Publisher Theme
I’m a gamer, always have been.

چرا مایکروسافت بتسدا را خرید و چرا بتسدا فروخته شد؟ – ترجمه

0

مایکروسافت کنسول‌های بازی، کامپیوتر شخصی، سیستم عامل، و سیستم‌های نرم افزاری می‌فروشد.  مردم هم بیشتر راغب به خرید این محصولات مایکروسافت خواهند بود اگر بازی‌های مورد علاقه آن‌ها در این پلتفرم‌‌ها قرار داشته باشد. یا اینکه همه‌جا موجود باشد ولی برای پلتفرم‌های مایکروسافت بهینه شده باشد؛ یعنی ویندوز و ایکس باکس. مایکروسافت چند ماه پیش شرکت زنی‌مکس و به دنبال آن بتسدا را خرید و مالک عناوین آن شد.

بتسدا برخی از بزرگترین فرنچایزهای تاریخ بازی‌های ویدئویی را می‌سازد. مثل: The Elder Scrolls, Fallout و Doom. اگر مایکروسافت می‌خواهد تعداد زیادی از بازی‌های دوست داشتنی را با یک خرید ازآن خود کند، بتسدا بهترین گزینه است.

به چه دلیل بتسدا فروخته شد؟

با هیچ اطمینانی نمی‌توان گفت که چرا بتسدا به فروش رفت. ما باید برای پاسخ هرکدام از از اعضای هیئت مدیره صبر کنیم. به هر حال ما می‌توانیم بگوییم که به صورت عمومی وضعیت بتسدا و شرکت مادر آن ZeniMax به چه صورت بوده است.

در سال 2020 اعضای هیئت مدیره ZeniMax خود را در وضعیت نامتعارفی دیدند. که افراد آن شامل Michael Dominguez, Cal Ripken Jr, Jerry Bruckheimer هستند.  اعضای هیئت مدیره دیگر پا به سن گذاشته و سرمایه گذاری‌های دیگری خارج از دنیای گیم دارند ولی هیچ کدام از آن‌ها انگیزه اصلی برای فروش به حساب نمی‌آیند. بسیاری از کمپانی‌ها توسط افراد مسن اداره می‌‌شوند که سرمایه گذاری اصلی آن‌ها، صنعت آن کمپانی نیست.

چیزی که بیشتر جلب توجه می‌کند این است که هیئت مدیره ZeniMax شامل Les Moonves رئیس اسبق هیئت مدیره CBS بوده، می‌شود که در سال 2018 از سمت خودش از CBS استعفا داد. همینطور شامل Robert Trump فقید که او هم تا زمان مرگش در آگوست جزء هیئت مدیره بود.

این آشفتگی را با عرضه‌های اخیر بتسدا مخلوط کنید.

گربه رقصانی بتسدا در میانه این نسل از کنسول‌ها یه اتمام رسید

شروع آن هم عملکرد ضعیف بازی Dishonored 2 بود.  در سال 2017 این کمپانی Prey را با تأخیر بسیار همراه با The Evil Within 2 عرضه کرد که هیچکدام از این دو بازی نتوانستند جایگاه مناسبی پیدا کنند.  در سال 2018 بازی Fallout 76 را عرضه کرد و با این حال که این بازی 2 سال است عرضه شده هنوز جایگاه خودش را نیافته است. عرضه کنندگان بازی‌ها اطلاعات فروش خود را حتی با وجود موفقیت بسیار ارائه نمی‌دهند، پس کمی سخت است که بخواهیم در مورد موفقیت Rage 2, Wolfenstein 2, Wolfenstein: Youngblood نظر بدهیم، البته آماری که فاش شد آنچنان امیدوار کننده نبود.

این کمپانی موفقیت‌های کوتاه مدت مثل بازی Doom Eternal که امسال عرضه شد داشته است. ولی برخی از بزرگترین عرضه‌های آن آپگرید‌ها و بهینه سازی‌ بازی 9 ساله Skyrim است. مورد انتظارترین بازی‌های آن ها؛ Starfield که سال‌ها است که در حال ساخت است و نسخه‌ای جدید از Elder Scrolls، تاریخ عرضه ندارند و شایعه شده که سال‌ها با کامل شدن فاصله دارند.

آیا مایکروسافت برای بتسدا مناسب است؟

با توجه به خرید‌های اخیر مایکروسافت این خرید کمی عجیب است. از سال 2018 مایکروسافت سازنده‌های بازی زیادی به جز بتسدا را خرید کرده است. این استودیوها بیشتر تمرکز بر پروژه‌های کوچکتر نسبت به عرضه‌های بازی AAA داشتند. تا الان تصور می‌‌‌‌شود که مایکروسافت این برنامه را دارد که بازی‌های بزرگ بسازد ولی بازی‌های کوچک کاربران را بر این تشویق می‌کند که سرویس Xbox Game Pass را با اطمینان از داشتن بازی‌های جدید و زیاد تمدید کنند.

در اصل، حتی بزرگترین عرضه‌های مایکروسافت به نظر می‌آمد که ارزان‌تر و با حساب و کتاب‌تر از همتاهای سونی آن باشد.  آخرین Gears of War و Halo Infinite را با پروژه‌هایی مثل The Last of Us Part 2 و God of War مقایسه کنید.

مایکروسافت باید راهی برای جبران بودجه بازی‌های بزرگ بتسدا بیابد. که این به این معنا است که این بازی‌ها برای پلی استیشن 5 عرضه شوند.

از مایکروسافت هیچ وقت انتظار نمی‌رفت تا روی پروژه‌های بسیار بزرگ، زیاد خرج کند و  پول هنگفتی از دست بدهد. این کمپانی اخیراً خود را به عنوان عرضه کننده معرفی کرده، مخصوصاً با عرضه بازی Minecraft.

بتسدا دقیقاً بر عکس آن است. بتسدا کلاً به این معروف است که در طول تاریخ شرط بندی‌های بزرگی بر بازی‌های گران می‌کند و بعد پول آن را با فروش آن بر پلتفرم‌های مختلف، فروش ریمستر، بازسازی و… باز می‌گرداند.

تصور اینکه مایکروسافت بتواند بودجه خرج شده برای پروژه‌های Starfield و Elder Scrolls بعدی را با اختصاصی کردن این بازی‌ها بدست آورد کمی سخت است. با این وجود که مایکروسافت به نظر نمی‌آید که علاقه‌ای به بازی‌های اختصاصی داشته باشد. در همین ماه تعدادی از بازی‌های first-party را بر پلتفرم نینتندو عرضه کرد. Xbox Game Pass را برای کامپیوترهای شخصی عرضه کرد و اجازه دسترسی عمومی به xCloud را داد که به اعضا امکان بازی تعدادی از بازی های ایکس باکس را روی دستگاه‌های اندرویدی می‌دهد.

در سال گذشته ایکس باکس از یک کنسول به یک برند تکامل یافت.

پس مایکروسافت از این لحاظ شرایط مناسبی دارد که به سرعت هم قابل تشخیص بود. این باعث یک گستردگی عملکرد است که باعث بهبود پروژه‌های داخلی می‌شود. بگذارید به یک حالت دیگر آن را توضیح دهیم: استودیوهای کوچک و متوسط هدف‌های مناسبی برای مایکروسافت در دوره ایکس باکس وان بود ولی در حال حاضر با افزایش گسترده سرویس‌ها و خدمات مایکروسافت، توانایی آن را دارد که شرکتی مثل بتسدا را از لحاظ مالی حمایت کند.

آیا بازی‌های بتسدا برای پلی استیشن 5 عرضه می‌شوند؟

همانطور که گفته شد مایکروسافت باید راهی برای جبران بودجه بازی‌های بزرگ بتسدا بیابد. که این به این معنا است که این بازی‌ها برای پلی استیشن 5 عرضه شوند. البته اگر مایکروسافت موفقیت گسترده‌ای از xCloud و Game Pass روی کامپیوترهای شخصی بدست آورد، عرضه بازی‌ها روی پلی استیشن 5 قطعاً اولویت مایکروسافت نخواهد بود.  (همینطور برای نینتندو هم باید صبر کرد تا ببینیم می‌تواند سوویچ جدیدی با قابلیت اجرای بازی‌های نسل آینده عرضه کند یا نه)

از سال 2018 مایکروسافت سازنده‌های بازی زیادی به جز بتسدا را خرید کرده است. این استودیوها بیشتر تمرکز بر پروژه‌های کوچکتر نسبت به عرضه‌های بازی AAA داشتند.

تا آن موقع بتسدا قرارداد اختصاصی‌سازی زمانی با سونی برای بازی‌های Deathloop و GhostWire: Tokyo دارد.  همه برای این دو بازی مشتاق هستند اما به نظر نمی‌آید که مایکروسافت به اختصاصی کردن بازی‌ها اهمیت بدهد تا وقتی که اسم آن با Elder Scrolls یا با Fallout شروع نشود.

آخرین بازی از سازنده بازی Deathloop شرکت Arkane حدود 2.5 میلیون نسخه در سال 2018 فروخت. برای مقایسه بازی Skyrim بیش از 30 میلیون نسخه فروش داشته است.

آیا بازی‌های انحصاری برای دنیای سرگرمی مضر است؟

در اصل هرچه یک بازی بیشتر در دسترس باشد بهتر است، چون رقابت بیشتر باعث خلاقیت بیشتر می‌شود. به علاوه اینکه بازی‌های انحصاری این فرهنگ جنگ کنسول‌ها را بیشتر تقویت می‌کند.

در این مورد خاص باید ببینیم که آیا مایکروسافت یک شاهراه برای بتسدا در نظر گرفته یا نه. بیایید نگاهی به عملکرد این ناشر بازی در 5 سال گذشته بیاندازیم. این را در نظر بگیرید که ممکن است بتسدا در سال‌های آتی بازی با موفقیت عظیم عرضه کند و اینکه ما در حال حاضر در میان یک همه‌گیری بیماری هستیم را هم در نظر بگیرید که ممکن است باعث شروع یک فاجعه اقتصادی بشود. در زمان‌های رکود اقتصادی صنایع شروع به قوی‌شدن می‌کنند. صنعت بازی‌های ویدئویی هم از این قائده مستثنی نیست.

مورد آخر این را در نظر بگیرید که چه شرکت دیگری می‌توانست این خرید را بکند. گوگل، آمازون و اپل برای بهتر شدن جایگاهشان در صنعت بازی تلاش می‌کنند. اما تنها یک شرکت با توان مالی و زیرساخت لازم و مناسب برای این خرید است: مایکروسافت.

دیدگاه ما: مایکروسافت با خرید بتسدا در اصل به هر دو طرف سود رساند. از طرفی حالا می‌تواند بازی‌های انحصاری داشته باشد که به رخ سونی بکشد، حتی با وجود آنکه اولویتش نیست، و از طرفی می‌تواند باعث نجات بتسدا از شرایط حال حاضر آن بشود.
منبع Polygon

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.