مایکروسافت امروز از مشخصات کامل کنسول جدید خود یعنی Xbox Series X رونمایی کرد و این مشخصات شامل هاردهای قابل جداسازی و سرعت لود بسیار بالا برای بازیها میشود. در ادامه با گیمنیوز همراه باشید تا نگاهی به این مشخصات فنی داشته باشیم:
- پردازنده مرکزی (CPU): پردازنده شخصیسازی شده Zen 2 با هشت هسته و فرکانس 3.8 GHz
- پردازنده گرافیکی (GPU): پردازنده گرافیکی شخصیسازیشده RDNA 2 با قدرت ۱۲ ترافلاپس و ۵۲ واحد محاسباتی (CU) با فرکانس 1.825 GHz
- اندازه تراشه: ۳۶۰.۴۵ میلیمتر مربع
- پروسه ساخت: ۷ نانومتری بهبودیافته
- حافظه: ۱۶ گیگابایت حافظه GDDR6 با باس 320mb
- پهنای حافظه: ۱۰ گیگابایت با پهنای ۵۶۰ GB/s و ۱۰ گیگابایت با پهنای ۳۳۶ GB/s
- فضای ذخیرهسازی داخلی: ۱ ترایابت اساسدی NVME شخصیسازی شده
- فضای ذخیرهسازی خارجی قابل ارتقا: اکسپشن کارت ۱ ترابایتی
- پشتیباتی از هارد اکسترنال USB 3.2
- درایو نوری: درایور بلوری 4K UHD
یکی از مهمترین تغییراتی که مایکروسافت امروز در کنسول جدید خودش نشان داد سرعت لود بازیها بود. در یک دموی فنی بازی State of Decay 2 چهل ثانیه زودتر از کنسول قدرتمند قبلی مایکروسافت یعنی ایکس باکس وان ایکس بالا میآید. این یک پیشرفت بزرگ نسبت به کنسولهای نسل فعلی است.
مایکروسافت از هارد اس اس دی استفاده میکند و تمرکزش بر روی سرعت اجرا و لود بازیهای نسل بعد است. آنها از طراحی به اسم “Xbox Velocity Architecture” استفاده میکنند که یک پارچگی بین نرمافزار و سخت افزار را تقویت میکتد. نتیجه این خواهد بود که سازندههای بازیهای بزرگ و جهان باز میتوانند از قابلیت استفاده کنند تا محیط بازی را به صورت داینامیک در کنسول لود کنند.
این هارد اس اس دی جدید به صاحبان ایکس باکس اجازه میدهد تا چند بازی را همزمان اجرا کنند و از آخرین نقطهای که در بازی بودند ادامه دهند. حتی زمانی که ایکس باکس پس از آپدیت شدن خاموش و روشن شود. وضعیت بازی مستقیما در سیستم هارد ذخیره میشود و شما میتواند حتی هفتهها بعد به سراغ ادامه بازی خود بیایید. این قابلیت را مایکروسافت “Quick Resume” نامیده است.
مایکروسافت همچنین قسمتهای از قابلیت Ray tracing ایکس باکس جدید خودش را نشان داد. این قابلیت نورپردازی و سایههای داخل بازی را واقعیتر جلوه میدهد و به آن افکت سینمایی میدهد. ما خیلی نتوانستیم اجرای این قابلیت در بازیهای پلتفرم پیسی ببینیم اما حالا مایکروسافت نشان میدهد Xbox Series X چگونه از پس این قابلیت برمیآید. مایکروسافت همچنین بازی Gears 5 با رزولوشن و بافت بهتر برای اجرای 4K و روی 60 فریم بر ثانیه بهینه سازی کرده است.
نسل بعدی ایکس باکس از بازیهای 8K نیز پشتیبانی میکند و این پشتیبانی تا 120 فریم بر ثانیه ادامه دارد. مایکروسافت همچنین با HDMI forum و تولیدکنندگان تلویزیون نیز همکاری کرده تا حالتهای Auto Low Latency Mode و Variable Refresh Rate را به صورت بخشی از پشتیبانی HDMI عرضه کند.
تمام این ویژگیهای تاخیر بین زمانی شما دکمهای روی دسته ایکس باکس میزند تا واکنشی که شما در صفحه تلویزیون میبینید کم میکند. بحث دستهها شد آنها حالا از USB-C پشتیبانی میکنند با باتریهای قلمی کار میکنند و از بلوتوث کم مصرف بهره میبرند. همچنین دکمه Share به آنها اضافه شده تا ویدیوها و تصاویرتان را با دوستانتان راحتتر به اشتراک بگذارید.
مایکروسافت همچنین ابعاد فیزیکی این کنسول را تایید کرد. اگر به صورت عمودی استفاده شود. طول 131 میلیمتری دارد و عرضی 151 میلیمتری. مایکروسافت قصد دارد اطلاعات بیشتری درباره بازیهای این کنسول نیز در اختیار رسانهها قرار دهد.