قطعا یکی از مزیتهای بازیکن PC بودن، وجود تعداد زیادی بازی قدیمی برای کامپیوتر است که در سالها گذشته وجود داشتند و بازیکنان از تجربه آنها کاملا لذت میبردند. هنوز شرکتهایی مانند «نینتندو» هستند که بازیهای قدیمیاشان را برای کنسولهای مدرن و امروزی خود پورت میکنند. این کار علاوه بر آشنایی بازیکنان کم سنوسالتر با بازیهای قدیمی، باعث زندهشدن حس نوستالژی و مرور روزهای خوب گذشته برای بازیکنان و هواداران چندینوچندسالهی شرکت میشود. اما خلاصه بخواهم بگویم مقایسه بازیهای نینتندو با بازیهای منتشر شده برای PC کاملا اشتباه است. چراکه برای کامپیوتر تا الان هزاران عنوان مختلف عرضه شدهاست و قطعا کار بسیار سختی است که این همه عنوان را بخواهی با سیستمهای امروزی هماهنگ کنی.
با این وجود خیلی از بازیهای بزرگ و مشهور قدیمی وجود دارند که متاسفانه نمیتوان آنها را به صورت دیجیتالی تهیه کرد. اگر روزی دلتان خواست که یکی از این عناوین را تهیه کنید، در خوشبینانهترین حالت شاید بتوانید یک دیسک قدیمی از آن را در Ebay پیدا کنید و آن را بخرید. البته اگر آن دیسک بعد از این همه سال، هنوز سالم باشد و آن بازی هم با ویندوزهای مدرن امروزی سازگار باشد.
به لطف فروشگاههایی مانند GOG و توسعهدهندگانی مانند «نایتدایو» (Nightdive)، این لیست بالا بلند بازیهای قدیمی برای کامپیوتر که نمیتوان آنها را به صورت دیجیتالی تهیه کرد، کوتاهتر شدهاست. در مورد تیم نایتدایو باید بگویم که آنها در تلاشند تا هر چقدر که در توانشان است، بازیهای قدیمی را به صورت دیجیتالی در دسترس بازیکنان قرار دهند. اما با وجود کارهای نایتدایو و فروشگاه GOG، هنوز هم این لیست طولانی است. در همین راستا سوالاتی از تیم نایتدایو پیرامون چند بازی پرسیدهشد. مثلا آیا امکانش هست که این بازیها دوباره به صورت دیجیتالی عرضه شوند.
در ادامه ما به 18 بازی قدیمی برای کامپیوتر اشاره میکنیم که امیدواریم بتوانیم آنها را با رزولوشنهای بالاتر و سازگاری زیاد با PCهای پیشرفتهی امروزی، تجربه کنیم.
No One Lives Forever
No One Lives Forever تاحدی وضعیت خاصی دارد. چندین طرف در این قضیه وجود دارند که نیاز است با هم به توافق برسند تا این بازی بالاخره در مسیر توسعه مجدد قرار بگیرد. ادغامهای چند وقت اخیر این کار را تا حدی راحت کردهاست. هرچند باید اشاره کنم که نایتدایو هم در این مورد کوتاه نمیآید و تسلیم نمیشود!
Freelancer
وقتی که بازی Freelancer در سال 2003 منتشر شد، بازیکنان احساس میکردند که مشغول تجربهی یک عنوان خاص هستند. چراکه در بازی شما در حال پرواز با سفینهی شخصی خود در یک کهکشان سه بعدی بودید. اتفاقی که با توجه به تکنولوژی موجود در آن سالها، بسیار ارزنده و جالب توجه بود.
شما در بازی میتوانستید از «هابها» در «سطوح سیارهای» (جایی که مواد جامد یا مایع پوسته خارجی در انواع خاصی از اجرام نجومی با جو یا فضای بیرونی تماس میگیرد) بازدید کنید. شما میتوانستید قراردادهایتان را انتخاب کنید. همچنین میتوانستید به مبارزه هوایی با دیگر سفینهها بپردازید. البته باید به کت چرمیای که بازی در اختیارتان قرار میداد هم باید اشاره کنم. کتی که با پوشیدنش حس واقعی یک خلبان به بازیکن القا میشد. انگار بازی شبیهساز زندگی «هان سولو» (شخصیت محبوب دنیای جنگ ستارگان) بود. متاسفانه بازی به دلیل وجود مشکلاتی در توسعهاش، نتوانست به آن پتانسیل کاملش دست پیدا کند. همچنین بعد از آن بازیهای فضایی زیادی منتشر شدند که همگی موفقیت خود را تا حدودی، مدیون Freelancer هستند. از جمله بازی در دستساخت «کریس رابرت» یعنی Star Citizen که از Freelancer الهام گرفتهاست.
من معتقدم که این بازی متعلق به «مایکروسافت» است. امیدوارم همانطور که برروی Crimson Skies کار کردیم، بتوانیم برروی این عنوان هم کار کنیم.
3D Movie Maker
The Movies
MechWarrior 2
این روزها صعنت بازیهای ویدیویی، پر است از عنوانهای «مکانیکی» (Mechanical Games). امروزه عناوینی مانند MechWarrior 5: Mercenaries و MechWarrior Online را داریم ولی در گذشته این چنین نبود. اگر بیشتر به جنبهی تاکتیکی این ژانر علاقه دارید، بازیای مانند Harebrained Schemes’ Battletech به شما اجازهی فرماندگی کل «لنس» را میدهد. حتی اگر تا حد زیادی شیفته این دسته بازیها هستید، میتوانید از مطالعهی رمان بصری Extreme Meatpunks Forever لذت ببرید. در این بین از بحث اصلی خارج نشویم. بحث اصلی ما این است که عنوان باارزشی مانند MechWarrior 2 که اولین تجربهی بازیکنان از این ژانر بود، هنوز به صورت دیجیتالی برای تهیه در دسترس نیست.
معلوم نیست چرا «اکتیویژن» دست به احیای این سری محبوب نزدهاست. این بازی بخشی از تاریخ مجموعههای کامپیوتری و بازیهای کامپیوتری و خیلی خوب میشود اگر امروزه به خاطر نوستالژی و تداعی روزهای گذشته بتوانیم آن را بازی کنیم. بعید بدانم سازندگان بازی قصد تکامل و انتشار عناوین بعدی این مجموعه را داشتهباشند.
یادداشت نایتدایو:
یکی از کارمندان GOG یک بار با من یک شرط 500 دلاری به خاطر این بازی، بست. او مدعی شد که من نمیتوانم حقوق این بازی را برای بازسازی آن، به دست آورم که باید اشاره کنم من این حرفها را به خاطر ادعای آن شرط نمیزنم. بحث من این است که حقوق ساخت و نشر بازی بین ناشران مختلفی تقسیم شدهاست و به دست آوردن آن فرایندی سخت و پیچیده است.
Dune 2
زمانی که Westwood توسط EA خریدهشد، حقوق معنوی Dune با آن همراه شد و این کمی از آزادی کار را برای بازسازی این عنوان، گرفت. Herbert Estate چندان از کار راضی نبود و همین باعث شد که حقوق معنوی بازی به همراه هرگونه شانس برای بازسازی یا انتشار مجدد این سری RTS کلاسیک از بین برود.
بیشتر در گیمنیوز بخوانید: نقد و بررسی فیلم Dune – در کنار آثار یکتای سینما
Black & White
ما چندین بار در مورد سیاه و سفید با EA گفتوگو داشتیم و هیچوقت نتوانستیم به پاسخ روشن و واضحی در مورد وضعیت فعلی آن، دست پیدا کنیم. بهترین حدس من این است که پیتر مولینوکس میخواهد خودش در نشر مجدد یا بازسازی آن، نقش داشتهباشد.
The Oregon Trail
ما صحبتهایی را با صاحبان اصلی بازی در مورد برگرداندن همه عناوین Trail داشتیم، اما در آن زمان به نظر میرسید که علاقه کافی برای پیشبرد گفتگو وجود نداشت.
Battlefield 1942
ظاهرا دلیل حذفش هم تعطیلی بخش چندنفرهی بازی در سال 2013 که از طریق GameSpy اجرا میشد، بود. این بدان معنا بود که EA نیاز داشت «نت کد» جدید برای بازیکنان ایجاد کند تا بتوانند به تجربهی «بتلفیلد 1942» بپردازند. اگر دیسک اصلی بازی را دارید، تعدادی راه حل ساختهشده توسط هوداران، وجود دارد که به کمک آن میتوانید بخش چندنفرهی بازی را دوباره تجربه کنید. اما نباید انتظار پشتیبانی رسمی را داشته باشید. مخصوصل وقتی که Origin دارد تمام تلاشش را میکند تا به شما جدیدترین نسخه Battlefield را بفروشد.
بیشتر در گیمنیوز بخوانید: انتقادات شدید درمورد بازی بتلفیلد ۲۰۴۲ – ناامیدی بزرگ برای شرکت الکترونیک آرتز
The Lord of the Rings: Battle For Middle-earth
بیشتر در گیمنیوز بخوانید: اولین نگاه به سریال ارباب حلقهها ۲۰۲۲ شبکه آمازون + اولین تریلر رسمی
Civilization و Civ 2
Aliens Versus Predator 2
این بازی یکی از شوترهای محشر بود آن زمان بود که توسط Monolith ساخته شدهبود. آن زمان تحت حقوق معنوی Fox بود و توسط Sierra منتشر شده بود. باید اشاره کنم که این شرکتها الان بخشی از Activision هستند.البته که الان کل حقوق معنوی مربوط به Alien در دست «دیزنی» است. من معتقدم قبل از اینکه AvP 2 را بتوانیم ببینیم، باید با Activision مذاکراتی را انجام دهیم.
Silent Hill 2 و Silent Hill 3
این دو اثر به صورت فیزیکی برای کامپیوترها منتشر شدهاند. هیچوقت به صورت دیجیتالی در دسترس نبودند. GOG در حال حاضر Silent Hill 4 را در اختیار دارد که دقیقا موردتوجهترین بازی مجموعه و به اندازه نسخه دوم و سوم هم تحسینشده نیست.
پس از استقبال ضعیف از عرضه مجموعه HD، تعجب نمیکنم اگر کونامی کمی در قبال عرضه مجدد آن خجالتی باشد. اما به عقیدهی شخصی خودم زمان کافی برای فکر کردن به عرضه نسخه ریمیک، سپری شدهاست. با موفقیت Resident Evil Remakes، احساس میکنم که رفتار مشابهی برای Silent Hill وجود دارد.
Need for Speed Underground 1 و Need For Speed Underground 2
SimAnt
زمانی بود که Maxis تقریبا بازیهای شبیهساز هر چیزی را میساخت. بعضی از آنها حسابی سروصدا به پا کردند مانند Sim City و برخی دیگر مانند Sim Ant به چیزی که لایقش بودند، نرسیدند. قرار دادن شما در نقش یک حشرهی کلونی در حال رشد، گشتوگذار در دنیای کوچک و خطرات و فرصتهای زیاد، همگی دست به دست هم دادند تا این بازی به یک تجربه جالب در این ژانر تبدیل شود.
این خیلی ناراحتکننده است که نمیتوان همچین پروژه جالب و دوستداشتنیای را دوباره به صورت دیجیتالی تهیه کرد.