتان در تماس باشید. این کار حتی در صفحههای بارگزاری نیز ممکن خواهد بود.
نابود کردن محیط و ساخت استحکامات:
بسیاری از ساختمانهای موجود در بازی قابل تخریب هستند و میتوان با استفاده از سلاحهای مختلف و یا کوبیدن وسایل نقلیه، به آنها آسیب وارد کرد. خردههای مصالح و گرد و خاک به صورت واقعگرایانه پخش خواهند شد. بدین صورت که برای مثال اگر توپ یک تانک از ساختمانی رد شود، این گرد و خاک در ابتدا از دیوار اول وارد ساختمان خواهد شد و سپس با خروج توپ از دیوار سمت دیگر ساختمان، گرد و خاک نیز خارج میشود.
با این وجود اگر همین توپ تانک درون ساختمان منفجر شود، گرد و خاک از درون ساختمان به اطراف آن پخش میشود. تاثیر انفجار مراحل مختلفی خواهد داشت. شروع آن نور و آتشی است که به دنبال آن قطعات بزرگتری به اطراف پخش خواهد شد که میتواند به بازیکنان آسیب برساند. در نهایت ساختمان به لرزه خواهد افتاد و احتمال فروریختن آن روی بازیکنانی که زیر آن قرار دارند وجود خواهد داشت.
این حالات مخترف تخریب برنامهریزی نشدهاند؛ بلکه در همان لحظه بر اساس این که چه اتفاقی افتاده است محاسبه میشوند و به تصویر در میآیند.
تمامی بازیکنان بتلفیلد 5 با یک تولکیت وارد بازی میشوند. در حالت ساخت و ساز بازیکنان میتوانند منابع خود را برای ساختن استحکاماتی مانند کیسههای شن، تورهای استتار و محلهای قرارگیری اسلحه استفاده کنند. بازیکنان میتوانند در برخی از قسمتهای مشخص نقشه، و در برخی از بخشهای مشخص درون ساختمانهای موجود و یا تخریبشده، وارد حالت ساختوساز شوند و ببینند که چه سازههایی قابلاجرا هستند و سپس آنها را پیادهسازی کنند.
داستان پیشرونده:
هنگام انتشارف بخش چندنفرهی بازی بتلفیلد 5 با پرداختن به اولین قسمتهای جنگجهانی دوم آغاز خواهد شد اما با گذشت زمان، مناطق جنگی و جبهههای جدیدی آزاد خواهند شد.
درست همانگونه که جنگ جهانی دوم گسترش و تغییر پیدا کرد، تجربهی چندنفرهی بازی بتلفیلد 5 نیز همین شرایط را خواهد داشت. دایس از این سیستم به عنوان «امواج جنگ» نام میبرد. این سیستم به بازیکنان حس در جریان بودن میدهد و باعث میشود که طی گذر زمان بازی برایشان جذابیت داشته باشد. برخی آیتمهای ظاهری تنها در زمانهای خاصی در دسترس خواهند بود. بدین صورت شما میتوانید به وسیلهی آیتمهایی که سربازتان به تن دارد ثابت کنید که در یک نبرد خاص حضور داشتهاید.
دایس میگوید هدف نهایی این است که بازیکنان مدت زمان بیشتری در بخش بازی چندنفره فعالیت داشته باشند. دیگر مزیت این سیستم این است که افراد در میدان نبرد با یکدیگر تفاوت خواهند داشت.
مهمتر از همه این است که در این بازی دیگر پریمیوم پس وجود نخواهد داشت و همهی نقشهها، همهی حالات و همهی بستههای گسترشدهندهی این بازی کاملا رایگان خواهند بود.
بهبود کارکرد اسلحه و شیوهی تحرک:
طرفداران قدیمی مجموعه بازیهای بتلفیلد متوجه خواهند شد که در این بازی، تغییرات کوچکی در زمینهی کارکرد اسلحه و شیوهی تحرک بازیکنان اعمال شده است.
اولین تغییری که به چشم میخورد این است که پخش شدن تصادفی گلولهها (Random Bullet Deviation) از این بازی حذف شده است و بازیکنان میتوانند هدفمندتر تیراندازی کنند.
در شلیکهای متوالی، اولین تیرها درست به نقطهای که هدف گرفتهشدهاند اصابت خواهند کرد، اما اگر بیشتر به شلیک کردن ادامه دهید، تیرهای بعدی به اطراف پخش خواهند شد. الگوی اولیهی شلیکها تقریبا هر بار که تیرانداری میکنید مانند دفعات قبل هستند، اما الگوی ثانویه بسیار قابلپیشبینیتر از بازیهای قبلی بتلفیلد خواهد بود.
در این بازی حداقل دو دسته اسلحه وجود خواهد داشت که دستهی اول حالت مقدماتی داشته و استفادهی سادهتری دارد. سلاحهای قویتر با تنظیم میزان آسیبی که وارد میکنند و یا میزان مهماتی که بازیکنان در اختیار خواهند داشت، به تعادل خواهند رسید.
در زمینهی تحرک، بازیکنان گزینههای بیشتری نسبت به گذشته در اختیار خواهند داشت. بازیکنان اکنون قادر هستند که خودشان را روی زمین انداخته و سینهخیز به جلو حرکت کنند و به چپ یا راست نیز نگاه کنند. بازیکنان همچنین قادر خواهند بود که به پشت هم حرکت کرده و در همین حین تیراندازی نیز کنند.
زمانی که بازیکنان سینهخیز حرکت میکنند، میتوانند صورت خود را در هر جهت حرکت دهند و آزادی حرکت 36 درجهای نیز به آنها اجازه میدهد تا در جاهای کوچک حرکت کنند و به سادگی به دشمن شبیخون بزنند.
به صورت کلی هرگاه اسلحهی شما قابل دیدن باشد، میتوانید با آن شلیک کنید.
در این بازی حرکات شما نیز روانتر خواهند بود. بازیکنان میتوانند برای خروج خودشان را از پنجره آویزان کنند. زمانی که روی زمین بیافتید، سرباز شما مطمئنا آسیب خواهد دید، اما اگر بتواند زنده بماند قادر خواهد بود که به سرعت غلت بزند و به نبرد برگردد.
بازی بتلفیلد 5 قرار است تا به صورت همزمان برای پلیاستیشن 4، رایانههای شخصی و ایکسباکس وان منتشر شود. در تاریخ 11 اکتبر مشترکین EA Access و Origin Access میتوانند به نسخهی آزمایشی این بازی دسترسی داشته باشند. نسخهی دولوکس این بازی در تاریخ 16 اکتبر قابل بازی کردن خواهد بود و نسخهی استاندارد این بازی نیز از 19 اکتبر قابل دسترس است.