Publisher Theme
I’m a gamer, always have been.

در Gears 5 حالت فرار شما را به جبهه‌ی دشمن می‌کشاند – تجربه

0

فرنچایز گیرز آف وار (یا همان ادوات جنگ) را، علی‌رغم تم‌ها، تصاویر و سلاح‌های بسیار خشنش، با طرفداران زیادش می‌شناسیم. فرقی ندارد درمورد سبک کاور محور (cover-based) گیم‌پلی که امکان حرکت و مسیریابی قاعده‌مند در میدان نبرد را می‌دهد صحبت کنیم یا مود گروهی بازی (Horde mode) که اولین بار در همین مجموعه ابداع شده، گیرز آف وار معمولا زمانی که خودتان و هم‌رزمانتان در تلاشید سنگر پیدا کنید و از سختی‌ها عبور کنید، دشمنانتان را به سوی شما روانه می‌کند. سازنده گیرز آف وار یعنی شرکت The Coalition، در حالی که تمامی این مؤلفه‌ها را در مودهای سه گانه داستانی، گروهی و چند نفره رقابتی بازی قرار داده، می‌خواهد چیزی منحصر به فرد را نیز به این فرنچایز معروف اضافه کند که نوعی مود همکاری (Co-op) جدید به نام Escape (حالت فرار Gears 5) است.

در حالت فرار Gears 5 شما کنترل یکی از سه شخصیت بازی‌های گیرز را در اختیار می‌گیرید. لانی، کیگان و مک ویرانگران لانه‌ها هستند، شخصیت‌هایی که از عمد خودشان را اسیر گله‌های سوارم‌ها (Swarm) می‌کنند تا به لانه آن‌ها نفوذ کرده و آن‌ها را نابود کنند. لانی مهاجم، کیگان حامی و مک یک تانک است. هر یک از این شخصیت‌ها یک توانمندی‌ اصلی دارد که به هنگام بازی هربار شارژ می‌شوند، خنجر لانی با الکتریسیته شارژ می‌شود، کیگان منطقه موثری را برای تعویض خشاب اسلحه‌ها تدارک می‌بیند و مک نیز سپری را برای سنگر گرفتن بقیه شخصیت‌ها درست می‌کند. به نظر می‌آید این سه شخصیت نفوذ به لانه‌ها را خیلی آسان ‌کنند، اما نفوذ فقط قسمت آسان قضیه است.

بعد از رها شدن از دست ربایندگانی که آن‌ها را به اعماق لانه برده‌اند، این تیم سه نفره بمب زهرآلودی را کاشته و بلافاصله شمارش معکوس برای فرار از لانه شروع می‌شود. با این مه سمی که بعد از انفجار بمب به کل لانه راه می‌یابد، این سه ویرانگر نباید زمان را برای رسیدن به سطح زمین از دست بدهند. بدبختانه این یعنی که باید هر آنچه در این لانه زندگی می‌کند را نابود کنید و حرکت کنید. با اولین تجربه خودم فهمیدم خشاب اسلحه‌ها این اینجا عامل خیلی مهمی به حساب می‌آید.  بعد از کشتن چند دشمن صدای هشدار اسلحه‌ام بلند شد، به این معنی که خشاب در حال اتمام است. وقتی خشابم تمام شد مجبور شدم برخوردم را با گرانت‌ها (Grunts) صمیمی‌تر کنم و رودر رو با آن‌ها بجنگم تا کیگان از قدرتش استفاده کند و من بتوانم خشابم را عوض کنم. چیزی نگذشت که یک همربراست (Hammerburst؛ یکی از سلاح‌های معروف در بازی) برداشتم و جنگ را ادامه دادم.

Gears 5 حالت فرار
در Gears 5 حالت فرار شما را به جبهه‌ی دشمن می‌کشاند

نوآوری‌ و خلاقیت

گیرز 5 سومین بازی این فرنچایز است که به دست استودیو The Coalition ساخته شده. به گفته رئیس این استودیو یعنی راد فرگوسن، گیرز5  بازی‌ای است که تیم تولید با آن فرمول خلاقانه همیشگی‌شان در ساخت بازی را به رخ علاقه‌مندان می‌کشد. او گفت:

وقتی استودیوی ما مسئول ساختن گیرز آف وار شد، به این فکر می‌کردیم که خب، ما یه استودیوی جدیدیم که فقط سه نفرمون سابقه ساختن یکی از گیرز آف وارها رو داشته. حس می‌کردیم اگه سعی کنیم یه چیز جدید و به شدت خشن بسازیم مردم با خودشون می‌گن: ‘خب این که خلاقیت نیست’. اصلا نمیشه فهمید چجوری باید گیرز آف وار ساخت. برای شماره 4 این بازی می‌خواستیم تمرکزمون رو بذاریم روی ساختن یه گیرز آف وار خیلی خوب. می‌‌خواستیم به همه ثابت کنیم که می‌تونیم. بعد از ساختن اون شماره، مافوق من ازم خواست تو شماره جدید انتظارات مردم رو به چالش بکشم. چجوری می‌تونستیم  تو یه نسخه جدید از گیرز یه همچین کاری رو بکنیم؟

همین که کمی وقت را تلف کشتن دشمنان کردم، دیدم ابر گاز دارد به سرعت ما را دنبال می‌کند. دیگر وقت را غنیمت شمردم و به سرعت پیش رفتم. بعد ازاینکه کمی از آن ابر خلاص شدیم، ناگهان وارد جایی شدیم پر از گرانت‌های دشمن. با شخصیت لانی سعی کردم دوتای اولی را دور بزنم که البته مرا دیدند و به رویم آتش گشودند. خوشبختانه، مک با سپرش وارد شد و من را موقع حرکت پوشش داد. بعد از یک مبادله آتش خیلی سنگین، به شناختی از موقعیت مکانی آنجا دست یافتیم و به سمت منطقه بعدی حرکت کردیم.

با حرکت در لانه دشمن، وارد مکان‌های امن شدیم. در این جاها هیچ دشمنی وجود ندارند و معمولا خشاب و نارنجک پیدا می‌شود. این مکان‌های امن نقش چک‌پوینت را هم دارند که پیشرفت شما در لانه دشمن را ذخیره می‌کنند. احتمالا هم به آن‌ها نیاز پیدا می‌کنید.

برای اینکه در حالت فرار Gears 5 موفق شوید به همکاری و مهارت‌های مدیریت آشوب زیادی نیاز دارید. وقتی به آخرین مکان رسیدیم انواع و اقسام دشمن گردن کلفت روی سرمان ریخت، از جمله واردِن که غولی است با مهارت کار با دو چاقو و البته یک نقطه ضعف؛ سر او. اما بدبختی این است که به هنگام تیراندازی به سمتش از چاقوها برای حفاظت از سر خود استفاده می‌کند، و دائم به سمت جلو فشار می‌آورد تا به نزدیک‌ترین فاصله با ما برسد. همین که مشغول جنگیدن بودم، یک گله سوارم (Swarm) به سمت کیگان هجوم آوردند و یک سایر (Sire) هم مک را گرفت و سرش را از تنش جدا کرد. در گیرز 5 می‌توان همرزمان کشته شده‌ را احیا کرد، اما با این سرعتی که وضعیت ما داشت بدتر می‌شد، فرصتی برای احیا پیدا نکردیم و گیم اوور شدیم.

به گفته راد فرگوسن، رئیس استودیو The Coalition، ایده اضافه شدن این مود جدید به بازی از تلاش این استودیو برای تبدیل کردن یک بازی دفاعی و کاور محور (cover-based) مثل گیرز آف وار به تجربه‌ای در زمان کوتاه‌تر و دفاعی‌تر نشأت می‌گیرد. او می‌گوید:

اگه با مود گروهی (Horde) آشنا باشید، در اون به پنج بازیکن نیاز دارید، بازی چند ساعتی طول می‌کشه و همش حالت دفاعی داره. می‌خواستیم مود خیلی سریع‌تر، با مدت زمان کوتاه‌تر و بازیکنان کمتری داشته باشیم که درنتیجه لازم نباشه هربار بازیکن‌های زیادی رو جفت و جور کنیم و هر دور بازی  فقط 20 تا 30 دقیقه طول بکشه تا از اون لونه بیاید بیرون. همش یورش و حمله است؛ میرید داخل لونه، یه بمب سمی می‌ذارید، همزمان که فرار می‌کنید و با غول‌ها می‌جنگید دود سمی شما رو دنبال می‌کنه. در اصل شما به طرف اون‌ها هجوم می‌یارید و ازشون رد می‌شید، به جای اینکه اون‌ها سراغ شما بیان.

Gears 5 حالت فرار

هر کدام از لانه‌ها مانند هزارتویی طراحی شدند که چالش‌ها، نقشه‌ها‌ و طرح‌ها و همینطور میوتیتورهای درجه سختی متنوعی دارند. استودیوی The Coalition تصمیم دارد استریم ثابتی از لانه‌ها را به بازیکنان ارائه دهد تا بتوانند آن‌ها را بررسی و نابود کنند. درضمن فراتر از این نیز، بازیکنان می‌توانند لانه‌های تودرتوی خود را با استفاده از ابزارهای جدید خلقت بسازند. The Coalition هم لانه‌های ساخته دست خود بازیکنان را به عنوان چالش‌های هفته یا تحت عناوین دیگری معرفی ‌خواهد کرد.

محتواهای خیلی باحالی قراره ارائه بشه که افراد بتونن مهارت‌های خودشون رو با اون‌ها نشون بدن.

راد فرگوسن رئیس استودیوی The Coalition مایکروسافت

 

البته،گیرز 5 دیگر حول شخصیت‌های جورواجور این فرنچایز نمی‌چرخد. با اینکه تمرکز E3 بیشتر روی مود جدید فرار در بازی گیرز 5 بود، ما می‌دانیم که قابلیت‌های شخصیت‌ها در مود گروهی بازی نیز مهم هستند و در ضمن چیزهایی هم در مورد مود داستانی بازی می‌دانیم. از آنجا که داستان بازی بیشتر حول محور کِیت و آشکار شدن رازهایی درباره خانواده‌اش می‌چرخد، نقش قهرمان این شماره از گیرز آف وار نیز به او داده شده و بازیکن شماره یک شخصیت او را در تمام داستان کنترل می‌کند.

در پایان گیرز آف وار فهمیدیم خانواده کِیت با لوکست‌ها (locusts؛ معنی ملخ نیز می‌دهد) ارتباط تاریخی دارند. گیرز 5 این روایت را ادامه می‌دهد. فرگوسن می‌گوید: ” گیرز 5 در حقیقت سفر کِیته برای پی بردن به اصل و نسب خودش، و اینکه خانواده‌اش با دانشی که درمورد لوکست‌ها دارند در حال انجام چه کاری‌ان. ما تو استودیو The Coalition معتقدیم دیدن ماجرای یه شخصیت و اتفاقاتی که پشت سر میذاره جالب نیست. پس اگه قراره بلایی سر یه شخصیت بیاریم، چه بهتر که موقع اون بلا یا اتفاق همون شخصیت باشیم. فهمیدیم برای ادامه دادن به داستان کِیت، خیلی تاثیرگذارتر خواهد بود اگه خود شخصیت کِیت رو بازی کنیم.”

تغییرات در گیرز

راد فرگوسن درباره وضعیت کلی گیرز آف وار و مسیری که این فرنچایز در پیش گرفته اظهار خوش‌بینی کرد و با اشاره به اینکه استودیو The Coalition امتیاز این فرنچایز را از سال 2014 در دست گرفته از نسخه‌های جدیدتر این بازی و پیشرفت‌های بیشتر آن در آینده سخن گفت:

در حال حاضر داریم روی نسخه کامپیوتری و موبایلیش کار می‌کنیم… مجموعه دوم کتاب‌های کُمیکمون رو می‌سازیم، رمان‌هامون رو دوباره شروع کردیم، و پروسه ساخت فیلم گیرز آف وار هم داره پیش می‌ره. بنابراین فکر می‌کنم برحه مهمی برای این فرنچایزه. امسال سال گیرز آف وار به حساب می‌آد، چون قراره سه تا بازی رو احتمالا به فاصله 12 ماه از همدیگه روی پلتفرم‌های مختلفی بهتون ارائه بدیم. برای همینه که می‌بینین داریم ایده‌پردازی می‌کنیم و سعی می‌کنیم فوت وفن‌های تیراندازی و روش‌‌های بازی شما رو تغییر بدیم؛ به عبارت دیگه از اصل قضیه دور نشیم و در عین حال به روز باشیم.

استودیو The Coalition قصد دارد اطلاعات درمورد دیگر مودهای گیم‌پلی را به این ترتیب منتشر کند؛ بررسی جامع و کامل مود چند نفره رقابتی در ماه جولای، نگاهی به مود گروهی (Horde) در ماه آگوست، و در آخر در ماه سپتامبر نگاهی به آنچه از فصل بعدی داستان جی دی، کیت و دل انتظار می‌رود. خوشبختانه طرفداران گیرز آف وار بعد از این‌ها لازم نیست بیش از برای دیدن نتیجه کار انتظار بکشند، چرا که گیرز 5 در تاریخ 10ام سپتامبر بر روی اکس باکس وان و کامپیوتر ارائه خواهد شد.

منبع gameinformer

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.