Publisher Theme
I’m a gamer, always have been.

مقایسه پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس – نبرد پیچیده SSD و قدرت پردازش

0

سونی بعد از مدت‌ها بالاخره سکوت خود را شکست و از سخت‌ افزار کنسول جدید خود، یعنی پلی استیشن 5 رونمایی کرد. هیجان انگیزترین چیز درباره‌ی این رونمایی مشخص شدن تفاوت‌های بزرگ پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس است. تاریخ انتشار هردو کنسول اواخر امسال است و بعد از سکوت طولانی سونی و بمباران اطلاعاتی مایکروسافت می‌توانیم تصور بهتری از نسل آینده‌ی بازی‌ها داشته باشیم. سونی از GPU و CPU و حتی SSD متفاوتی استفاده کرده، که این موضوع می‌تواند تاثیر زیادی بر چگونگی ساخته شدن بازی ها روی پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس داشته باشد. در ادامه پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس را با هم مقایسه می‌کنیم تا ببینیم کدام کنسول روی کاغذ برتری دارد؟ با گیم‌نیوز همراه باشید.

پلی استیشن 5 دارای هشت هسته‌ی AMD-based Zen 2 است که هرکدام روی 3.5GHz قفل شده‌اند. در طرف مقابل، ایکس باکس سری ایکس نیز از هشت هسته‌ی AMD-based Zen 2 استفاده می‌کند که روی 3.8GHz قفل شده است. البته به دلیل استفاده‌ی  CPU ایکس باکس سری ایکس از SMT (یا همان Simultaneous Multithreading) هسته‌ها در حقیقت قدرتی معادل 3.6GHz دارند که این موضوع باعث می‌شود تفاوت در این بخش آن‌قدرها هم عمیق نباشد (البته روی کاغذ، ممکن است در عمل تفاوت‌های زیادی برای بازی‌ساز‌ها ایجاد کند).

تفاوت مهم پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس در بخش‌‌های GPU و SSD است. سونی در بخش GPU از  AMD RDNA 2 شخصی‌سازی شده استفاده می‌کند که قدرتی معادل 10.28 ترافلاپس دارد و از 36 بخش 2.23GHz استفاده می‌کند. ایکس باکس سری ایکس نیز از AMD RDNA 2 استفاده می‌کند با این تفاوت که دارای 53 بخش 1.825GHz در هرکدام است.

البته باید در نظر داشته باشیم که سونی از فرکانس‌های تغییر پذیر برای CPU و GPU استفاده می‌کند (معادل همان Boost Clocks روی رایانه‌های شخصی است) که می‌تواند اعداد را کمی تغییر دهد. «مارک سرنی»، طراح ارشد سخت افزار پلی استیشن 5، در مصاحبه‌ایی با یوروگیمر اعلام کرد که این کنسول قدرت خود را روی محدودیت‌های گرمایی متناسب می‌کند، این موضوع به این معنی است که قدرت پلی استیشن 5 شدیدا بستگی به این دارد که بازی تا چه حد می‌خواهد از آن استفاده کند.

سونی امیدوار است که با دادن بخش‌های کمتر (36CU) به بازیساز‌ها بتواند Clock Rate متغیر (و بالاتر) به دست بیاورد، که این امر به طورکلی منجر به بهتر شدن عملکرد کنسول شود. در واقعیت اما میزان کمتر بخش‌ها در بخش گرافیک باعث می‌شود تا بازیساز‌ها با مشکلات بیشتری برای بهینه‌سازی بازی‌ها روی پلی استیشن 5 روبه‌رو شوند، حداقل تا زمانی که بتوانند راه حلی برای یکسان سازی با ایکس باکس سری ایکس که دارای قدرت بیشتری در بخش  GPU است پیدا کنند.

همچنین سونی به کاربرانش اجازه داده تا میزان ذخیره‌‌سازی خود را با استفاده از هارد‌های موجود در بازار (NVMe) افزایش دهند، اما یک مشکل نسبتا بزرگ وجود دارد. ما هنوز نمی‌دانیم PCIe 4.0 که سونی در کنسول خود استفاده کرده تا چه اندازه پیچیده است و یا حتی نمی‌دانیم که محصولات موجود در بازار توانایی تولید سرعتی معادل هارد داخل کنسول را دارند یا خیر. مشخصا اگر سرعت به اندازه‌ی کافی نباشد و با کنسول هماهنگ نشود مشکلات بسیار زیادی برای اجرای بازی‌ها پیش‌ خواهد آمد، باید دید سونی چه راه حلی برای این موضوع در سر دارد.

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، افزایش ذخیره‌سازی به وسیله‌ی محصولات موجود در بازار نیازمند این است که دارندگان کنسول پلی استیشن 5  باید از PCIe 4.0 NVMe یی استفاده کنند که به اندازه‌ی کافی سریع باشد. این درحالی است که مایکروسافت از کارت‌های مختص به خود استفاده می‌کند که علاوه بر کمک در انتقال داده‌ها محلی برای ذخیره‌سازی نیز هست و حجم ذخیره‌سازی را تا 1 ترابایت بیشتر خواهد کرد (این کارت‌ها از زمان لانچ کنسول‌ها در دسترس خواهند بود)، ما هنوز از قیمت این کارت‌ها و قیمت PCIe 4.0 NVMe مورد نیاز برای پلی استیشن 5 اطلاعات دقیقی نداریم.

سونی اطلاعات زیادی از نرم‌افزار‌های جانبی استفاده شده در کنسول خود نداد، اما در هرحال قول داده شد تا پلی استیشن 5 از تکنولوژی Ray Tracing به صورت Real Time استفاده خواهد کرد. در طرف دیگر مایکروسافت علاوه بر Ray Tracing از تکنولوژی دیگری به نام  Quick Resume یا همان «ادامه‌ی سریع» پرده برداشت. با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید به سرعت بین بازی‌های خود سوییچ کنید و حتی اگر کنسول شما خاموش شود باز هم می‌توانید بازی را از جایی که رها کردید ادامه دهید.

ما هنوز منتظریم تا  سونی از شکل و طراحی پلی استیشن 5 رونمایی کند. نشان ندادن شکل آن احتمالا به این معنی است که سونی هنوز کار طراحی را تمام نکرده است، این درحالی است که مایکروسافت حدود یک سال پیش از شمایل کنسول خود پرده برداشت و در هفته‌ایی که گذشت به طور کامل سخت افزار آن را نشان داد.

جدول مقایسه سخت‌افزار دو کنسول پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس

Xbox Series X PlayStation 5
CPU 8x Zen 2 Cores at 3.8GHz (3.6GHz with SMT) 8x Zen 2 Cores at 3.5GHz (variable frequency)
GPU 12 TFLOPs, 52 CUs at 1.825GHz, Custom RDNA 2 10.28 TFLOPs, 36 CUs at 2.23GHz (variable frequency)
Die Size 360.45mm2 N/A
Process TSMC 7nm Enhanced N/A
Memory 16GB GDDR6 16GB GDDR6/256-bit
Memory Bandwidth 10GB at 560GB/s, 6GB at 336GB/s 448GB/s
Internal Storage 1TB Custom NVMe SSD Custom 825GB SSD
IO Throughput 2.4GB/s (Raw), 4.8GB/s (Compressed) 5.5GB/s (Raw), Typical 8-9GB/s (Compressed)
Expandable Storage 1TB Expansion Card NVMe SSD Slot
External Storage USB 3.2 HDD Support USB HDD Support
Optical Drive 4K UHD Blu-ray Drive 4K UHD Blu-ray Drive

 

به طور کلی می‌توان گفت که موفقیت کنسول‌های نسل بعدی وابسته به دو چیز است: قیمت و بازی‌های انحصاری. یادمان باشد که پلی استیشن 4 به دلیل 100 دلار ارزان‌تر بودن توانست در زمان انتشار بسیار جلو بیافتد. البته مایکروسافت اعلام کرده که دیگر این اشتباه را مرتکب نمی‌شود اما هنوز هیچکدام از دو طرف قیمت کنسول نسل بعدی خود را نگفته‌اند.

بازی‌ها نیز نقش انکار نشدنی در موفقیت کنسول‌ها دارند. سونی در نسل پیش توانست با بازی‌های انحصاری خود مایکروسافت را شکنجه دهد، البته مایکروسافت نیز در مقابل این اقدام ساکت ننشست و شروع به خرید استدیو‌های بازی‌سازی کرد. هنوز نمی‌دانیم که قرار است چه بازی‌هایی هنگام لانچ کنسول‌ها منتشر شوند، البته مایکروسافت بازی «هیلو: بی‌نهایت» را برای سری ایکس تایید کرده است که البته برای رایانه‌های شخصی نیز منتشر می‌شود.

می‌توان گفت که مایکروسافت به دلیل استفاده از سیستم مشهور خود، یعنی Game Pass، توانسته تا نقطه‌ی امن موقتی برای خود بسازد. Game Pass یک سرویس گیمی است که مانند نتفلیکس عمل می‌کند و با خرید اشتراک می‌توانید به دریایی از بازی‌ها دست پیدا کنید. مایکروسافت حتی اعلام کرده که قرار است این سیستم را با xCloud پیوند بزند تا پای این بخش را به استریم نیز باز کند.

چگونگی پاسخ بازی‌ساز‌ها به قدرت کنسول‌ها نیز موضوع حیاتی برای هردو شرکت محسوب می‌شود. بازی‌های جدید نیاز دارند تا از قدرت‌های جدید هردو کنسول استفاده کنند، قدرت‌هایی مانند سرعت لود شدن بازی‌ها، فریم ریت و البته ری‌تریسینگ. از بین این‌ها ما تنها دمو‌های کوچکی از سرعت لود بازی‌ها دیده‌ایم. حال تمام چشم‌ها به ماه‌های آینده دوخته شده، آینده‌ایی که در آن بازی‌ساز‌ها نشان می‌دهند قدرت واقعی کنسول‌ها چقدر است و چقدر می‌توان روی مقایسه پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس حساب کرد.

منبع theverge

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.