لغو ساخت بازی آنلاین The Last of Us ناگزیر بود – یادداشت
«ناتی داگ» دیروز اعلام کرد که ساخت بازی آنلاین The Last of Us را رها کرده است. پروژهای که از لحظهی معرفی هم سرنوشت خوشی برای آن متصور نبودیم. حالا مشخص شده که این بازی هرگز منتشر نخواهد شد. تصمیمی که دو وجه متفاوت دارد که در ادامه به آنها خواهم پرداخت.
دربارهی توقف بینتیجهی ساخت این بازی، ناتیداگ گفته است: «راه سادهای برای گفتن این موضوع نیست: ما این تصمیم فوقالعاده سختِ متوقف کردن توسعهی بازی را گرفتهایم.»
تصمیم سختِ ناتیداگ برای نساختن یک بازی «آنلاین» در جهانِ بسیار داستانمحور «آخرین ما» اما ناگزیر بود. آن هم وقتی که «نیل دراکمن» با هوشمندی بسیار در قسمت دوم بازیاش، روایت و قصهپردازی، شخصیتها و محوریت داستان را چندین مرتبه ارتقا داد. پس از آن هم، سریال اقتباسی اچبیاُ درخشید. سریالی که نه تنها موفق شد داستان و شخصیتهای منحصر به فرد و عمیق آخرینِ ما را به مخاطبین بیشتری بشناساند، بلکه دستآوردهای هنری برای دستاندرکارانش هم داشت. از جمله نامزدی در جوایز گلدن گلوب.
اتفاقاتی که در سه سال گذشته برای این دارایی پلیاستیشن رخ دادند، این بازی را بیش از هر زمان دیگری از یک «تجربهی رقابتی آنلاین» دور کردند. در عوض، انتظارات برای دنبالهی داستانی آن فراتر رفت.
حالا قرار است فصل دوم سریال هم ساخته شود، و بعید به نظر میرسد که همینجا شاهد توقف آن باشیم. با توجه به محبوبیت این دارایی و نیاز به یک دنباله برای فصلهای بعدی سریال، هیچ چیزی مهمتر از ساخت بازی The Last of Us: Part 3 نیست. دنبالهای برای یک داستانِ بینظیر که ناتیداگ مجبور است به روایت آن ادامه بدهد.
با توجه به زمان، هزینه و نیروی کاری که باید برای ساخت یک بازی صرف شود، استودیوی ناتیداگ که احتمالا مشغول ساخت یک بازی کاملا جدید هم هست، نمیتوانسته روی بازی دیگری به جز دنبالهی داستانی آخرینِ ما تمرکز کند. بنابراین تصمیم چندان سختی هم در کار نبوده، تنها به نظر میرسد که مدیران ناتیداگ از «اجبار» به اتخاذ این تصمیم کلافه شدهاند.
اگرچه تجربهی Factions برای این استودیو موفقیتآمیز بود، اما از زمان عرضهی آن تا کنون چیزهای زیادی تغییر کرده است. حالا همه استودیو را با داستانپردازی بینظیر و بلندپروازانه میشناسند. با تغییر روایت در بازیهای ویدئویی. با خلق داستان و جهانی که در مدیومهای مختلف حرف برای گفتن دارد. و به همین ترتیب، حالا انتظار میرود که این استودیو تجربهی داستانی خلق کند، نه آنلاین.
با این حال از نظر مدیریت پروژه هم بازی آنلاین The Last of Us شانس چندانی برای بقا نداشت. همانطور که حالا ناتیداگ در بیانیهاش اعلام کرده، توسعهی این بازی با مشکلات زیادی مواجه بوده است. ابعاد این بلندپروازی ناآگاهانه وسیعتر از انتظار استودیو بود. پروژهای که به سرعت به چیزی فراتر از برآوردهای اولیه تبدیل شد.
همین باعث شد که مدتها در مرحلهی ابتدایی توسعه باقی بماند. و همین باعث شده بود که ما به جز دو تصویر مفهومی از آن چیزی نبینیم. و اطلاعاتی از آن نشنویم.
ما در استودیو به اندازهی شما از این موضوع ناراحت هستیم، چرا که مشتاق بودیم آن را به دستتان برسانیم.
اما مشخصا این امکان در استودیویی با ابعاد ناتیداگ وجود نداشته و نخواهد داشت. در ماه می امسال هم یک گزارش از کاهش نیروهای مشغول در این پروژه منتشر شده بود. در این گزارش بلومبرگ اشاره کرده که پس از آنکه استودیوی «بانجی» نظر خود درباره این بازی و پتانسیلش را به سران «سونی» اعلام کرده، آنها تصمیم گرفتهاند ابعاد آن را کاهش دهند تا از هر ضرر ممکنی بکاهند.
اما ناتیداگ از طرف دیگر به شیوهی خودش به همین مورد اقرار کرده است. آنها در بیانیهی خود به دوراهی واضح و آزاردهندهی «تبدیل شدن به یک استودیوی لایو سرویس» و «باقی ماندن استودیویی با تمرکز بر عناوین داستان محور» اشاره کردهاند. انتخاب گزینهی دوم، اصلا سخت نیست.
همهی ما میدانیم که میراث استودیوی ناتیداگ «روایت» داستان در بازیهای سینمایی و جذاب است. پس رفتن به سراغ یک پروژهی آنلاین با ابعاد وسیع و بلندپروازی ناتیداگ غیرمنطقی بود. از همان ابتدا، مشخص بود که این بازی هیچ سنخیتی با دیانای استودیو ندارد. جای تعجب است که چنین قدمی از ابتدا برداشته شد، تا حالا اینچنین ناشایست از اعتبار ناتیداگ و برند محبوبش آخرینِ ما کاسته شود.
بازی آنلاین The Last of Us آخرین چیزی بود که طرفداران میخواستند. اما حالا توقف ساخت آن هم به یک خبر بد تبدیل شده که میشد به راحتی از آن جلوگیری کرد.