تاخیر Lego Star Wars: The Skywalker Saga منجر به اضافه کاری اجباری سازندگان شده – گزارش
اغلب اوقات فکر میکنیم که به تعویق انداختن بازیها جلوی اضافه کاری اجباری یا همان کرانچ را میگیرد و در نهایت یک محصول خوب به دست مخاطب میرسد، اما آنطور که برخی از کارمندان شرکت TT Games گفتهاند، بازی Lego Star Wars: The Skywalker Saga با تعویقهای متعدد خود باعث اضافه کاری بیشتر توسعهدهندگان شده و کار را برای آنها سختتر کرده است.
حدودا 20 تن از کارمندان فعلی و سابق استودیو در صحبتهایی که با رسانه Polygon داشتهاند به این موضوع اشاره کردهاند و زبان به انتقاد از شرایط کاری TT Games گشودهاند، برخی از مهمترین انتقادات آنان شامل «برنامه کاری فشرده، اضافه کاریهای اجباری، استفاده از ابزار قدیمی و از تاریخ گذشته برای ساخت بازی» میشوند. برخی از این کارمندان حتی گفتهاند که برای استراحت و نجدید قوا از محیط شرکت بیرون میرفتهاند، چرا که داخل ساختمان شرکت مجبور به تحمل استرسی بودهاند که از توانشان خارج است.
یکی از این کارمندان که هویتش پنهان مانده میگوید: «با پنبه سر میبریدند و در یک کلام از ما باجگیری میکردند. اگر کسی با اضافهکاریها موافقت نمیکرد مشکلات زیادی برایش پیش میآمدند.»
متاسفانه این روند کاری انگار تازه هم نیست و TT Games مدتهاست که با کارمندانش چنین برخورد میکند. یکی از اعضای قدیمی استودیو در صحبتهایش گفته که شرکت هر موقع با مشکلی رو به رو میشد به کرانچ رو میزد و اضافهکاری اجباری برایمان مقرر میکرد. چون مجموعه بازیهای لگو بیشتر برای کودکان است، برخی ضرب الاجلهای مخصوص نیز دارد و ما را مجبور میکند که بازی را تا انتشار یک فیلم بهخصوص یا قبل از فرا رسیدن تعطیلات سال نو میلادی آماده کنیم.
پس از اینکه استودیو در سال 2008 توسط وارنر خریداری شد، بسیاری امیدوار بودهاند که شرایط کاری تغییر کند و اوضاع بهتر شود، اما نه تنها چیزی بهتر نشده، بلکه موتور گرافیکی جدیدی به اسم NTT هم روی کار آمده که بازی ساختن را صرفا سخت تر از قبل کرده و تبعا نارضایتی کارمندان را به دنبال داشته است. گرچه اعضای استودیو به این مسئله اعتراض کرده و درخواست کار با موتور گرافیکی قبلی را داشتهاند، اما TT Games با این درخواست مخالفت داشته و اصرار ورزیده که با NTT بازی بسازند. این اتفاق هم زمان زیادی از اعضای تیم گرفته -چون بهجای بازی ساختن مجبور به آشنا شدن با موتور گرافیکی جدید بودهاند- و هم از لحاظ فنی اصلا چیز جالبی نبوده؛ گویا کرشهای فراوان و غیر ثابت بودن نتیجه کارها از ایراداتی بوده که NTT از خود نشان داده است.
حال فرهنگ کاری بد و موتور گرافیکی بدتر را کنار هم بگذارید و این مسئله را هم به آنها اضافه کنید: استودیو از کارمندان خواسته که «چشم به 85 بدوزید» و «بهترین بازی Lego را بسازید». این باعث شده که روحیه کارمندان تا مقدار زیادی پایین بیاید، چرا که کسب حداقل امتیاز 85 از متاکریتیک با چنین شرایط کاریای واقعا آسان نیست و میتواند مشکلات زیادی به بار آورد که هم استودیو، هم بازی و هم کارمندان را متضرر میسازد.
اگر فکر کردهاید که مشکلات TT Games همینجا به پایان میرسد کور خواندهاید! کارمندان در ادامه صحبتهای خود گفتهاند که زنان امنیت کاری مناسبی در استودیو نداشتند. گویا «آزار و اذیتهای کلامی، نظر دادن در خصوص پوشش آنها و عدم ترفیع مقام» از جمله مواردی بوده که کارمندان خانم را هدف میگرفته و احتمالا هنوز هم پا بر جاست. گزارشهای دولتی نیز این ادعا را تایید میکنند و میبینیم که TT Games در این گزارشها جزو «یکی از بدترین استودیوهای بازیسازی در بریتانیا» قرار میگیرد؛ چرا که تنها 2.4 درصد از کاارمندان خانم دستمزدهای بالا دریافت میکنند و فقط 8.7 درصد از کارمندان خانم حقوق بالای متوسط میگیرند.
TT Games در سالهای 2020 و 2021 تغییرات فراوانی به خود دید، هیئت مدیره تقریبا عوض شدند و در سال 2021 نیز حدود 40 نفر این شرکت را ترک گفتند. گرچه استودیو قول داده که در بازیهای آینده خود از موتور گرافیکی Unreal Engine استفاده کند، اما هنوز این اتفاق در عمل نیفتاده و باید ببینیم برخورد انها بعد از عرضه Lego Star Wars: The Skywalker Saga چگونه خواهد بود. برخی از کارمندان گفتهاند که پس از تغییر مدیریت اوضاع اندکی بهتر شده و رو به بهبود نیز پیش میرود.
Lego Star Wars: The Skywalker Saga تا کنون سه بار به تاخیر افتاده و پنج سال است که در مرحله توسعه قرار دارد. این عنوان بالاخره در تاریخ 5 آپریل برابر با 16 فروردینماه 1401 منتشر خواهد شد، اما نباید بهایی که کارمندان بابت رسیدن به این نتیجه پرداخت کردند را فراموش کرد. افراد مصاحبهکننده با Polygon گفتهاند که در برابر این بهای سنگین فکر میکنند که نتیجه نهایی Lego Star Wars: The Skywalker Saga خوب خواهد بود و طرفداران را از خود راضی خواهد ساخت.