بازی Hellblade 2 قطعا مهمترین انحصاری ایکس باکس در سال 2024 است. این بازی که در تاریخ 1 خرداد 1403 عرضه میشود، یک ماجراجویی داستانی و دنبالهای برای بازی Hellblade: Senua’s Sacrifice خواهد بود. دنبالهای آنچنان موردانتظار، که حتما باید موفق شود. اما آیا این بازی میتواند همهی انتظارات از خود را برآورده کند؟
بازی Hellblade 2 با عنوان کامل Senua’s Saga: Hellblade II در سال 2019 و همزمان با نسل جدید کنسول ایکس باکس معرفی شد. این بازی همانند نسخه قبلی توسط استودیوی «نینجا تئوری» ساخته شده است. هلبلید 2 فقط به صورت دیجیتالی و تنها با قیمت 50 دلار عرضه خواهد شد.
تاریکی درون و بیرون
چیزهای زیادی از داستان بازی Hellblade 2 برملا نشده است. اتفاقی کاملا منطقی با توجه به مرکزیت داستان و اهمیت آن برای سازندگان و گیمرها. به علاوه با توجه به دستآوردهای بازی قبلی در روایت و تاثیرگذاری، پرداخت این داستان هم دشوار به نظر میرسد. در حال حاضر از سفر سنیوآ به ایسلند و ادامهی ماجراجوییاش مطمئن هستیم.
در آخرین تریلری که از بازی به نمایش درآمد دیدیم که این قهرمان در نظام بردهداری وایکینگها مداخله میکند. به طور خلاصه میتوانیم منتظر باشیم تا سنیوآ به عنوان یک نیروی قدرتمند با باورهای اساطیری و مذهبی مردم شمال درآویزد.
اگرچه از خط روایی بازی چیز بیشتری نمیدانیم، برخی از تغییراتی که در آن ایجاد شده را دیدهایم. مهمترین تغییر همراه شدن دیگر انسانها به سنیوآ در بخشهایی از سفرش است. این بازی همچنین علاوه بر بیماری روانی سایکوسیس، این بار به اختلالات روانشناسی دیگر هم خواهد پرداخت. نظر سازندگان این است که در نهایت بازی به ما نشان میدهد چطور بیماریهای روانی به شکلگیری اسطورهها، خدایان و مذاهب انجامیدهاند.
ویژگیهای کلیدی بازی Hellblade 2
تنها داستان این بازی نیست که از اهمیت بالایی برخوردار است. ویژگیهای کلیدی دیگری نیز به تبدیل شدن آن به یک بازی بسیار جذاب و متمایز کمک کردهاند. بعد از روایت، قطعا جلوههای دیداری بازی یک رکن اساسی است. گرافیک بازی نه فقط از نظر فنی، که از جهات بسیاری یک دستآورد منحصر به فرد محسوب میشود. دستآوردی که نه تنها بازی را به ابزاری برای نمایش قدرت واقعی کنسول مایکروسافت تبدیل کرده بلکه با فضاسازی بینظیر آن را به یک اثر هنری شبیه کرده است.
یک نمونه مثالزدنی از کیفیت گرافیکی
همهی چیزهایی که تا کنون از بازی دیدهایم، نوید یک انقلاب گرافیکی را میدهند. مهمترین نکته دربارهی گرافیک بازی، ساخت آن با «آنریل انجین 5» است. انجین قدرتمند «اپیک گیمز» که به طور ویژه برای نسل فعلی کنسولهای بازی طراحی شده و به بازیسازان کمک میکند تا با محدودیتهای بسیار اندک، به قوه تخیل خود اجازهی حرکت در مدارهای فنی و هنری بدهند.
اما ساخته شدن با آنریل انجین 5 تنها دلیل برتری گرافیکی این بازی نیست. علاوه بر آن، تیم سازنده بزرگتر و بودجهی آن به شدت افزایش پیدا کرده است. در حالی که به گفتهی اعضای تیم نینجا تئوری تنها حدود 20 نفر روی ساخت بازی Senua’s Sacrifice کار کرده بودند، تعداد اعضای تیم ساخت بازی Hellblade 2 به 80 نفر افزایش پیدا کرده. کارگردان بازی و مدیر استودیو درباره این بازی گفته که [از نظر فنی و عظمت] «کاری میکند بازی قبلی یک بازی مستقل به نظر برسد».
سازندگان بازی وسواس زیادی هم در ساخت بخشهای مختلف آن به خرج دادهاند. به عنوان مثال همهی لباسها ابتدا طراحی و دوخته شدهاند و سپس به صورت سهبعدی اسکن و به بازی وارد شدهاند. نینجا تئوری همچنین یک فناوری «ساخت ابر» هم ایجاد کرده تا در مناظر بازی تغییر ایجاد کند.
مبارزات پیچیدهتر
استودیو سازنده برای برطرف کردن نقاط ضعف بازی قبلی تلاش کرده است. آنها در نینجا تئوری عناصر گیمپلی مثل معماهای محیطی و مرگ دائمی (Permadeath) را حفظ کردهاند، اما مبارزات آن را تفییر دادهاند. یک سیستم جدید مبارزه که پویاتر و واقعگرایانهتر از بازی قبلی است ایجاد شده تا پیشرفت گیمپلی کاملا قابل لمس باشد. طراح مبارزات بازی «خوان فرناندز» درباره این تغییرات گفته که نینجا تئوری با این بازی استانداردها را تغییر میدهد.
مبارزات همچنین خشنتر از قبل شدهاند و بازیکننده در آن واحد تنها به مبارزه با یک دشمن میپردازد.
رسوم قبیلهای
بازی Hellblade 2 در ایسلند میگذرد و فضای اسکاندیناوی در آن شبیهسازی شده است. سازندگان از گروه فولکلور اسکاندیناویایی «هایلونگ» برای ساخت موسیقی متن بازی کمک گرفتهاند. البته این تنها تلاش آنها برای فضاسازی نیست. از عناصر داستانی و دیداری اسطورههای شمال، رسوم قبیلهای و باورهای وایکینگها در جایجای بازی استفاده شده است. طراحی محیط، چهرهها و لباس نیز بر همین اساس انجام شده و سازندگان در خلق یک فضای آشناییبرانگیز کوشیدهاند.
یک شخصیت محوری
«دام متیوز» از تیم سازنده توضیح داده تمرکز داستان و گیمپلی روی شخصیت سنیوآ است. او آنچنان در مرکز توجه قرار گرفته که نینجا تئوری نام بازی را به گونهای تغییر داده که اسم شخصیت اصلی در ابتدای آن قرار بگیرد. به جای ترتیب قبلی که Hellblade: Senua’s Sacrifice بود، حالا از ترتیب Senua’s Saga: Hellblade II استفاده شده است.
این داستان سنیوآ است، ما میخواستیم که او جلوتر و در مرکز قرار داشته باشد. با اینکه هنوز هم هلبلید به عنوان یک کلمهی جدید که با بازی قبلی معرفی شد شناخته میشود و تاثیر دارد، حالا دیگر عنوان اصلی بازی نیست. بلکه بخشی از هویت آن محسوب میشود. حالا عنوان اصلی بازی «ماجرای سنیوآ» است.
سنیوآ نمونهای از شخصیت خیالی ساخته شده بر اساس باورها و تصورات موجود است. نام او برگرفته از یک الههی سلتیکی است که در نوشتههای کشف شده تاریخی تا قبل از 2002 «سنیوآ» خوانده میشد. اما بعدا کاشف به عمل آمد که نام اصلی او «سنونا» بوده است. نینجا تئوری نام این شخصیت را از این ماجرا اقتباس کرد. شخصیتی که با تحقیق تیم سازنده بر اسطورههای نورس خلق شده و شمایل یک جنگجوی سلتیک را به خود گرفته است. به ویژه رنگآمیزی چهرهاش (War-paint) که نمایانگر یک زن آماده به نبرد است.
وجه دیگری از شخصیت سنیوآ که ریشه در باورهای فرهنگی سلتیک دارد به پسزمینه داستانی او مربوط میشود. زمانی که بازی اول در حال ساخت بوده، تیم تحقیقاتی نینجا تئوری با مفهومی به نام «گلت» (gelt) در فرهنگ و تاریخ سلتیک آشنا میشوند. این واژه به افرادی اطلاق میشده که به دلایلی نظیر سوگ، تاثیرات جنگ یا نفرین به اصطلاح عقل خود را از دست دادهاند. آنها مجبور به گذراندن زمانی در خلوت و تنهایی، عمدتا در طبیعت و دور از انسانهای دیگر بودهاند.
تولد یک ستاره
شخصیت سنیوآ نه فقط به عنوان یک قهرمان زن نمادین در بازیهای ویدئویی مطرح و مشهور شد، که به ظهور و تولد یک ستاره نیز انجامید. در زمان ساخت بازی اول، یکی از کارمندان نینجا تئوری به عنوان مدل شخصیت سنیوآ انتخاب شد. «ملینا یورگنس» که تدوینگر استودیو است، ابتدا قرار بود موقتا این نقش را بر عهده داشته باشد. اما پس از حضور در قالب سنیوآ آنها تصمیم گرفتند نه تنها از چهرهی او، بلکه از حرکات بدنش هم استفاده کنند.
برای بازی Hellblade 2 و به جهت افزایش واقعگرایی در آن، یورگنس مهارتهای بازیگری را تمرین کرده است. او همچنین علاوه بر آموختن نحوه صحیح حرکات برای موشن کپچر، شمشیرزنی هم یاد گرفته و حالا به یک بازیگر اکشن تمام عیار تبدیل شده است.
مبارزات سوم شخص بازی Hellblade 2
برخلاف بازی قبلی که سنیوآ را در نقش یک مبارزه پیکت با اختلال روانی در مسیر «هلهایم» قرار داده بود، این بار او به ایسلند سفر کرده است. همین تغییر موجب شده تا تمرکز از اسطوره صرف به واقعگرایی منتقل شود. او حالا در جهانی ملموستر و آشناتر قدم برمیدارد و همین تغییر شیوه حرکت و مبارزات او را به کلی دگرگون کرده است.
سنیوآ که شمشیر سهمگین خود را به زحمت اما با قدرت حرکت میدهد، در مبارزات طولانی خسته میشود. در پایانِ هر مبارزهی طولانی، خستگی و ناامیدی را میتوان در چهرهی او دید. خشونت بیشتر و رفتارهای رادیکالتر از مشخصههای این بازی هستند.
تجربه بازی Hellblade 2 در کنسول ایکس باکس
اجرای بازی در کنسول «ایکس باکس سری اس» (Xbox Series S) به دلیل ضعیفتر بودن آن هنوز با اما و اگر همراه است. اگرچه سازندگان تاکید کردهاند بازی با وضوح تصویر 1440p و نرخ فریم 30 قاب بر ثانیه در این کنسول اجرا خواهد شد. اما بالاترین کیفیت بازی را باید در کنسول قویتر مایکروسافت یعنی «ایکس باکس سری ایکس» (Xbox Series X) تجربه کنید.
بازی در این کنسول با وضوح تصویر 4K و اما همچنان با نرخ فریم 30 قاب بر ثانیه اجرا خواهد شد. این دومین بازی انحصاری ایکس باکس است که در زمان عرضه با نرخ فریم 30 قاب بر ثانیه اجرا میشود.
روز عرضه در گیمپس
بازی Hellblade 2 از همان زمان معرفی به عنوان یک بازی حاضر در سرویس «گیمپس» مطرح شد. اما مدتی بعد رسما تایید شد که این بازی نه تنها در این سرویس اشتراکی قرار میگیرد، که در همان روز عرضه به آن اضافه میشود. بدین ترتیب مشترکین سرویس گیمپس مایکروسافت باید در همان تاریخ انتشار یعنی 1 خرداد منتظر این بازی باشند.
سوالات متداول درمورد بازی Hellblade 2
در ادامه به سوالات متداولی که ممکن است درباره بازی Senua’s Saga: Hellblade II داشته باشید پاسخ دادهایم:
کجا میتوانم Hellblade 2 را بازی کنم؟
این بازی برای کنسولهای ایکس باکس سری ایکس و سری اس و نیز پیسی یعرضه میشود. اگرچه بازی قبلی این مجموعه ابتدا برای پلیاستیشن 4 و پیسی منتشر شد و سپس برای کنسول Xbox One هم پورت شد. مایکروسافت با خرید استودیوی نینجا تئوری این بازی را انحصاری کنسولهای خود و سیستم عامل ویندوز کرد.
آیا بازی مولتی پلیر است؟
بازی یک تجربهی داستانی ماجرایی است و تنها حالت تکنفره دارد. سازندگان اعلام کردهاند که گیمپلی بازی حدود 8 تا 10 ساعت طول میکشد و تقریبا برابر با بازی قبلی خواهد بود.
کدام استودیو بازی را ساخته؟
این بازی توسط استودیوی باسابقه Ninja Theory ساخته شده و قسمت دوم از فرنچایز نسبتا جدید Hellblade محسوب میشود. این بزرگترین پروژه نینجا تئوری و دارای بیشترین بودجه ساخت این تیم بازیسازی هم هست.
بازی در کجا جریان دارد؟
بازی در زمان وایکینگها در ایسلند جریان دارد. زمانی که سنیوآ قهرمان زن داستان تلاش میکند بردهداری را متوقف سازد و مردم را از ظلمی که به آنها میشود نجات بدهد.
بازی در چه سبکی ساخته شده؟
بازی Hellblade 2 یک اکشن ماجراجویی داستانی با عناصر هکاند اسلش و معماهای محیطی است که از زاویه دید سومشخص روایت میشود. آن را میتوان یک اثر به شدت سینمایی هم به حساب آورد که دارای میانپردههای طولانی و کارگردانی دراماتیک است.
تاریخ انتشار بازی
بازی در 21 می 2024 مصادف با 1 خرداد 1403 منتشر خواهد شد.
آیا نسخه فیزیکی این بازی موجود است؟
آنطور که اعلام شده، بازی تنها به صورت دیجیتالی عرضه خواهد شد. «مایکروسافت» انتشار این بازی را برعهده گرفته و آن را در روز عرضه در سرویس گیمپس هم قرار خواهد داد. بازی را میتوانید با قیمت 50 دلار همچنین از استیم هم بخرید.