سونی شرکت بازی سازی بانجی را به مبلغ ۳.۶ میلیارد دلار خرید [بهروزرسانی شد]
سونی، امروز از معاملهای 3.6 میلیارد دلاری خبر داد که طبق آن، شرکت بازیسازی «بانجی» (Bungie) به استودیوهای پلی استیشن ملحق میشود. بالاخره در 25 تیر 1401 این معامله نهایی شد. جزئیات بیشتر خبر و بهروزرسانی آن را در ادامه میخوانید:
بهروزرسانی 25 تیر 1401:
امروز با نهایی شدن معامله سونی و بانجی، این استودیوی بازیسازی رسما زیرمجموعه سونی و پلی استیشن شد. این معامله به ارزش 3.6 میلیارد دلار، بانجی را به زیرمجموعه مستقل پلی استیشن تبدیل میکند.
سونی امیدوار است که این استودیو با تجربهای که در عناوین در جریانی مثل Destiny دارد، به این شرکت در ساخت بازیهای سرویس محور کمک کند.
بر اساس مفاد این قرارداد، بانجی همچنان کنترل استودیو را در دست خواهد داشت. سونی تضمین کرده است که در بخش خلاقانه تولید بازیها، دخالتی در امور استودیوی تازه خریداری شده نداشته باشد.
پیش از این «جیم رایان» مدیرعامل شرکت سونی اعلام کرده بود که این شرکت حاضر است تا سال 2025 بیش از 50 درصد از بودجه پلی استیشن را صرف ساخت بازیهای سرویس محور کند. بر این اساس، سونی قصد دارد تا مارس 2026 میلادی، 10 عنوان لایو سرویس عرضه کند.
استودیوی بانجی قرار است به سونی برای تحقق این امر کمک کند.
خبر اصلی منتشر شده در 11 بهمن 1400:
پس از نهایی شدن این قرارداد، بانجی به یکی از زیرمجموعههای مستقل و خودمختار «سرگرمیهای تعاملی سونی» (Sony Interactive Entertainment) تبدیل خواهد شد. این زیرمجموعه توسط یک هیئت مدیره از جمله مدیرعامل فعلی «پیت پاسونز» اداره خواهد شد. تیم مدیریتی فعلی بانجی نیز همچنان به کار خود ادامه خواهد داد.
سونی همچنین تایید کرده که بانجی همچنان یک استودیوی مولتی پلتفرم باقی خواهد ماند که از قابلیت «عرضه مستقل» و رساندن بازیها به «هر مخاطبی که انتخاب کنند» برخوردار است.
در حال حاضر این استودیو به پشتیبانی و توسعه بازی Destiny 2 مشغول است. بانجی همچنین در صدد توسعه فرنچایز ارزشمند Destiny است و روی یک عنوان کاملا جدید نیز کار میکند.
«جیم رایان» مدیرعامل بخش سرگرمیهای سونی در این باره گفته:
ما از آغاز فرنچایز دستینی با بانجی همکاری مستحکمی داشتیم، و من بسیار خوشحالم که رسما ورود این استودیو به خانواده پلی استیشن را تبریک میگویم.
او همچنین اضافه کرده است:
این قدم بسیار مهمی در راهبرد ما برای گسترش [برند] پلی استیشن به مخاطبی بسیار وسیعتر است. ما میدانیم که طرفداران بانجی چقدر برای این استودیو اهمیت دارند و امیدواریم از آنها در راه استقلال و ادامه پیشرفت پشتیبانی کنیم.
او در ادامه با اشاره به اهمیت طرفداران به عنوان «هسته هویت پلی استیشن» تصریح کرده که اکنون «اشتیاق ما برای ساختن بهترین مکان برای بازی کردن بیش از پیش خواهد بود.»
پارسونز نیز در این باره گفته است که سونی از اهداف دوگانه این استودیو یعنی ساختن بازیهای با عمر نزدیک به یک نسل، و مستقل ماندن در خلاقیت حمایت میکند. رایان و پارسونز در گفتگوی مفصلی با گیماینداستریز ابعاد این قرارداد را تشریح کردهاند.
این سومین خبر خریداری بزرگ ماه ژانویه 2021 میلادی در صنعت بازیهای ویدئویی است. پیش از این شرکت Take-Two در معاملهای 12 میلیارد دلاری Zynga را تصاحب کرده و مایکروسافت با یک بمب خبری از خرید 69 میلیارد دلاری اکتیویژن بلیزارد پرده برداشته بود.
این دومین بار است که شرکت بانجی توسط یک شرکت صاحب پلتفرم خریداری میشود. بانجی پیش از این در سال 2000 میلادی توسط مایکروسافت خریداری شده بود. به واسطه همین قرارداد، بانجی فرنچایز انحصاری «هیلو» (Halo) را به ایکس باکس آورد.
سونی برای مقابله با بازی انحصاری مایکروسافت در سبک تیراندازی اول شخص، فرنچایز Killzone را خلق کرد. از انتشار آخرین نسخه از بازی کیلزون سالها میگذرد. خرید بانجی توسط سونی میتواند نقطه آغاز مبارزه دوباره سونی با بازی انحصاری مایکروسافت در این سبک باشد.
بانجی تا سال 2007 تحت تملک مایکروسافت بود و در اکتبر همان سال استقلال خود را بازیافت. پس از آن این شرکت دو بازی هیلو دیگر برای مایکروسافت ساخت: Halo 3: ODST و Halo: Reach. سپس یک قرارداد 10 ساله انتشار با اکتیویژن منعقد شد که به خلق فرنچایز دستینی انجامید.
نظر شما درباره این خرید و فعل و انفعالات آغاز سال 2022 در صنعت بازی چیست؟
اخبار بازی را در گیمنیوز دنبال کنید.