Publisher Theme
I’m a gamer, always have been.

نقد و بررسی بازی Ori and the Will of the Wisps – اودیسه رنگارنگ

نوشتن و خواندن در باب یک اثر هنری علاوه بر اینکه شریک شدن و شریک کردن در تجربیات، احساسات و دریافت‌های فرد و افراد پیرامون اثر است، به ما فرصت می‌دهد بیشتر به واکاوی این تجربیات در درون خود بپردازیم و در نهایت به درک بهتر و موثرتری از آن اثر دست یابیم. با این تفاسیر با گیم‌نیوز در بررسی بازی Ori and the Will of the Wisps همراه باشید.

نوشتن از بازی‌های خوب کار سختی است. در عصری که شبکه‌های مجازی و دنیای اینترنت زندگی همه‌ی ما را فراگرفته، آوازه شهرت و کیفیت فوق‌العاده‌ی یک بازی مورد انتظار آنقدر سریع پخش می‌شود که غالب تلاش‌ها برای تحریر متنی در بررسی آن تکرار مکررات خواهد بود. درباره انحصاری جدید مایکروسافت یعنی Ori and the Will of the Wisps این مشکل به دو دلیل دوچندان است.

اول اینکه از بعد دیداری و شنیداری این عنوان به قدری خیره‌کننده است که با دیدن چند تصویر از آن می‌توان کیفیت بالای ساخت اثر را به سرعت فهمید و دیگر فرصت چندانی برای نوشتن و خواندن درباره چیزی که می‌توان در چند تصویر دید، نمی‌ماند. دلیل دوم اما این است که اساسا خود بازی به قدری تجربه‌ای حسی و منحصر به فرد است که تلاش برای بررسی آن در قالب کلمات جنبه‌های مهم و قابل توجهی از آن را فرومی‌کاهد.

«اوری» داستان سفری حماسی و قهرمانانه برای نجات است. همانقدر اساطیری و کهن که از بدو پیدایش اسطوره در تاریخ بشر وجود داشته است. اوری در این جستجو با چالش روبروست و در رویارویی با این چالش بالیده شده و درنهایت فراتر از هر چیزی که قبلا بوده، با بازشگت به خود واقعیش رستگار می‌شود؛ درست همانطور که گیل‌گمش در پی یافتن انکیدو پرورش می‌یابد. اوری بازتعریفی از همان کهن‌الگویی است که در اودیسیوس در جستجوی ایساکا و زن و فرزندش و گیو در پی نجات کیخسرو از دل تاریخ به سویمان بازمی‌گردد. داستان شاید با گم شدن «کو» و تلاش برای یافتن و نجات او شروع می‌شود اما در نهایت به سفری معنوی تبدیل می‌شود که حتی فرعی‌ترین شخصیت‌های قصه نیز در آن به موجود دیگری تبدیل می‌شوند.

با این همه تفاوت عمده‌ای که این بازی با اساطیر کهن دارد شاید در دل مدیومی که در آن خلق شده نهفته باشد؛ گیم‌پلی قابل بازی! در اینجا گیمر با قهرمان در مسیر دگردیسی‌اش همراه می‌شود و همراه با او کامل می‌شود. انتخاب نوع گیم‌پلی مترویدوانیا کمک می‌کند مخاطب تا جای ممکن به شخصیت اوری و ماجراجویی‌اش همراه شود. قهرمان از طریق گیم‌پلی تکامل می‌یابد و با کسب توانایی‌های جدید دروازه‌های جدید به جهان برایش گشوده می‌شود.

غالب چالش‌ها و مکان‌هایی که در ابتدای بازی با آن مواجه می‌شود برای اوری غیر قابل حل و دسترسی هستند و تنها با پیش‌روی در بازی و رویارویی با مخاطرات قابل دسترس می‌شوند. درباره داستان چیز زیادی نمی‌توان تعریف کرد. خود بازی هم متن و سخن زیادی برای توضیح داستان به کار نمی‌برد و مخاطب را با خود همراه می‌کند تا خودش قصه را ببیند و به درک دیداری-شنیداری مورد انتظار نویسنده‌ها برسد.

گیم‌پلی Ori and the Will of the Wisps مملو از نوآوری و بهبود عناصر مختلف در سبک خود است. سازندگان تعداد بی‌شماری مکانیک برای مبارزات و سکوبازی‌های اوری به بهترین شکل تدارک دیده‌اند که هیچ کدام اضافه به نظر نمی‌رسند. بازی نسبت به گیمر انعطاف خوبی دارد و به تا حد لازم به او اجازه می‌دهد سفر خود را به شیوه‌ای که دوست دارد طی کند. ساز و کار ارتقاها و کسب توانایی‌های جدید اوری هم نسبت به شماره قبلی بهبود پیدا کرده و حالا کارآمدتر و سرراست‌تر از قبل شده است. با تغییر بنیادین در نوع ذخیره‌سازی بازی که حالا با ذخیره خودکار جایگزین شده، چالش‌های بازی هم سخت‌تر و حساب شده‌تر از قبل شده‌اند.

بازی به نسبت شماره قبلی سخت‌تر و چالش برانگیزتر شده است به بازی‌کننده باج نمی‌دهد. باس‌فایت‌ها در عین زیبایی محسور کننده و هیجان بی‌نظیری که دارند، گاهی به شدت سخت می‌شوند و باید بارها و بارها تلاش کنید تا بتوانید از پسشان برآیید. البته در برخی مراحل سختی غیرمنطقی و بعضی باگ‌ها به تجربه‌ی گیمر لطمه می‌زنند با این وجود، با یکی از بهترین‌ها در این سبک روبرو هستیم. مبارزات خوش‌دست و متنوع‌اند، سکوبازی‌ها چالشی و هیجان‌انگیزاند، باس‌فایت‌ها حماسی و سخت‌اند و مناطق مختلف بازی منحصر بفرد و خاص هستند. اوری ده‌ها ساعت محتوای «قابل بازی» دارد و از این حیث کم و کسری متوجه آن نیست.

اما سخت‌ترین بخش‌های بازی برای بررسی، ابعاد دیداری و شنیداری بازی است. هرگونه تلاش برای گنجاندن زیبایی‌های این دو بخش در غالب کلمات، فروکاستن آن‌ها به سطح پایین‌تر از موجودیت‌شان است. هر تصویر Ori and the Will of the Wisps یک تابلوی نقاشی پویا و خارق‌العاده است که با موسیقی بی‌نظیری همراه می‌شود. حال و هوای هر منطقه هم‌خوانی کاملی با موسیقی و طراحی هنری آن منطقه دارد و با یکی از بهترین‌های چند سال اخیر روبرو هستید. به موقع هیجان را در وجودتان سرریز می‌کند و در جای خود غم هستی را بر قلبتان آوار. بازی اساسا از نظر دیداری و شنیداری در چنان مرتبه‌ای از تکامل و بلوغ قرار دارد که بیش از همین چند سطر آن هم از روی ناچاری، نیازی به تعریف و تمجید ندارد.

Moon Studios و مایکروسافت در همکاری جدیدشان یک شاهکار خلق کرده‌اند. در این‌باره پیشنهاد می‌شود که این مطلب را مطالعه کنید. بازی Ori and the Will of the Wisps در تمامی جنبه‌ها خوب ظاهر می‌شود و با شایستگی تمام در بین بهترین‌های سال‌های اخیر جای می‌گیرد. سفر قهرمان سفید کوچک و دوست‌داشتنی را به سوی خودشناسی، هستی‌شناسی و رستگاری روایت می‌کند و این روایت را به رساترین شکل و چشم‌نوازترین و گوش‌نوازترین راه ممکن به مخاطب عرضه می‌کند. این سفر را از دست ندهید.

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.