مجموعه فارکرای (Far Cry) همواره یکی از محبوبترین بازیهای اول شخص و جهانباز گذشته بوده است. دلیل این محبوبیت هم بیشتر عنوانی با نام فارکرای 3 (Far Cry 3) است که در سال 2012 میلادی توانست مورد تحسین منتقدان و مخاطبان قرار بگیرد. در نقد و بررسی بازی فارکرای 6 (Far Cry 6) میخواهیم ببینیم که آیا این بازی توانسته در این مسیر قدم بگذارد یا خیر؟
بازی فارکرای 3 با فرمول جهان بازی منحصر به فرد و شیوه روایت داستانی جسورانه خود توانست روی دیگری از گیمپلی و روایت را در آن سال به همگان نشان دهد. بعد از آن بازی دو دنباله مستقیم و ۲ اسپین آف هم از این سری عرضه شد که هر کدام به نوعی سعی کردند فرمول آن بازی را حفظ کرده و گسترش دهند.
اما بعد از عنوان فارکرای 4 (Far Cry 4) شرکت یوبیسافت (Ubisoft) سعی کرد کمی از ریشههایی که در Far Cry 3 بنا نهاده بود دور شود که نتیجه آن عنوان فارکرای 5 (Far Cry 5) شد. این بازی علیرغم نمرات قابل قبول، فاقد حس و حال بازیهای قبلی بود که طرفداران قدیمی را چندان راضی نکرد. یکی از دلایل آن شخصیت اصلی این بازی بود که فاقد دیالوگ بود و صرفا به عنوان یک کاراکتر قابل شخصیسازی عمل میکرد. همین نکته باعث ضربه زدن به روایت داستانی آن بازی شد. از آن طرف سبک روایت Far Cry 3 هم دیگر قدیمی شده بود و این سری به یک ایده جدید نیاز داشت.
پس عنوان Far Cry 6 برای اصلاح اشتباهات و روی آوردن به ایدههای بهتر در کنار آن فرمول سرگرم کننده همیشگی ساخته شد و بالاخره امسال عرضه شد. با ما همراه باشید.
جدال بر سر آزادی
بازی از همان لحظه اول حس و حال یک کشور تحت سلطه دیکتاتوری را به مخاطب القا میکند. بازی در کشوری خیالی به نام یارا (ِYara) جریان دارد که شباهتهای زیادی به کشور کوبا دارد. داستان از آن جایی شروع میشود که دنی روهاس (Dani Rojas) به همراه دوست خود یعنی لیتا تورس (Lita Torres) قصد فرار از این کشور با یک کشتی به سمت شهر میامی (Miami) در آمریکا را دارند که با رئیسجمهور و شخصیت منفی این بازی یعنی آنتون کاستیو (Anton Castillo) -با بازی درخشان جانکارلو اسپوزیتو (Giancarlo Esposito) که احتمالا او را با بازی نقش گاس فرینگ (Gus Fring) در سریال برکینگ بد (Breaking Bad) میشناسید- مواجه میشوند.
او در آن کشتی به دنبال پسر خود یعنی دیگو (Diego) است که سعی در فرار از دیکتاتوری پدرش دارد. بعد از یافتن پسرش، آنتون دستور تیراندازی و غرق کردن کشتی را میدهد که باعث میشود شخصیت اصلی ما بدون هیچ تجهیزاتی در ساحل یک مکان نامعلوم در کشور خود بیدار شود.
این میشود آغاز ماجراجوییهای بازیکن در دنیای Far Cry 6 که در ادامه بازیکن پس از یکسری اتفاقات که آنها را برای شما لوث نمیکنیم به گروههای انقلابی و شورشی یا همان Rebels کشور خود با هدف جمعآوری نیروهای بیشتر و در نهایت بازپس گرفتن آن میپیوندد که لحظات داستانی سرگرم کنندهای را خلق میکند.
یک نکته در مورد کاراکتر اصلی بازی این است که میتوانید زن یا مرد بودن آن را با توجه به سلیقه خود از همان ابتدا تعیین کنید که تغییری در روایت اصلی داستان ایجاد نمیکند اما به بازیکن حق انتخاب میدهد که بسیار خوب است.
داستان بازی Far Cry 6 فراز و نشیبهای زیادی دارد و با توجه به میزان فعالیتهای بازیکن چیزی حدود ۲۰ تا ۳۰ ساعت زمان میبرد. شیوه روایت هم برای اولین بار در این سری از میانپردههای سینمایی به جای اول شخص استفاده میکند که به نظر تغییر مناسبی در روایت بازی به شمار میرود و شما را به داستان و کاراکترها نزدیکتر میکند.
همچنین بازی درخشان جانکارلو اسپوزیتو (Giancarlo Esposito) در نقش شخصیت منفی این بازی بدون شک یکی از شخصیتهای ماندگار این سری و دنیای بازی را به همگان معرفی میکند که به نظر طرفداران قدیمی مجموعه را هم خوشنود خواهد ساخت.
در نهایت باید گفت که داستان و روایت بازی به هیچوجه ناامیدکننده نیست و لحظات سرگرمکنندهای را ارائه میدهد.
اتکا به فرمول یا نوآوری؟ مساله این است!
مجموعه فارکرای در قسمتهای قبلی خود همواره سعی در پیروی کردن از فرمول برندهای که با عنوان سوم به وجود آمد داشت. فرمولی که به شما حس گشت و گذار در یک محیط زیبا اما خطرناک و منفجر کردن دشمنان و انجام فعالیتهای فرعی گوناگون را میدهد. این بازی جدید هم از این قاعده مستثنی نیست و سعی میکند در بخش گیمپلی فاصله بسیار زیادی با عناوین گذشته نگیرد. اگر چه تغییراتی در هسته اصلی این بازی مشاهده میشود که از تکراری شدن بیش از حد این بازی جلوگیری میکند. در ادامه نقد و بررسی بازی Far Cry 6 به برخی از این موارد اشاره میکنیم.
از این تغییرات میتوان در ابتدا به مکانبک مخفی کردن اسلحه اشاره کرد که فرصتهای جدیدی را در گشت و گذار خلق میکند. بازیکن با کنار گذاشتن اسلحه خود در محیطهای شهری و غیرشهری به راحتی و بدون ایجاد نگرانی میتواند قدم بزند و حتی با دادن رشوه به برخی از سربازان فاسد از اطلاعات مهم مقرهای بازی باخبر شود.
نکته دیگر راه هایی به نام Guerrilla Path در بازی است که با رنگ آبی در نقشه نمایش داده میشود که محیطهای بازی و مخفیگاهها را به هم متصل میکند. بازیکن با استفاده از این راهها با نگرانی کمتری میتواند در محیط بازی رفت و آمد کند و از دید نیروهای آنتون در امان بماند.
یک تغییر دیگر در این بازی این است که نقشه و راه های بازی از همان ابتدا قابل مشاهده است. اما فعالیتها، مخفیگاهها و مقرهای دشمنان در آن مشخص نیست و باید با گشت و گذار یا به دست آوردن اطلاعات آنها را کشف کنید. که نسبت به برج های معروف این سری حس و حال بهتری در گشت و گذار القا میکند.
سیستم اسلحههای بازی هم بسیار غنی طراحی شده و شما میتوانید اسلحه خود را با قطعات مختلفی هم از نظر کارایی و هم از نظر ظاهری شخصیسازی کنید. یک نکته قابل توجه این است که گونههای مختلف دشمنان با تیرهای مخصوص به خود آسیب بیشتری دریافت میکنند که این مکانیک در عین ایجاد چالش از تکراری شدن شوتینگ بازی جلوگیری کرده و باعث مدیریت دقیقتر اسلحهها در بازی میشود. به عنوان مثال تیرهای Soft برای دشمنان بدون زره و تیرهای Armor Piercing برای دشمان زرهپوش کاربرد دارد.
در لیست سلاحهای متنوع بازی فارکرای (Far Cry 6) سلاحهایی با نام Resolved Weapons هم وجود دارد که سلاحهایی سنگین با قابلیتهای خاص هستند. از تنوع این سلاحها میتوان به یک شعله افکن، سم پاش، میخ افکن، تنفگ سی دی و به یک مسلسل با موتور اتوموبیل اشاره کرد که با هرکدام میشود به روشهای بامزه و جذابی دشمنان بازی را از سر راه برداشت.
سیستم کنترل حیوانات که در شماره پنجم سری با نام Fangs for Hire استفاده شد هم در این بازی با اسم Amigos بازگشته که از تنوع خوبی برخوردار است. اما تغییر اساسی در سیستم مبارزات بازی ایجاد نمیکند و به نظر بیشتر جنبه سرگرمی دارد. البته که راه رفتن با کروکودیل یا ببر مخصوص خود در محیط بازی و دستور حمله به آدمها به آن، حس و حال خوبی دارد!
آخرین سلاح و یکی از سلاحهایهای اصلی بازی که همیشه همراه شما است هم کوله پشتی مخصوصی به نام Supremo است که مدلهای مختلفی دارد. این کوله پشتی مثل یک قابلیت نهایی یا Ultimate عمل میکند که میتواند با توجه به سبک بازی شما قابلیتهای مختلفی را پوشش دهد. به عنوان مثال Supremo اصلی دنی روهاس و ما در بازی راکتهایی را به سمت هدف رو به روی شما پرتاب میکند.
وسیلههای نقلیه زمینی و هوایی (و حتی اسب!) بازی فارکرای 6 هم از تنوع قابل قبولی برخوردار است که در فعالیتهایی مثل مسابقات و گشت و گذار و حتی مبارزات میتوان از آنها استفاده کرد. همچنین میتوان ۴ وسیله شخصی برای کاراکتر اصلی را باز کرد و آن را با آیتمها و حتی سلاحها و قابلیتهای مختلف شخصیسازی کرد. در ادامه نقد و بررسی بازی Far Cry 6 به موارد دیگری از گیمپلی و محیط بازی خواهیم پرداخت.
فعالیتهای بازی و مراحل آن، کم و بیش از همان فرمول همیشگی پیروی میکنند که البته چیز بدی نیست. بازیکن در کل مثل همیشه آزادسازی بخشهای مختلف کشور یارا را در دستور کار دارد و با پیشروی در بازی منابع بیشتری برای خود آزاد میکند. در گشت و گذار البته موانع هم وجود دارند. مثل ایستگاههای بازرسی در راههای اصلی و ضدهواییهایی که مانع پرواز کردن شما در حریم هوایی خود میشوند.
سیستم شخصیسازی کاراکتر اصلی یعنی دنی روهاس هم به صورت هدفمندی پیاده شده است.
به این صورت که لباسهای شما هر کدام قدرتی خاص یا حفاظت ویژٰهای به بازیکن خواهند داد که با توجه به سبک بازی هر شخص قابل تنظیم است. البته مکانیکهای بازی ممکن است در بعضی از اوقات بیش از حد شلوغ بشوند که به تجربه بازی ضریه وارد میکند.
اما به طور کلی گیمپلی بازی Far Cry 6 بدون شک دنبال نوآوری در ساختار خود بوده است. حال این مساله که این نوآوریهای جزئی چقدر توانسته تجربه مخاطب را ارتقا بدهد به سلیقه بازیکن برمیگردد. به نظر طرفداران قدیمی این مجموعه از گیمپلی و هرج و مرج این بازی لذت خواهند برد و این بازی تجربه نسبتا خوب و سرگرم کنندهای را به مخاطبان ارائه میدهد.
سرزمین استوایی چشم نواز و وسیع
ما در نقد و بررسی بازی Far Cry 6 که روی کنسول نسل نهمی پلی استیشن 5 یا همان PS5 انجام شد توانستیم با دنیای وسیع و زیبای بازی از نظر بصری به خوبی ارتباط برقرار کنیم. این بازی با محیطهای چشم نواز و زیبا در هر لحظه منظرهای زیبا برای نمایش خواهد داشت.
از ساحلهای آرامش بخش، جنگلهای استوایی و تا پشت بامهای اسپرانزا (پایتخت کشور یارا) مخاطب با محیطهایی پر جزئیات و رنگارنگ مواجه میشود که برای یک عنوان میان نسلی بسیار قابل قبول است.
از نظر طراحی محیط و دشمنان هم این عنوان توانسته قسمتهای مختلف را منحصر به فرد طراحی کرده و به هر منطقه بازی هویت خاص خود را بدهد که باعث میشود دنیای بازی سرزنده و پویا خود را جلوه بدهد. بدون شک این بازی یکی از زیباترین نقشههای این مجموعه را در خود دارد که بزرگترین نقشه در تاریخ این مجموعه است و میتواند ساعتها مخاطب را سرگرم کند.
این بازی همچنین از سیستم آب و هوای بهتری نسبت به شماره قبلی خود بهره میبرد که لحظههایی مثل باران و غروب خورشید را زیباتر به نمایش میگذارد.
از نظر عملکرد فنی این بازی موفق میشود روی کنسول نسل نهمی سونی با رزولوشن داینامیک 4K و نرخ فریم ۶۰ قاب بر ثانیه اجرا شود که در اکثر اوقات ثابت و بدون مشکل است. البته Stutter یا لکنتهای در نسخههای نسل نهمی و PC مخصوصا در محیطهای شلوغ و هنگام رانندگی دیده میشود که باعث میشود تجربه بازی بدون نقص نباشد. از نظر باگهای بازی هم ممکن است باگهایی در هوش مصنوعی یا به طور کلی در بازی مشاهده شود که در تجربه ما آنقدر اذیت کننده نبودند.
در آخر این که بازی فارکرای 6 از نظر فنی در کنسولهای تازه نفس بازار عملکرد قابل قبولی را ارائه خواهد داد.
جمع بندی
در پایان نقد و بررسی بازی Far Cry 6 باید گفت که این بازی در نهایت یک عنوان دیگر از این مجموعه است که در هسته اصلی خود هنوز سرگرم کننده است، داستانی خوب با کاراکترهای قابل قبول ارائه میدهد و از نظر بصری زیباست.
اگر از بازیهای این مجموعه بعد از تجربه عناوین قبلی خسته شدهاید، ممکن است این بازی برای شما نباشد. اما اگر دلتان برای یک ماجراجویی دیگر با حال و هوای این سری با داشتن چاشنی جدید تنگ شده بدون شک از این بازی لذت خواهید برد.
در آخر اینکه اگر از کسانی بودید که از عناوین قبلی سری لذت میبردید اما از فارکرای 5 لذت نبردید حتما به بازی فارکرای 6 یک شانس بدهید.