یک ایراد نرم افزاری باعث غیرقابل استفاده شدن همه بازیهای پلی استیشن میشود
مشکلی در سیستم زمانی سختافزارهای قدیمی پلی استیشن وجود دارد که ممکن است در نهایت باعث شود تمام بازیهای پلی استیشن 4 و محتوای قابل دانلود برای پلی استیشن 3 دیگر قابل بازی کردن نباشند. در حال حاضر این یک مساله مهم نیست، اما معلوم نیست این کابوس چه زمانی رخ دهد.
حضور این بمب ساعتی در سیستم عامل (Firmware) از قبل در انجمنهای پلی استیشن و محافل هک کاملا شناخته شده بود. اما حالا با تصمیم اخیر سونی مبنی بر بستن فروشگاههای قدیمی پلی استیشن 3 و پلی استیشن پرتابل و ویتا توجهات بیشتری به خود جلب کرده است.
گرچه این تعطیلی قریب الوقوع فروشگاه بر توانایی بازیکنان در بازی و دانلود مجدد نرم افزار خریداری شده قبلی تأثیر نمی گذارد، اما خاموش شدن هرچه گستردهتر سرورهای PSN برای این کنسولهای قدیمی میتواند تأثیر بسیار مخرب بیشتری روی بخش زیادی از بازی ها داشته باشد.
ریشه این مساله مربوط به حضور باتریهای CMOS موجود در پلی استیشن 4 و 5 است سیستم از آنها برای کنترل زمان استفاده میکند، حتی زمانی که به برق متصل نیستند. اگر باتری به هر دلیلی خراب یا برداشته شود، پیغام خطایی با این مضمون شکل میگیرد که «ممکن است ساعت دستگاه با ساعت واقعی همسان نباشد.»
زمانی که پیغام خطا ایجاد شد، سیستم برای هرباری که به تنظیم زمان نیاز داشته باشد باید آن را با PSN کنترل کند. در پلی استیشن 3، این کنترل زمان پس از شروع بازیای که از فروشگاه پلی استیشن دانلود کردهاید رخ میدهد. در پلی استیشن 4 نیز کنترل زمان وقتی است که محتویات دیسک بازی را روی سیستم نصب کنید. حتی اگر باتری CMOS تعویض شود، این کنترل زمان دستگاه با زمان واقعی حتما باید اتفاق بیفتد تا سیستم بتواند سازگاری زمان را تایید کند.
چرا سیستم عامل پلی استیشن انقدر به زمان درست اهمیت میدهد؟
بر روی پلی استیشن 3 کنترل زمان برای اعمال هر محدودیت زمانیای که ممکن است در خرید دیجیتال شما اعمال شده باشد استفاده میشود. همانطور که در پیغام خطا تایید میکند که «این محتوا محدودیت زمانی دارد، برای انجام این عملیات به منوی تنظیمات روز و ساعت و سپس تنظیم از طریق اینترنت بروید.» به نظر میرسد این کنترل حتی برای دانلودهایی که زمان انقضای خاصی ندارند نیز اعمال میشود. همینطور یک سیستم کنترلگر زمان در ابتدای راه اندازی سیستم پس از از کار افتادن باتریهای داخلی نیز اعمال اثر میکند.
در پلی استیشن 4، بررسی زمان صرفا برای حصول اطمینان از ثبت دقیق اطلاعات تروفی PSN و جلوگیری از تظاهر بازیکنان نسبت به زودتر بدست آوردن آن اعمال میشود. ممکن است تصور کنید این بررسی و کنترل میتواند از قسمتهای غیر تروفی و آفلاین بازی جدا شود. اما طبق تجربه بازیکنان در اینباره به نظر میرسد این کنترل برای لود شدن و بارگذاری تمامی بازیهای پلی استیشن 4 لازم است.
البته هیچکدام از این مشکلات در حال حاضر برای دارندگان کنسولهای پلی استیشن بزرگ نیست. درست است که طول عمر 10 تا 20 ساله باتریهای CMOS (به خصوص در پلی استیشن 3) کمکم در حال اتمام است، اما تعویض باتری و همسان سازی زمان داخلی دستگاه با PSN یک دردسر نسبتا جزیئ است.
با این حال هیچ چیز همیشگی نیست، و تصمیم اخیر سونی نسبت به جمعآوری فروشگاههای آنلاین قدیمی پلی استیشن به خوبی گواه این مساله است. البته سونی بعد از آنکه واکنش طرفداران را دید اعلام کرد فعلا این فروشگاهها را تعطیل نمیکند.
در زمانی در آینده، چه صد سال یا چه همین سال آینده، سونی بالاخره به خاطر مهم ندانستن کنترل زمان در سختافزارهای قدیمی سرورهای PNS را خاموش میکند. بعد از آن در مدت زمان کمی باتریهای تقریبا از کار افتاده CMOS از کار میافتند و سختافزارهای پلی استیشن 3 و 4 به تدریج تبدیل به دستگاههایی میشوند که فقط از نیمی از قابلیتهایشان میتوان استفاده کرد.
سونی میتواند با یک به روز رسانی که عملکرد سیستم مربوط به بررسی زمان را محدود میکند، این مشکل را به راحتی حل کند. اگرچه تا کنون سونی به طور علنی هیچ برنامه یا جوابی به درخواستهای مکرر Ars Technica نداده است.