Game News | گیم نیوز
All Things About Games!

اعلام برندگان جوایز DGA: پیشتازی قدرت سگ و تجلیل دنی ویلنوو از استیون اسپیلبرگ

0

استیون اسپیلبرگ، جین کمپیون، دنی ویلنوو، کنت برانا و پل توماس اندرسون نامزدهای مراسم DGA امسال بودند. ولی این جین کمپیون بود که با فیلم «قدرت سگ» جایزه‌ی بهترین کارگردانی فیلم بلند را در هفتاد و چهارمین دوره از جوایز سالانه‌ی DGA دریافت کرد. این جشنواره، امشب در بورلی هیلتون لس‌آنجلس برگزار شد. موفقیت «قدرت سگ» جایگاه جین کمپیون را به عنوان نامزد اصلی بهترین کارگردانی در جشنواره‌ی اسکار 2022 تثبیت خواهد کرد.

جشنواره‌ی DGA چه تاثیری در انتخاب برندگان اسکار دارد؟

شایان ذکر است که DGA همواره از مهم‌ترین عوامل رقابت اسکار بوده و تنها هفت بار از زمان آغاز جشنواره در سال 1949 برنده‌ی این جایزه با برنده‌ی اسکار کارگردانی متفاوت بوده است. سال گذشته نیز کلویی ژائو با فیلم Nomadland جایزه‌ی بهترین کارگردانی DGA را به دست آورد و در ادامه‌ی موفقیت‌هایش برنده‌ی اسکار بهترین کارگردانی شد.

ولی سال 2020 از این قاعده مستثنا بود. در این سالْ پیش از این که جایزه‌ی اسکار به بونگ جون-هو برسد، سم مندز با فیلم 1917 جایزه‌ی DGA را به خانه برد. جالب این که نامزدهای اسکار امسال نیز با نامزدهای DGA مطابقت کامل ندارند.

مگی جیلنهال که در بخش بهترین کارگردان فیلم اولی نامزد شده بود، توانست این جایزه را تصاحب کند. همچنین در بخش بهترین کارگردانی سریال درام، مارک مایلود (Mark Mylod) کارگردان انگلیسی به این جایزه دست یافت. او پس از دریافت جایزه گفت:

وقتی برای اولین بار به این‌جا [به آمریکا] آمدم، اوضاع زندگی شخصی‌ام بسیار آشفته بود. آمدن به این‌جا و پیوستن به DGA زندگی من را تغییر داد. من از همه‌ی شما و از این موسسه تشکر می‌کنم. کاش بریتانیا هم چنین جشنواره‌ی قدرتمندی داشت.

در فرش قرمز جشنواره، کمپیون به انتقادات گسترده‌ی سم الیوت از فیلم‌اش یعنی «قدرت سگ» پاسخ داد و گفت که او با ساخت این فیلم «به نکوهش زن‌ستیزی، بیگانه‌هراسی و همجنس‌گراهراسی پرداخته است.»

بزرگداشت اسپیلبرگ توسط دنی ویلنوو

دنی ویلنوو یکی از نامزدهای DGA بود. او در این مراسم از دیدن «دوئل» استیون اسپیلبرگ در 7 سالگی و ترس از دیدن «آرواره‌ها» در 8 سالگی تعریف کرد. سپس گفت:

فیلم «برخورد نزدیک از نوع سوم» مرا به فکر فیلمسازی انداخت. همان‌طور که تیتراژ بالا می‌رفت، می‌دانستم که از این پس چگونه می‌خواهم زندگی کنم. [تصمیم گرفتم که] ماشین‌ها را به ماهی، آدم‌های بد را به موتورهای توربو و درخت‌های کریسمس را به سفینه‌ی فضایی تبدیل کنم.

این کارگردان فرانسوی-کانادایی ادامه داد:

بچه‌ها نام بازیکنان معروف هاکی را روی پیراهن خود نوشته بودند. این به آن‌ها شجاعت می‌داد تا در برابر رقبا ایستادگی کنند. بنابراین چند روز بعد یعنی پس از آن که تصمیم گرفتم کارگردان شوم، با یک نام جدید روی پیراهنم به پیست یخ برگشتم: اسپیلبرگ. من هنوز بدترین بازیکن هاکی تمام دوران بودم. با این حال انگیزه‌ای داشتم و راهی برای معنا بخشیدن به زندگی‌ام پیدا کرده بودم.

آقای اسپیلبرگ، تو برای من یک غول هستی. من امشب به خاطر تو این‌جا هستم و از شما به خاطر فیلم‌هایی که تا کنون ساخته‌اید و همچنان می‌سازید، تشکر می‌کنم.

ترس اسپیلبرگ از ساختن «داستان وست‌ساید»

بر حسب اتفاق کسی که پس از ویلنوو روی صحنه رفت، استیون اسپیلبرگ بود. او ابتدا درباره‌ی ریتا مورنو (بازیگری که به خاطر بازی در فیلم «داستان وست‌ساید» 1961 برنده‌ی اسکار شد) صحبت کرد. سپس درباره‌ی فیلم جدید «داستان وست‌ساید» به کارگردانی خودش گفت:

واقعا ترسناک بود. من چند بار از ساخت این فیلم پشیمان شدم. هر بار به خودم می‌گفتم: «این خیلی خطرناک است.» کیت [کپشاو] فیلمنامه را با من خواند. وقتی من و کیت فیلمنامه‌ای را با هم می‌خوانیم، صفحاتی از آن را به اشتراک می‌گذاریم. در پایان، کیت به من گفت: «تو داری این فیلم را می سازی؟» به او گفتم: «من نمی‌توانم آن را بسازم.» در پاسخ به من گفت: «ما دیگر نمی‌خواهیم در این باره صحبت کنیم. تو تنها رونوشتی از آن را می‌سازی.»

به اسپایک لی جایزه‌ی یک عمر دستاورد برجسته در کارگردانی اهدا شد. او این جایزه را به پسر خواهر پدربزرگ‌اش تقدیم کرد. اسپایک لی گفت:

او در 10 فوریه 1945 در یک عملیات جنگی کشته شد. حال آن که تنها 20 سال داشت. او نمونه‌ی دیگری از این حقیقت است که چگونه آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار برای این کشور جنگیده و جان خود را از دست داده‌اند. ما کشوری را دوست داریم که هیچگاه ما را دوست نداشته است.

لی در ادامه گفت زمانی که به انجمن کارگردانان پیوست، کوله پشتی و کلاهی از کاتالوگ DGA سفارش داد و آنها را با افتخار پوشید و هنوز هم آن‌ها را نگه داشته است. در این‌جا فهرست برندگان هفتاد و چهارمین دوره از جشنواره‌ی DGA را مشاهده می‌کنید:

بهترین کارگردانی فیلم بلند

جین کمپیون، «قدرت سگ»

پل توماس اندرسون، «پیتزای شیرین‌بیان»

کنت برانا، «بلفاست»

استیون اسپیلبرگ، «داستان وست‌ساید»

دنی ویلنوو، «تلماسه»

بهترین فیلم اول کارگردان

مگی جیلنهال، «دختر گمشده»

ربکا هال، «عبور»

تاتیانا هوئزو، «دعا برای ربوده‌شده»

لین مانوئل میراندا، «تیک تیک بوم»

مایکل سارنوسکی، «خوک»

اما سلیگمن، «شیوا بیبی»

بهترین مستند بلند

«اتیکا» (Attica)

«تابستان سول» (Summer of Soul)

«نجات» (The Rescue)

«انقراض همه جانورصفتان» (Exterminate All the Brutes)

«معراج» (Ascension)

بهترین کارگردانی سریال درام

وراثت (Succession – All the Bells Say)

وراثت (Succession – Retired Janitors of Idaho)

وراثت (Succession – What It Takes)

وراثت (Succession – Lion in the Meadow)

وراثت (Succession – Too Much Birthday)

بهترین فیلم تلویزیونی و مینی‌سریال

راه‌آهن زیرزمینی (The Underground Railroad)

دوپسیک (Dopesick – First Bottle)

ایستگاه یازده (Station Eleven – Wheel of Fire)

دوپسیک (Dopesick – The People vs. Purdue Pharma)

میر از ایست‌تاون (Mare of Easttown)

منبع: Deadline

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.