مایکروسافت سرویس اشتراکی Game Pass را جایگزینی برای خرید بازی نمیبیند
«فیل اسپنسر» رئیس بخش ایکسباکس ابرشرکت «مایکروسافت» به تازگی مصاحبهای را با «نیویورکتایمز» انجام دادهاست. از قرار معلوم او سرویس اشتراکی Game Pass را خطری برای بازار خردهفروشان نمیبیند.
فیلاسپنسر میگوید که آینده صنعت بازیهای ویدیویی، کاملا مانند سرویسهای اشتراکی نظیر «نتفلیکس» نخواهد شد. او همچنان گفت که بازار خردهفروشی بازیها همچنان به قویتر شدن و رشد خود، ادامه خواهد داد.
او گفت:
میخواهیم مطمئن شویم که مشتریانمان حق انتخاب بین خرید اشتراک و یا خرید بازی به صورت جداگانه را دارند.
با توجه به اثرات مایکروسافت بر سیستم «استریم ابری»، فیل اسپنسر قبول کرد که تا حدودی این کار شبیه سیستمی مانند شرکت نتفلیکس است. اما او مدعی شد که خرید بازی به صورت جداگانه، بخش جدانشدنی و سنتی صنعت بازیهای ویدیویی است و این چیزی نیست که فیل اسپنسر برای حذف شدنش از صنعت بزرگ بازیهای رایانهای، برنامه داشته باشد.
ناگفته نماند که گفتههای او منطقی به نظر میرسند. با وجود افزایش آمار مشترکین سرویسهای اشتراکی در سالهای اخیر، این سرویسها از نظر فروش همچنان پشت سر خردهفروشان قرار دارند.
او همچنان افزود:
خرید بازی به صورت جداگانه، کاملا بخش بزرگتری نسبت به سرویسهای اشتراکی است. دلیل رشد سریع سرویسهای اشتراکی در طی سالیان اخیر، جدید بودن این سرویس نسبت به تهیه بازی به صورت جداگانه است. ما یکی از پیشگامان این حرکت جدید با ارائه سرویس Game Pass بودیم. اما همچنان تجارت بازی به صورت جداگانه یک بخش بزرگ است. فروش بازی به صورت دیسکهای فیزیکی هنوز در برنامههای خودمان است.
به نظر سرویس اشتراکی Game pass برای XBOX و همینطور PC Game Pass مانند یک مشکل جزئی به نظر میرسند. از طرفی منطقی به نظر میرسد که بازیکن از یک «پیشنهاد مقدماتی» (Introductory Offer) استفاده کند و تا آنجایی که میتواند به انجام بازیهای Co-Op و تکنفره بپردازد. همچنین سیستم XBOX Game Pass برای کسانی که وقت زیادی را صرف بازیکردن میکنند، بسیار خوب است چرا که شما فقط ماهیانه با پرداختن 10 دلار میتوانید به تعداد زیادی بازی دسترسی داشتهباشید. همچنین PC Game Pass هم شامل بیش از 400 بازی است.
از طرف دیگر هم شاید روزی برسد که این سیستم بازیهای اشتراکی، به طور کامل جایگزین سیستم خرید بازی به صورت جداگانه و «تراکنش» شود.
با اینکه به نظر نمیرسد جریان استریم ابری به این زودیها جایگزین سیستم «بازیهای دانلودی» شود، اما خیلی از شرکتهای قدرتمند از جمله مایکروسافت، متعتقدند که جریان استریم ابری آینده است.
اسپنسر همچنین ادامه داد:
وجود ابر ضروری است. شرکتهایی نظیر نتفلیکس و آمازون مسلما دارای ابر هستند. همچنین گوگل هم قطعا یک ابر با ویژگیهای واقعی را دارد.
اسپنسر گمان میکند که مایکروسافت در این زمینه دست برتر را دارد. چراکه مایکروسافت علاوه بر داشتن تکنولوژی استریم ابری، میداند که چگونه بازیهای خوبی بسازد. چیزی که شرکتهای بزرگ دیگر از وجودش، بینصیب هستند.
او در مورد تصمیم ورود شرکت نتفلیکس به دنیای بازیهای ویدیویی اظهار نظر جالبی کرد.
شرکتی مانند نتفلیکس دارد بدون محتوا، انجمن و ابر وارد دنیای بازیهای ویدیویی میشود. من فکر میکنم که این حرکت آنها هوشمندانه است. آنها در تلاشند تا چندین استودیو را خریداری کنند. آنها دارند چیزهایی در مورد روند خلاقانهی سرگرمیهای تعاملی یاد میگیرند. و فکر میکنم این راه آنها، روش هوشمندانهای برای ورودشان به دنیای بازیهای ویدیویی بود. اما اینکاری را که نتفلیکس تازه شروعش کردهاست را، ما سالها پیش انجام دادیم.
حرفهای اسپنسر کاملا منطقی است! بازی New World، اولین بازی بزرگ و موفق شرکت آمازون بود و آمازون سالها برای ساخت آن تلاش کرد تا بالاخره به نتیجه رسید.
مایکروسافت هم عنوان بزرگ و پرطرفداری را پارسال منتشر کرد. عناوینی نظیر: Halo Infinite، Forza Horizon 5، Age Of Empires 4، Psychonauts 2 و البته Deathloop هم اکنون جزو عناوین مایکروسافت حساب میشود. چراکه Bethesda و Arkane الان بخشی از شرکت مایکروسافت هستند.
بیشتر در گیمنیوز بخوانید: نقد و بررسی بازی Forza Horizon 5 – جادهای به مقصد بهشت
با اینکه مایکروسافت الان در جایگاهی است تا سیستم تهیه بازی را به طور کامل به سوی اشتراکیشدن و سیستم ابری ببرد، این خوب است که شخصی مانند فیل اسپنسر خیال بازیکنان را با گفتن جملهای مانند (سیستم خردهفروشی بازیها هنوز به کارش ادامه خواهد داد)، راحت کرد. البته معلوم نیست این سیستم و خردهفروشی بازیها تا کی ادامه داشتهباشد. چراکه از الان به آن روش سنتی تهیه بازی میگویند!
البته که موضوع مصاحبه فیل اسپنسر با نیویورک تایمز فقط به این موضوع خلاصه نشد. او راجع به Activision Blizzard و اتهامات جنسیای که اکنون با آنها درگیر است، صحبت کرد. همچنین نظرات جالبی را راجع به «متاورس» مطرح نمود.