Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

نقد و بررسی فیلم Batman: Hush – توانایی ویژه‌ی دی‌سی در خلق موقعیت و ایجاد معما

امسال دی‌سی (DC) انیمیشن جدیدی را روانه‌ی پرده‌ی سینما کرد که با استقبال نسبتاً خوبی مواجه شد. Batman: Hush داستان یکی دیگر از ماجراجویی‌های «بتمن»، ابرقهرمان شهر گاتهام است که خلاف‌کار ناشناسی به نام «هاش» را تعقیب می‌کند. هاش توانسته بسیاری از خلاف‌کاران شهر گاتهام را برای اعمال مجرمانه با خود همراه کند و سایه‌ی خشونت و ترس بر شهر بیندازد. در ادامه با نقد و بررسی فیلم Batman: Hush همراه گیم‌نیوز باشید.

انیمیشن «بتمن: هاش» برخلاف فیلم‌های ورشکسته‌ی دی‌سی توانسته توانایی ویژه‌ی کمیک‌های دی‌سی در خلق موقعیت و ایجاد معما را به‌خوبی به نمایش بگذارد. به اعتقاد بسیاری جهان دی‌سی قدرت فوق‌العاده بیشتری در خلق محیط دراماتیک نسبت به جهان مارول داراست اما به دلیل کاهلی و تن دادن به تغییرات و عواطف بازار و از طرف دیگر رویکرد بی‌نظم و چندجانبه‌ی صاحبانش از قرارداد بستن با استودیوهای مختلف فیلم‌سازی، از برادران وارنر گرفته تا لجندری و فاکس و کلمبیا قافله را به مارول، این غول دنیای هالیوود باخته است. قهرمانان دی‌سی در سری جدید فیلم‌های آن، به‌خصوص پس از پایان سه‌گانه‌ی نولان، بیشتر به ابرقهرمانانی تکراری و غیرقابل‌باور تبدیل شده‌اند.

در انیمیشن Batman: Hush پاشنه آشیل قهرمانان دی‌سی که همانا نقطه‌ی قوت آنان هم هست شناسایی و به طرز شگفت‌انگیزی ترمیم شده است. تمام شخصیت‌های بتمن: هاش از «سوپرمن» تا «آیوی» و حتی خود «بروس وین» ملغمه‌ای از نیکی و بدی و عواطف و منطق‌اند. همین باعث شده که قهرمان محبوب دی‌سی یعنی بتمن شخصیت خود را زمینی کند و بتواند مخاطب را دوباره با خود همراه سازد. بتمن در بتمن:هاش دیگر یک ابرقهرمان بدون شکست نیست. بلکه وی صاحب زندگی شخصی است و نقاط ضعف و محدوده‌ی قدرت خود را به‌خوبی می‌شناسد. برای مثال در نبردی که با سوپرمنِ مسخ‌شده توسط آیوی در متروپولیس انجام می‌دهد، سعی می‌کند فرار کند که نشانه‌ای از این مثال قدیمی میان طرفداران جهان دی‌سی می‌شود که: هیچ قهرمانی توانایی شکست سوپرمن را ندارد.

قهرمانان جهان دی‌سی در فیلم Batman: Hush برخلاف دنیای مارول الزاماً در یک راستا با یکدیگر نیستند. گرچه آن‌ها هم هم چون انتقام‌جویان، لیگ عدالت خودشان را دارند اما این لیگ عدالت بر علیه پادقهرمانان زمینی یا زمینی شده می‌جنگد؛ نه موجودی مانند تانوس یا ارتشی از جنگجویان فرازمینی. این نقطه‌ی مهم در اختلاف میان جهان دی‌سی با دنیای مارول را سازندگان بتمن: هاش به‌خوبی دریافته‌اند و سعی کرده‌اند آن را به بهترین شکل ممکن صورت پردازی و بر آن تأکید کنند.

رابطه‌ی نامتعادل و پر از چالش بتمن و «کت‌وومن» که بسیار در کمیک‌ها بر روی آن تأکید می‌شود نیز در فیلم در نظر گرفته شده است. با ریتم سریع فیلم معرفی شخصیت‌ها جای خود را به آشناپنداری شخصیت‌ها می‌دهد و توانسته مخاطب را با خود در لحظات ورود شخصیت جدید به داستان‌های مابین آن‌ها کنجکاو کند. ازاین‌رو، جهان دی‌سی برای تماشاچی جهان منطقی و قابل قبولی در میان جهان‌های ابرقهرمانی مطرح می‌شود. نبود همین رابطه‌ی منطقی و کمبود جزییات و شخصیت باعث شد تا بن افلک فاجعه‌بارترین بتمن تاریخ را به نمایش بگذارد. ضعف شخصیت و عدم تناسب بین طول فیلم و اتفاقات آن، از بتمن تنها قهرمان مضحکی ساخته بود که نه او و نه دیگر قهرمانان لیگ عدالت نمی‌دانستند پی چه می‌گردند.

موضوع مهم دیگری که در فیلم Batman: Hush به‌خوبی پرداخت شده است، گره‌افکنی کلاسیک در فیلم است. تعلیق و معما از ابتدا بر روی فیلم نقش بسته است و ماجراجویی بتمن برای حل این معما خطرهای زیادی برای او به وجود می‌آورد. بتمن از این حیث همچون بتمن کمیک در پی دریافت و حل ماجرایی است که باعث می‌شود قهرمان بودن او اثبات گردد. این ماجرا در گاتهام می‌گذرد و شهر به‌عنوان عنصری اساسی در کمیک‌های دی‌سی، اینجا نیز وظیفه‌ی خود را به‌خوبی انجام می‌دهد.

شخصیت‌هایی که در بتمن: هاش به آن‌ها پرداخته‌شده با تقریب خوبی به شخصیت‌های گاتهام نزدیک‌اند. رابطه‌ی هارلی و جوکر همان چیزی است که انتظار داریم و برخلاف قسمت دوم از سه‌گانه‌ی نولان جوکر به یک معلم اخلاق یا ابرقهرمانی با دغدغه‌های فلسفی تبدیل نمی‌شود. رابطه‌ی هارلی و او رابطه‌ای همچنان دو روان‌نژند بستری در آرکهام که زوجی فوق‌العاده با یکدیگر ساخته‌اند تعریف و تصویر می‌شود که برای کسی که آشنایی با کمیک‌های دی‌سی داشته باشد یک بازنماییِ ایدئال است.

بعد از انیمیشن بتمن: هاش دی‌سی راه پرخطر و سختی برای انیمیشن‌های خود در پیش دارد. همچنانی که مارول از تکنولوژی بالای انیمیشن‌سازی و موتورهای جدید دیزنی برای ساخت انیمیشن‌های خود بهره می‌گیرد، دی‌سی همچنان به شیوه‌ی انیمیشن‌سازی ابتدایی سه‌بعدی وفادار است و تا حدی در این راه موفق بوده است. از طرفی دی‌سی قصد دراماتورژی و تغییر قصه‌های کمیک‌های خود را در فصل جدید فیلم‌های خود ندارد که در این راه هم با در پیش گرفتن سیاست استفاده از موضوعات روز، رقیب سختی برای دی‌سی خواهد بود. شاید استفاده از کارگردانان کارکشته و انیمیشن‌سازان حرفه‌ای بتواند دی‌سی را در موقعیت بهتری از لحاظ موضوع و محتوا قرار دهد.

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.