میدانیم که شرکت مایکروسافت و استودیوی 343 Industries تصمیم به تاخیر بازی Halo Infinite گرفتهاند که البته با در نظر گرفتن بازخوردهای منفی نسبت به تریلر گیمپلی، این تاخیر امری اجتنابناپذیر بود. حال سوال اصلی این است که تاخیر Halo Infinite به عنوان یکی از بزرگترین بازیهای مایکروسافت چه تاثیری بر عملکرد کنسول ایکس باکس سری ایکس دارد؟ در ادامه با گیمنیوز همراه باشید تا با یکدیگر نگاهی بر پاسخ به این سوال داشته باشیم.
لانچ هر نسل جدید از کنسولها به چند فاکتور کلیدی بستگی دارد؛ شاید کم اهمیتترین موضوع برای یک کنسول جدید قیمتگذاری آن باشد. البته این در حالیست که میتوان وفاداری گیمرها به یک برند خاص را مهمترین فاکتور در موفقیت یک کنسول دانست؛ درواقع هر چقدر وفاداری مردم نسبت به یک برند بیشتر باشد، احتمال اینکه آنها در سریعترین زمان ممکن نسبت به تهیه سختافزار آن برند اقدام کنند بسیار بیشتر است.
بازیها یکی از مهمترین فاکتورها در موفقیت یک کنسول هستند اما با این حال حتی اگر کنسول پلی استیشن ۵ بدون بازیهای متنوعی به بازار عرضه شود، میتوان گفت که به دلیل وفاداری گیمرها به این برند، کنسول شرکت سونی فروش بسیار بیشتری را در مقایسه با ایکس باکس سری ایکس تجربه خواهد کرد.
شرکت سونی در بخش بازاریابی کارهای مهمی انجام داده است اما این بازاریابی تنها برای فروش سختافزار نبوده است. تجربه نشان داده است که سختافزارها صرف نظر از بازیها فروش میروند و فروش بازیها تنها برای موفقیت در بخش نرمافزاری است. درواقع هدف سونی از ساخت بازیهایی نظیر Spider-Man: Miles Morales و یا Horizon Forbidden West افزایش فروش نرمافزاری است و کنسول پلی استیشن ۵ به دلیل وفادری طرفداران به این برند بدون معرفی این بازیها هم فروش بسیار خوبی را تجربه خواهد کرد.
میتوان گفت که این محبوبیت خود کنسول است که سبب موفقیت بازیهای انحصاری میشود. شاید بتوان گفت که قرارداد انحصاری زمانی بتسدا با سونی برای انتشار بازیها برای پلی استیشن ۵ گواهی بر این ادعا است؛ بدین ترتیب بتسدا میخواهد تا با استفاده از محبوبیت برند پلی استیشن، فروش بازیهای خود را افزایش دهد.
آژانس بازاریابی Experience 12 با نظرسنجی از ۳ هزار نفر در بریتانیا به اطلاعات جالبی دست پیدا کرده است؛ بر این اساس ۳۷ درصد از کسانی که در نظرسنجی شرکت کردند همزمان با لانچ کنسولهای نسل نهم نسبت به خرید آنها اقدام میکنند. از طرفی ۹ درصد دیگر با فاصلهای یک ماهه از لانچ وارد نسل بعد میشوند و ۱۲ درصد دیگر هم سه ماه پس از لانچ تصمیم به خرید یکی از دو کنسول نسل بعدی خواهند گرفت و ۲۶ درصد باقی مانده هم تا شش ماه پس از لانچ کنسول جدید خود را خریداری میکنند.
البته نکته جالب توجه در خصوص این نظرسنجی آن است که ۸۴ درصد از شرکتکنندگان اعلام کردند که قصد خرید کنسول پلی استیشن ۵ را دارند و ۱۶ درصد باقی مانده برای خرید ایکس باکس سری ایکس برنامهریزی کردهاند.
وفاداری طرفداران به برند پلی استیشن تنها مختص به بازیهای انحصاری نمیشود؛ به عنوان مثال، میدانیم که بخش قابل توجهی از بازاریابی سایبرپانک ۲۰۷۷ روی کنسول ایکس باکس بوده است اما با این حال بنابر نظرسنجی بالا، بخش قابل توجهی از گیمرها این بازی را روی کنسول پلی استیشن تجربه میکنند. در این نظرسنجی Halo Infinite در جایگاه پنجم بازیهای مورد انتظار است.
در حالی که به نظر میرسید مایکروسافت با انتشار Halo Infinite یک لانچ رویایی داشته باشد اما این موضوع با تاخیر بازی تا سال ۲۰۲۱ دست نیافتنیتر از قبل است. البته این بدان معنا نیست که بازی Halo Infinite فروش کمی خواهد داشت اما میتوان مطمئن بود که بازی فروشی کمتری را در مقایسه با یک بازی لانچ تجربه خواهد کرد.
میتوان گفت که طرفداران به برند Halo وفادار هستند و صرف نظر از تاخیرهای پی در پی باز هم به تجربه آن خواهند پرداخت. البته تاخیر در عرضه بازی میتواند در بلند مدت به ضرر مایکروسافت تمام شود.
سرویس گیم پس یکی از مهمترین استراتژیهای مایکروسافت برای نسل بعد است؛ این سرویس برای سودآوری در بلند مدت طراحی شده است و توانسته در همین مدت کوتاه درآمد ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری نصیب مایکروسافت کند.
چند سالی است که بازیهای انحصاری مایکروسافت علاوه بر ایکس باکس در دسترس دارندگان پلتفرم پیسی هم قرار میگیرند به نظر میرسد که مایکروسافت به جای تمرکز روی بازیهای انحصاری، بخش اعظم سرمایهگذاری خود را به موفقیت گیمپس اختصاص داده است. این در حالیست که سونی روی سختافزار پلی استیشن و بازیهای انحصاری آن تمرکز دارد. پیام سونی کاملا واضح است: اگر شما از تجربه بازیهای انحصاری روی پلی استیشن ۴ لذت بردهاید، پس از تجربه بازیها روی پلی استیشن ۵ لذت بیشتری خواهید برد.
انتظار میرود تا با تاخیر Halo Infinite، مایکروسافت بار دیگر تمرکز خود را روی گیمپس قرار دهد تا بدین ترتیب گیمرها را مجاب کند تا به خانواده ایکس باکس بپیوندند.
در پایان میتوان گفت که تاخیر Halo Infinite در کوتاه مدت تاثیری چندانی بر ایکس باکس سری ایکس نخواهد گذاشت چراکه این بازی تنها بخش کوچکی از برنامههای مایکروسافت برای نسل نهم است. البته اگر تاخیر بازی بیش از ۶ ماه باشد، این تاثیر منفی به وضوح در بلند مدت نمایان خواهد شد.
کنسولهای پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس تا قبل از تعطیلات سال نو میلادی به بازار عرضه میشوند.