بعد از تجربه چند ساعته عنوان الدن رینگ (Elden Ring) باید بگوییم که این بازی بلندپروازانه ترین عنوان میازاکی خواهد بود. با ما با تحلیل و پیش نمایش نسخه بتای بازی الدن رینگ (Elden Ring) آخرین ساخته خالق سری بازی های دارک سولز (Dark Souls) همراه باشید.
کلاس های جذاب برای هر سلیقه
اولین چیزی که در یک بازی سولزلایک با آن مواجه میشویم کلاسهای بازی است. کلاسها به طرز قابل توجهی میتوانند تجربه شما را در ابتدای بازی تحت تاثیر قرار بدهد و با توجه به سلیقه، تجربه هر بازیکن فرق میکند.
البته در نهایت کلاسها بیشتر به عنوان پیشنیاز اولیه بازیکن عمل میکنند و در ادامه بازیکن میتواند هر طور که میخواهد تواناییهای شخصیت خود را ارتقا دهد. پس با انتخاب یک کلاس خاص از تجربه قدرتهای کلاسهای دیگر محروم نخواهید شد.
نکته مهم این است که شما میخواهید در ابتدا از نظر فیزیکی قوی باشید، چابک یا سریع باشید یا از قدرتهای جادویی به خوبی استفاده کنید.
ما در نسخهای که قادر به تجربه آن شدیم با ۵ کلاس اصلی روبرو شدیم که در ادامه به معرفی آن میپردازیم:
• کلاس Warrior
کلاس Warrior یا جنگجو با دو شمشیر برنده و حملههای قوی خود را نشان میدهد. او از مکانیکهای Parry به خوبی استفاده میکند و با توجه به سبک بودن زره و Endurance بالا در مبارزات و باس فایتها به سرعت جا خالی داده و ضربات سریع وارد میکند. این کلاس به کسانی که به انعطاف پذیری و استفاده از سلاح سرد به جای جادو اهمیت میدهند پیشنهاد میشود.
• کلاس Enchanted Knight
دارای یک زره قوی، سپر قویتر، نیزه کارآمد و دو جادوی بسیار قوی است. این کلاس از Strength و Intelligence بالایی برخوردار است. دو جادوی آن هم به ترتیب پرتوهایی نورانی با آسیب رسانی متوسط و یک شمشیر نورانی معمولی با آسیب رسانی بالا است. این کلاس به طور کلی ترکیبی از دو قدرت کارآمد در بازی است که تجربه بازی با آن در عین چالش برانگیز بودن لذت بخش خواهد بود.
• کلاس Prophet
کلاس Prophet یا پیامبر یک زره معمولی و چماق و سپری چوبی دارد. اما او یک کاتالیست (Catalyst) خوب همراه خود دارد که میتواند دو افسون (Incarnation) خوب را اجرا کند. اولین آن Beast Claw است که چنگهایی از زیر زمین به سمت دشمنان راهی میکند که آسیب قابل توجهی به آنها میزند. دومی هم قابلیت التیام یا Heal است که زمانی که فلاسک شما خالی است به کمکتان خواهد آمد. ما در تجربه خود با Prophet توانستیم ۴ تا از باسهای بازی الدن رینگ (Elden Ring) را شکست بدهیم.
• کلاس Champion
این کلاس شما را یاد کلاس Barbarian در بازی دیمنز سولز (Demon’s Souls) خواهد انداخت. این کلاس یک تبر جنگی، یک سپر سست و معمولی و مثل Prophet یک کاتالیست دارد. از کاتالیست آن میتوان برای زدن شعلههایی از آتش اژدها بر سر دشمنان استفاده کرد. البته این کلاس نسبت به Prophet از FP کمتری برخوردار است؛ اما از آن طرف قدرت و HP بیشتری دارد که این کلاس را برای مبارزات نزدیک نسبت به Prophet مناسبتر میکند.
•کلاس Bloody Wolf
این کلاس دارای بهترین Melee در بین این ۵ کلاس در تجربه ما بود. این کلاس دارای یک شمشیر بسیار خوب و بلند و یک زره خیلی خوب است. این کلاس به طور کلی طرفداران سری بازیهای دارک سولز (Dark Souls) را راضی خواهد کرد و به سبک آن به سبک بازی طرفداران قدیمی بسیار نزدیک خواهد بود.
گیم پلی آشنا و در عین حال تازه
عنوان الدن رینگ (Elden Ring) در نگاه اول شباهتهای زیادی با عناوین قبلی استدیو فرام سافتور (From Software) مثل دارک سولز (Dark Souls) و بلادبورن (Bloodborne) دارد. از این بازی هم میتوانید مثل سابق انتظار باسفایتهای سخت، دشمنان چالش برانگیز، مکانیکهایی مثل Backstab و Parry و همچنین کلاسهای مختلف با قابلیت ارتقا سطح آن با یک واحد مشخص باشید.
در تجربه ما از گیمپلی این بازی ابتدا مکانهایی با نام Sites of Grace توجه ما را به خود جلب کرد.
این مکان مانند دیگر مکانهای استراحت در بازیهای هیدتاکا میازاکی (Hidetaka Miyazaki) عمل میکند. در این مکان همچنین شما میتوانید شخصیت خود را از طریق کاراکتر ملینا (Melina) ارتقا دهید، فلاسک HP و FP خود را ساماندهی کنید، جادوهای مختلف حود را انتخاب کنید، زمان روز و شب را تغییر بدهید یا آیتمهای اضافی خود را در صندوق ذخیره کنید.
یک ویژگی دیگر Sites of Grace این است که از همان ابتدای بازی، از طریق نقشه میتوانید به آنها Fast Travel کنید که گشت و گذار در محیط را راحتتر از قبل خواهد کرد.
سیستم گشت و گذار این بازی بدون شک بهتر از عناوین قبلی این استدیو است و حس و حال بسیار بسیار خوبی را به مخاطب میدهد.
برای اولین بار در تاریخ بازیهای این استدیو یک سواری هم در گشت و گذار در محیطهای بزرگ بازی با شما همراه خواهد بود. این سواری مثل کاراکتر بازی یعنی Tarnished دارای HP خواهد بود و تحت تاثیر حملات دشمنان قرار میگیرد. از این موجود شبیه به اسب در مبارزات هم میتوان استفاده کرد که تجربه جالبی را ارائه خواهد داد. البته در مکانهای سربسته و بعضی از باسفایتها امکان استفاده از آیتم آن ممکن نیست. اما به طور کلی این سواری گشت و گذار در محیطهای بزرگ Lands Between را بسیار راحتتر و جذابتر خواهد کرد.
مکانیکهای مبارزه عنوان الدن رینگ (Elden Ring) کم و بیش ترکیبی از تمامی عناوین پیشین این استدیو در این سبک هستند.
سیستم مبارزات مثل همیشه با انیمیشنهای روان و نیاز به تمرکز بالای بازیکن اجرا میشود. اما این تنها پوسته اصلی این سیستم است و مکانیکهای جدیدی هم انتظار بازیکن را خواهند کشید.
به عنوان مثال سیستم Stamina در زمانی که در حال مبارزه نیستید کار نمیکند که با توجه به نقشه بزرگ منطقی به نظر میرسد. همچنین این بازی برخلاف بازیهای قبلی از پرشهای بیشتر و Fall Damage کمتری بهره میبرد که این احتمالا به دلیل تشویق بازیکن به کارگیری استراتژیهای حمله مختلف از بالای سر و مخفی کاری بیشتر اعمال شده است.
حال که صحبت از مخفی کاری شد این را هم باید بگوییم که بازی از نظر مخفیکاری غنیتر از قبل به نظر میرسد و به نظر المانهایی از عنوان تحسینشده سکیرو (Sekiro: Shadows Die Twice) قرض گرفته است. پس همیشه مبارزه مستقیم اولین و آخرین راه نخواهد بود و تنوع زیادی برای پیشروی و گشت و گذار در بازی الدن رینگ (Elden Ring) وجود دارد.
همانطور که در سیستم Fast Travel توضیح دادیم بازی الدن رینگ (Elden Ring) برخلاف بازی های سری سولز از یک نقشه کامل بهره میبرد. این نقشه به بخشهای مختلفی تقسیم میشود که ما تنها در بخش اولیه آن قادر به تجربه بازی شدیم که با وجود محدود شدن بسیار بزرگ بود!
شما با استفاده از Map Fragment هایی که در محیط بازی پیدا میکنید قادر به بهتر دیدن نقشه Lands Between خواهید شد. پس برای جستجوی بهتر حتما باید پیدا کردن Fragment ها را هم به خاطر بسپاریم.
مکانهای Sites of Grace که یادتان هست؟
یک ویژگی مهم این مکانها چیزی است به نام Guidance of Grace که به عنوان یک راهنما برای یافتن نقاط مهم نقشه به شما کمک خواهد کرد. این راهنما به شکل رشتههایی طلایی رنگ از Sites of Grace بیرون آمده و جهت را به شما نشان خواهد داد.
اگر شما در طول بازی در باسفایتها و یا مکانهای سخت یک ناحیه خاص بمیرید با گزینه بازگشت به Stakes of Marika یا آخرین Grace که در آن استراحت کردهاید مواجه خواهید شد. Stakes of Marika مجسمههایی هستند که معمولا در هنگام ورود به همان مکان جدید میتوانید آنها را پیدا کنید و به عنوان یک جای شروع مجدد موقتی کاربرد دارند. چون وقتی از آن ناحیه خارج شوید دیگر نمیتوانید به آن برگردید. همچنین امکان استراحت در این مجسمهها وجود ندارد.
بازی الدن رینگ (Elden Ring) اما مکانیکهای آشنا و پرطرفدار بازیهای این سبک را هم دارد. بازی طبق تجربه ما از مکانیکهایی مانند Co-op تا ۴ نفر و حالت PvP از طریق Invasion پشتیبانی خواهد کرد. همچنین قابلیت دیدن رد خون و نحوه مرگ دیگر بازیکنان و گذاشتن پیامهای مختلف در بازی برای بقیه و خواندن پیامهای دیگران هم در این بازی دیده میشود.
یک نکته که در تجربه ما از این بازی توجه را به خود جلب کرد این بود که بازی الدن رینگ (Elden Ring) توجه بسیار زیادی به بخش گشت و گذار و پیدا کردن راز و رمزهای دنیای مرموز خود معطوف میکند.
قسمتی که ما قادر به گشت و گذار در آن بودیم شامل بخش اولیه بازی میشد که بسیار کوچک به نظر میرسید؛ در عین حال پر از مکانهای مخفی، کاراکترهای جذاب و رازهای گوناگون بود.
به عنوان مثال در یکی از پلهای بخش شرقی نقشه، در نیمه شبها شوالیهای سیاه و سوار بر اسب ظاهر میشد که میتوانستیم با آن مبارزه کنیم. یا در مرداب جنوبی نقشه هنگامی که در حال گشت و گذار بودیم یک اژدها به طور کاملا ناگهانی به ما حمله کرد که یکی از باسهای فرعی بازی است!
اگر از سری بازیهای دارک سولز به یاد داشته باشید، این بازیها در مکانهایی خاص و معمولا نزدیک باس فایتها به شما اجازه احضار یا Summon کردن روحهایی برای کمک به شما را میدادند. در الدن رینگ این سیستم گستردهتر از قبل شده است!
هیدتاکا میازاکی (Hidetaka Miyazaki) در یک مصاحبه عنوان کرده بود که بازیکنان در این بازی میتوانند موجوداتی را برای کمک احضار کنند که حتی ممکن استت در بقیه جاهای بازی دشمن شما باشند!
در این تجربه ما توانستم یک احضار یا Summon را از یکی از تاجرهای محیط بازی خریداری کنیم. این Summon دستهای از گزگها را احضار میکند که به کمک شما میآیند. نکته قابل توجه این است که در محیط اولیه بازی گرگهای زیاد یافت میشوند که دشمن شما هستند!
شما همچنین HP این روحهای احضار شده را میتوانید در HUD بازی مشاهده کنید تا حواستان به آنها باشد. به طور کلی مکانیک احضار یا همان Summon میتواند کمک بسیاری به پیشروی در بازی به شما بکند. البته استفاده از Summon از FP کم خواهد کرد و در هر نقطهای قابل استفاده نیست. اما ما توانستیم یکی از باسهای اصلی و چالش برانگیز این تست به نام Margit the Fell Omen را با کمک آن شکست دهیم.
نکته آخر در بخش گیم پلی این بازی این است که این بازی خوشبختانه شما را در ساختن کلاس مورد علاقه و ارتقا سلاحهای خود کمتر محدود خواهد کرد.
شما به راحتی با استفاده از آیتم Ashes of War که در محیط پیدا میشود، میتوانید قدرتهای مختلف را روی وسایل خود بگذارید و یا بردارید و به آنها تواناییهای جدید ببخشید.
این ویژگی به طور کلی به بازیکن یک آزادی عمل برای پیش بردن بازی با تجهیزات موردنیاز خود یا یک بخش خاص میدهد.
گرافیک قابل قبول، طراحی هنری شگفت انگیز
در تجربه ما از دنیای الدن رینگ (Elden Ring) که بر روی کنسول پلی استیشن 5 یا همان PS5 انجام شد، ما با محیطهای جذاب و طراحی کاراکتر و دشنمان شگفت انگیزی مواجه شدیم که با توجه به سابقه این استدیو قابل انتظار بود.
اما از نظر بعد گرافیکی این بازی شاید جهش گرافیکی که در دیگر بازیهای برنامهریزیشده برای 2022 دیدهایم را نداشته باشد. این مساله اما لزوما چیز بدی نیست چون طراحی هنری انقدر درست و زیبا کار شده است که بار ویژگیهای بصری بازی را به خوبی به دوش میکشد. البته اینکه این بازی یک بازی میان نسلی است هم باید مورد توجه قرار بگیرد.
اما با اطمینان میگوییم که این بازی قرار است یکی از زیباترین نقشههای جهانباز چند سال اخیر را ارائه بدهد که در عین زیبایی پر از رمز و راز و محیطهای جذاب با کاراکترها و دشمنان سرگرم کننده است.
بازی از سیستم شب و روز و یک سیستم آب و هوای پویا بهره میبرد که محیطهای بازی را زنده خواهد کرد. از نظر فنی هم عنوان الدن رینگ روی کنسولهای نسل نهم از دو حالت Quality و Performance پشتیبانی میکند. حالت Quality تجربهای با وضوح تصویر 4K و نرخ فریم ۳۰ قاب بر ثانیه ارائه میدهد که طبق تجربه ما بسیار پایدار بود.
از آن طرف حالت Performance تجربهای با وضوح تصویر داینامیک 4K و نرخ فریم تا ۶۰ قاب بر ثانیه ارائه میدهد که طبق تجربه ما در این نسخه هنوز جای کار دارد و فریم ریت در بعضی اوقات بسیار پایین میآمد. البته به احتمال زیاد این مشکلات تا عرضه نسخه نهایی بازی رفع خواهند شد پس جای نگرانی نیست.
به طور کلی دنیای بازی الدن رینگ (Elden Ring) بسیار زیبا و چشم نواز است و شما را از همان لحظه اول به جستجو و کاوش در آن دعوت خواهد کرد.
جمع بندی
ما در چند ساعت مهلت تست خود توانستیم بخش کوچکی از آنچه بازی الدن رینگ (Elden Ring) قرار است ارائه بدهد را تجربه کنیم. اما از همین تجربه کوچک میتوان نشانههایی از یک بازی بسیار بزرگ و جاهطلبانه را حس کرد. بازی که قرار است یک فرمول برنده را با المانهای جدید ارائه بدهد و حداقل تا الان و طبق تجربه ما در ارائه آن بسیار موفق بوده است. مطمئنا این عنوان یکی از مهمترین بازیهای سال 2022 است و ما بی صبرانه منتظر ادامه ماجراجوییهای خود در نسخه نهایی الدن رینگ (Elden Ring) و غرق شدن بیشتر در دنیای وسیع Lands Between هستیم.