Publisher Theme
I’m a gamer, always have been.

دو اخطار مهم درباره نمرات بازی The Last of Us 2 که باید به آن توجه کنید

0

به نظر چندان عجیب نمی‌رسد که منتقدان و گیمرها با هم بر سر The Last of Us 2 اتفاق نظر ندارند، اما دلیل این اختلاف نظرها چندان هم واضح نیست. بین نمرات منتقدان و نمرات گیمرها به بازی The Last of Us Part 2 تفاوت زیادی وجود دارد که باید ببینیم دلیل آن چیست.

اریک کین در مقاله‌ای جالب در سایت فوربس در این باره توضیحاتی داده است که به نظر منطقی می‌آید. او دو مورد مهم را به صورت اخطار به طرفداران و علاقه‌مندان به تجربه‌ی بازی The Last of Us 2 گوشزد می‌کند.

او ابتدا خاطرنشان می‌کند که در واقع نه همه‌ی منتقدان از بازی فقط تعریف و تمجید کرده‌اند و نه همه‌ی گیمرها از آن متنفر هستند. در مقاله‌ای دیگر او همه‌ی نکات منفی بازی که منتقدان از کوتاکو و پلی‌گان و سایت‌های دیگر در نقدهای خود به آن‌ها پرداخته‌اند را جمع کرده است. از این نظر نگاه منتقدان و گیمرها چندان هم متضاد یکدیگر نیست.

در هر حال، اگر در حال حاضر بین نمرات بالای منتقدان و نقدهای سراسر تمجید آن‌ها و نمرات گیمرها و نقدهای کاملا منفی‌شان سرگردان هستید یا بحث‌های پیرامون بازی را در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنید، بد نیست زمینه‌های بیشتری درباره این تفاوت نظرها داشته باشید.

اخطار شماره 1 – ریویو بامبینگ دلیل اصلی نمرات ضعیف The Last of Us 2

مطمئنا با توجه به نمرات بسیار پایین بازی از نظر کاربران در سایت متاکریتیک، شاهد یک ریویو بامبینگ هستیم.

این عبارت یعنی Review Bombing که بیشتر شما ممکن است با آن آشنا باشید، زمانی به کار می‌رود که عده‌ی زیادی از گیمرها، طی یک حرکت هماهنگ شده یا کاملا خودجوش اما دسته‌جمعی، به سایت‌هایی مثل متاکریتیک یا راتن تمیتوز می‌روند و خشم همگانی خود نسبت به یک بازی یا فیلم یا سازنده یا استودیو را با نمرات بسیار پایین که میانگین نمرات کاربران به آن محصول را به میزان قابل توجهی پایین می‌آورد بیان می‌کنند.

در مورد The Last of Us 2 در حالی نمرات گیمرها به بازی به طور میانگین 3.4 از 10 را نشان می‌دهد که میانگین نمرات منتقدان به آن 95 از 100 است.

این میانگین نمره به اندازه‌ی بازی Warcraft III: Reforged که تا مرز نابودی زیر نمرات پایین گیمرها مدفون شد بد نیست.

ریویو بامب شدن بازی Warcraft III به دلیل مشکلات فراوان بازی و نیز همراهی شرکت بلیزارد در مقابله با اعتراض هنگ‌کنگی‌ها به مقوله‌ی سانسور بود.

در آن زمان کین در مقاله‌ای دیگر توضیح داده بود که ریویو بامب کردن بازی‌ها یکی از ابزارهای واقع‌گرایانه در دسترس خریداران و مصرف‌کنندگان بازی‌ها است برای این‌که صدای اعتراض خود را به گوش سازندگان برسانند.

در واقع کین معتقد است که ریویو بامب شدن بازی‌ها الزاما به معنای بد بودن آن‌ها -حداقل نه به اندازه‌ی نمره‌ی نهایی- نیست.

در همین باره بخوانید: نقدها و نمرات بازی Last of Us 2 منتشر شد

در واقع هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که بازی Warcraft III: Reforged به بدی نمره‌ی 0.6 از 10 است، اما این نمره نشان می‌دهد که گیمرها از این محصول اصلا رضایت ندارند.

با در نظر گرفتن این نکات، اخطار شماره 1 این است: نمره‌های نقدهای بازی‌کنندگان در حال حاضر بر اساس بررسی واقعی آن‌ها نیست.

بازی بلافاصله پس از ایجاد امکان ثبت نمرات مخاطبان، با موج شدیدی از امتیازهای پایین مواجه شد. در چند ساعت ابتدایی تعداد زیادی بررسی با نمره 0 از 10 برای بازی ثبت شدند.

ابدا ممکن نیست که هیچ کدام از کسانی که این نمره را ثبت کرده‌اند بازی را تمام کرده باشند.

کین تصریح می‌کند که به عنوان یک منتقد بازی معتقد است شما هیچ‌گاه نباید بازی را بدون تجربه کردن تا آخر، نقد کنید و نمره‌ای برای آن به ثبت برسانید.

حتا اگر اسپویلرها و لیک‌های بازی را هم کاملا دیده باشید، باز هم این که به سایت متاکریتیک بروید و برای بازی نمره 0 یا 1 ثبت کنید کار درستی به نظر نمی‌رسد. آن‌هم در مورد یک بازی مثل The Last of Us 2 که تجربه آن کاری سخت و درک آن حتا سخت‌تر است.

تماشا کردن بازی کردن نیست، و من هرگز یک بازی را تماشا و بعد نقد نمی‌کنم.

اخطار شماره 2 – به واکنش‌های مسخره علیه گیمرها توجه نکنید

در ادامه تصویر یک توییت از کلیف بلیزینسکی خالق بازی Gears of War در واکنش به گیمرهای خبیث -می‌دانید همان افرادی که برای سال‌ها بازی‌های او را خریدند و پولدارش کردند- که به The Last of Us 2 نمرات پایین دادند را می‌بینید.

کین در پاسخ به همین توییت نوشته است که چطور با این حرف کلیف بی مخالف است و معتقد است که این واکنش‌ها به رفتار گیمرهای ناراضی از بازی چندان درست نیست.

اما واکنش کلیف بی در واقع واکنش تعداد زیادی از افراد به نقدهای بازی‌ها است. آن‌ها می‌گویند که عمده کسانی که به بازی نمره پایین داده‌اند از همجنس‌گرایان متنفرند و این نکته در داستان بازی آن‌ها را آزار داده است.

بسیاری از افراد می‌خواهند ناتی داگ را به خاطر حمایت سیاسی‌اش از «مبارزان عدالت اجتماعی» (SJW) با خاک یکسان کنند.

اما این تصور که بازی‌ها نباید به هیچ مقوله‌ی اجتماعی یا سیاسی بپردازند، عجیب و مضحک به نظر می‌رسد و خود می‌تواند موضوع مطلب دیگری باشد.

کین معتقد است که اندکی حقیقت در این موضوع نهفته است. برخی از افراد به صورت ذاتی هوموفوبیک هستند و برخی از گیمرها نیز به آن‌چه از سیاست در بازی‌ها می‌بینند واکنش منفی نشان می‌دهند. اما آن‌چه این‌جا رخ داده است بسیار عمیق‌تر از چیزی است که دیده می‌شود.

در واقع این موضوع ما را بار دیگر به یاد بازی Mass Effect 3 می‌اندازد. آن بازی نیز با بررسی‌های منفی و نمرات پایین از طرف بسیاری از گیمرها روبرو شد و شاهد ریویو بامب شدن آن بازی هم بودیم.

در آن زمان بسیاری از ژورنالیست‌های بازی و بازی‌سازان این واکنش‌ها را به خاطر هوموفوبیا و مواردی از این دست دانسته بودند، اما واقعیت این بود که بسیاری از گیمرهای معمولی و عمده‌ی منتقدان، احساس می‌کردند که پایان‌بندی بازی به آن‌ها خیانت کرده است.

نگاهی به داستان بازی The Last of Us Part 2 – گل به خودی ناتی داگ

آن زمان تعدادی از گیمرهایی که به بازی نمره پایین داده بودند همجنس‌گرا ستیز نبودند؟ حتما بودند. شک نکنید. اما این‌که همه‌ی کسانی که از Mass Effect 3 رضایت نداشتند را جزو این دسته بدانیم و با یک برچسب آن‌ها را از افراد جدا کنیم، کار اشتباهی بوده و هنوز هم هست.

یک توییت دیگر نشان می‌دهد که برخی از گیمرها به خاطر وجود یک دختر در بازی در قامت شخصیت اصلی از The Last of Us 2 راضی نبوده و آن را ریویو بامب کرده‌اند.

این مسئله به قدری خنده‌دار است که شاید حتا ارزش بحث هم نداشته باشد، اما بد نیست چند بازی موفق که در این سال‌ها با پروتاگونیست زن منتشر شده‌اند را نام ببریم.

بازی‌های موفق و تحسین شده‌ای از جمله Tomb Raider که سابقه‌ی زیادی هم دارد، GRIS که یک پلتفرمر زیبا و دوست‌داشتنی است، Horizon Zero Dawn که یک عنوان درخشان و فوق‌العاده محسوب می‌شود و شخصیت اصلی آن هم یک زن است.

بازی Uncharted: The Lost Legacy خود ناتی داگ که با شخصیت‌های اصلی زن روانه بازار شد و با این‌که در یک فرنچایز که اصالتا شخصیت اصلی آن یک مرد بوده بدعت می‌گذاشت، در متاکریتیک از نمرات خوبی برخوردار است.

و در نهایت بازی Half-Life: Alyx که به تازگی عرضه شده، طرفداران زیادی دارد و هم از منتقدان نمره قبولی گرفته و هم گیمرهایی که آن را تجربه کرده‌اند دیوانه‌وار دوستش دارند، و شخصیت اصلی این بازی هم زن است.

اگر این تئوری بخواهد درست باشد باید جوابی برای این سوال پیدا کنیم: پس چرا این بازی‌ها موفق بودند؟

منطقی نیست.

رمز همه گاوصندوق های بازی The Last of Us Part 2 و محل آن‌ها

اما در سوی دیگر، الی همجنس‌گرا است، و این دلیل تنفر گیمرها از این بازی است.

باز هم باید این سوال را پرسید که اگر موضوع این است، چرا The Last of Us: Left Behind موفق عمل کرد و نمرات بالایی از منتقدان و گیمرها گرفت؟

این بازی در متاکریتیک از منتنقدان میانگین نمره 88 از 100 و از گیمرها 8.2 از 10 را دریافت کرده است و تعداد زیادی هم آن را بررسی کرده‌اند.

این بسته گسترش دهنده برای بازی اول مجموعه بود که الی برای اولین بار در آن یک لزبین معرفی شد. یک بازی واقعا خوب، که همه دوستش داشتند. آیا در آن زمان مردم کمتر هوفوبیک بودند؟ واکنش‌ها به گیمرهای بررسی کننده بازی Mass Effect 3 این را نشان نمی‌دهد.

راهنمای بازی The Last of Us Part 2 – محل همه Training Manual ها در بازی

کین خاطرنشان می‌کند که ریویو بامب شدن بازی‌ها یک راه برای اعتراض گیمرها نسبت به آن‌چه پیرامون بازی اتفاق افتاده است.

گیمرها لیک‌های بازی را دیدند و شنیدند و از آن راضی نیستند. یوتوبرهایی که حتا بدون نشان دادن تصاویری از بازی در کانال خود درباره آن صحبت کردند از سوی سونی تهدید شدند که کانال آن‌ها مسدود می‌شود، و گیمرها از این موضوع هم ناراضی هستند.

در کنار همه این‌ها، واکنش ما نسبت به منتقدانی که ایرادات زیادی به بازی وارد کردند چه باید باشد؟ مثل رایلی مک‌لیود از کوتاکو؟ او مشکلات زیادی با بازی داشت و نوشته است که در ابتدا از نگرش بازی به مقوله دگرباشی لذت برده است، اما بعد از مدتی نظرش تغییر کرده است.

آیا منتقدانی که نسبت به خشونت بازی اعتراض داشتند لوس هستند؟ آن‌ها را هم باید با برچسب‌های مختلف خطاب قرار داد؟ آیا آن‌ها از SJW متنفر هستند؟ آیا هر کس که از این بازی خوشش نیامده را باید تحقیر و تمسخر کرد؟

کین در پایان مقاله‌اش می‌نویسد که مطمئن است در تقابل با همین نوشته نیز مورد عتاب قرار می‌گیرید، چرا که قرار نیست یک نظر متعادل و واقع‌گرایانه داشته باشیم، بلکه در این بازی مسخره شما یا له یا علیه چیزی هستید و راه دیگری وجود ندارد.

اما در نهایت این نکته مهم را باید بدانیم که همه قرار نیست مخاطب همه‌ی بازی‌ها باشند. بسیاری از افراد می‌توانند بازی‌ها را دوست داشته باشند یا از آن‌ها بدشان بیایند و این هیچ ایرادی ندارد.

نقد و بررسی بازی The Last of Us 2 به زودی در گیم‌نیوز منتشر خواهد شد. با ما همراه باشید.

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.