زمانی که نسخه اول این بازی با نام Ori and the Blind Forest در سال 2015 منتشر شد، جرمی گریتون را به تحسین وا داشت. در آن زمان او در شرکت بیلیزارد به عنوان آرتیست سینمایی مشغول به کار بود و بر روی پروژههای بزرگی همچون StarCraft و Diablo کار میکرد. طراحی هنری خاص این بازی وی را شگفت زده کرد. جرمی دنیای دو بعدی و باشکوه این بازی را همانند زنده شدن یک نقاشی میداند. در نهایت او این فرصت را پیدا کرد تا به استودیو سازنده این بازی به عنوان کارگردان هنری بپیوندد و بر روی نسخه جدید آن مشغول به کار شود. این فرصت علاوه بر جذابیتش، ترسناک نیز هست: شما چگونه میتوانید برای بازی که یکی از زیباترین طراحیهای بصری را دارد نسخه دومی بسازید؟
برای تیم سازنده در Moon Studios ساختن نسخه بعدی این مجموعه فقط برای گسترش دنیای آن و گفتن داستان جدید نیست. آنها میخواهند محصول خودشان را ارتقا بدهند. یکی از بنیانگذاران این استودیو میگوید:
من فکر میکنم بازیهای دو بعدی در حال انقراض هستند. استودیوهای زیادی نیستند که به این سبک توجه داشته باشند و این باعث تاسف ماست. به عنوان هنرمند ما باید همیشه به سمت جلو حرکت کنیم. ما چیزی بدست آوردیم و حالا میپرسیم چگونه میتوانیم آن را بهتر کنیم.
Ori and the Will of the Wisps که امروز برای کاربران ایکس باکس و پی سی در دسترس است در بسیاری از جهات به نسخه اول خودش وفادار است. شما همچنان در نقش روحی به نام Ori هستید که در دنیای خطرناک و فانتزی به دنبال ماجراجویی است. در قسمت جدید بر روی اکشن بودن بازی تمرکز زیادی گذاشته شده است و همینطور ماموریتهای جانبی و سیستم سیو جدیدی به آن اضافه شده است. اما نکته قابل بحث طراحی بصری بازی است که همچنان همانند نقاشیهای کار دست است اما این بار با عمق و جزئیات خیلی بیشتر از گذشته که این موضوع را مدیون تکنولوژی جدید است.
در آغاز کار Ori and the Will of the Wisps مانند هر بازی دیگهای تنها یک طراحی اولیه بود. جرمی گریتون میگوید:
ما در آغاز پروژه اجازه دادیم اعضای تیم هر کاری که میخواهند انجام دهند. ما کلکسیونی از ایدههای مختلف و جدیدی داشتیم که باید آنها را در کنار هم قرار میدادیم و از آنها استفاده میکردیم. این فعل و انفعالی باید طراحی و هنر بود.
یکی از نکات جذاب دیگر دربارهی مجموعه Ori این است که گاهی طراحیهای اولیه دقیقا سر از بازی درمیآورند و تنها چند تغییر جزئی در آنها داده میشود. طراحی شخصیتها و حیوانات نیز اول از هم جدا میشوند تا به صورت انیمیشنی درآورده شوند و دوباره در بازی به یکدیگر متصل شوند. گریتون میگوید تیم ما با توجه به تجربه کار بازی اصلی دقیقا میدانست باید چه کاری انجام دهد اما خب تغییراتی هم بود که آنها میخواستند در نسخه جدید اعمال کنند. یکی از بزرگترین آنها با توجه به دو بعدی بودن بازی طراحی سه بعدی شخصیتها بود. این موضوع باعث شد تا طراحان بتوانند حرکات انیمیشنی بیشتری به آنها اضافه کنند.
اما شخصیتهای جدید نیز مشکل ساز شدند چرا که اضافه کردن مدلهای سه بعدی در دنیایی دو بعدی میتواند کمی عجیب باشد. به همین علت اعضای استودیو تصمیم گرفتند که محیط بازی را پیچیدهتر کنند. در هر منطقه از بازی چندین لایه وجود دارد و شما میتوانید موجودات مختلفی را در پس زمینه بازی در حال حرکت مشاهده کنید. همینطور نورپردازی بازی به صورت داینامیک طراحی شده است تا بعدهای بیشتری به دنیای بازی بدهد. گریتون میگوید:
صحنههای بازی آنقدر پیچیده شدند که اعضای استودیو تصمیم گرفتند ابزاری برای مدیریت آنها تولید کنند.
یکی از فلسفههای اصلی و هستهای این بازی در این است که جزئیات زیاد و کوچک میتوانند تاثیر زیادی بگذارند. این فلسفه را شما میتوانید خیلی سریع با تجربه این بازی متوجه آن شوید. صحنههای بازی به شما القا میکند که این دنیا یک دنیای واقعی است. یکی از اعضای تیم سازنده میگوید:
ما میخواستیم همه چیز معنا بدهد و شما باور کنید که چنین دنیایی میتواند وجود خارجی داشته باشد. اگر شما به تمامی این جزئیات به تنهایی نگاه کنید شاید بیتاثیر به نظر برسد اما جمع آنها کاملا تاثیر متفاوتی دارد.
پروسه پالیش این بازی نیز بسیار هزینهبر توصیف شده چرا که زمان زیادی میبرد اما آنها میخواهند به بازی خودشان حس بدهند تا زمانی که ما به بازی نگاه میکنیم متوجه حس و عشقی که در تولید این بازی صرف شده بشویم.
بازی Ori and the Will of the Wisps را شما میتوانید هم اکنون بر روی کنسول ایکس باکس و پلتفرم پی سی تجربه کنید.