بازی stray ثابت میکند که گربه بودن آنقدرها هم که به نظر میرسد آسان نیست. بازی ماجراجویی سوم شخص که اکنون برای پلی استیشن و رایانه شخصی منتشر شده است، آن چالشی را که مثلاً در Elden Ring یا Cuphead: The Delicious Last Course پیدا میکنید، ارائه نمیدهد، اما لحظاتی وجود دارد که شما را غافلگیر میکند. توصیههای زیر میتواند در طول بازی به شما کمک کند. در ادامه با این راهنمای بازی Stray و یازده نکته که باید پیش از شروع بازی بدانید همراه باشید.
1. شما به طور خودکار هر پرش را انجام میدهید
میگویند گربه ها همیشه روی پاهایشان فرود می آیند، این حداقل برای قهرمان داستان Stray صادق است. فشردن “X” (در پلی استیشن) به طور خودکار پرش بین دو شی را انجام میدهد. و اگر “X” را نگه دارید، میتوانید پرشهای خود را خودکار به صورت زنجیره وار اجرا کنید. خارج از بخش سینماتیک گاه به گاه، راهی برای سقوط گربه وجود ندارد.
بازی Stray روی هر شیئی که میتوانید روی آن بپرید یک علامت X نمایش میدهد. میتوانید آن را در تنظیمات غیرفعال کنید، که باعث میشود بازی «Stray» کمی سینماییتر احساس شود و در عین حال مسیرهای بازی را مبهم میکند. فقط بدانید که وقتی منطقه آموزشی را ترک میکنید، مسیریابی سختتر و در نتیجه گیج کنندهتر میشود. نشانگر X برای پیدا کردن مسیر هنگام گم شدن مفید است.
2. بیشتر NPCها ارزش صحبت کردن را دارند
تقریباً هر NPC، که بیشتر آنها رباتی به نام Companions هستند، چیز مهمی برای گفتن دارد. برخی از دیالوگها در مورد رنگ آمیزی در دنیای غنی بازی است. اما بسیاری از دیالوگها نیز در مورد این که کجا باید بروید، چه کاری باید انجام دهید یا بعدن با چه کسی صحبت کنید، نکاتی را ارائه می دهند. دیالوگهای مهم با فونت زرد نوشته شده است.
3. شما نمیتوانید به طور تصادفی اقلامی که دارید را به فرد اشتباهی بدهید
بعضی از بخشهای داستانی در Stray نیاز دارند که یک مورد خاص را به یک ربات بدهید. میتوانید با فشار دادن دکمه بالا در وسط مکالمه، سپس انتخاب یکی از اقلام در موجودی خود، آن را به ربات بدهید. اگر موردی را پیدا کردید و از اینکه نمیدانید به چه کسی آن را بدهید، دچار مشکل هستید، فقط سعی کنید آن را به همه بدهید. یک ربات فقط در صورتی کالایی را میپذیرد که دقیقاً همان چیزی باشد که به دنبال آن است. نگرانی دربارهی دادن تصادفی آن به فرد نامناسبی نداشته باشید.
4. مثل گربه رفتار کن
بهعنوان بخشی از تعهد stray به نشان دادن رفتار گربهها، میتوانید برخی از اشیاء را هل بدهید و برخی دیگر را بشکانید. خراشیدن یک در، ممکن است باعث شود یک ربات آن را باز کند. هل دادن یک جعبه یا قوطی رنگ از روی تاقچه میتواند زنجیرهای از رویدادها را رقم بزند. میو کردن، دشمنان – زورک – را به سمت شما فرا میخواند و به شما این فرصت را میدهد که از آنها فرار کنید. در صورت امکان، تا میتوانید مانند یک گربه واقعی رفتار کنید.
5. روبانها مسیرهای صعود را نشان میدهند
بازی Stray هرگز به صراحت به شما نمیگوید کجا بروید. هیچ نقشه یا قطب نمایی وجود ندارد. اما نشانههای محیطی ظریفی راه را نشان میدهد که نشان میدهد کجا باید بروید. برای مثال، اگر روبانهایی را دیدید که از یک پنکه یا واحد تهویه بیرون زده است، به این معنی است که این مسیری برای صعود است.
6. پردهها راه میانبرها را باز میکنند
در stray، این امر ضروری است: خراشیدن پردهها، که فقط میتوانید از فضای داخلی ساختمانها انجام دهید. باعث میشود که راه میانبر جدیدی را به داخل و خارج از اتاق باز کنید.
7. اگر فقط محیط را بگردید، پیدا کردن خاطرات آسانتر است
در اوایل بازی، همراه اصلی خود را برای بازی ملاقات خواهید کرد: یک ربات – پهپاد هوایی به نام B12 (با اشاره به توسعه دهنده BlueTwelve). با بازدید از یک نقطه خاص در دنیای بازی، که با انبوهی از پیکسل های آبی درخشان نشان داده شده است، B12 به یاد میآورد که زندگی در گذشته چگونه بوده است. راه رسیدن به «100 درصد» کردن این است که همه این خاطرات را پیدا کنید.
پنج مورد بزرگ وجود دارد که نیازی به هدر دادن زمان برای پیدا کردن آنها ندارید. شما آنها را به صورت خودکار به عنوان بخشی از داستان اصلی باز میکنید. اگرچه بیش از 20 مورد کوچکتر وجود دارد که کاملاً اختیاری هستند. روش ساده، حداقل در ذهن من، این است که هر سانتی متر از شهر را کاوش کنید. در نهایت خاطرات را خواهید یافت.
(توجه: استری فقط یک پایان دارد. یافتن همه خاطرات قفل پایان مخفی یا هیچ چیز دیگری را باز نمیکند.)
8. گمشدید؟ از B12 بپرسید
بازی Stray، چیزی که معمولاً به عنوان یک “منو” شناخته میشود را ندارد. اگر فراموش کردید که قرار است چه کاری انجام دهید یا به کجا باید بروید، D-pad را فشار دهید تا B12 هدف فعلی شما را به شما یادآوری کند. این نزدیکترین چیزی است که بازی به گزارش ماموریت دارد.
9. اجازه ندهید پرتو لیزر بیش از حد گرم شود
برای چند فصل در اواسط بازی، B12 لیزری دریافت میکند که میتواند زورکها را بسوزاند. با این حال، اگر اجازه دهید بیش از حد گرم شود، تقریباً پنج ثانیه طول میکشد تا خنک شود. اما اگر تا قبل از زمانی که کنتور پر شود از آن استفاده کنید، سپس شلیک را متوقف کنید، تقریباً فوراً شارژ میشود.
همچنین: فقط روی زورک ها کار می کند، بنابراین می توانید با خیال راحت بدون خطر آن را به سمت خود نشانه گیری کنید. (اگر در محاصره هستید، این یک تاکتیک خوب برای خارج شدن از آن است.) و اگر برای نشانه گرفتن آن دقیقاً به جایی که میخواهید مشکل دارید، میتوانید هدفگیری کمکی را در تنظیمات روشن کنید.
10. میتوانید در جعبهها پنهان شوید
بخش زیادی از نیمه دوم Stray حول بخشهایی میچرخد که در آنها باید به صورت مخفیانه از پهپادهای هوایی عبور کنید. میتوانید شعاع مشخص منطقه خطر را به صورت دایرهای از لیزرها مشاهده کنید. رنگ آبی به این معنی است که یک پهپاد در حالت آماده باش است و از حضور شما بی خبر است. زرد به این معنی است که در حالت هشدار است، می داند که شما در اطراف هستید اما دقیقا نمی داند کجا هستید. قرمز به این معنی است که شما را شناسایی کرده است. اگر دیده شدید،باید پنهان شوید، به سمت نزدیک ترین جعبه بروید و به داخل آن بپرید. پس از چند ثانیه، وضعیت پهپاد دوباره آبی میشود.
11. در تنظیمات، HUD را خاموش کنید
بازی Stray به طرز چشمگیری زیباست. اما متأسفانه حالت عکس (Photo Mode) ندارد. اگر به دنبال گرفتن اسکرین شاتهای بی نقص هستید بهترین کاری که میتوانید انجام دهید این است که HUD خاموش بازی کنید.
من وقتی وارد میشم هر کار میکنم گربه راه نمیره چجوری باید راه برم ؟؟؟