Publisher Theme
I’m a gamer, always have been.

۹ ویژگی وعده داده شده در بازی سایبرپانک ۲۰۷۷ که حقیقت نیافتند

0

ساخت سایبرپانک سخت و طولانی بود. با این حال سایبرپانک 2077 با وجود 7 سال طول ساخت، باز هم نیاز به تغییر دارد. در دموهای این بازی مثل آن که در سال 2018 نشان دادند؛ سی‌دی پراجکت رد اشاره زیادی به اینکه این بازی در حال ساخت است، کرد. به این معنا که هیچ چیز در این دمو به صورت قطعی نیست. حال سایبرپانک عرضه شده‌است. جالب است تا نگاهی به قبل بیاندازیم و ببینیم چه تعداد از ویژگی وعده داده شده در بازی سایبرپانک 2077 عملی شده‌اند. همینطور در مورد حرف‌ها و تبلیغات سایبرپانک در مورد این موارد را ببینیم.

مواردی از دمو سال 2018 بهبود یافته و مواردی حذف شده‌اند

با وجود مشکلات زیادی که سایبرپانک 2077 در زمان عرضه داشت. در مقایسه با دمو سال 2018 پیشرفت‌های بسیاری مخصوصاً در نورپردازی داشته‌است.  شهر شب به شدت رنگارنگ‌تر و زیباتر از آنچه در دمو نشان داده شد، است. NPC ها هم به شدت بهتر از دمو هستند.

موارد زیادی در دمو سال 2018 بودند که حذف شدند. ولی اکثر آن‌ها به نظر تغییرات عادی می‌آمدند که برای مثال در جایگزینی مراحل بودند و موارد دیگر.  از موارد حذف شده؛ در دمو جایی بود که جکی برای جلوگیری از برخورد گلوله یک ماشین را می‌چرخاند.  این مورد در بازی نیست ولی شما می‌بینید که NPCها در شرایط مشابه این کار را انجام می‌دهند. V از حرکات مبارزه‌ای استفاده می‌کند که در اوایل بازی در دسترس نیستند ولی به مرور زمان باز می‌شوند.

بقیه تغییرات بیشتر باعث تعجب می‌شوند. این تغییرات نشان می‌دهند که این ویژگی‌ها یا در بازی درست اجرا نمی‌شدند و یا بیش از حد حریصانه بودند که عرضه شوند. حال بیایید با چند مورد از تغییرات مهم سایبرپانک آشنا شویم.

داستان‌های پیش‌زمینه افراد با حالت زندگی که انتخاب می‌کنید تفاوت می‌کند

در دمو سال 2018 سازنده به شما اجازه می‌داد تا داستان پیش‌زمینه را از بین 3 مورد انتخاب کنید.  قهرمان دوره کودکی، یک اتفاق مهم در زندگی، چرا شهر شب؟  این انتخاب‌ها به احتمال زیاد تأثیر زیادی در برخورد دیگران با شما داشتند. یا حداقل در مرحله شروع بازی تأثیر زیادی داشتند. وقتی بازی عرضه شد این انتخاب ها با سه گزینه دیگر جایگزین شدند:  Corpo, Nomad و Street Kid

ویژگی‌های وعده داده شده در بازی سایبرپانک 2077
3 حالت موجود در بازی سایبرپانک 2077

در یک مصاحبه با سایت VG247 طراح یان بازی Mateusz Tomaszkiewicz گفت:

اینکه بازیکن داستان پیش‌زمینه V را انتخاب کند، مثل قهرمان دوران کودکی و… یکی از ایده‌هایی بود که درمورد آن بسیار بحث کردیم. اما هرچه در این مورد بیشتر بحث کردیم، بیشتر می‌خواستیم تا این انتخاب‌ها با معنی‌تر و مؤثرتر باشند. ما اینگونه ایده راه‌های زندگی به ذهنمان رسید. هدف ما این بود که بازیکنان را به بیشترین توان در شخصی‌سازی مجهز کنیم. در عین حال ما می‌خواستیم دیدگاه‌های بسیار مختلف را در جهان سایبرپانک 2077 را برای V نشان دهیم.  مافکر می کنیم که این راه‌های زندگی سیستمی بود که در هدف ما به ما کمک کرد.

دوندگی بر دیوارها به «دلایل طراحی» حذف شدند

در دمو سال 2018 مشخصاً نشان داده شد که V توانایی دویدن بر دیوار را دارد. از طرفی می‌توانست با Mantis Blades به دیوار بچسبد.  در مصاحبه‌ای مکس پیرز طراح مرحله شرکت سی‌دی پراجکت رد اعلام کرد: «این از مواردی است که ما به دلایل طراحی حذف کرده‌ایم. ولی در این بازی آزادی شما در اینکه چگونه حرکت می‌کنید بسیار است.»

به باران اسیدی اشاره شد اما هیچ وقت در بازی اتفاق نیافتاد

در مصاحبه‌ای در سال 2019 آلیون لیو کمک سازنده UI در مورد سیستم آب و هوای سایبرپانک صحبت کرد.  او گفت: «باران اسیدی هم در این بازی خواهد بود. شهر شب بسیار آلوده است. در نتیجه ماهم در همان جهان در حال اکتشاف هستیم. پس با مشکلاتی از قبیل آلودگی، گرمای جهانی و امثال آن درگیر هستیم.»

زمانی که از او پرسیده شد که آیا در هنگام باران اسیدی مردم فرار می‌کنند؟ او پاسخ داد:

بله این اتفاق در ویچر 3 هم می‌افتاد.  زمانی که باران می‌آمد مردم به دنبال پناه می‌گشتند.  به طور کلی ما تلاش می‌کنیم تا NPCها بسیار واقعی عمل کنند. ما می‌خواهیم تا بازیکنان به این احساس برسند که انگار انسان‌های واقعی در این دنیا زندگی می‌کنند. این باعث می‌شود تا آن‌ها بخواهند زمان بیشتری را در این دنیا بگذرانند.

باران در شهر شب برای ساکنان این شهر مناسب نیست. اما آن‌ها هم با فرار به آن واکنشی نمی‌دهند. NPCها به همان گونه که در هوای آفتابی راه‌ می‌رفتند، در روزهای بارانی هم راه ‌می‌روند.

مترو در این بازی نشان داده شده بود اما هرگز اشاره نشده بود که می‌شود از آن استفاده کرد یا نه

تریلر مراسم E3 سال 2018 این بازی با یک نقشه از مترو شهر شب آغاز می‌شود.  V در یک قطار شلوغ قرار گرفته و از کنار NPCها می‌گذرد. سپس قطار از یک تونل عبور کرده و یک راه‌آهن نشاند داده می‌شود که به قلب شهر شب می‌رود. این یک معرفی زیبا به شهر شب بود. البته در تریلر ذکر شد که این‌ها از موتور ساخت بازی بدست آمده‌اند. شرکت سازنده این بازی سی‌دی پراجکت رد هرگز اعلام نکرد که قطار‌ها قابلیت سوار شدن دارند.  مترو در یکی از اسکرین‌شات‌های تبلیغاتی هم حضور دارد.

در سال 2020 مایلز توست تأیید کرد که از مترو نمی‌شود استفاده‌ کرد. سفر سریع هم در بازی از طریق مکان‌های توریستی شهر شب امکان پذیر است. با کلیک کردن بر هر یک از نشان‌های این اماکن، شما به آنجا منتقل خواهید شد.

در بازی قطار و حتی ایستگاه قطار هم وجود دارد. شما وارد آن‌ها نمی‌توانید بشوید چونکه ورودی آن‌ها با مانعی بسته شده که به شما اعلام می‌کند تا یک مکان را برای سفر سریع انتخاب کنید. قطارها بیشتر برای زیبایی بازی هستند.

پلیس‌ها را می‌توان فاسد کرد و NPCها به کشتن افراد بی‌گناه واکنش نشان می‌دهند

سیستم پلیس در بازی سایبرپانک 2077 به شدت مورد انتقاد واقع شد. یک کار خلاف بکنید تا پلیس دقیق کنار شما ظاهر شود.  شما می‌توانید این ظاهر شدن را ببینید. سیستم بر اساس اینکه جرم شما شاهد داشته باشد، کار نمی‌کند. پلیس‌ها هم بدون استفاده از وسیله نقلیه به سمت شما می‌آیند.  آن‌ها فقط به طور ناگهانی ظاهر می‌شوند. این از ویژگی وعده داده شده در بازی سایبرپانک 2077 است که نبود و مشکل آن به شدت احساس می‌شود.

در یک مصاحبه در سال 2019، آلوین لیو از مسئولان سی‌دی پراجکت رد به صورت مبهم ولی حریصانه در مورد پلیس‌های این بازی حرف زد. اما حرف‌های او اصلاً به واقعیت حتی نزدیک نیست.

ویژگی‌های وعده داده شده در سایبرپانک 2077
پلیس‌ها در سایبرپانک کنار شما ظاهر می‌شوند

او گفت:

پلیس‌ها در اصل آنجا هستند تا شما آن‌ها را بخرید.  مسئول‌های قوانین وجود دارند تا از شرکت‌ها رشوه بگیرند.  پس شاید یک شرکت بزرگ بگوید دیگر دارو نباید فروخته شود. پلیس هم این قانون را اجرا می‌کند. تنها دلیلی که این قانون پذیرفته شد این بود که دولت را رشوه دادند. پس از دولت به عنوان راه عبور استفاده می‌کنند. این شهر جایی نیست که شما بتوانید به راحتی به دولت اعتماد کنید. به احتمال زیاد افراد خوب هم در این میان هستند اما اکثر افراد سعی بر پیشرفت با استفاده از یکدیگر دارند.

ما سیستمی داریم که همچنان آن را تکرار می‌کنیم. مردم اگر شما افراد زیادی را بکشید با شما خوب نخواهند بود. برخی از افراد در این بازی کشته نمی‌شوند. این اتفاق به این دلیل است که شاید بر مرحله‌ای تأثیر بگذارند. البته این اتفاق بر اساس طراحی است.  من آن‌ را با ویچر 3 مقایسه می‌کنم. وقتی شما کسی را در ناکجا آباد می‌کشید، گاردها هم ناگهان آنجا ظاهر نمی‌شوند.  ولی اگر شما در یک شهر شلوغ این کار را انجام دهید؛ گاردها شما را می بینند و مردم از شما فرار خواهند کرد. افرادی برای اینکه از کار شما جلوگیری کنند می‌آیند که به حالت عادی هم بسیار قوی هستند.

در بازی نهایی اما پلیس سریعاً به سمت شما می‌آید. حتی اگر شاهدی وجود نداشته باشد. کشتن شهروندان هم تأثیری بر دیگران ندارد و آن‌ها وا کنشی نشان نمی‌دهند.

شخصی سازی ماشین‌ها برنامه ریزی شده بود

این قابلیت هیچگاه تبلیغ معتبری بر آن نشده بود، ولی در مصاحبه‌ای در E3 سال 2019 مایلز توست گفت: «مقداری شخصی سازی وجود خواهد داشت. برای موتورها این قابلیت محدودتر است اما ما تمام سعی خود را برای گسترش این بازی می‌کنیم.» یک سال بعد در E3 سال 2020 اعلام شد که وسایل نقلیه در این بازی قابلیت شخصی سازی نخواهند داشت.

تبلیغات فروش مناسب V شما را به فروشگاه‌های متمرکز هدایت می‌کند

در دموی سال 2018 سی‌دی پراجکت رد نشان داد که وقتی تبلیغی برای V ظاهر می‌شود، با نگاه او به آن، او را به یکی از فروشگاه‌های نزدیک هدایت می‌کند. در آن دمو گفته می‌شد: «بخش بزرگی از تجربه نقش آفرینی ما ساخت دنیایی با قابلیت ارتباط بالا بود. اینجا یک تبلیغ عادی نشان داده شده که به صورت اختصاصی برای V ارسال شده و او را به نزدیک ترین فروشگاه متمرکز هدایت می‌کند. در اینجا به ما نشان می‌دهند که از کجا Nicola soda بخریم.

در بازی نهایی تبلیغ‌ها ثابت و بدون هیچ عمل خاصی باقی می‌مانند.

V می‌توانست دشمنان را با یک کابل هک کند و به شبکه آن‌ها متصل شود

هک کردن در این بازی قرار بود به شدت پیچیده‌تر باشد. حداقل اینطور که در دمو نشان داده شد. در دموی سال 2018 نشان داده شد که V مستقیماً به یکی از افراد گنگ Maelstrom وصل شده و نقشه ساختمان را به همراه زیر ساخت آن بدست آورد. در بازی عرضه شده، V می تواند به بسیار از دستگاه‌ها برای دزدی پول یا ساخت مواد، وصل شود. او همچنین می‌تواند به لپتاپ‌ها وصل شده تا سیستم امنیتی را خاموش کند. ولی بیش از این دیگر نیست.

ویژگی‌های وعده داده شده در بازی سایبرپانک 2077
انیمیشن هک کردن در سایبرپانک 2077 کمی محدود شده‌است

دستگاه اسکن او، به V اجازه می‌دهد تا هک سریع انجام دهد. او این کار را بر دوربین‌ها، Turretها و دشمنان برای دیدن زیرساخت‌های ساختمان انجام می‌دهد. ولی انتظار انیمیشن وصل شدن و اتصال به شبکه داخلی را نداشته باشید.

بعضی از میان‌پرده‌ها قرار بود سوم شخص باشند

اگر نقطه‌ای وجود داشت که سایبرپانک 2077 مانند ویچر سوم شخص بود، سی‌دی پراجکت رد آن‌ را نشان نداد. از دیگر ویژگی وعده داده شده بازی سایبرپانک 2077 که به آن عمل نشد این بود که در دمو سال 2018 نشان داده شد که این بازی کاتسین سوم شخص دارد. چیزی که قرار بود مانند سری بازی Elder Scrolls اجازه دهد تا شما زاویه دید خود را تغییر دهید. اگر این صحنه‌ها وجود داشتند، باعث می‌شدند تا بازیکنان شخصیتی که ساخته‌اند را بدون نگاه به آینه مشاهده کنند.

در سال 2019 شرکت سازنده این بازی تصمیم گرفت تا کاملاً به صورت اول شخص این بازی را بسازد. این تصمیم بر این اساس بود که باعث غوطه‌وری کامل در بازی بشود. تنها یک استثنا وجود دارد؛ در رانندگی شما می‌توانید بین سوم شخص یا اول شخص انتخاب کنید.

به تازگی آپدیت وعده داده شده 1.20 بازی سایبرپانک 2077 منتشر شد که بسیاری از مشکلات بازی را برطرف می‌کند. لیست مهم‌ترین تغییرات این بازی با این پچ را اینجا بخوانید.

منبع pcgamer

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.