اخیرا در جریان رویداد Summer Game Fest نسخه دمو بازی «قصه بیستون» (The Tale of Bistun) به عنوان بخشی از این رویداد در دسترس علاقهمندان قرار گرفته است. از اتفاقات خوبی که برای این بازی افتاد اضافه شدنش به برنامه ID@Xbox است. ID@Xbox برنامهای از طرف شرکت مایکروسافت است که به توسعه دهندگان و بازیسازان مستقل اجازه میدهد عناوین خود را به تنهایی و بدون دخالت هیچ مجموعه و عامل دیگری روی ویندوز و البته کنسولهای ایکس باکس منتشر کنند.
سازنده بازی Tale of Bistun
تیم بلک کیوب گیمز (Black Cube Games) از جمله مجموعههایی است که بازار بینالمللی را برای ساختهی خود، مدنظر قرار دادهاند. آنها در حال حاضر روی یک بازی اکشن – ماجراجویی در حال کار و فعالیت هستند که نخستین بار در TGC 2018 به نمایش درآمد. این بازی قرار بود طی مدت زمان کوتاهی در استیم منتشر شود که این اتفاق بنا به دلایلی رخ نداد. این استودیو همچنین سابقه کار بر بازیهای الکترون و شمشیر تاریکی 2 را در کارنامه خودش دارد. در حال حاضر یک تیم 17 نفره در حال ساخت و توسعه بازی The Tale of Bistun است.
داستان بازی از چه قرار است؟
همانطور که از نامش پیداست، داستان بازی The Tale of Bistun بر اساس یکی از مشهورترین داستانهای کهن زبان فارسی یعنی خسرو و شیرین ساخته شده است. استفاده و بهرهگیری بازیسازان از این داستانهای غنی و جذاب پارسی میتواند اتفاق بسیار خوبی باشد. اتفاقات حول محور شخصیت «فرهاد» میچرخند که در دامنه کوه بیستون به هوش میآید و هیچ چیز از خود و گدشتهاش را به یاد نمیآورد. او طی اتفاقاتی متوجه میشود که یک نوع آفت و نیروی شر شیوع یافته و حیوانات و انسانها را به موجوداتی ترسناک و درنده تبدیل میکند. در چنین شرایطی، شخصیت اصلی داستان باید خود را به قلمرو مکاشفه (Revelation Realm) برساند تا خاطراتش را برگردانده و پاسخ سوالهایش را بیابد.
تجربه ما از دموی بازی Tale of Bistun
استودیو بلک کیوب گیمز در بیانیهای اعلام کرده است که نسخه دمو این بازی در به عنوان بخشی از رویداد Xbox’s Summer Game Fest Demo منتشر و در دسترس قرار گرفته است. دوستداران این بازی میتوانند همکنون به با مراجعه به فروشگاه مایکروسافت این بازی را دانلود و تجربه کنند. در نظر داشته باشید که فعلا این بازی فقط برای دارندگان کنسولهای ایکس باکس وان و سریهای ایکس و اس در دسترس است.
بازی اقتباسی اکشن از داستان خسرو و شیرین و داستان آن در حین گیمپلی توسط راوی (قصهگو) روایت میشود، حتی دیالوگها و مونولوگهای بازی نیز توسط راوی بیان میشوند. المانهای گشت و گذار و نبرد با موجودات شر در بازی گنجانده شده است و این نبردها به نوعی مانعی هستند برای پیش روی شما به قسمتهای دیگر نقشه بازی، چیزی مثل مبارزات مجموعه بازیهای Devil May Cry. در این سیستم مبارزات بازی میتوان گهگاهی المانهای نقشآفرینی نیز را مشاهده کرد. به گفته سازندگان بازی این المانها به نوعی استعاره از فشارها و دردهایی است که شخصیت بازی (فرهاد کوهکن) متحمل میشود.
بازی کمی گنگ آغاز میشود و بازیکن را در ابهامات و سوالات زیادی قرار میدهد و اگر بازیکن با این داستان نظامی گنجوی آشنایی نداشته باشد ممکن است دچار گمراهی در فهم داستان و اتفاقاتش شود.
بازی The Tale of Bistun از دوربین ایزومتریک بهره برده و دارای محیطی فانتزی است. کاربر با پیشروی در بازی قابلیتهای جدیدی را آنلاک میکند که این اتفاق، دسترسی به مناطق جدید برای گشت و گذار را به همراه دارد. بازی از کیفیت بصری خوبی برخوردار است. هر چند که این بازی در حال حاضر در مرحله نهایی قرار ندارد و میتوانیم امیدوار باشیم که در نسخه نهایی کیفیت بهتری را مشاهده کنیم.
انمیشینها و حرکات شخصیت بازی بسیار خوب کار و طراحی شدهاند و فعلا شما علاوه بر حمله قابلیت جا خالی دادن یا همان Dodge را نیز دارید. البته طبق گفته سازندگانِ بازی، در نسخه کامل شما توانایی ارتقا قابلیت شخصیت و سلاحهای خود را از طریق درخت مهارت خواهید داشت. نحوه مبارزه شخصیت فعلا محدود است و کمبو خاصی را اجرا نمیکند.
موسیقی بازی به داستان و پیشزمینه پارسی آن بسیار نزدیک است و راوی بازی به خوبی داستان، اتفاقات و روند روشن شدن موضوعات برای فرهاد را بیان میکند هر چند که همانطور که گفتم کمی گنگ پیش میرود و ممکن است برای کاربران خستهکننده به نظر برسد. تنها شخصیتی که در طول دمو با او آشنا میشویم یک درخت است که حرف زیادی نمیزند اما به شخصیت بازی کمک میکند تا به قلمرو مکاشفه (Revelation Realm) سفر کند و برگردد.
در پایان دمو نیز فرهاد شروع به کندن کوه بیستون میکند تا مسیر خودش را برای دیگر مراحل هموار کند.