پس از خرید بتسدا توسط مایکروسافت چه بر سر بازیهای این شرکت میآید؟
این هفته خبرهای مهمی برای دنبالکنندگان مسائل مربوط به دنیای بازی به همراه داشت. یکی از این اخبار این بود که مایکروسافت زنیمکس مدیا و شرکتهای زیرمجموعهی آن از جمله بتسدا را خریداری کرد.
به دنبال این اقدام مایکروسافت، فرنچایزهای مهمی همچون الدر اسکرولز، فالاوت، دووم و … تحت اختیار ایکس باکس قرار گرفتند. یکی از سوالاتی که انتشار این خبر در ذهن افراد ایجاد کرد این بود که با وارد شدن به نسل بعدی بازیها، وضعیت عناوین انحصاری از این فرنچایزهای بزرگ به چه صورت خواهد بود. از دیگر سوالات مطرح شده میتوان به این اشاره کرد که چه بر سر بازیهای انحصاری بتسدا برای پیسی و پلیاستیشن 5 (Deathloop و Ghostwire: Tokyo) خواهد آمد؟
متاسفانه دراین زمان، در بیانیههایی که از سوی مایکروسافت، ایکسباکس و بتسدا منتشر شده است، پاسخهای درستی در اختیارمان قرار نمیدهند. معاملهی 7.5 میلیارد دلاری مایکروسافت برای خرید زنیمکس تبعات جالبی داشته است. از این میان میتوان به در دسترس قرار گرفتن بازیهای آیندهی بتسدا (به محض عرضه) از طریق گیم پس اشاره کرد.
یکی از بازیهایی که قرارگیری آن در گیم پس تائید شده Starfield است که با توجه به شرایط این بازی، میتوان تصور کرد که دیگر پروژههای ناتمام بتسدا نیز چنین وضعیتی خواهند داشت. از این دسته بازیها میتوان به Fallout 5 اشاره کرد.
با این حال مدت زیادی تا زمان انتشار این بازیها وجود دارد. آنچه در حال حاضر اهمیت بالاتری دارد، بازیهای Deathloop و Ghostwire: Tokyo هستند که قرار است در سال 2021 برای پلی استیشن 5 منتشر شوند. خبری مبنی بر این که این بازیها قرار است برای ایکس باکس سری اس یا سری ایکس هم در دسترس باشند وجود ندارد. فیل اسپنسر در مصاحبهای گفته است که قرارداد تولید انحصاری این بازیها روال خود را پیش خواهد گرفت اما جزئیات بیشتری را در این خصوص ارائه نکرد. مشخص نیست که آیا این بازیها ممکن است در آینده برای ایکس باکس نیز منتشر شوند یا خیر.
اسپنسر همچنین اشاره کرده است که عرضه بازیهایی آیندهی بتسدا (برای مثال Starfield و The Elder Scrolls VI) به صورت موردی برای کنسولهای دیگر بررسی خواهد شد.
همهچیز به گیم پس برمیگردد
این که بازیهای آیندهی بتسدا همچنان برای پلیاستیشن و نینتندو هم منتشر شوند چندان دور از انتظار نیست. با این که نمیتوان این مورد را بهترین مثال دانست، اما مایکروسافت پس از خریدن Mojang نیز همچنان از ماینکرفت بر روی پلتفرمهای دیگر پشتیبانی میکند. شاید بتسدا همانگونه که پیش از جذب شدن توسط مایکروسافت، بازی Oblivion را کمی دیرتر برای پلی استیشن 4 منتشر کرد، این بار نیز کار مشابهی انجام دهد.
بازیهایی که قرار بوده برای پلی استیشن 4 و 5 منتشر شوند، برای این پلتفرم عرضه خواهند شد. برای مثال Psychonauts 2 پیش از این که مایکروسافت Double Fine را خریداری کند معرفی شده بود و همچنان طبق برنامه قرار است عرضه شود. ممکن است مایکروسافت برنامه داشته باشد تا روند معمول انتشار بازیها را در پیش بگیرد و تمرکز خود را روی این مسئله بگذارد که: با داشتن اشتراک ایکس باکس گیم پس به صورت رایگان به این بازیها دسترسی خواهید داشت، پس چرا برای خریدشان روی پلی استیشن 5 هزینهی اضافی پرداخت کنید؟
بدون شک سرویس گیم پس نقش بسیار پررنگی را در شکلگیری این معامله ایفا کرده است. عناوین بتسدا چه انحصاری باشند و چه نباشند، عناوین موجود در این سرویس را بسیار گستردهتر میکنند. با این کار، قدرت این سرویس حتی از گذشته نیز بیشتر میشود.
همچنین با توجه به این موضوع که ممکن است قیمت 70 دلاری بازیها در نسل بعدی تبدیل به یک مسئلهی عادی شود، این که بتوان بازیهای جدید از فرنچایزهایی مانند فالاوت، الدر اسکرولز و یا دیسآنرد را تنها با پرداخت حق اشتراک به دست آورد میتواند بسیار جذاب باشد.
نکتهی دیگری که چنین چیزی را جذاب میکند این است که کاربر میداند با یک قرارداد موقت طرف نیست که تنها برای چندماه بتواند از این عناوین استفاده کند. این بازیها به گیم پس اضافه میشوند و مانند بازیهایی همچون Halo، Forza، Gears و … در این سرویس باقی خواهند ماند.
این مسئله که مایکروسافت و بتسدا توانستهاند چنین خبر بزرگی را تا این موقع مخفی نگه دارند و از درز کردن آن جلوگیری کنند بسیار تحسینبرانگیز است. با این کار مایکروسافت توانست روز دوشنبه همه را شوکه کند و تاثیرگذاری آن را به حداکثر برساند. این که این خبر تنها یک روز پیش از عرضهی کنسولهای ایکس باکس سری اس و سری ایکس منتشر شده است اتفاقی نیست.
چه این موضوع به حقیقت بپیوندد یا نه، کسانی هستند که گمان میکنند بازیهای Starfield و Elder Scrolls به عناوین انحصاری مایکروسافت تبدیل خواهند شد. ساخت این بازیها بسیار هزینهبر است ولی ممکن است مایکروسافت منافع خود را در این ببیند که با عرضهی انحصاری محدود این بازیها برای ایکس باکس، سرویس گیم پس خود را قویتر از گذشته کند.
حالا زمان عرضهی کنسولهای نسل جدید است و همین احتمال انحصاری شدن این بازیها نیز ممکن است برخی را وادار کند که به جای پلی استیشن 5، ایکس باکس سری ایکس یا سری اس را انتخاب کنند و از این طریق مایکروسافت بتواند از سونی پیشی بگیرد.
در نسلهای گذشته کنسولها دیده بودیم که این پیشی گرفتن اولیه چه اهمیت بالایی داشته است. شروعهای قدرتمند کنسولهای ایکسباکس 360 و پلیاستیشن 4 باعث شدند که بتوانند در نسلهای خود در بازار یکهتازی کنند. به طور معمول اینچنین است که اگر دوستتان کنسولی را خریداری کند، شما نیز ممکن است به خرید همان کنسول ترغیب شوید.
با خرید ایکس باکس، احتمال بالاتری وجود دارد که بخواهید اشتراک گیم پس تهیه کنید. مایکروسافت نیز بیشتر روی همین موضوع متمرکز شده است. حتی اگر ایکس باکس نسل جدید را نخرید، بازار جدیدی از بازیهای موجود در گیم پس در اختیارتان خواهند بود و میتوانید از این بازیها برای موبایل یا پیسی استفاده کید.