بازی سفیر عشق آخرین محصول استودیوی رسانا شکوه کویر در سبک هک اند اسلش است که طی نزدیک به 5 سال با هزینههای بسیار زیاد و تلاش مداوم ساخته شده است. حال که این بازی منتشر شده، میخواهیم این بازی را مورد نقد و بررسی قرار دهیم. در ادامه با نقد و بررسی بازی ایرانی سفیر عشق با گیمنیوز همراه باشید.
پس از روایتهای مختلفی که از عاشورا و محرم که از مهمترین رویدادهای جهان اسلام هستند در تلویزیون و سینما دیدهایم این بار نوبت به بازی ایرانی سفیر عشق رسیده، تا این داستان را از بعدی کاملا جدید روایت کند.
داستان بازی درباره شخصیتی خیالی به نام مهران است که از ایران آمده و از سپاهیان حسنبنعلی (ع) است که پس از صلح اجباری حسنبنعلی با معاویه، به همراه همسرش پروانه در شهر ری ساکن میشود. اما اتفاقات ناگوار آنجا باعث نقل مکان آنها به کوفه میشود. در همین زمان است که مردم کوفه با فرستادن نامههای فراوان خواستار حضور حسین (ع) در این شهر میشوند تا خلافت را به دست بگیرد. حسین نیز مسلمبنعقیل را به کوفه برای راستیآزمایی ارادهی مردم میفرستد و در همین حین مهران نیز به یاری وی میشتابد.
داستانی که برای این بازی انتخاب شده از داستانهای شیعی آشنایی است که تقریبا همهی ما در جریان ریز اتفاقاتش هستیم. استفاده از داستانها و وقایع تاریخی در بازیها چیز جدیدی نیست و بارها دیده شده که وقایعی مانند جنگهای جهانی یا جنگ سرد در بازیها روایت شده است. اما با توجه به اینکه از طریق مدیوم سینما و تلویزیون بارها به این داستان به گونههای مختلف پرداخته شده، آیا بهتر نبود که به داستانهای تاریخی و یا اساطیری ایران پرداخته شود؟ این داستانها علاوه بر پتانسیل قوی، بسیار کمتر از استحقاقشان روایت شدهاند.
متاسفانه به شخصیت مهران به عنوان شخصیت اصلی بازی به اندازه کافی پرداخته نمیشود. ما تا آخر بازی با یک شخصیت تکبعدی روبهرو هستیم که حتی نمیتوانیم رابطهی عاشقانه او با همسرش را لمس و یا درک کنیم.
داستان بازی سفیر عشق روایتی از یک سردار ایرانی و واقعه عاشورا است، اما این داستان چندین مشکل بزرگ دارد که به بازی ضربه زدهاند. بزرگترین مشکل این بازی دیالوگها و میانپردههای آن است که به شدت ضعیف و حوصلهسربر هستند.
درست است که صداگذاریها توسط دوبلورهای حرفهای و شناخته شدهای مثل منوچهر والیزاده انجام شده اما مکالمات بین شخصیتها به شدت مصنوعی و اغراق شده هستند. همچنین بخش اعظمی از میانپردههای بازی را سخنرانیهای شعاری طولانی و تعریف و تمجید شخصیتها از یکدیگر تشکیل داده است. به طور کل دیالوگنویسی و کارگردانی میانپردههای بازی بسیار ضعیف است. مشکل بعدی شکل روایت داستان بازی است. با توجه به اینکه داستان اصلی قرار نیست غافلگیری خاصی داشته باشد و تقریبا تا انتهای بازی از روند آن مطلع هستیم، بهتر بود که به زندگی و همچنین شخصیت خیالی خلق شده بیشتر پرداخته شود تا به جذابیت داستان اضافه شود.
متاسفانه به شخصیت مهران به عنوان شخصیت اصلی بازی به اندازه کافی پرداخته نمیشود هر چند که بازی درباره او و همسرش پروانه در مقایسه با دیگر شخصیتهای بازی اطلاعات بیشتری در اختیار مخاطب قرار میدهد.
اما در نهایت این بازی در پرداختن به شخصیت اصلی خودش ناکام است و ما تا آخر بازی با یک شخصیت تکبعدی روبهرو هستیم که حتی نمیتوانیم رابطهی عاشقانه او با همسرش را لمس و یا درک کنیم.
بازی سفیر عشق از لحاظ گرافیکی و بصری یک پیشرفت بزرگ در صنعت بازیسازی ایران محسوب میشود. استفاده از موتور آنریل 4 و بهرهگیری از قابلیتهای آن باعث میشود که در همان بدو شروع بازی آن را تحسین کنید.
یکی از نقاط قوت سفیر عشق، پیشدرآمد یا همان Prologue بازی است؛ که با قرار دادن شما در فضایی فانتزی و مرموز سعی دارد ذهن آشفته مهران و اتفاقاتی که در گذشته وی تجربه کرده را به نمایش بکشد.
البته که مقایسه این بازی با دیگر عناوین جهانی که با این موتور ساخته میشوند کار بسیار اشتباهی است؛ اما در مقیاس بازیهای ایرانی جزئیات و طراحی قابل قبولی را ارائه میدهد. البته باید اشاره کرد که این بازی اصلا بهینه نیست و من بارها با افت فریم شدید و در برخی مراحل کرش روبهرو شدم. هرچند که با پیشروی در بازی این مشکلات کمتر میشوند و باید به این موضوع اشاره کنم که بسیاری از بازیها در هنگام عرضه دچار مشکلات فنی زیادی هستند که توسط بروزرسانیها برطرف میشوند. بنابراین باید منتظر بهروزرسانی از طرف توسعهدهندگان این بازی در شرکت رسانا شکوه کویر باشیم.
موسیقی متن بازی شنیدنی و جذاب است و در موقعیتهای مختلف به خوبی حس را منتقل میکند هرچند که تعداد قطعات آن اندک است. صداگذاریهای بازی نیز بسیار با کیفیت هستند و با دقت انجام شدهاند. موسیقی تیتراژ پایانی سفیر عشق را نیز سالار عقیلی کار کرده است.
یکی از نقاط قوت سفیر عشق، پیشدرآمد یا همان Prologue بازی است؛ که با قرار دادن شما در فضایی فانتزی و مرموز سعی دارد ذهن آشفته مهران و اتفاقاتی که در گذشته وی تجربه کرده را به نمایش بکشد. این پیشدرآمد 30 دقیقهای از همه نظر بسیار عالی کار شده و بسیار جذاب است. این موضوع نشان میدهد توسعهدهندگان بازی از اهمیت یک شروع خوب و تاثیر آن بر روی مخاطب کاملا آگاه هستند و به درک درستی از آن رسیدهاند.
گیمپلی بازی در سبک هک اند اسلش است که انتخابی پر ریسک و دشوار برای سازندگانش بوده است. مهران از چهار مدل سلاح (تکشمشیر، تیروکمان، دو شمشیر و شمشیر و سپر) برای مبارزه استفاده میکند که شما در طول مراحل به آنها دست پیدا میکنید.
شما میتوانید این سلاحها را ارتقا دهید و برای هر کدام حرکات ترکیبی خاص خودشان را به وسیله امتیازات جمعآوری شده خریداری کنید. به طور کل نبردهای بازی خیلی زود تکراری میشوند و لذتبخش نیستند هر چند تلاش سازندگان در ساختن انیمیشنهای مبارزه روان تحسین برانگیز است. حرکات مهران بسیار کند و آهسته است، از مبارزات گرفته تا راه رفتن و یا حتی برداشتن آیتمها. و این مسئله قطعا شما را بسیار خسته میکند. حال تصور کنید که در یکی از مراحل بازی شما باید به نقاط مختلف شهر کوفه بروید و در آن گشت و گذار کنید. در همین مرحله است که شما میتوانید از اسب استفاده کنید. اسبسواری در بازی سفیر عشق بسیار خوب و درخور توجه است. و بار دیگر باید بگویم که مقایسه را باید کنار بگذارید و اسبسواری این بازی را نباید با دیگر بازیهای بزرگ مقایسه کنید.
مهران دو نوار سلامتی و خشم دارد که برای پر کردن و ارتقا هر کدام از آنها باید به دنبال ایتمها و گیاه در محیط بازی باشید که کاری بسیار ملالآور است.
به طور کل تمامی مراحل بازی یک هدف بیشتر ندارد و آن هم سادهترین چالشی است که یک بازی به مخاطبش ارائه میدهد: رفتن از یک نقطه به نقطه دیگر. سازندگان برای ایجاد تنوع در این مهم در مقابل بازیکنان چالشهایی مانند مخفیکاری و یا حرکت از روی سکوها قرار دادهاند که بعد از مدتی حوصله سربر میشود.
تنها در برخی از مراحل کلیدی از داستان و بازی است که کمی جذابیت بهوجود میآید. بازی چیزی نزدیک به 8 ساعت گیمپلی دارد که به نظر من عمق خاصی ندارد و گاها تکراری میشود. ممکن است فکر کنید که برخی از مراحل بازی جهت اضافه شدن زمان گیمپلی به آن اضافه شدهاند که احتمالا درست است. در نهایت اگر داستان با ریتم سریعتری روایت میشد و برخی مراحل تکراری بازی حذف و با اتفاقات فشردهتری جایگزین میشدند، جذابیت آن دوچندان میشد.
در پایان باید گفت که بازی سفیر عشق، یکی از بهترین بازیهای ساخته شده در داخل است و اصلا نباید زحمت 5 ساله توسعهدهندگانش در شرکت رسانا شکوه کویر را دست کم بگیریم. این بازی استاندارد بازیسازی را در کشورمان ارتقا داده و مسیر را برای ساخت و انتشار بازیهای با کیفیتتر باز کرده است. امیدواریم انتشار چنین بازیهایی بازیسازان را به سمت ساخت عناوین AA یا حتی AAA سوق دهد تا بلکه صنعت بازیسازی ایران نیز بتواند خود را به مدیوم و استاندارد جهانی کمی نزدیکتر کند. هر چند که این اتفاق مستلزم حمایت نهادهای داخلی از بازیسازان مستقل و همچنین اعتماد گیمرهای ایرانی است.
نقد خوبی بود. سپاس.