چرا باید در پذیرش مشخصات کنسولهای نسل بعد محتاط بود؟
شرکت سونی (Sony) نخستین جزئیات رسمی از کنسول پلیاستیشن 5 را منتشر کرده است. اگرچه در نگاه اول تمام اطلاعات منتشر شده واضح به نظر میرسند اما در هر صورت باید در پذیرش این اطلاعات تمام جزئیات جوانب احتیاط را در نظر گرفت. حال سوال اصلی این است که چرا باید در پذیرش مشخصات کنسولهای نسل بعد محتاط بود؟
بدون شک کنسول نسل بعد سونی بسیار قوی تر از کنسولهای حال حاضر خواهد بود ولی با این حال باید نسبت به مشخصات اعلام شده کمی محتاط بود.
باتوجه به سابقه تاریخی شرکت سونی، باید کمی در پذیرش اطلاعات منتشر شده احتیاط کنیم. در زمان معرفی کنسول پلیاستیشن 3، شرکت سونی وعده ویژگیهای مختلف بسیاری را داد که در زمان انتشار شاهد تغییر یا حذف آنها بودیم. برای مثال میتوان به قابلیت پشتیبانی از نسل قبل اشاره کرد که به هیچ وجه شبیه وعدههای سونی نبود. از طرفی سونی در نمایش معروف دو بازی MotorStorm و Killzone 2 اعلام کرد که گیمپلی منتشر شده به طور مستقیم از کنسول پلیاستیشن 3 ضبط شده در حالی که بعدها مشخص شد که گیمپلی منتشر شده به صورت از پیش رندر شده بوده است. سونی ادعا کرد که کنسول پلیاستیشن 3 توانایی اجرای بازیها با رزولوشن 1080p واقعی را دارد. این در حالی بود که این کنسول در بهترین حالت توانایی اجرا برروی رزولوشن 720p را داشت.
البته در زمان معرفی پلیاستیشن 4، سونی با تغییر سیاست خود به بسیاری از وعدهها عمل کرد و توانست کنسولی شبیه به آن چه که معرفی کرده بود به بازار عرضه کند.
با معرفی کنسول پلیاستیشن 4 پرو در سال 2016، سونی وعدهی اجرای بازیها با رزولوشن 4K واقعی را داد. این در حالی بود که در واقعیت تعداد کمی از بازی توانایی اجرا و یا نزدیک شدن به این وعده را داشتند.
با توچه به معرفی کنسول پلیاستیشن 5، باید در نظر داشت که یک شکاف میان سختافزار کنسول سونی و توانایی توسعهدهندگان در رسیدن به هدفهای خود با آن سختافزار وجود دارد.
برای مثال کارت گرافیک و پردازنده کنسول پلیاستیشن 5 را در نظر بگیرید؛ بنابر اطلاعات تایید نشدهایی، سخت افزار این کنسول توانایی اجرای بازیها با رزولوشن 8K در حالت رهگیری پرتو (Ray Tracing) را دارد. حال اگر بخواهیم صادق باشیم، پذیرش این اطلاعات کمی دشوار است؛ چرا که در حال حاضر تعداد کمی از بازیبازان از تلویزیونهای 8K استفاده میکنند و حتی ممکن است سالها تا عرضهی یک تلویزیون 8K با قیمت مناسب برای استفاده عموم فاصله داشته باشیم. پس چرا سونی باید برروی ویژگی که تعداد بسیار کمی از بازیبازان توانایی استفاده از آن را دارند، سرمایهگذاری کند.
از طرفی قضیه در مورد سیستم رهگیری پرتو بسیار متفاوت است. رهگیری پرتو یک سیستم قدرتمند پردازش است که میتواند به شکلی واقعگرایانه بازتابهای به دست آمده از اشیا، نور و سطحهای مختلف را به چشم بیننده منتقل کند. با توجه به این توضحیات، در حال حاضر سیستم رهگیری پرتو یک ویژگی جدید و پرهزینه در صنعت بازیسازی است که به نظر میرسد استفاده از آن در کارت گرافیک یک کنسول 400 یا 500 دلاری اصلا مقرون به صرفه نباشد.
در حال حاضر کارت گرافیکهای سری RTX شرکت انویدیا با پشتیبانی از سیستم رهگیری پرتو قیمت بسیار بالایی دارند. از طرفی میدانیم که کارت گرافیک کنسول پلیاستیشن 5 توسط شرکت AMD در حال ساخت است. حال باید منتظر ماند و دید که آیا AMD میتواند کارت گرافیکی قدرتمند و در عین حال مقرون به صرفه در اختیار سونی قرار دهد.
اطلاعات منتشر شده نشان میدهند که کنسول پلیاستیشن 5 از حافظه SSD استفاده میکند. این مورد سبب میشود تا سرعت بارگذاری بازیها به طرز چشمگیری کاهش یابد. البته باید در نظر داشت که این نوع حافظه از قیمت نسبتا بالاتری در مقایسه با HDD برخوردار است.