تنها چند روز از عرضه بازی Elden Ring میگذرد و در این مدت شاهد نمرات بالای این بازی و ستایش بازیکنندگان از آن بودهایم. همکاری استودیوی بازیسازی فرامسافتور و نویسنده بازی تاج و تخت (جرج مارتین) یک بازی درخشان بوده است. در این مجموعه یادداشت، اعضای تحریریه گیمنیوز که البته همچنان به مکاشفه در بازی مشغول هستند، اولین نظرات خود درباره Elden Ring را با شما به اشتراک میگذارند. در ادامه با یادداشتهای مختصری درباره این بازی و کلیت موردانتظار آن همراه باشید.
سفر به سلامت
نویسنده: رضا مدرسی
پلتفرم تجربه: ایکس باکس سری اس
من هیچوقت از طرفداران پر و پا قرص دارک سولز نبودم، اما تا جایی که توانستم بازیهای فرام سافتور را تجربه کردهام و اتفاقا رابطه خوبی هم با آنها دارم، اما تا قبل از الدن رینگ بهترین اثری که از این استودیو بازی کرده بودم سکیرو بود، که زمین تا آسمان با فرمول ساخت آثاری مثل دارک سولز یا بلادبورن فرق داشت. وقتی الدن رینگ معرفی شد کمی ناامید شدم و با خودم گفتم کاش دوباره سراغ آن فرمول نمیرفتند، اما وقتی فهمیدم که جرج آر آر مارتین هم قرار است در ساخت بازی دخیل باشد، فانتریدوستِ درونم بیدار شد و گفت «قراره عاشق این بازی بشی!» و خب، همین اتفاق هم افتاد.
نسخه بتا نتورک الدن رینگ را تجربه کرده بودم و ذهنیت اندکی از چگونگی بازی در تصوراتم داشتم. اما وقتی روز موعود فرا رسید و خود بازی را شروع کردم متوجه آن عظمت و بزرگی بازی شدم. بر خلاف دارک سولزها یا بلادبورن، این بار مجبور به رفتن از نقطه A به B و سپس C و D و باقی مناطق، طبق خطی که سازنده تعیین کرده نبودم. دنیای Lands Between با آن درخت باشکوه و جلالش روبهرویم قرار داشت و با غرور تمام میگفت هر جا که خواستی برو، سفر به سلامت ای Tarnished بخت برگشته!
اولین چیزی که توجهم را جلب کرد مکانیزم جهانِ باز الدن رینگ بود. اغلب استودیوها وقتی از ساخت بازی خطی به طراحی عناوین اوپن ورلد رو میآورند میلنگند، یا بازیهایشان ضعیف از آب در میآید یا یک سری ایرادات اساسی در طراحی دنیا یا مراحل یافت میشود. انتظار داشتم همین اتفاق برای فرام سافتور و الدن رینگ هم بیفتد، اما در کمال تعجب به این احساس دست یافتم که انگار فرام سافتور و میازاکی سالهاست که در کار ساخت بازیهای جهانباز هستند و الدن رینگ هم سوگلی محصولاتشان است.
جای جای نقشه پر از غافلگیریهای جذاب بود، وقتی با خودت فکر میکنی که دیگر چیزی نمیتواند سورپرایزم کند ناگهان اتفاقی میافتد که هیچ فکرش را هم نمیکردی و الدن رینگ موفق به سرگرم و غوطهور نگه داشتنت میشود. مثل این که داری برنج با کباب میخوری و هر لحظه نگران این هستی که «ای وای، الان است که کباب تمام شود و مجبور شوم برنج را خالی بخورم!» اما میبینی بشقابت به شکل کاملا عجیب و غریب با کباب پر میشود و هیچوقت هم قصد تمام شدن ندارد. الدن رینگ هم دقیقا مثل همین موقعیت است، هر بار که میگویی دیگر چیز جدیدی برایم ندارد، ناگهان با چیز جدیدتری مواجه میشوی و میفهمی چه اشتباه فکر میکردی.
گیمپلی بازی نسخه تکامل یافته تمام آثار فرام سافتور است. مخفیکاریهای سکیرو، مبارزات سنگین و جاخالی دادنهای دارک سولز، و طراحی دانجنهای دیمنز سولز همه و همه جمع شدهاند و دست به دست هم دادهاند تا بهترین بازی میازاکی را خلق کنند. اگر حتی فقط از یکی از بازیهای این استودیو خوشتان آمده باشد احتمال اینکه عاشق الدن رینگ هم شوید بسیار زیاد است. این بازی به معنای واقعی کلمه برای هر سلیقهای، چیزی آماده کرده و میتواند کاربران با ذائقه متفاوت را راضی نگه دارد.
تنوع در Elden Ring حرف اول را میزند. از دشمنان و طراحیشان بگیر، تا پوشش شخصیت اصلی، سلاحهایش، نحوه مبارزه و طراحی مراحل. امکان ندارد الدن رینگ شما را خسته کند و از انجام فعالیتهای مختلف حوصلهتان سر برود، مراحل فرعی به اندازه داستان اصلی پر رونق است و اهمیت خود را میداند، برای بیشتر کردن محتوا درگیر ماموریتهای تکراری و فچ کوئست نمیشود و با بازیکن خود مثل یک فرد بالغ و محترم رفتار میکند.
اما چیزی که خیلی توجهم را جلب کرد تاثیر حضور جرج آر آر مارتین در بازی است. حضور این نویسنده قهار ژانر فانتزی در تمام لحظاتی که الدن رینگ را تجربه میکردم حس میشد. منی که تمام کتابهای نغمه یخ و آتش را خواندهام و بیش از 10 سال است که منتظر آخرین جلد این مجموعه هستم، میتوانم اذعان کنم که الدن رینگ ارزش بیشتر صبر کردن برای جلد آخر کتاب را داشته، چرا که مارتین اینجا هم از تمام قوای خود استفاده کرده و در طراحی دنیای Lands Between گل کاشته است. نتیجه همکاری خونخوارترین بازیساز (میازاکی) با خونخوارترین نویسنده مدرن فانتزی (مارتین) محصولی است کامل و تقریبا بینقص (با چشم پوشی از ایرادات فنی). این بازی بدون شک Magnum Opus میازاکی و تیمش است و استحقاق تمام تعریفها و تمجیدهایی که روانهاش شدند را دارد.
هزارتوی عظیم
نویسنده: محمد کاظمی
پلتفرم تجربه: پی سی
الدن رینگ (Elden Ring) تقریبا پس از دو سال سکوت خبری بالاخره اینجا است. این بازی قبل از عرضه با انتظارات بالایی روبهرو بود در حدی که میتوانم بگویم شاید بیشتر از تجربه تلخ سایبرپانک. به عنوان یک طرفدار پروپا قرص بازیهای فرام سافتور باید بگویم، این بازی نه تنها چیزی بود که از آن میخواستیم بلکه فراتر از تصوراتمان ظاهر شد.
بازیهای فرام سافتور را میتوان به یک هزارتوی متصل به هم تشبیه کرد؛ بازیهای پیشین فرام سافتور، هزارتوهای کوچیکی بودند که با یک طراحی هنری بینظیر حس یک موجود کوچک در یک دنیای بزرگ را به مخاطب القا میکردند. فرام سافتور در الدن رینگ یک هزارتوی عظیم را خلق کرده که با همان طراحی هنری کمیاب حس کوچک بودن در جهانش را به مخاطب القا میکند.
جهانِ باز الدن رینگ زنده است. هرگوشه از این دنیا پرشده از موجودات و رمز و رازهایی که انتظار شما را میکشند، بعضی در انتظار کشف شدن و بعضی در انتظار کشتن شما. وسعت بالای نقشۀ بازی دائما شما را غافلگیر میکند، حتی وقتی فکر میکنید دیگر از غافلگیری خبری نیست الدن رینگ در انتظار کشف شدن شگفتیهایش است.
بهتر است از گیمپلی بازی بگویم، الدن رینگ واقعا تداعیگر «آنچه خوبان همه دارند تو یکجا داری» است. تمامی المانهای موردعلاقهمان با الدن رینگ بازگشتهاند اما الدن رینگ فقط مجموعهای از المانهای قدیمی نیست و با دست پر سراغمان آمده است.
در ابتدای بازی به شما یک اسب به نام تورنت (Torrent) داده میشود، این قابلیت که Spirit Mount نام دارد در گشت و گذار دنیای بزرگ الدن رینگ به شما کمک خواهد کرد. فرام سافتور در اینجا هم یک قدم فراتر رفته و قابلیت مبارزه روی اسب را نیز به طرز لذت بخشی در بازی جای داده است.
سیستم جدید Spirit Summon نیز به صورت ماهرانهای در بازی قرار گرفته است. این قابلیتی است که میتواند در برخی از مناطق بازی -باسها و قسمتهای چالشبرانگیز- با احضار موجوداتی که در دنیای بازی پیدا میکنید به شما کمک کند. این قابلیت نه تنها به بازیکنان کمک میکند که از سد بلند بعضی از باسها عبور کنند، بلکه میتواند آن سنگینی مبارزات سری سولز را کاهش دهد و مبارزات را سریع و روانتر کند.
سپرها در سری سولز نقش حیاتی را بازی میکنند، اما آنها دیگر فقط جنبۀ دفاعی ندارند و با سیستم جدید Guard Counter میتوان حملههای دریافتی را با سپر دفع و به دشمن بازگرداند. البته همچنان باید به حرکات دشمن توجه کرد و در لحظۀ مناسب از این ویژگی استفاده کرد. این قابلیت حتی میتواند دشمنان را در حالت Stun قرار دهد که در این حالت میتوان ضربۀ بزرگی به دشمن وارد کرد.
داستان هرگز نقطۀ قوت بازیهای فرام سافتور نبوده است؛ اما با حضور جی. آر. آر. مارتین میتوان گفت الدن رینگ داستانی قابل لمس و غنیتر را ارئه میکند. با همکاری مارتین و میازاکی ضعف گم بودن داستان در متن توضیحات آیتمها تا حدودی بر طرف شده است. البته من پس از سی ساعت بازی کردن هنوز نتوانستهام داستان بازی را تمام کنم و نظر قطعی در این مورد ندارم.
باید اشاره کرد بازی در PC از مشکلات فنی رنج میبرد. این مشکلات بیشتر به شکل افت فریم و برش تصویر خود را نمایش میدهند. این مشکلات به تجربۀ بازی لطمۀ بزرگی وارد نمیکنند اما فرامسافتور میتوانست در این زمینه بهتر عمل کند.
در پایان باید بگویم الدن رینگ قدم بعدی برای فرامسافتور بود، آنها با نگه داشتن سیستمهای محبوب قدیمی و اضافه کردن سیستمهای جدید لذت بخش، یک جهانِ باز پرمحتوا و یک داستان محسوس در الدن رینگ توانستهاند به انتظاراتمان پاسخ بگویند.
بازی Elden Ring در حال حاضر به یکی از پرفروشترین بازیهای استیم تبدیل شده است. این بازی همچنین برای پلتفرم کنسولها نیز عرضه شده است. شما میتوانید Elden Ring را برای پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4 و ایکس باکس سری ایکس و اس و ایکس باکس وان تهیه کنید.
نقد و بررسی کامل این بازی را به زودی در گیمنیوز خواهید خواند. همچنین منتظر بهروزرسانی و تکمیل این مطلب با یادداشتهای دیگر هم باشید.