Publisher Theme
I’m a gamer, always have been.

رییس سابق پلی استیشن می‌گوید ساخت بازی‌های AAA به روش فعلی دوام نخواهد آورد

0

«شان لیدن» (Shawn Layden) اخیرا در گفتگویی اعلام کرده است که بازی‌سازان بهتر است به ساخت بازی‌های کوچک‌تر و ارزان‌تر روی بیاورند. از نظر او، که 25 سال سابقه فعالیت در شرکت سونی را دارد، ساخت بازی‌های AAA به روش فعلی، چندان دوام نخواهد آورد.

لیدن که از فضای ساخت بازی‌های بزرگ و مهم صنعت با خبر است، در گفتگویی اخیرا به این موضوع اشاره کرده است. گیم‌اینداستری گزارش می‌دهد که لیدن در بخشی از صحبت‌های خود گفته:

مشکل این مدل آن است که امکان پایدار نگه داشتن آن وجود ندارد.

او درباره هجوم سریع صنعت بازی‌سازی به ساخت بازی‌های بزرگ و بزرگ‌تر که ساخت آن‌ها بیشتر و بیشتر به طول می‌انجامد صحبت کرده است.

آقای لیدن، در این گفتگو اساسا توضیح داده که هزینه ساخت بازی‌ها طی نسل هشتم از 80 میلیون دلار به 150 میلیون دلار رسیده است.

به گفته‌ی او، در نسل قبل نیز شاهد رشد مشابهی در هزینه ساخت بازی‌ها بودیم.

لیدن معتقد است که این روند نمی‌تواند ادامه دار شود، چرا که مخاطبان صنعت بازی به این اندازه بیشتر نمی‌شوند که بتوانند این هزینه‌ها را پشتیبانی کنند.

من فکر می‌کنم که در نسل بعد، شما نمی‌توانید این ارقام را دو برابر کنید و فکر کنید که قادر به چنین رشدی هستید.

او این‌چنین توضیح داده است: «من فکر می‌کنم که این صنعت به عنوان یک مجموعه واحد نیاز به بازنگری در برخی از موارد دارد.»

در همین راستا بخوانید: جدایی شان لیدن از سونی بعد از ۳۲ سال اتفاق می‌افتد

او پیشنهاد می‌دهد که شرکت‌های بازی‌سازی با خود فکر کنند:

بسیار خب، ما چه چیزی می‌سازیم؟ انتظار مخاطب از آن چیست؟ بهترین راه برای محقق کردن داستانمان چیست و چگونه می‌توانیم آن‌چه می‌خواهیم بگوییم را به گوش مخاطب برسانیم؟

در حالی که هزینه ساخت بازی‌ها چند برابر شده است، قیمت محصول تمام شده ثابت مانده است. همین موضوع تامین بودجه ساخت بازی‌ها را سخت‌تر کرده است.

وقتی من شروع به کار کردم قیمت بازی‌ها 59.99 دلار بود و هنوز هم هست، اما هزینه ساخت بازی‌ها ده برابر شده است.

لیدن همچنین معتقد است که این موضوع، مشکل دیگری را هم خلق می‌کند که به بسیاری از بازی‌سازان اجازه نمی‌دهد بازی‌های خودشان را خلق کنند، چرا که انتظار از آن‌ها ساخت بازی‌هایی است که حداقل 50 ساعت یا بیشتر طول بکشند.

این‌که همه‌ی بازی‌های ادونچر 50 یا 60 ساعت گیم‌پلی داشته باشند کار سختی است چون رسیدن به این میزان بسیار هزینه‌بر خواهد بود و همه ممکن است از پس آن برنیایند.

او ادامه داده است: «و در پایان شما برخی از جذاب‌ترین سازندگان و داستان‌هایشان را کنار می‌گذارید، اگر این هدفی است که باید به آن برسند. ما باید این موضوع را بازنگری کنیم.»

نینتندو: کنسول‌های رقیب و بازی‌های AAA خسته‌کننده هستند!

لیدن به بازی‌سازان توصیه کرده است که به ساخت بازی‌های کوتاه‌تر که ساخت آن‌ها کمتر هزینه و زمان برمی‌دارد روی بیاورند.

به جای ساخت یک بازی با 80 ساعت گیم‌پلی در پنج سال، چرا یک بازی 15 ساعته در سه سال نسازیم؟ هزینه‌ی این کار چقدر خواهد بود؟ آیا جواب دیگری وجود دارد؟

او در پایان صحبت‌هایش اضافه کرده است که به عنوان یک گیمر قدیمی، از برگشتن بازی‌های 12 تا 15 ساعته استقبال می‌کند.

اول از همه من بازی‌های بیشتری را تمام می‌کنم، و درست مثل یک قطعه ادبی یا یک فیلم خوش‌ساخت و صیقل خورده، بهره‌گیری از نظم حاکم بر آن، می‌تواند به ما محتوای هیجان‌انگیزتر و فشرده‌تری را ارائه دهد.

شان لیدن منتظر است که در آینده‌ی نزدیک صنعت بازی‌سازی شاهد چنین اتفاقی در ساخت بازی‌های AAA باشد.

دیدگاه ما: اگرچه ممکن است بسیاری از بازی‌کنندگان این روزها به بازی‌های طولانی عادت کرده باشند و انتظار گیم‌پلی‌های بیش از 20-30 ساعت از همه‌ی بازی‌ها داشته باشند، اما حق با آقای لیدن است. اگر بازی‌سازان بخواهند در نسل آینده نیز به ساخت بازی‌های عظیم و طولانی ادامه بدهند، در آینده هیچ چیز ساخت بازی‌های AAA را توجیه نمی‌کند، مگر افزایش قیمت که به ضرر همه است.

نظر شما چیست؟

منبع vg247

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.