Publisher Theme
I’m a gamer, always have been.

خالق سایبرپانک: بازی‌ها و هنر اساسا مقوله‌های سیاسی هستند اما نباید شعار بدهیم!

1

صحبت درباره حضور سیاست در بازی‌های ویدئویی این روزها با انتشار بازی The Last of Us 2 شدت گرفته و به بحثی داغ تبدیل شده است. این بار، خالق بازی قلم و کاغذی سایبرپانک با اشاره به ذات سیاسی هنر درباره سیاست و بازی‌های ویدئویی صحبت کرده است.

«مایک پاندسمیت» (Mike Ponsmith) خالق سایبرپانک در جریان گفتگویی در گیم‌لب، درباره پرداختن بازی‌های ویدئویی به سیاست صحبت کرده است.

به گفته‌ی خودش، این صحبت‌ها درباره سیاست و بازی‌ها و هنر، هر دو طرف بحث را به تکاپو خواهد انداخت.

بازی‌ها و هنر ذاتا سیاسی هستند.

او با این جمله قطعا یکی از طرفین دعوا را ناراحت می‌کند. اما پاندسمیت در ادامه توضیح داده است:‌ «نکته این است، که انسان ذاتا یک موجود سیاسی است. ما جوامع خود را به گونه‌ای سازمان‌دهی می‌کنیم که برای افراد بالادستی کار کنند، یا خوش‌بینانه، برای افراد در همه‌ی جامعه کار کنند. این همیشه وجود دارد.»

او در ادامه افزوده است:

با این حال، ما حالا تمایل داریم بگوییم، «این سیاسی نیست» و این خود بخشی از مشکل است. مردم آن را به عنوان یک سلاح می‌بینند که می‌تواند له یا علیه باورهای شخصی‌شان استفاده شود.

به عبارت دیگر، گاهی اوقات افراد سیاست را فقط در بازی‌هایی می‌بینند که به گونه‌ای مطرح شده باشد که با جهان‌بینی آن‌ها مخالف باشد. وقتی که علیه آن‌ها نیست، یعنی وجود ندارد.

هشت بازی که [اصلا و ابدا] سیاسی نیستند و شما درباره آن‌ها اشتباه فکر می‌کردید!

کم‌تر می‌بینید که بازی‌کنندگان نسبت به منفجر کردن شهرها در خاورمیانه اعتراض کنند، اما خدایی نکرده اگر این کار در حالی انجام شود که آن‌ها در نقش یک زن بازی می‌کنند، حتما اعتراض خواهند کرد.

با این گفته‌ها، پاندسمیت همچنین معتقد است که شما باید اجازه دهید که مخاطبتان درباره این‌که چه چیزی اخلاقی است و چه چیزی نیست خودشان تصمیم گیری کنند.

آزادی به یک تمدن اجازه می‌دهد که آزمایش کند، برای بقا تعادل برقرار کند و با اشتباهاتش رشد کند.

او توضیح داده است: «اگر شما می‌خواهید افراد دیدگاه شما را ببینند، واقعا باید دست از شعار دادن و نصیحت کردن بردارید.»

او در ادامه توضیح داده است که چگونه افرادی که نصیحت شده‌اند معمولا پیام‌ها را نادیده گرفته‌اند. او می‌گوید که اگر شما به آن‌ها اجازه دهید که هنر را بدون این‌که پیامش را به صورتشان بکوبید تجربه کنند، در نهایت خواهید دید که چگونه به نتیجه‌گیری خودشان خواهند رسید.

ممکن است حق با شما نباشد، یا ممکن است قسمتی از حرفتان درست باشد. به همین خاطر شما باید با افراد زیادی صحبت کنید تا بفهمید چه چیزی برای اکثریت درست است. وقتی در بازی‌ها سیاسی می‌شوید، این اتفاق باید در بازی شما بیفتد، اما نباید به صورت محرز بیان شود.

بازی Cyberpunk 2077 به تازگی دچار تاخیر در عرضه شد، اما تاریخ انتشار جدید آن مشخص شده است.

دیدگاه ما: واقعیت این است که در هر مقوله‌ای اگر شروع به شعار دادن و نصیحت کردن کنیم اثر نهایی آن را کم کرده‌ایم. موفق‌ترین آثار سیاسی، در هنر و ادبیات، در سینما و بازی‌های ویدئویی آن‌ها بوده‌اند که موضوع بحث خود را به زبانی شیوا و بدون تاکید بر درستی حرف خود ارائه کرده‌اند.

نظر شما چیست؟ آیا از سیاسی شدن بازی‌ها استقبال می‌کنید؟

منبع vg247
1 نظر
  1. حسین می‌گوید

    سیاسی داریم تا سیاسی نمونش بازی last of us 2 که سیاست و عقایدشون رو به زور تحمیل میکنن وحق انتخابی برای گیمر نمیزارن

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.