استدیو BioWare فراز و نشیبهای زیادی داشته. آنها با بازیهایی مثل Star Wars: Knights of the Old Republic به همه ثابت کردند که سازندگان ماهری هستند و با خلق مجموعه بازیهای Dragon Age و Mass Effect تبدیل شدند به یکی از شناختهشدهترین و با استعدادترین استودیوهای نقشآفرینیساز. این روند رو به جلو تا جند سال پیش ادامه داشت که ناگهان شاهد سقوط آزاد بایوور شدیم. در ابتدا بازی Mass Effect: Andromeda شکستی مفتضحانه -هم در فروش و هم در عملکرد فنی- تجربه کرد و دمینوی روزهای بد بایوور آغاز شد. بعد از آن هم Anthem منتشر شد و وضعیت را بغرنجتر از همیشه ساخت. جدایی کارمندان خبره و قدیمی از استودیو هم ادامه داشت و اوضاع به جایی رسیده بود که دیگر کمتر کسی به احیای بایوور امید داشت. تا اینکه سهگانه ریمستر شده مس افکت منتشر شد و نسل جدید نیز فهمیدند که این استودیو چه پتانسیلهایی دارد و حال همه چشم به راه دو بازی بعدی آنها هستیم: Dragon Age 4 و Mass Effect 4.
اهداف بایوور برای 2022 و فراتر از آن
مدیر استودیو بایوور یعنی گری مککی (Gary McKay) در سال پیش میلادی صحبتهای مختلفی در خصوص استودیو وضع توسعه بازیهایشان داشت. بزرگترین نکتهای که در حرفهای مککی میتوانستیم ببینیم تاکید بسیار روی «باز پس گیری اعتماد هواداران» بوده. او مدعی است که یکی از اهداف اصلی بایوور این است که شهرت از دست رفته را دوباره به چنگ آورد و به جایگاه سابق خود در صنعت گیم برگردد. او و تیمش میخواهند وقتی یک بازی عرضه میکنند اخبار، هواداران و خودشان به اوج رضایت برسند و محصول نهایی تبدیل به نقطهای مهم در صنعت گیم شود؛ چیزی مثل مجموعه بازیهای الدر اسکرولز.
اگر بایوور میخواهد به شهرت دوران قدیم خود برسد قطعا کار سختی پیش رو خواهد داشت. انتظارات از آنها زیاد است و دیگر جای هیچ اشتباهی هم ندارند. برای همین باید با تمام قوا وارد میدان شوند و کاری که در آن بهترین هستند را انجام دهند.
اخبار Dragon Age 4 در سال 2022
این بازی در سال 2018 معرفی شد و از آن زمان تا کنون یک تیزر معرفی، یک تریلر از طرحهای مفهومی، چندین طرح مفهومی و یک تریلر داستانی-سینمایی داشته. با وجود همه این موارد هیچ چیز خاصی از بازی نمیدانیم و اطلاعات کمی از آن در دست است. گیمپلی هم تا کنون به نمایش گذاشته نشده و تریلر in-game هم نداشتهایم. در زمان معرفی گفته میشد که Dragon Age 4 هنوز اسم مشخصی هم ندارد و سازندگان تصمیمی برای آن نگرفتهاند. حدودا سه سال از آن زمان میگذرد و تا کنون احتمالا نام بازی انتخاب شده اما عمومی نگشته است.
بایوور تا کنون چندین باز اطمنینان خاطر داده که Dragon Age 4 یک تجربه کاملا تک نفره خواهد بود؛ شایعات بسیاری وجود داشتند که میگفتند بازی با یک بخش بزرگ و چند نره عرضه میشود و حتی تمرکز اصلی بازی هم روی همین عناصر خواهد بود. برخی شایعات که اخیرا منتشر شدهاند مدعی هستند که دلیل طول کشیدن روند توسعه بازی این بوده که سازندگان مجبور شده اند در اواسط روند ساخت، کار خود را به کل متوقف کنند و آن محصول چند نفره را تبدیل به اثری کاملا تک نفره کنند.
در سال 2021 بود که بایوور از طریق صفحه وبلاگ خود اعلام کرد: «نمیتوانیم تا سال بعد بیش از این منتظر بمانیم و از Dragon Age 4 با شما بیشتر حرف بزنیم.» با کمی دقت میتوان متوجه شد که سازنده میخواسته بگوید که در سال 2021 منتظر اخبار بازی نباشید (که خبری هم نبود) و تمرکز خود را روی 2022 بگذارید. اما اینکه در سال 2022 صرفا اخبار جدید خواهیم داشت یا اینکه شاهد عرضه خود بازی خواهیم بود، چیزی است که زمان مشخص خواهد کرد، اما احتمال انتشار در سال 2022 بسیار کم است و حدس بر این است که سال بعد میلادی (2023) عرضه Dragon Age 4 را ببینیم.
با همه اینها، چه بهتر خواهد بود که BioWare این بار به جای انتشار چند طرح مفهومی، اطلاعاتی از خود بازی به اشتراک بگذارد، نام اصلی بازی را اعلام کند یا حتی در خصوص کاراکترها و شخصیتهایی که در Dragon Age 4 حضور دارند حرف بزند. جف گراب نیز پیشتر گفته بود که سال 2023 برای انتشار Dragon Age بسیار مناسب خواهد بود و اعضای EA نیز بر این بازه انتشار به توافق با BioWare رسیدهاند. هر چه که باشد طبق قول مدیر بایوور باید منتظر چندین سورپرایز در Dragon Age 4 باشیم؛ این بازی انتخابها و تصمیماتی در اختیار بازیکن خواهد گذاشت که تاثیر قویای روی دنیای Dragon Age 4 خواهند داشت و نقشآفرینی گیمر را به خوبی بازتاب خواهند داد.
انتظارات از Mass Effect 4 در سال 2022
مس ایفکت 4 در مقایسه با Dragon Age 4 وضعیت نسبتا مبهمتری دارد. ما در خصوص شرایط توسعه یا مراحل ساخت Dragon Age 4 اطلاعات مناسبی داریم و حدال میدانیم که باید منتظر چه نوع بازیای باشیم؛ مس ایفکت 4 اما این گونه نیست. در ابتدا وقتی که Anthem معرفی شد نیروهای بسیاری از بایوور برای کار روی این پروژه اعزام شدند، Dragon Age 4 هم در سال 2018 معرفی شد و بخش دیگری از کارمندان برای کار روی این اثر فرستاده شدند. هر دو این موارد توسعه مس ایفکت 4 را در تنگنا قرار داد و باعث شد که ساخت بازی خواه یا ناخواه عقبتر بیفتد.
در سال 2019 بود که برای اولین بار اخبار غیر رسمیای از یک مس ایفکت جدید منتشر شدند. این اخبار ادعا میکردند که چهارمین نسخه از این حماسه فضایی در مراحل بسیار ابتدایی توسعه قرار دارد و حالا حالا عرضه نمیشود. پس از یک سالِ کامل بایوور از Mass Effect 4 پرده برداشت و با یک تیزر کوتاه مهر تاییدی بر شایعات زد. تیزر رونمایی این بازی هم مثل تریلر معرفی Dragon Age 4 به یک نمایش کوتاه و سینمایی ختم میشد و بعدتر چند طرح مفهومی از بازی دیدیم (که به مناسبت 7 نوامبر بودند). با کنار هم گذاشتن دادهها میتوان گفت مس ایفکت 4 دارد راه Dragon Age 4 را دنبال میکند؛ چه در تبلیغات و چه در انتشار. نحوه مارکتینگ بازی مشابه Dragon Age 4 بوده و تاریخ عرضه نیز طبق شایعات بعد از Dragon Age 4 خواهد بود. با توجه به شرایط توسعه بازی این تاریخ عقب و جلو هم خواهد شد.
بایوور قطعا قصد ندارد که با یک بازی خود کاری کند که بازی دیگرش تحت الشعاع قرار بگیرد، پس برای اطلاعات بیشتر و اخبار بیشتر از مس ایفکت 4 باید منتظر باشیم که کار آنها با Dragon Age 4 تمام شود. پس از اتمام تبلیغات و عرضه خود بازی، زمان تمرکز روی Mass Effect 4 خواهد رسید و طرفداران این مجموعه میتوانند اخبار را با جدیت بیشتری دنبال کنند. تا آن موقع منتظر چیز خاصی از Mass Effect 4 نباشید!
بازیهای آینده BioWare
تمرکز استودیو فعلا روی Dragon Age 4 و بعدتر از آن هم Mass Effect 4 است. خوشبختانه پشتیبانی از Anthem نیز مدتی است که متوقف شده و استودیو درس عبرت خود را گرفته است؛ حال بر فرض که دو بازی بعدی بایوور هم منتشر شدهاند، تکلیف چه خواهد بود و بایوور میخواهد چه کند؟ قطعا اکتفا به تنها دو مجموعه خود کافی نیست و آنها مجبورند (و ما نیز امیدواریم) که به خلق دنیاهای جدید دست بزنند؛ این بار کاملا تکنفره و بدون حضور عناصر سرویسمحور. بایوور پس از رسیدن به هدف اصلیاش یعنی بازیابی شهرت و محبوبیت گذشته، باید هدفی والاتر برای خود مقرر سازد و ان هم چیزی نیست جز رسیدن به موفقیتهای حتی بیشتر.